Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

suriya

Forumveteran
Jag har rest in med turistvisum som vanligt och tagit med mig samma dokumentation för adressnotifikation och intyg för att utfärda körkort, men i år blev det nej hos immigrationskontoret med motivationen att jag bara har turistvisum.

Så det jag vill göra är alltså att få två nya thailändska ettåriga körkort med mina gamla körkort som grund.

Har ni färska erfarenheter av detta? Är det slut med kombinationen turist/thaikörkort nu?

Var en på immigration och ville ha certificate of residence för att kunna ta körkort på turistvisum samtidigt som jag var där och hörde deras svar, han fick nej, "Vi kan inte utfärda ett certificate of residence för körkort till dig du är här på turistvisum"

Var en på immigration och ville ha certificate of residence för att kunna ta körkort på turistvisum samtidigt som jag var där och hörde deras svar, han fick nej, "Vi kan inte utfärda ett certificate of residence för körkort till dig du är här på turistvisum"

Jag kommer ihåg att du skrev något sådant tidigare, men att det var visumfri inresa han hade. Men det var alltså turistvisum han hade?

Jag kommer ihåg att du skrev något sådant tidigare, men att det var visumfri inresa han hade. Men det var alltså turistvisum han hade?
Sant felskrivet av mig han hade 30 dagar on arrival, om han hade fått ett certificate of residence på turistvisum får jag låta vara osagt ;)

Kan kanske finnas en liten chans då. :) Som tur är har jag iaf möjlighet att köra bil tack vare internationellt körkort.

Kan kanske finnas en liten chans då. :) Som tur är har jag iaf möjlighet att köra bil tack vare internationellt körkort.

Har du redan Thi KK så skall du väl kunna förnya dom, men frågan är berättigad.
Det kommer att kosta skjortan att INTE ha rätt KK efter 1 jan.
Just nu är det mer än 1000 thai på traffic office varje dag som skall ta KK.
Visar bara hur få som egentligen hade KK innan.
Int KK för oss Swe är endast giltigt under 90 dagar per år.

Man kan ju tycka det, men de har ju stor frihet att bestämma som de vill som det verkar... :( Vi får se hur det går.

Är de bara 90dagar?
För enligt motormännen gäller de ju 1år.
När jag beställde mitt Int KK kunde jag välja 1 alt 3år men de 3åriga går inte att få om man reser till Thailand och tror de va USA.

@suriya Jag reser ner nästa vecka. Har Int KK och turist visum. Tänkte försöka ta Thai KK. Men mest som en rolig grej, räcker ju egentligen med de Int KK för mig.
Ska återkomma med hur vidare jag får Thai KK eller ej :wai:

Är de bara 90dagar?
För enligt motormännen gäller de ju 1år.
När jag beställde mitt Int KK kunde jag välja 1 alt 3år men de 3åriga går inte att få om man reser till Thailand och tror de va USA.

@suriya Jag reser ner nästa vecka. Har Int KK och turist visum. Tänkte försöka ta Thai KK. Men mest som en rolig grej, räcker ju egentligen med de Int KK för mig.
Ska återkomma med hur vidare jag får Thai KK eller ej :wai:

Kanske bättre att läsa här, jag hade 2010 Int kk och jag har för mig att det var enligt konventionen från 1949, alltså 1 år.

Det gäller 1 år, men du kan bara använda det under 90-dagarsperiod

https://www.motormannen.se/resan/internationellt-korkort/internationellt-korkort-land-for-land/

Det var som väntat bara fråga om skit bakom skrivbordet hos immigrationskontoret.

Hade faktiskt hellre sett att fjollan hade sagt rakt ut att jag inte passar in i hens preferenser än att sitta där i sin stora kostym och rida på oss servicetagare med sin hemlagade mix av regler i syfte att göra livet surt för oss.

Hade inte hens pappa varit så framgångsrik inom den statliga thailändska förskolan så hade nog hen haft ett mer passande jobb som florist eller liknande.

Ja, jag är förbannad. Sådan här skit tål jag bara inte! :thumbsdown:

Jag kollade med transportkontoret innan jag åkte och ordnade körkorten, och de är ganska tydliga med att vilket visum som helst kan vara med och bilda grund för ettårigt körkort.

Det är riktigt som @Lyco skriver att man får köra totalt 3 månader i Thailand inom giltighetstiden för ikk.

Det var som väntat bara fråga om skit bakom skrivbordet hos immigrationskontoret.

Hade faktiskt hellre sett att fjollan hade sagt rakt ut att jag inte passar in i hens preferenser än att sitta där i sin stora kostym och rida på oss servicetagare med sin hemlagade mix av regler i syfte att göra livet surt för oss.

Hade inte hens pappa varit så framgångsrik inom den statliga thailändska förskolan så hade nog hen haft ett mer passande jobb som florist eller liknande.

Ja, jag är förbannad. Sådan här skit tål jag bara inte! :thumbsdown:

Jag kollade med transportkontoret innan jag åkte och ordnade körkorten, och de är ganska tydliga med att vilket visum som helst kan vara med och bilda grund för ettårigt körkort.

Det är riktigt som @Lyco skriver att man får köra totalt 3 månader i Thailand inom giltighetstiden för ikk.

Nei og atter nei. Jeg tror at du har gått helt sur i lover og regler angående et thailandsk kjørekort. Dette av flere grunner.

1. Immigrasjonen utsteder IKKE et bostedsbevis fordi du IKKE har et Non
Immigrant Visa. Hvilket er hva loven KREVER.

2. DLT KREVER et Non Immigrant Visa for at utlendiger skal få et thailandsk førerkort.

3. Det finnes IKKE et 1-års prøvesertifikat lengre. Det er nå på 2 år.

4. Som er det aller viktigste punktet. Tjenestemennene på DLT og
Immigrasjonen kan i prinsipp gjøre hva dem vil. Noe LOVEN gir dem
FULL RETT til. Altfor ofte så missforstår utlendinger tjenestemennene fordi dem tror
at det fungerer som i deres eget hjemland hvor ALT er etter lovens bokstav. Man MÅ
FORSTÅ at i Thailand så er man på en " helt annen planet" og det meste i samfunnet
fungerer litt annerledes.

Dette er en link fra DLT Phuket som klart og tydelig forteller hvordan man som
utlending kan få et thailandsk førerkort.

http://phuketdir.com/pkttransport/

Det finnes i tillegg en mengde advokatfirmaer på nettet som også på en enkel måte forteller hvordan man som utlending i Thailand kan få et thailandsk førerkort.

Som en plan B så utsteder både det lokale politikontor og den nasjonale ambassaden/konsulat bostedsbevis. Og man trenger IKKE å inneha et Non Immigrant Visa.

Mitt råd er å oppsøke det lokale DLT og spørre hva dem krever av visum og bostedsbevis. For mange ganger så ser dem "igjennom fingrene" med hva loven krever. Derfor har det mange ganger vært enkelt for en utlending å få et thailandsk førerkort. Loven har "alltid" krevd et Non Immigrant Visa både for et thailandsk førerkort og for et bostedsbevis. Dette er IKKE noe nytt "under solen" eller at det sitter en "idiot" bak skrivebordet. Jeg vil heller påstå at dette er et tilfelle der utlendingen mangler den nødvendige kunnskapen om Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Denne linken du referer til er gammel og IKKE oppdatert. Og inneholder to TYDELIGE feil og et punkt som er litt ufullstendig.

1. Linken sier "ORIGINAL AND PHOTO COPY OF INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE " Legg merke til ordet "invalid" hvilket indikerer sterkt at oversettelsen er gjort av et dataprogram og ikke av en person.

2. Et prøveførerkort er NÅ på 2 år.

3. Linken sier KUN "PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)". Den sier IKKE om hvilket visum det er snakk om. Dette igjen fordi jeg tror at dette er oversatt av et dataprogram og IKKE en person.

Denne linken fra DLT http://phuketdir.com/pkttransport/ mener jeg inneholder korrekt informasjon vedrørende utlendinger og førerkort i Thailand. Dette er basert min snart 16 år lange erfaring i Thailand og informasjon fra blant annet DLT og diverse advokatfirmaer sine sider på nettet. Det finnes også sider på nettet hvor man kan lese veitrafikkloven (oversatt til engelsk) i Thailand.

Dersom man IKKE har fulgt denne prosedyren som disse stedene sier så er det IKKE det samme som at hva som står der er ukorrekt. Det betyr at offentlige tjenestemenn i Thailand gjør stort sett hva dem vil og lovverket gir dem myndighet til å gjøre det. Når man oppholder seg i Thailand så bør man legge av seg denne troen på at alt fungerer som hjemme i trygge Sverige. For det gjør det så absolutt IKKE. Forstår man ikke dette så vil man før eller siden støte på problemer og situasjoner man ikke forstår.

Tror du ikke på denne informasjonen jeg har gitt deg om førerkort i Thailand så mener jeg at du "klantar det til" for deg. For det er utrolig lett å få et thailandsk førerkort bare man følger det som loven krever.

Senast redigerad av en moderator:
Jag reser alltid in på 30 dagars. Jag kommer alltså få svårt att förnya mitt körkort i framtiden?

Nu blev jag neg :(

Jag reser alltid in på 30 dagars. Jag kommer alltså få svårt att förnya mitt körkort i framtiden?

Nu blev jag neg :(

Fortvil ikke. Som jeg skrev så bør man oppsøke det lokale DLT og spørre hva dem forlanger. Det kan godt være at dem aksepterer et turistvisum og et bostedsbevis fra enten ambassaden eller den lokale politistasjonen. Et prøveførerkort skal normalt IKKE forlenges med et nytt prøveførerkort, men som tidligere nevnt så er det opp til en enkelte tjenestemann å avgjøre.

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai%20license%20Checklist.pdf

Jag följde den här checklistan när jag fixade mitt körkort för par månader sen gick problemfritt.

Jo men du har väl ett annat visum än 30 dagars? Tänker på proof of residence.

Sist jag förlängde så fick jag endast förlänga med ett år eftersom jag inte hade visum för mer än 30 dagar. Detta var i Khon Kaen. Sedan har jag hört att dom inte längre skriver ut femåriga körkort. Endast på tre år.

Fortvil ikke. Som jeg skrev så bør man oppsøke det lokale DLT og spørre hva dem forlanger. Det kan godt være at dem aksepterer et turistvisum og et bostedsbevis fra enten ambassaden eller den lokale politistasjonen. Et prøveførerkort skal normalt IKKE forlenges med et nytt prøveførerkort, men som tidligere nevnt så er det opp til en enkelte tjenestemann å avgjøre.

Jo visst besöka. Frugan ringde sist innan jag skulle förlänga. Hon fick en så konstig förklaring på vad som krävdes att jag googlade runt lite och hittade annan vettigare info. Personen hon talade med delgav helt fel info. Typiskt Thailand, man måste fråga på flera ställen för att finna sanningen någonstans mittemellan.

Jo visst besöka. Frugan ringde sist innan jag skulle förlänga. Hon fick en så konstig förklaring på vad som krävdes att jag googlade runt lite och hittade annan vettigare info. Personen hon talade med delgav helt fel info. Typiskt Thailand, man måste fråga på flera ställen för att finna sanningen någonstans mittemellan.

Min erfaring er at tjenestemannen mange ganger ikke kjenner til lovverket og bare kommer med noe tull for ikke å miste ansikt. Mitt råd er å søke om et turistvisum og ta med en person som i tjenestemannens "øyne" har en større rang enn vedkommende tjenestemann til DLT. Det kan være en uniformert politimann eller en uniformert lærer/statstjenestemann. Da tror jeg mulighetene for å få et bostedsbevis på den lokale politistasjonen og få et thailandsk førerkort er tilstede. Men noen garantier har man aldri. Har man en veltalende kone så øker det også mulighetene. Og husk å vær korrekt kledd. Langbukse og skjorte.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp