Smakkrock i Stocholm, duriandoft fick räddningstjänsten att rycka ut

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Det tog mig lång tid att vänja mig vid Durian äter då och då, inga stora mängder.
Lukten plågar mig inte.
Men jag föredrar andra frukter här nere.
Frugan klagar varje år över priset på Durian.
Ni får åka ner till Chantaburi och köpa eländet, halva priset där nere:cool:;)
Tydligen växer det som ogräs där nere:)

Isan Lover

Forumveteran
Vi fick runt 15kr kg, för bläckfisken då, men du måste som sagt lite djupare, hör med räktrålarna så borde dom få.
Hej

Har kompisar som trålar räka, var i hamnen och talade med dom idag, men nu hade dom trålat inne på grönskan och då blir det lite fisk överhuvudtaget, men när dom trålar djupt ökar chanserna, men längre på sommaren fram kommer maneterna och då sätter dom ju i ett rist (galler) och då går både maneterna och fisken tillbaka ut och inte in i trålkassen.

Mvh isan lover

brt666

Aktiv medlem
Vilken typ av bläckfisk var det?
Vi får ju en liten knubbig, den slänger vi i hel.
Sen en med lång kropp, där nyper vi av överdelen (skallen) och bara säljer den, den som är åtråvärdast.
Som sagt får fångster som inte va vanliga där uppe förr.
1 år fick va-fiskarna en röd fisk, tonnvis när dom kasta efter skarpfisken, slängde dom tillbaks, visa sig ju vara dyr exotisk fisk ifrån medelhavet, men det var bara 1 år.
Bläckfisken däremot ökade från månad till månad.
Jag minns inte riktigt men de var nog små och knubbiga. Tror nog jag åt dem hela stekta i olja med lite citron.

Joker

Forumveteran
Jag har provat att äta durian flera gånger men klarar bara inte av det så inte är det bara doften som avgör. Klarar t ex Phlaraa i Somtam men absolut inte surströmming. Frugan fick förresten en chock när jag plockade fram en dansk stinkost strax efter vi hade träffats. Jag kan säga att det var nära att vårt förhållande fick ett abrupt slut då. :D

Hon har förresten fått hem torkad bläckfisk från Thailand som en god vän hade vänligheten att ta med sig. Jag har sagt åt henne at laga till den utomhus annars kommer jag att åka till Helsingör och köpa "Gamle Oles Far", köpte den en gång och den luktar för dj**ligt men smakar ljuvligt. :)
Gamle Ole är fantastisk god och luktar inte alls å illa

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Australien utrymdes ett bibliotek på ett universitet p.g.a en misstänkt gasläcka, mellan 500-600 personer utrymdes på 6 minuter, men även här var det Durian det handlade om.

A Stinky Durian Fruit Led to the Evacuation of an Australian Library

It was initially feared that the overwhelming stench stemmed from a gas leak

Closeup of the divisive fruit (Photo by Sylvain GRANDADAM/Gamma-Rapho via Getty Images)

By Brigit Katz
May 15, 2019

Läs hela artikeln här: A Stinky Durian Fruit Led to the Evacuation of an Australian Library | Smart News | Smithsonian

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Isan Lover

Forumveteran
Vilken typ av bläckfisk var det?
Vi får ju en liten knubbig, den slänger vi i hel.
Sen en med lång kropp, där nyper vi av överdelen (skallen) och bara säljer den, den som är åtråvärdast.
Som sagt får fångster som inte va vanliga där uppe förr.
1 år fick va-fiskarna en röd fisk, tonnvis när dom kasta efter skarpfisken, slängde dom tillbaks, visa sig ju vara dyr exotisk fisk ifrån medelhavet, men det var bara 1 år.
Bläckfisken däremot ökade från månad till månad.
Hej

Kollade lite på nätet om bläckfisk i svenska vatten och det ska tydligen finnas hela 15 olika arter numera, både 8 armade och 10 armade.

Här är några bilder på bläckfiskar fångade i Sverige.

1559198175346.jpeg

1559198337086.jpeg

1559198275413.jpeg

Mvh isan lover

Pream

Medlem
555
Gillar forumet. Nu har diskussionen gått från durian till dansk ost, räkor och svensk bläckfisk. Allt i gott humör! :) fortsätt så!

Åter till durian: Det finns en video nu på aftonbladet där de testar den ädla frukten
Testar durian
Min expert på hemmaplan gillar att se hur svenskar reagerar på doften och smaken. :)

Topp