Smakkrock i Stocholm, duriandoft fick räddningstjänsten att rycka ut

 
Man kan väl inte, med bästa vilja i världen, påstå att durian luktar gott? :eek: Då måste man lida av en svår defekt på luktsinnet. ;) Det finns en anledning till att stanken är förbjuden på publika platser i Thailand. :)
Att tycka Durin luktar gott, då har man stora problem med luktsinnet!! :oops:
När man var ung på 70-talet köpte man stinkbomber på Buttricks.. Små glas ampuller som man knäckte. Luktade samma skit!! :p
Det var bra när man hade en tråkig malande lärare i skolan. En lite stinkbomb man slängde på golvet, så utrymdes klassrummet omedelbart.. :D
Durin luktar exakt samma skit!! Frugan älskar det.. När hon käkar det får hon hålla sig på flera meters avstånd från mig.. Utomhus..
Durin borde klassas som terrorist vapen.. Tänk att ta upp en mogen Durin på ett flygplan på 10 000 meters höjd? Nödlandning direkt!! :p
Flera 100 personer börjar spy av lukten.. :D:D:D
 
Durian, Surströmming, Särskrivning och Apple rättstavning kan starta ett mindre krig

Apple kör detta Sur Strömming, Sär Skrivning men även min Android blåser mig regelbundet.
Är det fel på det svenska språket eller det engelska?

Nu väntar jag på ett seriöst svar.
 
Durian, Surströmming, Särskrivning och Apple rättstavning kan starta ett mindre krig

Apple kör detta Sur Strömming, Sär Skrivning men även min Android blåser mig regelbundet.
Är det fel på det svenska språket eller det engelska?

Nu väntar jag på ett seriöst svar.

Surströmming, särskrivning

Provat och funkar fint på iPhone.

Nu särskriver jag då och då och upptäcker hur illa det ser ut ibland.
Magunnar är inte svensk och att han skriver på svenska och på detta forum är något vi bör vara glada över.

Trots särskrivningar så verkar han lyckas överleva utan bekymmer.

Rätta gärna mina fel då jag är svensk och borde fixa stavning och dyl bättre.
Det kan dock komma några norska uttryck, men jag tror det oftast är i tal och sällan i skrift.
 
Surströmming, särskrivning

Provat och funkar fint på iPhone.

Nu särskriver jag då och då och upptäcker hur illa det ser ut ibland.
Magunnar är inte svensk och att han skriver på svenska och på detta forum är något vi bör vara glada över.

Trots särskrivningar så verkar han lyckas överleva utan bekymmer.

Rätta gärna mina fel då jag är svensk och borde fixa stavning och dyl bättre.
Det kan dock komma några norska uttryck, men jag tror det oftast är i tal och sällan i skrift.
När vi råkas träffas på en parkeringsplats i Umeå har vi aldrig dessa språkproblem. :)
Hoppas på en trevlig uppföljare i sommar, (finnjävel skulle gubben sagt)
 
Jag har provat att äta durian flera gånger men klarar bara inte av det så inte är det bara doften som avgör. Klarar t ex Phlaraa i Somtam men absolut inte surströmming. Frugan fick förresten en chock när jag plockade fram en dansk stinkost strax efter vi hade träffats. Jag kan säga att det var nära att vårt förhållande fick ett abrupt slut då. :D

Hon har förresten fått hem torkad bläckfisk från Thailand som en god vän hade vänligheten att ta med sig. Jag har sagt åt henne at laga till den utomhus annars kommer jag att åka till Helsingör och köpa "Gamle Oles Far", köpte den en gång och den luktar för dj**ligt men smakar ljuvligt. :)

Hej

Själv gillar jag det mesta du räknade upp här, luktande dansk ost är oemotståndlig, likaså bläckfisk i alla dess former, äter både kokt, grillad och torkad bläckfisk så ofta jag kan, frugan och jag delade nyligen en påse torkad bläckfisk som hon fick av en vännina som kom ifrån Thailand för två veckor sedan, vi båda älskar bläckfisk, äter gärna torkad bläckfisk både grillad och upphettad i olja, tycker inte att det luktar illa alls, men jag könner många falanger som ogillar doften och som inte låter sina fruar tillaga den hemma.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv gillar jag det mesta du räknade upp här, luktande dansk ost är oemotståndlig, likaså bläckfisk i alla dess former, äter både kokt, grillad och torkad bläckfisk så ofta jag kan, frugan och jag delade nyligen en påse torkad bläckfisk som hon fick av en vännina som kom ifrån Thailand för två veckor sedan, vi båda älskar bläckfisk, äter gärna torkad bläckfisk både grillad och upphettad i olja, tycker inte att det luktar illa alls, men jag könner många falanger som ogillar doften och som inte låter sina fruar tillaga den hemma.

Mvh isan lover
Äter du bläckfisken ifrån Skagerak med? Får ju 3 sorter där nu och var rätt mycket av det sista året jag fiskade.
 
Äter du bläckfisken ifrån Skagerak med? Får ju 3 sorter där nu och var rätt mycket av det sista året jag fiskade.

Hej

Svar ja, har bett flera båtar ta vara på bläckfisk till oss, jag har även en deal med vår närmaste fiskaffär om att leverera bläckfisk om dom får tag på någon.

Mvh isan lover
 
Hej

Svar ja, har bett flera båtar ta vara på bläckfisk till oss, jag har även en deal med vår närmaste fiskaffär om att leverera bläckfisk om dom får tag på någon.

Mvh isan lover
Borde inte va svårt, när vi fiska rödtunga och räk sista 2 åren så hade vi nästan alltid en låda bläckfisk på 5 dagar.
Mycket är väl relativt kan låta lite men när jag började fiska var det nåt exotiskt, nåt man fick ibland.
Ett tecken på att nåt sker med klimatet, när jag slutade fiska var fiskar vi nästan aldrig sett vanliga.
Temperatursskillnaden märks nog först i havet, sen får alla negativa vet bäst säga vad dom vill ;)
 
Jag älskar bläckfisk men den skall vara färsk. Den torkade modellen frugan brassar på i olja går fet bort. Den får hon steka utomhus annars tar jag in på hotell 55555
 
Borde inte va svårt, när vi fiska rödtunga och räk sista 2 åren så hade vi nästan alltid en låda bläckfisk på 5 dagar.
Mycket är väl relativt kan låta lite men när jag började fiska var det nåt exotiskt, nåt man fick ibland.
Ett tecken på att nåt sker med klimatet, när jag slutade fiska var fiskar vi nästan aldrig sett vanliga.
Märks nog först i havet temperaturskillnaden, sen får alla negativa vet bäst säga vad dom vill ;)

Hej

Bläckfisk är fortfarande inte något som man kan räkna med, men till och från dyker det upp och då vill vi gärna ha, tycker att den färska bläckfisk vi har här i våra kalla vatten är jättegod, men många uppskattar fortfarande inte denna delikatess, många fiskaffärer köper några fast då mer som dekoration och dragplåster än till mat.

Frågar man efter ”bläcksprut” på en fiskebåt kan svaret bli, ”ska du feska haj” ?

När man säger att man ska äta den, blir svaret ibland, ”å fy fan”.

Mvh isan lover
 
Jag älskar bläckfisk men den skall vara färsk. Den torkade modellen frugan brassar på i olja går fet bort. Den får hon steka utomhus annars tar jag in på hotell 55555

Hej

Ge det en chans, det tar nog lite tid men även du kan nog lära dig uppskatta denna delikatess.

Hälsa frugan att det finns falanger som gillar torkad bläckfisk stekt i olja och att jag tycker hon borde få tillaga detta inomhus. :)

Mvh isan lover
 
Hej

Bläckfisk är fortfarande inte något som man kan räkna med, men till och från dyker det upp och då vill vi gärna ha, tycker att den färska bläckfisk vi har här i våra kalla vatten är jättegod, men många uppskattar fortfarande inte denna delikatess, många fiskaffärer köper några fast då mer som dekoration och dragplåster än till mat.

Frågar man efter ”bläcksprut” på en fiskebåt kan svaret bli, ”ska du feska haj” ?

När man säger att man ska äta den, blir svaret ibland, ”å fy fan”.

Mvh isan lover
Vi fick runt 15kr kg, för bläckfisken då, men du måste som sagt lite djupare, hör med räktrålarna så borde dom få.
 
Jag blev förvånad när de hade färsk svensk bläckfisk på menyn på en krog i Malmö för några år sedan. Tog in den direkt, hur gott som helst!
Vilken typ av bläckfisk var det?
Vi får ju en liten knubbig, den slänger vi i hel.
Sen en med lång kropp, där nyper vi av överdelen (skallen) och bara säljer den, den som är åtråvärdast.
Som sagt får fångster som inte va vanliga där uppe förr.
1 år fick va-fiskarna en röd fisk, tonnvis när dom kasta efter skarpfisken, slängde dom tillbaks, visa sig ju vara dyr exotisk fisk ifrån medelhavet, men det var bara 1 år.
Bläckfisken däremot ökade från månad till månad.
 
Vilken typ av bläckfisk var det?
Vi får ju en liten knubbig, den slänger vi i hel.
Sen en med lång kropp, där nyper vi av överdelen (skallen) och bara säljer den, den som är åtråvärdast.
Som sagt får fångster som inte va vanliga där uppe förr.
1 år fick va-fiskarna en röd fisk, tonnvis när dom kasta efter skarpfisken, slängde dom tillbaks, visa sig ju vara dyr exotisk fisk ifrån medelhavet, men det var bara 1 år.
Bläckfisken däremot ökade från månad till månad.
Skarpsill skall det ju va inte skarpfisken 55555 ;)
 
När vi råkas träffas på en parkeringsplats i Umeå har vi aldrig dessa språkproblem. :)
Hoppas på en trevlig uppföljare i sommar, (finnjävel skulle gubben sagt)

Jag kan ha lite svårt för att hitta orden då Det per automatik kommer svorsk ut ur munnen. Jävligast är om jag jobbar i Sverige. Dom förstår mig knappt.
Sedan slänger vi på lite finsk accent på allt, så är konfunderingen total.
 
Jag kan ha lite svårt för att hitta orden då Det per automatik kommer svorsk ut ur munnen. Jävligast är om jag jobbar i Sverige. Dom förstår mig knappt.
Sedan slänger vi på lite finsk accent på allt, så är konfunderingen total.
Då är vi 2, hemma pratar jag bara Svenska med sonen som inte kan prata, ombord Eng, Norska och Svenska.
Jag snackar dåligt på alla språk idag.
 
Då är vi 2, hemma pratar jag bara Svenska med sonen som inte kan prata, ombord Eng, Norska och Svenska.
Jag snackar dåligt på alla språk idag.

Ja, ibland kan det bli engelska och ibland engelska med folk som snackar dålig engelska. Helt plötsligt har även engelskan blivit dålig. Jobbade med polacker i typ 10 år i streck. Det var inget positivt för mitt språk.
 
 
 
Tillbaka
Topp