Smittorisker förknippade med det smutsiga vattnet som flyter runt på gatorna i Thailand

 
A

Anonym

Gäst
Med detta tänker jag inte att vi skall diskutera de vanligaste ämnena angående smittorisker i Thailand.......
Vad jag främst vill varna för är att det nu under regnperioden i Södra Thailand samlas massor av vatten,på gatorna i turiststäderna , enligt källor här i Pattya är detta vatten allt som oftast kraftigt nedsmutsat och innehåller allt från avföring från människor samt hundar och katter till ruttet avfall från restauranger .. Detta pga att regnvatten rinner ner i avloppssystemet samt sedan när detsamma ej kan forsla bort detta kommer upp på gatan igen ,då blandat med avloppsvatten från allehanda typer av verksamheter längs gatorna .. En människa som vadar runt i detta eller kör MC löper STOR risk att bli riktigt sjuk , ofta allvarliga infektioner ..

Använd således bil eller bathtaxi om det regnar kraftigt .................
 
Man får ju vara rejält korkad om man ger sig ut och vadar i översvämningarna men vi brukar ta bilen och kika runt i dom värst drabbade områdena där folk staplar sandsäckar för det vilda. Dom byggde ett nytt område i närheten förra året som nu får uppleva sin första regns säsong, det ligger precis nedanför berget där vattnet forsar som attan så ska bli intressant att se. Att kolla sol, vind och vatten påverkan innan man skaffar sig en bostad verkar inte alla ha koll på.
 
Iofs så borde man begripa att vattnet är farligt när det luktar folkskit om det , men tyvärr så ser man folk ,Faranger samt Thai som vadar runt i detta , räcker med ett småsår eller att det "skvätter" en droppe i munnen eller ögat för att man skall kunna drabbas av allvarliga sjukdomar , vanligt denna tid med sk. "allmänn blodförgiftning" dvs att farliga bakterier kommer i i blodomloppet , leder tyvärr ofta till döden om patienten ej snabbt kommer för behandling ..............
Fick själv en kraftig halsfluss i Augusti förra året , samtidigt riktigt svår magsjuka , ,vet själv att det förmodligen var pga, dumhet då jag körde i skitvatten under denna tid ... Det som hjälpte var Azitromycin vilket tar just dessa riktigt otäcka bakterier.

Så var nu försiktiga , detta är inga "skrönor" som många vill göra gällande .......
 
Hur gör du idag i Pattaya när vattnet står meterdjupt? Restaurangerna är väl stängda och hundarna har dunknat så den delen är OK men annars.
 
;) Finns väl en hel del anledningar till att jag bor här uppe på Darkside, har inga översvämningsproblem här ....
Dessutom så har jag bil ,samt två st MC att välja på , dessa dagar blir det bil ... Och mat har vi hemma , var på second road idag (Central Festival , inga större problem där kl 13,00.. Tror att många ställen har löst sina vattenproblem sen förra året .......
 
Jo , jag har hört att där är torrt värre , inget händer överhuvudtaget .........................

Men nog regnar det duktigt där , håll dig till sanningen annars Googlar vi fram lite bilder från Pensionärsstaden under monsunsäsongen :)
 
Jo igår duggregnade det hela dan, precis vad gräsmattan behövde. Vet att du inte gillar det Phonta men vädret är bätte här, alltid. Varför tror du att kungen valde Hua Hin? Bästa vädret i Thailand :p
 
Jo igår duggregnade det hela dan, precis vad gräsmattan behövde. Vet att du inte gillar det Phonta men vädret är bätte här, alltid. Varför tror du att kungen valde Hua Hin? Bästa vädret i Thailand :p


Här duggregna det med igår på kvällen, vet inte hur mycket översvämning det varit här men det kan ju Phonta svara på. Var inget när jag kom hem.

Verkar som att fotona jag la upp var inte från Pattaya utan Bang Saray, hua yai och Satahip.

Här är det med uppehåll nu.
 
Enligt nätet var det rejäla översvämningar i Pattis å hellregnade med åska bra länge.
Tropiska stormar kommer ju oftast österifrån från Philipin hållet så därför ni får lite mer än oss på väst sidan.
 
Enligt nätet? Är det typ FB?
Mina bilder fick kärringen till sig av Thai från nätet.
Men visade ju sig att bilderna tex där Pickupen kör ner i vattnet som jag la upp är ju från Bang Saray och the kitchen (den danske restaurangens parkering) och andra bilder nere ifrån Rayong området.
Dom bilderna som var från beach road ser man ju att var från här, så visst har det varit översvämningar, men tror många gånger att det blir lite bilder från tex. Bang Saray blir lätt Pattaya på nätet.
Vilket som nu skiner solen genom, och nu har jag varit och snurrat runt lite med moppen på morgonen så om här varit översvämningar är det borta med vinden nu ;)
 
En annan sak är att folket här Pattis inser att det finns brister,till skillnad mot Er i Hua Hin:)
 
Såg div filmer på youtube från pattaya som visade ovädret och översvämningarna. Och läst på thaivisa forum om folk som hamnade med sina bilar i vattnet och inte kom därifrån, dom håller väl på och bygger nån tunnel vid sukumvit, där bröts tydligen vallarna och tunneln svämmade över.

PS Phonta. Det här e ingen kritik mot Pattaya eller nåt krig om var det är bäst. Det är ju bara rent faktum att Hua Hin har lite stabilare väder.
Sen är det säkert mycket bättre att bo i Pattaya iaf så få inte för dig att komma hit, finns falanger så det räcker å blir över här ändå ;)

Vet inte hur det är i Pattis ang detta men en sak jag inte gillar här i Hua Hin är att det blir strömavbrott lite väl ofta, men gäller väl hela Thailand med dom proffsiga el installationerna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tror det skiljer sig i olika områden, förra huset hade vi strömavbrott par gånger där vi bor nu inte haft ett enda när vi varit hemma på 1 år.

Kom en jäkla bussjäkel och körde igenom och skvätte vatten över ods när vi körde moppen på beach road. Fick åka hem.och tvätta av mig och byta kläder, hoppas man inte fick någon mystisk sjukdom.
 
När får du bilen då?
Ska kolla på lite bilar i mon, e för snål för å köpa helt ny men ska bla kolla på en fortuner från 2014 med 1300 mil på mätaren. Prutläge på dessa nu när det kommit en ny modell.
 
När får du bilen då?
Ska kolla på lite bilar i mon, e för snål för å köpa helt ny men ska bla kolla på en fortuner från 2014 med 1300 mil på mätaren. Prutläge på dessa nu när det kommit en ny modell.

Lämnade in sista papprena idag som dom begärde så om inget fallererar så på Onsd. nästa vecka sa dom, jag behövde visst godkännas av banken först och det tog 3 bankdagar.
Men hade nog blivit blöt ändå för tar ju inte bil ner till centrum. Tillhör inte det folket som måste ta bilen överallt när dom har en.
 
Vad fan har banken med om du köper bil , angår väl bara trafficoffice samt bilfirman ,tillex adress mm certify of residence , typ av Visa ......
 
Vad fan har banken med om du köper bil , angår väl bara trafficoffice samt bilfirman ,tillex adress mm certify of residence , typ av Visa ......

Jag vet inte, försäljaren som jag skrev alla papper med var inte där idag utan var någon assistent som bara fått order att ta kopia av mitt certificate of recidense som jag skulle komma förbi med idag.
Försäljaren jag skrev papprena med nämde inget om något bankgodkännande, enligt han var allt klart.
Så kanske bara var ett missförstånd för enligt försäljaren så skulle jag bara komma förbi med det idag så skulle jag få bilen på Tisd-Onsd.
Alla papper är skrivna och klara, var bara certificate of recidense dom behövde och det han jag inte fixa sist innan jag åkte till Sverige.

Denna assistenten var inte insatt i affären han fick bara en order via tel. att kopiera papprena jag hade med mig.
 
Kanske är så pga. att jag köper på avbetalning 4 år i mitt namn så behöver dom bekräftelse från banken att mina ekonomiska uppgifter stämmer.
 
 
 
Tillbaka
Topp