Smör av mjölk i Thailand?

Diskussion i 'Matprat (Thailändska köket)' startad av Pepsi, 13 mars 2017.

1. Pepsi

Pepsi Forumräv

En liten fråga om hur man förklarar i en thaibutik att jag vill va smör inte gjord av deras olja. Vi behöver mjölkbaserat smör för viss mat. Men allt här är gjort på 90% olja. Helst svar med thai och transcip. Pepsi

2. kurant

kurant Forumräv

Det går nog inte att förklara, köp på The Mall.
    Importerat från Australien, Danmark, Tyskland eller Belgien och kolla så det inte är made in Thailand.

Pepsi gillar detta.
  3. Pepsi

Pepsi Forumräv

Ja! Frugan har köpt 2 ggr och maten smakade skit. Kollade på paketen. 2% pulvermjölk tillsatt. 90% olja... Får åka med och förklara. Men vore bra med ett thainamn.

4. Birger

Birger Forumräv

Smör heter "nöj", men jag är rädd att det betyder matfett i allmänhet. Men visst måste ni väl kunna hitta riktigt smör? Det finns t.o.m. i lilla Waeng Noi.

5. kurant

kurant Forumräv

Kanske en bild ger bättre än ord, men vad jag hört så är det endast danska Lurpack som påminner om smör.
    Går att köpa på en kedja som heter The Baugette, men vet inte om den finns över hela landet.

Denna köper vi då vi skall göra tunnpankakor. img_b7ff388cfe9bd300b8469d8f69d71e34.jpg

gunnarg gillar detta.
  6. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Lurpack finns på Lutas och smakar bra.

kurant gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. kurant

kurant Forumräv

Det ska visst finns en sort som är tillverkad i Asien och en som importeras från Danmark av Lurpak.

Lurigt ;)

9. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Den på Lotus är made in Denmark.

kurant gillar detta.
  10. kurant

kurant Forumräv

Sakans på vårt närmaste Lotus men ska hålla upp ögon vid nästa besök i HH.

11. Nam Falang

Nam Falang Aktiv medlem

Som patriot vill jag ha svenskt smör :)

Då vi endast stannar max en månad var gång vi åker till Thailand så tar jag med mig smör från Sverige. Jag brukar åka på att steka pannkakor till barnen några gånger per besök :)

Stoppar smöret i frysen. Ibland paketerar jag in det i bubbelplast också. Precis innan det är dags att åka till Arlanda så stoppar jag ned det i väskan. Kläderna fungerar som isolering. Väl framme i huset i Bang Saray är smöret fortfarande kallt.

Kycklingen och kamilla_83hotmail.com gillar detta.
  12. kurant

kurant Forumräv

Hittade Lurpak på stora Tesco Lotus i HH som är gjord i Danmark, priset är 209thb för 200g eller 1045thb/kg som motsvarar mot 270sek/kg.

Det kostar att ligga på topp :)

Pepsi gillar detta.
  13. Pepsi

Pepsi Forumräv

Haha!! Vill man har god svensk mat så får man pynta med mer mynt. Som att gå in på ICA i Sverige. Vill man har prik , dvs pirri pirri chilli så säljer de små påsar med ca 10 st. Till ca 7-800 kr/kg. Går man däremot in på thaishop i Sverige så kostar det 160 kr/kg. Här i Thailand 100 bath för ett kilo. 25 kr. Skickat frugan och ungarna till Korats stora köpcentrum. Får se om det lyckats denna gång.

kurant gillar detta.
  14. kurant

kurant Forumräv

Ett gott smör allena ger ingen upplevelse, så nu blir det ett litet paket ”husmans” knäckebröd också. (180thb)
    sen en promenad över till ostdisken och några hekto god ost så är 1000thb sedeln förbrukad.

Det är ju ändå lördag ;):)

Pepsi, Berralund och gunnarg gillar detta.
  15. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Man måste njuta av livet så länge man kan.:laugh:

Pepsi, kurant och Berralund gillar detta.
  16. Pepsi

Pepsi Forumräv

Ost och smör... På ett nybakat finbröd... I Sverige köpte jag dansk ost. Som många vet luktar vissa sorter ren skit... Men smakar otroligt gott... Tanten rusar ut ur rummet när jag käkar det. Men hon käkar en gul frukt här som luktar som en stinkbomb i hela kvarteret när äter det. Köpte deras rostebröd... Som gummi.. Som att man doppar brödet i vatten. Ting tong mat...

Berralund gillar detta.
  17. Berralund

Berralund Forumveteran

Hehe, samma reaktion här när jag öppnade Gamle Ole. Och sen kan man obehindrat sitta och trycka i sig Phlaraa och stinkfrukten Durian som du nämnde. Ingen rättvisa, eller hur?

Pepsi gillar detta.
  18. Janne

Janne Gäst

Riktig dansk ost är bland det godaste som finns, likaså Durian är god ...

Lyco och Pepsi gillar detta.
  19. Pepsi

Pepsi Forumräv

Mmmmm!! Nytt nybakat bröd med danske Ole!! Jam jam. På tal om lukt så älskar frugan någon djäkla inlagd fisksås.. Ser ut som man varit lös i magen och skitit i en påse. Det luktar vedervärdigt.. Och!! Jag får tacka för tipset angående smör. Vi hittade det på ett stort köpcentrum i korat. Lurpack. 100% mjölk. Från Danmark. Nu skall det göras go mat.

kurant och Berralund gillar detta.
  20. kurant

kurant Forumräv

Sen ska man också hitta gott bröd i Thailand :);)

21. Pepsi

Pepsi Forumräv

Jag får kanske tillägga att som någon sade att smör inte är billigt här. 280 bath för 200 gram. 1400 bath/kg. Ca 350 kr/kg. Men va fan... Ligga på topp kostar... Mums!!!

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?