Snart dags att åka

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glimten

Forumveteran
Snart är dags att åka thailand igen. Ska ner till Bua Yai (Korat) nästa månad, har dock inte bokat biljett ännu. Ska ner och titta till våran butik som jag och gumman öppnade i början av denna månad.
Vi säljer livsmedel och så funderar vi på att fixa till en liten hörna för take away mat och en liten kaffehörna också, men det återstår att se hur det blir det med det.

Blir borta en 10-20 dagar beroende på när jag kan få ledigt från jobbet, så nu gäller det bara att få ledigt för chefen så tidigt som möjligt nästa månad så man kan vara borta i upp till 3 veckor.

I butiken finns det ett sovrum så boendet är ordnat och maten den får vi från hennes mammas restaurang som ligger ca: 2 km bort (om man nu äter där varje dag vill säga ::)).

Menar du i staden Nakhon Ratchasima eller i provinsen Bua Yai?

Nakhon Ratchasima staden kallas för Khorat eller Korat โคราช dvs en kortare version av namnet Angkor raj där vi bor. Är de där ni har affären?
Någonstans utefter Mittraphap Rd?
isåfall kommer vi förbi och hälsar på :wai:
Mvh Roger och Jeab

Ouch, de blir lite långt för att köpa mat,men men de är faktiskt det sista stället i Thailand som vi har kvar att se och uppleva. Jag kan tänka mig att du är en av få falanger däruppe,hehe

Är det lika billigt/lugnt tempo/rent/tyst plus en massa tempel och sevärdheter som vi kan tänka oss?

isåfall far vi dit till hösten en sväng
Mvh Roger och Jeab

Jag har inte sett en enda falang här men gumman pekar ut en hel del hus där det ska finnas utlänningar, ska finnas iaf en till svensk i området (ca: 1 mil bort), men hon trodde han var hemma i sverige nu.

Det är väldigt lugnt här, händer inte mycket, har sett en 2-3 små tempel men inte besökt dom än. Vad gäller sevärdigheter så har jag inte sett några som är värda att se, bara en massa risfält och dom är ju inte direkt värda att titta på.

Det enda som kanske kan vara lite jobbigt är att släkten (och den är stor) tittar in varje dag (dock inte alla samtidigt) och förväntar sig att få mat m.m. och det är man ju inte van med att se släkten dagligen hemma i Sverige.
Sen så provar dom säkerhetssystemet varje timma mellan kl. 18:00-06:00 borta vid en regeringsbyggnad som ligger 30 meter bort och det är riktigt jobbigt att höra, det är en gubbe som slår 3 gånger på en plåtklocka eller liknande av något slag.

Hej Glimten!

vad trevlig ! När åkte du till Thailand då?
Jag har jobbat mycket senast ,missat att du är i Thailand nu.Har du ätit lapp moo och som tum? :D ;D
Glöm inte köpa en papaya skala!
Hälsa din gumman!
Ha det trevligt där i Thailand :wai:
/ phirawan

Phirawan: Jag akte den 5e juni.

Det har blivit en hel del lap moo och som tum och en hel del annan mat.

Ska halsa gumman min nar hon vaknar till liv, hon maste ju snart oppna butiken.

"Glimten " sa:
Jag har inte sett en enda falang här men gumman pekar ut en hel del hus där det ska finnas utlänningar, ska finnas iaf en till svensk i området (ca: 1 mil bort), men hon trodde han var hemma i sverige nu.

Det är väldigt lugnt här, händer inte mycket, har sett en 2-3 små tempel men inte besökt dom än. Vad gäller sevärdigheter så har jag inte sett några som är värda att se, bara en massa risfält och dom är ju inte direkt värda att titta på.

Det enda som kanske kan vara lite jobbigt är att släkten (och den är stor) tittar in varje dag (dock inte alla samtidigt) och förväntar sig att få mat m.m. och det är man ju inte van med att se släkten dagligen hemma i Sverige.
Sen så provar dom säkerhetssystemet varje timma mellan kl. 18:00-06:00 borta vid en regeringsbyggnad som ligger 30 meter bort och det är riktigt jobbigt att höra, det är en gubbe som slår 3 gånger på en plåtklocka eller liknande av något slag.
--------------------------------------------------
Hejsan Glimten. låter kul och du har det gött ordnat för dig. Jag menar inte detta alls som något kritiskt nu, men tänkte bara kommentera risfältsgrejen.

jag själv bor i Chaiyaphum, och utsidan stan, så finns det i stort sett enbart risfält, VID FÖRSTA ANBLICKEN.... jag brukar motionera dagligen 1-2 timmar och brukar då bl.a. cykla ut bland risfälten. Och där inne Glimten, är det ett liv och leverna som nog ingen av oss utlänningar har en susning om tror jag. jag har nu mött en herrans massa människor där och alla är hur trevliga som helst. Ingen vill ha någonting av dig, tvärtom de frågar alltid om jag vill ha "nam"..... och de vill PRATA... och naturligtvis gifta bort sina döttrar!! (hahaha)

Bara för att ha gjort det en gång.. kör in där eller promenera, kanongrej
faktiskt....
lycka till med svärmorsmaten, tyvärr så är det väl lite långt från Chaiyaphum va?? Annars hade jag mer än gärna kommit förbi... men vem vet..

Glegolo

Nu var det inte det jag menade, uan jag syftade angaende sevardighet da jag inte tror att turister ar sa himla sugna pa att aka ut och titta pa en massa risfalt. Dock sa har jag varit ute och kolla pa mark en hel del nu daribland risfalt.

Vet inte hur langt det ar mellan oss

Hej Glimten!

Finns det såndan nu på den tiden? :eek:
Jag önskar dig lycla till och kämpa på!
/mvh phirawn

Vet inte om det är gammalmodig teknik att ha en sådan klocka, men att prova den varje timme på natten är inget roligt.

Kom hem till Sverige i natt, så nu slipper jag höra den klockan på ett tag :D

Avlslutade med att shoppa lite kläder i 2 dagar i Bangkok, innan det var dags att kliva upp 3 på morgonen för att ta sig ner till phuket igår (fanns bara plats på morgonflyget), dock så regnade det 4 gånger med tillhörande åska och blixtar nere i phuket, så det vart att sitta på flygplatsen till eftermiddagen innan det var dags att checka in och flyga hem.

Han med att tittat på en hel del mark därnere (inom 10 km radie från butiken) och blivit erbjuden allt mellan 4-100 rai. Kommer dock att titta på mer mark innan vi köper något.

Hej Glimten!
Welcome home!

glöm inte att skriva om din andra hem resa! :nod:
/mvh phirawan

Tackar

Dock så är inte vädret det bästa här hemma.

Jag flög med Air Asia från Phuket till Bangkok där polarna mötte upp mig, därifrån åkte vill till nästa polare (norrman) som bor i Rangsit utanför Bangkok, vi var där i 2 dagar för att senare åka till en polare neranför Pattaya, dock så jobbade hon så vi åt lite mat där med hennes man för att sen ta oss till Sia Kiew Beach där militären håller till, där så badade vi för att sen på kvällen hyra bugalows på samma strand för 500 bath styck.

Därifrån så åkte vi upp till Bua Yai då norrmannen hade bestämt sig för att förlova sig med en släkting till mina polare, Thai brudarna inhandlade totalt 15 kg fisk och seafood på vägen upp och sen så inhandlades det sprit på någon millitärbas där vi falanger inte var välkommna, så vi fick sitta snällt på huvudvägen och vänta på att dom skulle komma tillbaka. Det inhandlades en hel del kött senare när vi väl var uppe i Bua Yai.
Dock så trodde thaibrudarna att det var bröllop och skulle hyra in munkar m.m. men då vi tillslut fick dom att fatta att så inte var fallet så vart dom lite sura i början men det gick över. Festen hölls hos brudens föräldrar med runt 25 inbjudna släktingar, själva ceremonin var över på 10 minuter och sen så åts och dracks det en hel del lao och öl tills vi alla polare fick för oss att gå till en karaokebar och fortsätta, brudarna sjöng en hel del karaoke.

Det vart en hel del badande i en pool i närheten där jag håller till.

Förresten, kom att tänka på en sak, i biljett luckan när jag skulle köpa en biljett från Bua Yai till Korat sa biljettförsäljaren att den var gratis då thailänska staten sponsrade på alla biljetterna, väl på tåget så klippte kontollanten biljetten för att sen återkomma 1 minut senare för att få be att titta på biljetten igen och då stod det naturligtvis 0 bath då den var gratis, då tittade han på mig och sa att jag var tvungen att betala 18 bath pga att jag var utlänning och att biljetten bara var gratis för thailändare och inte för falanger, där kan man prata om dubbelmoral, men då 18 bath inte är så mycket för oss så.

Från Korat så vart det buss till Bkk, där jag tog in som vanligt på First hotel i Pratunam. Väl vid ankomsten till hotellet så hälsades jag välkommen tillbaka av 2 taxichaförer som kände igen mig som håller till utanför hotellet. Fick sen en svit med gratis middag på hotellets ena restaurang för samma pris som för ett vanligt rum då personalen i receptionen kände igen mig sedan tidigare besöken.

Väl på rummet så ringde jag upp polaren som sa att det var hennes födelsedag den dagen så vi bestämde oss att gå ut och fira hennes födelsedag med mat och tillhörande dricka på en restaurang som hade live musik, sångaren i ett av dom 2 banden som spelade kom fram till mig då han hörde att jag pratade thai och undrade om jag ville beställa någon låt, och då vart det lite Carabao.

Bodde denna gång bara 2 dagar på hotellet innan det vart dags att åka ner till phuket med Thai Air, men där regnade det som sagt, han bara kliva ut genom dörrarna på flygplatsen då monsunreget slog till med full kraft, det var då jag bestämde mig för att stanna på flygplatsen istället för att åka till Patong för att få få några timmar att gå som jag hade tänkt från början. Dock så var det inget roligt att sitta där hela dagen. Så nästa gång blir det nog bangkok som gäller för mig som ankomst/avreseort.

hej Glimten!
Tackar för din resaberättelse!
Det verkar som du hade trevlig ändå..fastän dåligt vädret..
/mvh phirawan :wai:

Phirawan: Jag hade det väldigt trtevligt där nere, hade 2 halvdagar med regn uppe i landsbyggden dock så regnade det väldigt mycket i phuket, men det är ju ändå regnperiod så det är sånt man får räkna med.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar