Snurrig (Vad krävs för att bosätta mig i Thailand för gott?)

Frågan var ju om jag behövde flyga ut på non immigrant o för att förnya var 90 e dag. Du är lika dålig på att läsa hela frågan som en annan gubbe som jag känner .:nod:

Nä inte nödvändigtvis, du kan också krypa ut om du vill landvägen, bara du passerar gränsen in och ut var 90;e dag..
Höll jag måttet nu då...??

Var till emigration i går skulle förlänga mitt pensionär visum 1 år .
Han struntade i att jag hade papper från Svenska ambassaden att jag hade mer än 800000 baht om året .
Han gick stenhårt på att jag skulle ha 65000 baht i månaden i rena pengar .

Varför han gjorde det även ville se mina bankböcker . var av den orsaken att han ville pressa mig på 4000 baht i stället för 1900 baht som det kostar att förlänga visumet .
Kände mig tvungen betala för att det var enklast (det visste den grisen också)Jag är gift så kanske nästa gång om 1 år jag söker annat visum som jag bara behöver ca 40000 baht i månaden

Jag har rest i många länder sedan 1968. En sak lärde jag mig tidigt, hur man hanterar strulande tjänstemän. Memorera namnet på inrikesministern. När de börjar strula, be att de skriver ner sitt namn och tjänstenummer på en lapp. När de frågar varför, säger du att du skall skriva till din vän Inrikesminister XXX XXXXXX. Har fungerat varje gång.

Jag har rest i många länder sedan 1968. En sak lärde jag mig tidigt, hur man hanterar strulande tjänstemän. Memorera namnet på inrikesministern. När de börjar strula, be att de skriver ner sitt namn och tjänstenummer på en lapp. När de frågar varför, säger du att du skall skriva till din vän Inrikesminister XXX XXXXXX. Har fungerat varje gång.
:rolleyes:Intressant, . Men tänk om den strulande tjänstemannen är en kompis eller dyl. till "inrikesministern"5555 Ja då sitter du fint till.:oops:

Vad är skillnad på visum och uppehållstillstånd?
Visum söker du utomlands på en thailändsk ambassad, uppehållstillstånd söker du inom Thailand och ger dig rätt att vistas där.

Visum ger ju rätt att passera landets gräns och ger dig också en rätt att vistas där ett tag. Sen kan man ju köpa till rätt till utresa till ett UT ...

I Sverige ska man ju oftast söka UT första gången utomlands ... så same same ,men stor skillnad ...

Inte om man uppfyller pengakravet, då blir O och OA i princip samma sak.

Så Nmax vad mnar du egentligen. är detta en "ny" regel då? Har aldrig hört talats om det du skriver? Med Non Immighrant "O" så skall du ut ur landet oavsett om du äger 2 miljoner kronor eller 10 baht...
Så du får nog mer exakt förklara hur du tänker med det du skriver..

Vad är skillnad på visum och uppehållstillstånd?
Jag skall förklara mer exakt för dig. I teori och praktik så är det som så här.

När du kommer till Thailand med ett VISA så ger detta dig rätt att passera gränsen. Det är sedan upp till den enskilde immigrant-tjänstemannen att bevilja dig de dagar du skall ha vid din inresa in i Thailand, de dagarna kallas på engelska för antingen; permission to stay eller i vissa fall period to stay.

Bara för att förtydliga extra, man kan alltså bli stoppad vid gränsen, oavsett vilket VISA du än har, om tjänste-mannen skulle finna att du inte är lämplig att komma in i landet..

När dessa dagar är slut, så kan man förlänga dessa dagar, och stanna längre, detta göres på det lokala Immigration-kontoret, den förlängningen heter på engelska "extension of stay" och är alltså fritt översatt "uppehållstillstånd".

Så för att vara stenklar i detta; extension of stay är alltså förlängning av de dagar (permission to day - period to stay) som man tidigare blev beviljad utav immigrant-tjänstemanen vid inträdet till Thailand.

Jag skall förklara mer exakt för dig. I teori och praktik så är det som så här.

När du kommer till Thailand med ett VISA så ger detta dig rätt att passera gränsen. Det är sedan upp till den enskilde immigrant-tjänstemannen att bevilja dig de dagar du skall ha vid din inresa in i Thailand, de dagarna kallas på engelska för antingen; permission to stay eller i vissa fall period to stay.

Bara för att förtydliga extra, man kan alltså bli stoppad vid gränsen, oavsett vilket VISA du än har, om tjänste-mannen skulle finna att du inte är lämplig att komma in i landet..

När dessa dagar är slut, så kan man förlänga dessa dagar, och stanna längre, detta göres på det lokala Immigration-kontoret, den förlängningen heter på engelska "extension of stay" och är alltså fritt översatt "uppehållstillstånd".

Så för att vara stenklar i detta; extension of stay är alltså förlängning av de dagar (permission to day - period to stay) som man tidigare blev beviljad utav immigrant-tjänstemanen vid inträdet till Thailand.

Kristallklart. Den som inte fattar nu, tycker jag synd om.

Så Nmax vad mnar du egentligen. är detta en "ny" regel då? Har aldrig hört talats om det du skriver? Med Non Immighrant "O" så skall du ut ur landet oavsett om du äger 2 miljoner kronor eller 10 baht...
Så du får nog mer exakt förklara hur du tänker med det du skriver..
Non O ger först 3 mån, när dessa går ut så istället för att göra en visa run så åker man till IM och visar intyg på pengar så får man 12 mån uppehållstillstånd och rapporterar sen var 90 dag.

Det har skrivits så mycket om detta så tar för givet att i stort sett alla här faktiskt kan detta redan så därför går jag inte in på petimeter detaljer. Summa summarum är bara att har man slantarna så kan ett Non O bli precis som ett OA, dvs ge 12 mån uppehållstillstånd i taget.
Enda anledningen till att krångla med att fixa ett OA är om man inte kan uppvisa pensions intyg vilket krävs om man ska köpa Non O i Sverige, har man däremot möjlighet att ta sig till ex Laos så är det enkelt att fixa Non O där utan pensions intyg. Finns iofs en vits med att köpa OA i Sverige istället och det är ju att man slipper föra över 800.000 baht till Thailand, köper man det i Sverige så visar man kronor motsvarande 800.000 baht.

Senast redigerad av en moderator:
Bra Nmax, ser att du förstår nu.... Du var bara så luddig i din formulering när du motsade Hangnam, så det var öppet för önskemål om förklaring!

Men bra att du numera förstår läget.

Bra Nmax, ser att du förstår nu.... Du var bara så luddig i din formulering när du motsade Hangnam, så det var öppet för önskemål om förklaring!

Men bra att du numera förstår läget.

Kanske inte helt klart i alla fall.
Att söka ett O-A i SWE är dyrt och så krångligt så det är inte försvarbart.
Utdrag ur polisreg, läkarintyg att du inte har HIV klamydia gorre mm.Hur får man det i SWE ingen läkare eller vårdcentral gör detta.
Skaffa O och konvertera om det efter 2 mån. Om man är pensionär så ta med senaste beslutet från PM.

Kanske inte helt klart i alla fall.
Att söka ett O-A i SWE är dyrt och så krångligt så det är inte försvarbart.
Utdrag ur polisreg, läkarintyg att du inte har HIV klamydia gorre mm.Hur får man det i SWE ingen läkare eller vårdcentral gör detta.
Skaffa O och konvertera om det efter 2 mån. Om man är pensionär så ta med senaste beslutet från PM.

Så gjorde jag efter att ha hört vilket strul det var att få OA i Sverige. Funkade utan problem, jag kör fortfarande på förlängningar av det, 5:e gången i år.

Kristallklart. Den som inte fattar nu, tycker jag synd om.

Jaha, nu tycker Birger synd om mig, nu snurrar det ordentligt...vad skriver nmax?

Enda anledningen till att krångla med att fixa ett OA är om man inte kan uppvisa pensions intyg vilket krävs om man ska köpa Non O i Sverige

Pensionsintyg för att få ett O-visa i Sverige?

Senast ändrad:
Jaha, nu tycker Birger synd om mig, nu snurrar det ordentligt...vad skriver nmax?

Enda anledningen till att krångla med att fixa ett OA är om man inte kan uppvisa pensions intyg vilket krävs om man ska köpa Non O i Sverige

Pensionsintyg för att få ett O-visa i Sverige?

Det behöver man inte, bara ett intyg att du förfogar över 800.000 Tbh på din Swe bank för O-A.Vid ansökan från SWE.
Problemet med Sv. O-A är läkarintyg samt otroligt höga kostnader, för alla intyg som krävs.

o-visa

Non-Immigrant "O" Spouse/Family

1. REQUIREMENT

This Type of visa is for a person who has a Thai wife/husband/child only

2. DOCUMENTS REQUIRED

1. An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single entry and 18 months for multiple entries when you apply for visa and contain at least ONE completely empty visa page) and MUST not be damage.

2. A copy of Passport (The page(s) that shows your photo, name, date and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper

3. Visa application form completely filled out. (click here to download)

4. Two(2) photographs, size 3,5cm. x 4,5cm. bright background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs

5. A copy of your valid spouse Thai I.D. card / Thai passport ***Copy must be certified true copy by the owner**

6. A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card

Or a copy of your Thai Child Birth Certificate

7. A copy of marriage certificate (from Thailand or sweden)

8. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

o-visa

Non-Immigrant "O" Spouse/Family

1. REQUIREMENT

This Type of visa is for a person who has a Thai wife/husband/child only

2. DOCUMENTS REQUIRED

1. An original Passport or travel documents with (validity not less than 6 months for single entry and 18 months for multiple entries when you apply for visa and contain at least ONE completely empty visa page) and MUST not be damage.

2. A copy of Passport (The page(s) that shows your photo, name, date and place of birth and the expiration date of passport) Please note that the copy shall be on an A4 paper

3. Visa application form completely filled out. (click here to download)

4. Two(2) photographs, size 3,5cm. x 4,5cm. bright background, MUST not be taken more than 6 months and MUST not be your homemade photographs

5. A copy of your valid spouse Thai I.D. card / Thai passport ***Copy must be certified true copy by the owner**

6. A copy of your spouse Thai house registration and Thai ID-Card

Or a copy of your Thai Child Birth Certificate

7. A copy of marriage certificate (from Thailand or sweden)

8. Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

Och varför denna typ av O visa????

Liknande trådar

Tillbaka
Topp