Snusinförsel till Thailand

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Karelare, 8 maj 2017.

Taggar:
  1. Karelare

Karelare Medlem

Jag åker till Thailand i juni och är där drygt tre veckor. Enligt vad jag förstår så är det tillåtet att ta med sig
    250 g. Det räcker inte på långa vägar och jag funderar på olika alternativ för att lösa problemet. Enklaste alternativet, men samtidigt det mest riskfyllda är väl att lasta det jag behöver i bagaget och hoppas på det bästa i tullen. Hur stor är risken och vad händer om jag "åker" dit? Jag antar att det blir böter, men ännu värre är det om Tullen beslagtar alltihopa. Andra alternativet är att ta med laglig mängd och beställa resten online till tjejens adress. Thaisnus är inget alternativ. Hur gör ni? Jag är väl inte den enda som snusar här?

2. Birger

Birger Forumräv

Jag brukade smuggla med mig några kilo i plastpåsar, gömda överallt och fördelade på familjen. Vi hade aldrig några problem, väskorna kollades aldrig. Jag tror inte dom kollar flyg från Sverige så värst, från Sverige väntar dom sig inte knark eller så, tror jag.

3. kurant

kurant Forumveteran

Dom håller på att installera fler tullröntgenmaskiner på Suvvan som ska bli klart i år och då kommer alla väskor att ”screenas” innan dom kommer upp på bandet. Inte säkert dom bryr sig så mycket i snus i rimliga mängder.
    Min resväska har blivit kollad vid två tillfällen vid suvvan innan den kommit upp till bagagekarusellen, troligen för att jag haft hjärtmedicin där. Det har suttit en dekal/klisterlapp att den kollats av tullen och av vem mm.
    Men det har gått bra, då utskriva receptkopior funnits med i bagaget, jag brukar fördela min medicin i både resväska och handbagage.

Stoppa hellre snuset i dutyfreepåsar men inte av den genomskinliga modellen.

Snus finns att köpa på nätet i Thailand och även från Sverige.
    På turistorter finns det att köpa i barer och i vissa butiker.

Det bästa är ändå att passa på att sluta när man är där.

4. SoengSang

SoengSang Medlem

Scanners är redan i drift.

kurant gillar detta.
  5. Långeman

Långeman Forumveteran

Varför bekymra sig, du kan beställa i Th lev. dagen efter, " Siamsnus"

6. Micke.T

Micke.T Forumvärd TS-teamet

Tar alltid med 1 stock i varje väska, brukar bli 5st.
    Hittills inte blivit ertappad, i januari hade jag 30 dosor i handbagaget inte ett ljud,
    Förmodar att tillfället kommer då man får betala;)värt varenda krona bara dom inte snor min snus:D

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Krille

Krille Forumräv

Har blivit scannad flera ggr men inte ett ljud om varken snuset eller whiskeyn, tror inte att de bryr sig om snus det är andra grejer de söker. @Långeman du skriver om Siamsnus, är det bra kvalite ? Vad kostar en stock?

Micke.T gillar detta.
  9. Karelare

Karelare Medlem

Jag behöver inte några enorma mängder. Det är väl mindre risk att lägga snuset i incheckat bagage istället för i handbagaget trots scanning? Jag flög direkt till Krabi tidigare i år och tullen där var totalt oengagerade. Folk gick med vinboxar helt öppet genom tullen trots att man bara får föra in en liter.

10. SoengSang

SoengSang Medlem

"Risken" är nog den samma, mycket om inte allt incheckade bagage scannas numera, och blir du stoppad på rutinkontroll vid utgången scannar och öppnar de ju väskorna, så det spelar nog ingen större roll var du har snuset.
    Eller kanske handbagaget är bäst, det scannas ju endast vid avg Arlanda, eller var man nu flyger ifrån, och kan ju endast bli scannat vid ev stickprov på Suvvan.

11. Atom

Atom Aktiv medlem

Jag reser sällan med incheckat bagage men går genom tullen på Suvvan 2-3 gånger i månaden och har så gjort i snart 20 år; en gång i månaden dessutom med tre stockar snus i väskan. Uppskattningsvis har jag landat 600 gånger på Suvvan, och tidigare DM, och jag har blivit scannad 2 gånger; en gång med och en gång utan 3 stockar snus. Med snus blev jag kollad för 4-5 år sedan men efter att tullarens chef blivit tillkallad och jag fått lovat att inte göra om olagligheterna så släpptes jag utan böter och med snuset i behåll. Nu vill jag inte påstå att det är ofarligt att ta med sig snus till Thailand, det sägs ju finnas de som både fått böta och blivit av med snuset, men helt klart är risken liten.

Det går ju också att beställa här. Någon nämnde Siamsnus och det är helt OK så länge man är hemma och kan ha snuset i kylen, har man med sig det ut blir det blött och rinnande och fungerar inget vidare. Man kan också beställa på buysnus.com och där har man snuset efter 4-5 dagar, fungerar klockrent.

SoengSang gillar detta.
  12. SoengSang

SoengSang Medlem

Yes fungerar klockrent och bra priser också, samma eller om inte billigare än vad man köper för i Sverige.
    Jag brukar numera inte ta med så mycket snus, en ranson(250gr) samt lite lösdosor i fickorna, men beställer hem från tex buysnus.com en vecka före jag åker hem på ledighet, fungerar perfekt!
    Thaitillverkat snus är onödigt dyrt, samt sämre än det som kommer från Sverige, men fungerar ju i nödfall.

Seaserpent och Atom gillar detta.
  13. Khuntan

Khuntan Medlem

Jag har haft lite problem de två senaste gångerna med buysnus.com brukar beställa ganska mycket åt gången och de två senaste gångerna har ett brev ej kommit fram. Sammanlagt 10 dosor. Hoppas att det upphör det är ju liksom svårt att reklamera. Har alltid beställt 50 dossor varje gång någon som har erfarenhet kan det vara bättre beställa mindre. Någon som har tips erfarenhet av liknande.

14. SoengSang

SoengSang Medlem

Åfan, kanske tullen också börjat scanna och tagit ditt snus.
    Det är ju alltid risken att nått fastnar där, jag har hit tills klarat mig.
    De brukar ju också skicka typ ett paket med 5 dosor om dagen när man beställer lite mera....vår brevbärare brukar skratta när mina paket kommer i 4-5 dagar i rad.

15. kurant

kurant Forumveteran

Alla postförsändelser som paket och liknande scannas.
    Det är väl bara att anpassa antalet dosor till gällande gräns.

16. SoengSang

SoengSang Medlem

Tror att inte någon tobak får skickas egentligen, det med 5 dosor är nog bara för att begränsa förlusten om tullen tar det.
    Men tycker du borde fått något från tullen, men kanske för liten kvantitet för att de ska gills att gå vidare med det.
    Återstår och se ifall fler får försändelser med tobak förlorade.

17. Anonym

Anonym Gäst

Ja, verkar som 5 dosor är max om de skickas med posten till Thailand.

Beställer snus via “Buy Snus” och en rulle om 10s,t kommer alltid I två försändelser inom ca en vecka.

Ett bra alternativ om man är i Thailand under en längre tid och inte vill riskera arr bli av med sunset I tullen.

18. anonymous

anonymous Gäst

Är det fakta?
    250 gram tobak får man ta med sig in i Thailand enligt tullreglerna.
    Antar att samma regel gäller i Thailand som i många andra länder du måste ha varit utanför landet i mer än 20 timmar för att få ta med dig tobak eller alkoholvaror.
    Tror inte det är lagligt över huvudtaget att skicka tobak med post från utlandet?
    Men delar man upp det minskar ju risken att det blir taget.
    Thailand har ju stramat åt sina tobakslagar sista månaderna och har striktare lagar än Sverige på tobak.

Smokeless tobacco products such as snus may not be imported into Thailand. However, shredded tobacco is typically used for both hand-rolled cigarettes and smokeless tobacco products. Therefore, the health warnings for shredded tobacco and blended shredded tobacco are cited here. Picture and text warnings must occupy 55% of both PDAs (30% if the package is not rectangular) and be printed in four colors. There are four warnings prescribed and rotation must be at the rate of 500 packs/cartons per image. It should be noted, however, that the warnings pertain to “smoking” rather than chewing.

To align with FCTC Art. 11 and the FCTC Art. 11 Guidelines, health warnings specific to smokeless tobacco products should be required on tobacco products used for chewing, sucking, or snuffing.

Hur säker den infon är vet jag inte men att Thailand har regler om tobaksinförsel det vet jag, bara att läsa länken från Suvarnabhumi tullen.

Ingen kan väl ha missat dom striktare tobakslagarna som införts i Thailand?
    Har ju stått en hel del om det i tidningarna, främst då om höjd minimi ålder, förbud av försäljning av E-cigaretter och import, förbud av vattenpipor, gällande vattenpipor har polisen i Pattaya stängt ner dessa barer i arabkvarteren där man kunde röka vattenpipa eller beslagtagit allt, gjorts en hel del raider.

http://www.tobaccocontrollaws.org/legislation/country/thailand/pl-health-warnings

http://m.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services

19. Anonym

Anonym Gäst

Mycket möjligt att det blivit hårdare men min sista leverans kom för en vecka sedan utan problem.

Hur det blir i framtiden kan man bara sia om.

Vad jag lärt mig genom åren är att lagarna konstant ändras, men I praktiken är allt som förut.

Åker till Sverige 6ggr om året så det blir väl till att smuggla om det strular med sändningarna.

20. anonymous

anonymous Gäst

Ja dom kommer nog fortsätta skicka, det är ju importören som får stå ansvarig ändå.

Sen tror jag inte risken är så stor, undrade bara igentligen om det verkligen var lagligt, sen är det upp till var och än att ta risken, handlar det bara om lite böter spelar det nog inte så stor roll för en nikotinslav ;)

NilsG gillar detta.
  21. SoengSang

SoengSang Medlem

Man får nog(läs som får inte) inte skicka någon som helst tobak via post.
    5 dosor är för att minimera ev förluster.
    Personligen har jag aldrig blivit av med något, men är väl medveten om att jag kan bli det.

Laddar...
Liknande ämnen - Snusinförsel till Thailand
  1. Isan Lover
    Svar:
    11
    Visningar:
    403
  2. Isan Lover
    Svar:
    11
    Visningar:
    365
  3. alajgadaj
    Svar:
    101
    Visningar:
    2.161
  4. Mickey666
    Svar:
    23
    Visningar:
    1.114
  5. Jo-Be
    Svar:
    7
    Visningar:
    386
  6. Isan Lover
    Svar:
    20
    Visningar:
    860
  7. Bchrisny
    Svar:
    22
    Visningar:
    1.936
  8. Isan Lover
    Svar:
    2
    Visningar:
    1.427
  9. Sveger
    Svar:
    14
    Visningar:
    1.034
  10. Micke.T
    Svar:
    23
    Visningar:
    1.641

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis