Söka uppehållstillstånd från sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

maria.p

Gäst
hej. :wai:
jag och min thai man är i sverige nu på semester för hans del, turistvisum. vi hade tänkt åka tillbaka till thailand efter 3 månander men jag har nu åmgrat mej för jag väntar barn och vi vill nu vara kvar i sverige. tänkte först vara i thailand men insåg att det blir massor med pappers arbete för att få vårat barn till sverige senare.

jag vill ej att han skijls från oss. alltså det är helt uteslutet och vill heller inte åka tillbaka till thailand.
pratade med migrationsverket och de sa att vi skulle komma in med uppehållstillstånds papprena.

vet någon hur det går till sen. han får väl vänta i sverige medans uppehållstillstånds beslutet fattas.
om jag har med papper på att han få jobb i samband med uppehålls tillstånd blir det skillnad då + att han ska ha barn i sverige också.

det sorgliga är att ska han söka sådant där förlängning måste han lämna sin ca 2 veckors gamla barn, kan migrationsverket utsätta en familj för det.
:(
ska också meddela at vi redan har sålt biljetten hem och bostad och ska gifta oss nu innan bebisen kommer. vill gärna köpa saker till våran bebis som kommer än att slänga på flygbiljetter fram och tillbaka och allt vad det kostar.

iaf, någon som kan berätta mer hur det går till när man söker uppehållstillstånd från sverige?

mvh
m :-X

uppehållstillstånd från sverige.

hej. :wai:
jag och min thai man är i sverige nu på semester för hans del, turistvisum. vi hade tänkt åka tillbaka till thailand efter 3 månander men jag har nu åmgrat mej för jag väntar barn och vi vill nu vara kvar i sverige. tänkte först vara i thailand men insåg att det blir massor med pappers arbete för att få vårat barn till sverige senare.

jag vill ej att han skijls från oss. alltså det är helt uteslutet och vill heller inte åka tillbaka till thailand.
pratade med migrationsverket och de sa att vi skulle komma in med uppehållstillstånds papprena.

vet någon hur det går till sen. han får väl vänta i sverige medans uppehållstillstånds beslutet fattas.
om jag har med papper på att han få jobb i samband med uppehålls tillstånd blir det skillnad då + att han ska ha barn i sverige också.

det sorgliga är att ska han söka sådant där förlängning måste han lämna sin ca 2 veckors gamla barn, kan migrationsverket utsätta en familj för det.

ska också meddela at vi redan har sålt biljetten hem och bostad och ska gifta oss nu innan bebisen kommer. vill gärna köpa saker till våran bebis som kommer än att slänga på flygbiljetter fram och tillbaka och allt vad det kostar.

iaf, någon som kan berätta mer hur det går till när man söker uppehållstillstånd från sverige?

mvh
m

vad jag vet så går det att förlänga till ett uppehållstillstånd för besök vet dock inte hur länge man kan förlänga det med men det kanske är upp till ett år.

Men jag är själv helt förvirrad över hur man ska gå tillväga för att man inte ska behöva vara i thailand 6 månader under uppehållstillstånds prövningen.

Det med arbetstillstånd kommer nog automatiskt om han skulle få permanent uppehållstillstånd jag fick iaf mkt bestämt berättat för mig att det minsann inte gick att ordna arbetsvisum från sverige men får han uppehållstillstånd blir det säkert skillnad.

Min pojkvän va här i 6 månader förra året då började vi med ett schengen och förlängde med 3 månder till med uppehållstillstånd för besök. I år har han dock fått arbetsvisum men tanken är att vi ska förlänga det till 2 år sen har jag läst nånstans att man kan få uppehållstillstånd efter det.

Jag tror dock att om ni väntar barn tillsammans så borde dom ta viss hänsyn till detta. Men inget e direkt logiskt på den myndigheten.

Mvh Linda

Jag ska försöka klarlägga en del kring frågan om uppehållstillstånd.

Eftersom vi har en reglerad invandring till Sverige använder myndigheterna regelverken som en ventil för att uppnå en balans utifrån vad landet klarar av när det gäller inflyttning utifrån.

Att ansökningar ska lämnas in hos svenska ambassaden i sökandens hemland hänger samman med att det är enklare och billigare att utföra en id-kontroll av sökanden i hemlandet än frän Sverige. Det finns även diplomatiska överenskommelser mellan länderna hur dessa kontrollfunktioner ska fungera på grund av internationell terrorism och kriminalitet.

Att det i undantagsfall går att ansöka om uppehållstillstånd i Sverige under ett pågående besök har funnits i Utlänningslagen sedan länge. Statsmakterna har däremot inte varit villiga att ge exempel på olika undantag utan överlåtit till Migrationsverket och domstolarna att i varje enskilt fall bedöma om det föreligger några ömmande skäl i dessa fall.

Eftersom gifta, reg. partners och sambo numera har en rätt till uppehållstillstånd i Sverige, pågår en utredning i frågan om de även ska få ansöka om uppehållstillstånd under en besöksvistelse i Sverige. Samma gäller för gravida kvinnor.

I övrigt har det blivit betydligt enklare att förstå de olika ansökningsförfarandena när myndigheterna lagt ut informationen på sina respektive hemsidor. Tidigare var det hopplöst att få del av någon information alls.

När det gäller besök är praxis att nära anhörig som föräldrar och egna barn kan få besökstillstånd upp till ett år. För övriga gäller max sex månader. Sedan finns det alltid undantag om det finns ömmande skäl.

När det gäller ett beviljat arbetstillstånd kan man få ett uppehållstillstånd för bosättning efter 48 månader.

Mvh Thaikonsult

Hej Maria!

Fråga Thaikonsult, de kan hjälpa dig. info@thaikonsult.se
www.thaikonsult.se

(Det finns en lag som heter "utläningslagen" där det står: Uppehållstilstånd måste sökas ifrån hemlandet. Men det kan ibland finnas undantag i lagen t.ex; om man skulle bli gravid.

Men fråga Thaikonsult så kan de hjälpa svara dig.

MVH Tommy

hej.

mvh
m
---------------------
kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljer som du önskar, men vill gärna kommentera delen där du säger att det är sorgligt att få söka förlängning!!!

Vi har ju i stort sett samma regler som många andra länder har. Du skulle bara se hur Thailand har det gentemolt oss Svenskar och andra utlänningar här...
jag tycker inte det är sorgligt.. jag tycker att även vi i Sverige måste få börja skydda oss mot omvärlden lite grand, och pröva vad det är som kommer in till oss. Inget ont mot just din man. men regler är bra att ha,
om de är rättvisa vill säga, och har ett syfte.
Spela bara spelet M, så skall du se att det löser sig

Glegolo

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp