Sopsortering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Alsun

Gäst
Hjälp :p

Hur kan jag förklara för min thaiman varför jag sitter och öppnar/klipper i gamla leksaker för att komma åt batteriet innan jag slänger resten. Han tittar på mig som om jag har misst förståndet :eek:, mina tappra försök att förklara har bara givit mig högre puls eftersom han fortfarande tittar på mig med minen "hon har blivit tokig, lika bra att vara tyst och sedan är det som vanligt imorgon" :p

Alla annan sopsortering ifrågasätts aldrig och han är mycket duktig i detta.

Jag saknar ord och vill så gärna att han ska förstå även om Thailand har lång väg att gå. Kan någon språkkunnig, snäll och miljömedveten försöka hjälpa mig.

Tack på förhand
:wai:

Hej Alsun!

Kag är vare sig språkkunnig, snäll eller speciellt miljömedveten kanske ... ... ...

Men all heder till dig för det där med baterierna. Kvicksilver skojar man inte bort! Jag ska köpa mig en kompost för matrester med mera men har hört att det kanske inte alltid är så miljövänligt trots allt.

Rippe

Vissa saker gör man bäst i smyg...

Var glad att han är med dig i resten av sopsorterandet. Batterierna kanske kommer så småningom...

Vems sida står du på Guava ;) jag tror du har bott i Thailand så länge så du har helt missat våran iver i Sverige att ta hand om sopor.

Här försöker jag med alla mina medel (armar, rösttonläge, bristfälliga ordböcker :p) förklara varför man ska ta hand om även det minsta lilla kvicksilverbatteriet inuti leksaker mm.

Nu vet jag vad jag prata om när vi tar våran golfmatch i vinter, psykning á la sopor :D

Jaja, nu har en språkkunnig svarat och eftersom de andra inget säger så har de väl samma uppfattning. Jag får sortera i smyg själv som Guava säger.

:wai:

"Alsun " sa:
Vems sida står du på Guava ;) jag tror du har bott i Thailand så länge så du har helt missat våran iver i Sverige att ta hand om sopor.
Naturligtvis står jag på din sida, sopa. Vad jag menar är att det är inte värt all den tid man måste lägga ner för att förklara vissa saker. Då är det bättre att ta vara på den tiden och lägga den på smygsopsortering. :)
Nu vet jag vad jag prata om när vi tar våran golfmatch i vinter, psykning á la sopor :D
Vi kan göra det till en kombinerad golf och sopsorteringsdiskussion. Byta erfarenheter och ordförråd inom ämnet...

Glöm inte de fjantiga hattarna...

Diskussionen verkar ha avstannat här. Kanske jag kan få fart på den igen.
Själv tycker jag att Thailand har en av världens bästa sopsorteringssystem.
Ställ allt, jag menar allt, utanför dörren.
Någon kommer och hämtar och allt som går att sälja återvinns. Det innebär att en mycket hög procent tillvaratas.
Du ser nästan aldrig flaskor, burkar etc. men du ser mängder av plastpåsar överallt. Den dagen som plastpåsar ger pengar kommer dom också att försvinna.
Sen är det upp till myndigheterna att bestämma om just batterier skall ge några pengar.
I Thailand är det nämligen motivation som styr folks beteende, inte lagar och regler som i Sverige. Jag är av den åsikten att man kommer mycket längre med motivation så Thailand är på rätt väg.

Det är vekligen Spitzenklasse på sopsorteringen i Thailand inte smuts så långt ögat når. Tänk va bra det är med motivation och så motverade de är dessutom. ;D

Gör väl inte så mycket om han tycker du är tokig, måste man förstå allt och på en gång !

Det finns tillräcklig många i det här landet som inte gör vad du gör, själv hade jag svårt att förklara för min fru (svensk) varför glas inte ska åka med sopkassen 3 våningar ned !?!

Fortsätt och klipp och sortera..

mvh //Svenne

Somnana??? Låter som du sover.
Debatten handlade om sopsortering, inte om de 'lagringsproblem' som finns i landet.
Menar du att thailändare inte är motiverade? Har du någonsin varit här eller var ditt besök starkt begränsad till baren och dess omedlebara närhet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp