Sorgligt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
W

Wanpen

Gäst
En giftig brännmanet kan ha tagit livet av svenska Ann Nordh, 59, från Jönköping.

Hon avled i turistorten Cha-am i Thailand i söndags när hon badade.

En obduktion ska nu fastställa dödsorsaken, men enligt det sjukhus som hon fördes till tyder det mesta på att hon kommit i kontakt med en livsfarlig brännmanet.

Ann Nordh var i Thailand på semester tillsammans med sin man.

Livsfarligt gift
Det finns flera olika sorters giftiga djur i vattnen i Sydostasien. Inte minst den livsfarliga kubmaneten som kan ha upp till två meter långa tentakler med nässelceller. Det är ett av världens giftigaste djur. Den som blir stungen av en kubmanet kan dö av hjärtstillestånd på bara några sekunder.

Senast i januari avled svenskan Carina Löfgren, 45, efter att ha kommit i kontakt med en kubmanet i Malaysia.

Lägger ut nät
En del badorter lägger ut stora nät kring stränderna för att fånga upp farliga maneter. Vissa mindre varianter kan dock smita igenom ändå.

Man är väl aldrig säker i havet?
Likaså i trafiken eller någon annanstans.

"Phirawan " sa:
Hur kan man försäkra sig när man bada i havet?

Man måste ta chanser och risker i livet. Inte en chans att jag hoppar över att bada i havet när jag är i thailand. Och med tanke på hur ofta dessa dödsolyckor sker kontra antal badande, så tar jag chansen /Ulle

"ulle " sa:
Man måste ta chanser och risker i livet. Inte en chans att jag hoppar över att bada i havet när jag är i thailand. Och med tanke på hur ofta dessa dödsolyckor sker kontra antal badande, så tar jag chansen /Ulle
Det stämmer!! :wai: :thumbsup:

visst är det så...Ulle

jag tror oxå på ödet. o det är fantastiskt många som badar i havet varje dag så att risken att man ska bli stungen av en manet är förskräckligt liten

men

vetskapen om att...

gör att man i allafall känner tanken fladdra förbi när man nyss läst om det o ska slänga sig i havet o det känns naturligtvis lite...

Det finns många havsdjur som är farliga i Thailand men det är inte ofta människan råkar stöta på ett sådant djur.

Förra året när jag var i Thailand så var det en person som dog av en stingrocka samtidigt som man själv badat på samma strand, inte slutade jag bada för de :)

Man får inte vara för nojig. Är det nånstans man har större risk att gåbort är det väl den thailändska trafik?

Med lite planering av badandet..
Kan man ju se till att ha andra turister framför sig och runt om.. börja de skrika så, in till stranden kvickt :D :D

Jag håller med att trafiken är farligare än havet

"ulle " sa:
Med lite planering av badandet..
Kan man ju se till att ha andra turister framför sig och runt om.. börja de skrika så, in till stranden kvickt :D :D

Jag håller med att trafiken är farligare än havet

Ja, men inte sett några bilar i havet ;D ;D ;D

"legolas " sa:
hahhaha!!! Ulle du hemska människa, planera badandet... Ja varför inte ha ett gäng som ställer upp i en ring runt oss när vi badar. nej vänta varför inte betala ett gäng som gör det...
hahahahaha - du e la go.......

Jo men det är ju lite som att ha en ilsken geting efter sig..
Spring, och runda en annan oskyldig människa så är du av med den. :D

Sån är jag :D

och årets influensa dödar ca 2000 personer i sverige..ifjol räddade svininfluensan många då den bara dödade ett 10 tal och puttade bort den vanliga influensan men vem skriver om det?.....:)
Rädsla är den största makten som finns och många vinner på den i form av olika "försäkringar" mot den......men sunt förnuft ska råda såsom...HUR F.. KLARADE SIG FARFAR OCH FARMOR?..
Och en manet som bränner har jag personligen stött på och fick ett livslångt brännmärke på foten,lite bortdomnad och sjuk i 2 dagar blev min bonus men nu är ju sannolikheten ännu mindre att stöta på en sån så ut i havet ska jag igen om 3 veckor:wai:

Det är fruktansvärt tragiskt att folk dör av maneter på semestern, men det kommer inte att hindra mig från att bada i havet. Som ni har varit inne på så är det ju mängder av människor varje år som badar utan att drabbas. Båda vuxna kvinnorna som avlidit har vad jag förstått badat efter mörkrets inbrott, och det är ju en sak man kan dra lärdom av. Man ger sig ju inte ut i djungeln när det blir mörkt så varför ska man chansa med havet där det finns minst lika farliga djur. Förutom maneter t ex stingrockor eller drakfiskar som jagar nära stranden när det blir mörkt.
Sedan attackerar ju faktiskt inte maneter utan försöker aktivt simma undan större föremål. Ser man en kubmanet så är det ytterst otroligt att den jagar en, så det "enda" man behöver göra är att se upp för trådarna. Kan vara nog så besvärligt med tanke på längd och färg.
I Thailands klara vatten (i alla fall i söder) så är det relativt enkelt att se en kubmanet om man är uppmärksam. Den är inte genomskinlig utan har en blå ton. (Kommer inte ihåg var jag läste detta, jag har läst jättemycket om kubmaneter de senaste dagarna.)
För en blek skandinav kan det ju dessutom vara idé med en t-shirt i badet, skyddar även mot brännskador uppifrån...
Igen, det är hemskt att folk ska dö på semestern, men vi kan dra lärdom av det hemska så vi kan fortsätta leva.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp