Sparka ut tjejen efter 2 veckor

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hejsan alla.

Ja behöver er hjälp i en allvarlig frågeställning som har uppkommit.

En vän till en nära vän är en ung kvinna från ett asiatiskt land. (Tidigare ogift utan barn) Hon gifte sig nyligen med en svensk man i hemlandet och fick med anledning därav uppehållstillstånd i 5 år, bodde i Sverige 2 veckor varefter den svenske mannen packade hennes väskor och ställde utanför dörren. Kvinnan stod utan bostad, pengar arbete men hade dock hunnit få en del vänner, även dessa från hennes hemland.

Ja känner ej till orsaken bakom den grova utkastningen men tycker samtidigt att det kanske inte är så viktigt för den här frågan.

Mannen har sedan köpt flygbiljetter både åt sig själv och för kvinnan i fråga tillbaka till det asitiska landet där mannen förklarat att de genast måste skilja sig. Återresan ska är tänkt att ske inom kort. Mannen har förklarat för henne att hon är skyldig att åka tillbaka till varifrån hon kom. Skulle hon inte göra det har han hotat med stämning, advokater och stora ekonomiska konsekvenser för kvinnan. Han har också förklarat för henne att han haft kontakter med migrationsverket i syfte att kvinnans uppehållstillstånd ska annuleras så att hon blir tvungen att åka tillbaka.

Ja vet ej om äktenskapet är registrerat i Sverige eller om det har någon betydelse i det här fallet.

Mannen bidrar ej med ett enda öre till hennes försörjning i Sverige.

Då ja pratade med kvinnan berättade jag att det inte alls är säkert att hon är tvungen att sätta sig på det plan tillbaka som hennes man köpt biljett till. Ja berättade (utan att veta allt som ligger bakom) att ja tyckte hela historien var avskyvärd och att kvinnan fått en otrevlig hotbild uppmålad för sig. Ja berättade även att ja ska ta kontakt med några vänner (det är ni som är mina vänner) och fråga lite om vad hon har för möjligheter i den situation som hon hamnat i. Ja har gett henne rådet att just nu inte sätta sig på något flygplan och inte medge någon skilsmässa fram tills att vi vet vad som gäller för henne.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som gäller i ett sådant fall och tanken har icke ens kommit i skallen på mig. Det måste ju vara något riktigt allvarligt när en man tar till ett så drastiskt steg. Att ens tänka tanken att göra något så hemskt går över mitt förstånd.

Om någon har kunskap om ett sådant fall så är det ju Thaikonsult. Jag hoppas att han läser detta och kommer med ett svar och att allt ordnar sig till det bästa för tjejen.

Håller me där det vanligaste är ju 2år vet bara en som fått fem år men det va ett UT baserat på arbete
Samtidigt kan hon ju inte vara helt oskyldig om gubben bara kastar ut na okey det finns ju sådana me men måste ligga lite mer bakom än så

micke

Det kan ju vara så att ja missuppfattat saken och att det inte är 5 år. vet ej om det är så viktigt heller men ja kan ju få lov att återkomma i så fall. Det är ändå ett sidospår i sammanhanget.

"Jonas Sjöstett " sa:
Det kan ju vara så att ja missuppfattat saken och att det inte är 5 år. vet ej om det är så viktigt heller men ja kan ju få lov att återkomma i så fall. Det är ändå ett sidospår i sammanhanget.

Och har hon sen inte gjort någe fel så har ja rätt trevliga vänner ;)

Ska ja förstå er rätt att lite beronde på vad hon gjort så kan hon ha förtjänat att bli utkastad? Hon ska ev skylla sig själv då. Det är buskapet. Man behöver inte ta något som helst ansvar , inte ens ekonomiskt. Kanske hon protesterade när hon fick stryk? Inte vet ja.

"Jonas Sjöstett " sa:
Ska ja förstå er rätt att lite beronde på vad hon gjort så kan hon ha förtjänat att bli utkastad? Hon ska ev skylla sig själv då. Det är buskapet. Man behöver inte ta något som helst ansvar , inte ens ekonomiskt. Kanske hon protesterade när hon fick stryk? Inte vet ja.

Du vet ingen rök utan eld....
finns nog ingen normal gubbe som bara skulle kasta ut sin tjej tror nog att det ligger något djupare bakom än så
sen visst har man ansvar om man tagit hit dom från andra sidan jorden .....

Sen kan man ju se det på ett krast sätt o det e ju va han gör han skickar hem henne o lämnar henne ju inte vind för våg som sagt ett krast sätt

micke som älskar att få skit :)

"ledarn " sa:
Har hört intervjuer med kvinnojourer som nästan enbart har hand om kvinnor ifrån Thailand som blivit utnyttjade..
Kanske läge att kontakta någon sådan..?

Bra tänkt där ja kan ju inte vara fel att kontakta dom i det ärendet

Sen så e det ju så som Ledaren skriver allt e inte guld finns en del skit me...o det gäller alla kön o nationaliteter

Ska inte kommentera fallet då jag inte känner till detaljerna. Rent allmänt har en person med beviljat uppehållstillstånd rätt att bo i Sverige så länge tillståndet gäller oavsett vad andra tycker. Detta finns reglerat i lag.

Är man sedan gift kan man inte slänga ut sin partner utan bägge har lika stor rätt till bostaden så länge det inte finns något annat avtalat. Vidare kan det tom vara så att partnern som blev utslängd kan ha en bättre rätt till bostaden om saken hade prövats i domstol.

Mvh THaikonsult

Det hjälper honom föga om hans fru ilsknar till i Thailand och begär hjälp av advokat.

Jag antar att hon är folkbokförd i Sverige.

Det finns ett fall som advokatbyrån Mannheimer Swartling företrädde där en gift thailändsk kvinna stämde sin man i tingsrätten. Det kostade mannen halva bohaget i penger och dessutom ett underhåll på dryga 9,000 kr per månad i 5 år på grund av att kvinnan saknade inkomst.

Mvh Thaikonsult

Enda rådet man ge här. Säg till damen att kontakta Svenska myndigheter och Advokat.
Är hon i Sverige med uppehållstillstånd, så är det Svenska lagar som gäller.
Mannen kan inte tvinga henne att åka tillbaka.
Bara ett sätt för honom att göra det lätt för sig.

Finns gått om Svin som håller på så. Tar in en tjej och tröttnar efter någon månad.

En bekant har satt i system att plocka in nya brudar 2 till 3 gånger om året.
Så nog finns det svin alltid.

Men man bör nog inte döma någon utan alla fakta. Finns ju kvinnliga svin med.

Att plocka hem flera tjejer om året är bara fruktansvärt. Man kan bara hoppas att Migrationsverket reagerar i sådana fall och icke beviljar visum / UT som söks av sådana herrar. Dessutom borde det finnas påföljd rent rättsligt, böter är alldeles för lindrigt.

Av ren nyfikenhet så skulle jag tycka att det hade varit bättre om hela sanningen kom fram.

Jag kan inte förstå varför man skulle slänga ut någon efter två veckor. Någonting måste ha gått väldigt fel.
Var skälet att gifta sig bara att hon skulle komma till Sverige där en annan snubbe redan väntade på henne?

Nja, allt låter helgalet.

Saken är den att ja inte har någon aning om själv vad som gjort att han kastade ut henne på det sättet och det blir ju bara spekulationer. Kanske hon inte ställde upp på hans snedvridna sjuka drifter i sänkammaren. Vem vet. Spekulationerna kan bli oändliga men det känns lite off topic. Kanske skulle förtjäna en ny tråd i så fall.

Och så glömde ja tacka så mycket till alla som hjälpt till att belysa vad som gäller rent juridiskt. Ja är djupt tacksam :wai: :wai: :wai:

JONAS, DIN BEKANNTING VERKAR VARA EN SMÅTT GALEN TYP. KASTA UT SIN FRU EFTER 2 VECKOR? HAN BORDE ÅKA PÅ EN SPECIALBEHANNDLING. DRUMMEL!!

Får man spekulera OT?
Jag kan mycket väl föreställa mig en situation då kan bryskt sparkar ut sin partner, man eller kvinna. Om man skulle få reda på att ens tillkommande ägnar sig åt att besöka kontaktsiter i avsikt att träffa någon, på allvar eller på skoj. Jag hade nog inte varit nådig den personen men att i det läget ställa någon på gatan ter sig något främmande hur ilsk man än skulle ha varit.
Är det enbart ett socialt tidsfördriv kanske det kan accepteras och om det i förväg annonserats vederbörande. Jag har ett aktuellt fall då en god vän, som även han är intresserad av Thailand, hittade en kvinna på nätet, en kvinna som är förlovad med en svensk man och som haft för avsikt att ta hit henne. Den gode vännen känner mannen i fråga och slog genast larm.
Om det tar hus i helsike, det vet jag ej men det borde göra det.
Som jag har förstått det så vimlar det av lycksökerskor på dessa siter. Förmodligen finns det även män som bara har för avsikt att vandra från blomma till blomma. Fy för båda kategorierna. Det kan inte vara lätt att finna den rätta i ett sådant klimat.

Nej det finns nog mycke skit på sådana sidor vet själv thaitjejer som sitter där fast dom har sällskap redan .

Nej allt e inte guld

Så är det min bästa Herr Glimt.
Efter en sån erfarenhet gäller det att ta nya tag. En god sak för herrn ifråga kunde vara att kolla efter den rätta bland bekanta och deras vänner. Nån sorts varudeklaration typ VDN och bäst före datum genom den vägen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W
Svar