Språkkurs i svenska för thailändare

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej !
Min Tahiländska tjej kommer snart till Sverige. Jag undrar om det finns någon språk-CD/DVD för thailändare som vill lära sig svenska, och var man ev. kan få tag på en sådan ?

carlsson1963
 
Vilken avdelning tänker du då på ?....

Det thailändska tangentbordet är ju också bra om hon vill skriva brev eller dyl.
Men lexikonet, går det bara att skriva in svenska ord och få svaret på thailändska?

Lexikonet.....
Testade att skriva in ett thailändskt ord och se om svaret blev i svenska, men det verkar som det bara "går åt" ena hållet ?

Finns det något lexikon där man skriver in thailändska och får svaret på svenska ?

carlsson1963
 
Hej o tack för bra tips.
Har kollat med SFI i Trollhättan, där står det :
http://www.kub.trollhattan.se/larcentru ... ar/sfi.htm

"Vem får gå på SFI?
För att få studera på SFI ska du vara folkbokförd i kommunen och ha uppehålls- och arbetstillstånd, fullständigt personnummer med 10 siffror. Du ska vara minst 16 år."
Är det olika bestämmelser i olika kommuner ?

Kanske bäst att ringa & kolla.

mvh
carlsson1963
 
Du har rätt, man kan inte läsa på SFI innan man har uppehållstillstånd.
Det finns iofs olika svenskakurser hos studieförbunden som man kan gå på om man inte har uppehållstillstånd.


För många år sedan så fick min ex läsa trots att hon bara var här på turistvisum. Då fick man i mån om plats vara med på lektionerna, men materialet fick man betala för själv.
 
När jag skrev "visum" häromdagen, menade jag naturligtvis uppehållstillstånd och det är alldeles riktigt att man måste ha de 4 sista siffrorna och vara skriven i den kommun man ska läsa.
Däremot är det åtmnstone uppe hos oss så att man måste vara 18
är för att läsa SFI. Är man under blir man hänvisad till gymnasiet
och det speciella program som heter IVIK.
I undantagsfall har en person fått "sitta" med i lektionerna i mån
av plats, men för det mesta har vi fulla klasser.
Hälsningar
J-L
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

V
Svar
0
Visningar
1 K
vulcan
V
A
Svar
5
Visningar
3 K
M
 
Tillbaka
Topp