Stackars baggar

andrejsdenruskige

Forumveteran
Jag har några ”kollegor” som har flyttat till Sverige för många år sedan då det var en bra bit billigare än att bo och leva i Norge.
Några av dessa har haft lust att flytta tillbaka vara av det är en av dessa som faktiskt har flyttat tillbaka.

Han som flyttade tillbaka har haft bostad i bägge länder hela tiden, men de som har kapat av rejält med forna hemlandet och bara jobbar där har svårt att komma tillbaka till Norge då inte ekonomin tillåter det.

Jag kan tänka mig att situationen är lik för många av de svenskar som har flyttat till ”lågkostnadsländer” så som Thailand.

Framtidsutsikterna kanske inte är så lockande med Sverige, men där är ju Thailand lite lynnigare i humöret och vad som helst kan hända. Det kan bli lite bättre, men risken att det blir väldigt mycket sämre är faktiskt större.

Så man tillhör ju en skara som kan titulera sig ”Vi som har råd att bo i Sverige”. Det är ju inte alla svenskar som har råd med sådant.
Vi har ju dessutom inte bara råd att bo i Sverige, vi har råd att vara turister i Thailand dessutom. Det omvända verkar mer knepigt.

PanPan

Forumveteran
Jag har några ”kollegor” som har flyttat till Sverige för många år sedan då det var en bra bit billigare än att bo och leva i Norge.
Några av dessa har haft lust att flytta tillbaka vara av det är en av dessa som faktiskt har flyttat tillbaka.

Han som flyttade tillbaka har haft bostad i bägge länder hela tiden, men de som har kapat av rejält med forna hemlandet och bara jobbar där har svårt att komma tillbaka till Norge då inte ekonomin tillåter det.

Jag kan tänka mig att situationen är lik för många av de svenskar som har flyttat till ”lågkostnadsländer” så som Thailand.

Framtidsutsikterna kanske inte är så lockande med Sverige, men där är ju Thailand lite lynnigare i humöret och vad som helst kan hända. Det kan bli lite bättre, men risken att det blir väldigt mycket sämre är faktiskt större.

Så man tillhör ju en skara som kan titulera sig ”Vi som har råd att bo i Sverige”. Det är ju inte alla svenskar som har råd med sådant.
Vi har ju dessutom inte bara råd att bo i Sverige, vi har råd att vara turister i Thailand dessutom. Det omvända verkar mer knepigt.
Som Svensk med barnfamilj så tror jag det är dyrare här om man vill uppehålla Svensk standard.
Jag visade ju min planerade budget när jag sa upp mig.
Tror om jag snittar att vi legat på 150k baht i månaden sen jag kom hem då inklusive skol,föräkring och andra kostnader, så den sket ju sig.
Går ju leva billigare här dock än jag gör men jag vill inte dra ner på barnens skolkostnad eller vår livsstandard, än så länge löst det via investeringar och fått ett gratis år men är ju 47 år bara och kan inte räkna med att allt skall gå i plus hela tiden så tänkt börja söka jobb nästa månad.
Inte för jag har lust och det krisar men mitt huvud orkar inte med investeringsförtjänst och tjäna pengar på pengar, behöver jobba med och veta att jag får in säkra pengar.
Men får jag ett jobb blir det nog bara 3 år igen.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Som Svensk med barnfamilj så tror jag det är dyrare här om man vill uppehålla Svensk standard.
Jag visade ju min planerade budget när jag sa upp mig.
Tror om jag snittar att vi legat på 150k baht i månaden sen jag kom hem då inklusive skol,föräkring och andra kostnader, så den sket ju sig.
Går ju leva billigare här dock än jag gör men jag vill inte dra ner på barnens skolkostnad eller vår livsstandard, än så länge löst det via investeringar och fått ett gratis år men är ju 47 år bara och kan inte räkna med att allt skall gå i plus hela tiden så tänkt börja söka jobb nästa månad.
Inte för jag har lust och det krisar men mitt huvud orkar inte med investeringsförtjänst och tjäna pengar på pengar, behöver jobba med och veta att jag får in säkra pengar.
Men får jag ett jobb blir det nog bara 3 år igen.

Man kan ju leva hur dyrt som helst i valfritt land.
Men om du säljer allt i Thailand och flyttar till Sverige så tror jag egentligen att det skulle svida till ordentligt om du inte nöjer dig med en liten hyresrätt i Flen.

Du hade nog haft en hel del problem med att låna stålar till ett hus även med din offshorelön, så det är inte bara i Thailand sådant är svårt.

PanPan

Forumveteran
Men om du säljer allt i Thailand och flyttar till Sverige så tror jag egentligen att det skulle svida till ordentligt om du inte nöjer dig med en liten hyresrätt i Flen.

Du hade nog haft en hel del problem med att låna stålar till ett hus även med din offshorelön, så det är inte bara i Thailand sådant är svårt.
Ja jag kollade lånekostnad i Sverige, med min lön och då tjänade ju jag bra och fick över 1 miljon om året sista åren så var jag inte godkännd för en villa i fiskebäck typ.
Trodde ju med den lönen att skulle vara enkelt.
Så trots allt nog enklare här för kunde noh inte fått ett hus, bil för 600k sek och lägenhet plus livstilen vi håller i Sverige
Var ju billigt förra året men bodde ju gratis och hade inga utgifter då i Sverige, även maten fick jag till stor del serverad och spendera lite själv.
Så du har nog rätt inte blivit billigare där, var bara påpekande att inte billigt här heller om man vill hålla standard.

SatanG

Forumveteran

Så är det nog, många flyttade till Thailand för att kunna leva behagligare som pensionär.
Tror och hoppas de flesta inte ångrar sig för som du säger krävs det ju lite tyngre bankkonto att flytta tillbaka idag.
Fick frågan senast idag av brorsan om jag inte har lust att flytta tillbaka, han själv lämnade Saudi och flyttade tillbaka i våras.
Nä, för våran del tror jag förutsättningarna är bättre här än så länge svarade jag.
Öppenheten med Covid är ju klart roligare i Sverige än här numera men snart börjar höst/vintervädret och då är jag hellre här.

Tycker annars inflationen som fördyrar ökat även här men inget större bekymmer personligen då vi lever ganska normalt, tror jag.
Vi har inga lån som tynger och nu är det ju svårt (svårare iaf) att spendera så våra utgifter har minskat.

Risken för många som flyttar hit är väl att fastna på barstolen, oförsäkrade och med liten pension. Eller de som sålt det de ägde och sedan investerat allt i nya frugan som inte hade samma framtidsdrömmar som en själv. Då är det nog tungt att flytta tillbaka ekonomiskt.

/ SatanG

Kokostrollet

Aktiv medlem
Så är det nog, många flyttade till Thailand för att kunna leva behagligare som pensionär.
Tror och hoppas de flesta inte ångrar sig för som du säger krävs det ju lite tyngre bankkonto att flytta tillbaka idag.
Fick frågan senast idag av brorsan om jag inte har lust att flytta tillbaka, han själv lämnade Saudi och flyttade tillbaka i våras.
Nä, för våran del tror jag förutsättningarna är bättre här än så länge svarade jag.
Öppenheten med Covid är ju klart roligare i Sverige än här numera men snart börjar höst/vintervädret och då är jag hellre här.

Tycker annars inflationen som fördyrar ökat även här men inget större bekymmer personligen då vi lever ganska normalt, tror jag.
Vi har inga lån som tynger och nu är det ju svårt (svårare iaf) att spendera så våra utgifter har minskat.

Risken för många som flyttar hit är väl att fastna på barstolen, oförsäkrade och med liten pension. Eller de som sålt det de ägde och sedan investerat allt i nya frugan som inte hade samma framtidsdrömmar som en själv. Då är det nog tungt att flytta tillbaka ekonomiskt.

/ SatanG

Beror ju helt på vad växelkursen stod i när man flyttade ut från Sverige i förhållande till vad den är idag och framförallt hur man diversifierat sina tillgångar under tiden.

Ser man på svenska kronans växelkurs mot de flesta valutor över de senaste 50 åren inklusive THB, så ser den ju ganska trist ut, så i ett större perspektiv har det ju snarast varit tvärtom, rena vinstaffären att flytta ut från Svealand.

SatanG

Forumveteran
Beror ju helt på vad växelkursen stod i när man flyttade ut från Sverige i förhållande till vad den är idag och framförallt hur man diversifierat sina tillgångar under tiden.

Ser man på svenska kronans växelkurs mot de flesta valutor över de senaste 50 åren inklusive THB, så ser den ju ganska trist ut, så i ett större perspektiv har det ju snarast varit tvärtom, rena vinstaffären att flytta ut från Svealand.

Ja SEK har haft en rejäl värdeförminskning men det har väl återspeglats i värdet på assets iaf på denna sidan av 2000.
Jag tror många pensionärer som flyttade hit, för att det var så billigt, fått sig ett par ordentliga törnar.
De som flyttade hit och jobbade har nog haft en bra löneutveckling, om de har kunskaper som behövs.

/ SatanG

andrejsdenruskige

Forumveteran
Ja jag kollade lånekostnad i Sverige, med min lön och då tjänade ju jag bra och fick över 1 miljon om året sista åren så var jag inte godkännd för en villa i fiskebäck typ.
Så trots allt nog enklare här för kunde noh inte fått ett hus, bil för 600k sek och lägenhet plus livstilen vi håller i Sverige
Var ju billigt förra året men bodde ju gratis och hade inga utgifter då i Sverige, även maten fick jag till stor del serverad och spendera lite själv.
Så du har nog rätt inte blivit billigare där, var bara påpekande att inte billigt här heller om man vill hålla standard.

Du har en poäng egentligen.
Fast min poäng var mer att har man väl flyttat till ett ”billigare land” så är det svårt för många att flytta tillbaka. Bara ta Norge och Sverige som exempel.
Thailand och Sverige är ännu knepigare skulle jag tro.
Det är få av expatsen som kan flytta tillbaka till sitt forna land p.g.a de ekonomiska förutsättningar. Det behöver ju inte betyda att man är fattig eller tjänar dåligt. Man tjänar helt enkelt inte tillräckligt bra eller är inte tillräckligt rik.

Khuntan

Forumräv
Intressant fråga vad får man för hjälp med bostad arbete olika program på arbetsförmedlingen osv.
Som återvänder säg 5 år eller mera .

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Men det blir nog betydligt billigare om man köper ett hus som inte ligger alldeles kustnära, där borde problemen vara mindre. Vi köpte inte hus i Lund utan 1,5 mil utanför. Då fick vi betydligt mer för pengarna, kanske halva priset om man jämför med en likvärdig villa. Bara en tanke, det kostar om det är riktigt attraktivt.

Isan Lover

Forumveteran
Du har en poäng egentligen.
Fast min poäng var mer att har man väl flyttat till ett ”billigare land” så är det svårt för många att flytta tillbaka. Bara ta Norge och Sverige som exempel.
Thailand och Sverige är ännu knepigare skulle jag tro.
Det är få av expatsen som kan flytta tillbaka till sitt forna land p.g.a de ekonomiska förutsättningar. Det behöver ju inte betyda att man är fattig eller tjänar dåligt. Man tjänar helt enkelt inte tillräckligt bra eller är inte tillräckligt rik.
Hej

Ja det finns helt klart västerlänningar som har sålt av allt i sina hemländer och nu på äldre dar egentligen skulle vilja flytta hem igen, men dom har inte längre vare sig ekonomi till det eller något att återvända till.

I Sverige har vi ju i vart fall ett socialt skyddsnät som ändå gör det möjligt även om man har en låg pension eller dålig ekonomi, men för många andra västerlänningar finns inte det alternativet, återvänder dom måste dom klara sig själva, en del väntar också problem att få med sig eventuell fru och barn, känner ex.vis till engelsmän som har haft det problemet.

Har också träffat västerlänningar som har ångrat sin flytt till Thailand och värmen där när dom har blivit äldre och allvarligt sjuka, dom har upplevt situationen jobbig att inte kunna tala med den personal som vårdar dom, att inte förstå vad som händer och inte kunna tala om vad man vill eller känner leder nog lätt till ovisshet och oro.

Jag har även träffat dom som inte har haft råd med privatsjukhus och eget rum, dom har då vårdats i öppna salar utan AC med 20-30 personer tillsammans med alla möjliga sjukdomar och besvär, detta har också varit jobbigt för en del utlänningar, även det faktum att släkten förmodas ta hand om och mata den sjuke kom nog som en överraskning.

Mvh isan lover

Hegen

Aktiv medlem
Jag kommer troligen få flytta tillbaks till Sverige om ca 3 år pga ekonomin.
Om det kommer att bli svårt eller inte får tiden utvisa. Jag tror att en del har lyckats bra innan mig och ser inte några bekymmer på horisonten.
Jag lever gott nu och har gjort de även tidigare. Jag tror att det ordnar sig senare också.
Att ni har hört att det går åt helvete för andra är sånt som hör till livet.
En positiv nyhet tio negativa så ser världen ut.
Många ser glaset halvtomt andra halvfullt, ni väljer själva på hur ni ser på glaset.
Lycka till med vad ni tar er till med i livet.

Isan Lover

Forumveteran
Om det kommer att bli svårt eller inte får tiden utvisa. Jag tror att en del har lyckats bra innan mig och ser inte några bekymmer på horisonten.
Jag lever gott nu och har gjort de även tidigare. Jag tror att det ordnar sig senare också.
Många ser glaset halvtomt andra halvfullt, ni väljer själva på hur ni ser på glaset.
Hej

Det finns ju naturligtvis både goda och mindre lyckade exempel på detta precis som med allt annat.

Mvh isan lover

Intressant fråga vad får man för hjälp med bostad arbete olika program på arbetsförmedlingen osv.
Som återvänder säg 5 år eller mera .
Hjälp med bostad får man generellt sett inte. Vad jag förstår, och då får ni ursäkta om jag har fel, så är det helt upp till individen själv att skaffa tak över huvudet (finns undantag: personer med behov av behandling eller särskilt stöd). Att man per automatik hamnar i en gräddfil hos Arbetsförmedlingen har jag inte hört tidigare. Möjligtvis att man hamnar i kategorin "stöd och matchning", vilket ändå utgår från att man söker jobb själv. Man får inga jobb serverade. Det är helt och hållet upp till en själv.
Ansvaret man har idag för sitt liv idag är mycket större än för exempelvis 30 år sedan.

andrejsdenruskige

Forumveteran

Det går väl inte åt helvete för folk, men man blir fort överraskad hur svårt det är att etablera sig i Sverige även om man är svensk.
Det samma gäller för norrmännen som har lust att flytta hem.

Nu beror det iofs på var i livet man befinner sig. En ensamstående pensionär eller en singel grabb på 25år har givetvis lägre krav på bostad.
Är man sedan en stockholmare som ska tillbaka till Stockholm så är det inte bara att välja och vraka bland lägenheterna om man inte lyckats med att faktiskt jobba ihop ett stadigt kapital.
Självklar är dit inga problem att flytta tillbaka om målet är att bo i en glesbygskommun Lappland och dessutom väldigt ocentralt i kommunen.

Fast vem vet. Kanske det kommer 40.000 australiensare som covidflyktingar och blåser upp priset på husen Lappland.

Just under Covid-tiden så har nog inte baggarna heller varit så sugna på att flytta hem, men även dessa bör nog ligga med det i åtanken att man sålde tog sig ett billigare liv i Sverige då man sålde sin norska kåk för 2mille och köpte sig både fin bil och ett fint hus i Sverige för de pengarna. Man fick dessutom över en stor sudd med stålar som man idag inte har kvar.
Fördelen som många baggar har är att man åtminstone fortfarande jobbar i Norge och på det sättet är etablerad i landet.

Jag har en 1:a i Norge som jag egentligen ser på som nödinkvartering. Hyran ligger på 8500/månad.
Skulle jag ta med mig familjen till Norge så skulle det inte duga mer än några veckor på sin höjd.
Jag själv skulle nog inte ha råd att flytta till Norge, men jag ser inte någon tjusning med det så det är inget jag är ledsen över.

PanPan

Forumveteran

Hade jag bott i Sverige och jobbat som innan hade nog inte lån vart problem.
Skattade ju i Sverige när jag bodde där och deklarera som alla andra.
Svenskar ombord på det rederiet är om Bahamas flagg anställda via SMBF och svenskt kontrakt.
Bara här nere jag blev skattebefriad, i Sverige inte.
Sista var jag ju tom på NIS så hade skattat i Norge om jag vart kvar idag.

Kokostrollet

Aktiv medlem
Ja SEK har haft en rejäl värdeförminskning men det har väl återspeglats i värdet på assets iaf på denna sidan av 2000.
Jag tror många pensionärer som flyttade hit, för att det var så billigt, fått sig ett par ordentliga törnar.
De som flyttade hit och jobbade har nog haft en bra löneutveckling, om de har kunskaper som behövs.

/ SatanG

Nej, visst. Är ju en helt annan femma om man pensionerat sig redan. Avsåg expats som förtfarande jobbar.

När det gäller pension är nog det säkraste om man vill vara i Thailand maximalt att välja ett annat EU-land med bra skatteregler och vistelseregler för att därifrån ha sin skattemässiga och socialförsäkringsmässiga bas. Typ Malta med 15% skatt och bara 90 dagars vistelsekrav per år, bra sjukvård och full socialförsäkring inom EU. Senast har ju Grekland med bara 7% skatt seglat upp som ett annat bra alternativ.

Topp