Stackars baggar

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hade jag bott i Sverige och jobbat som innan hade nog inte lån vart problem.
Skattade ju i Sverige när jag bodde där och deklarera som alla andra.
Svenskar ombord på det rederiet är om Bahamas flagg anställda via SMBF och svenskt kontrakt.
Bara här nere jag blev skattebefriad, i Sverige inte.
Sista var jag ju tom på NIS så hade skattat i Norge om jag vart kvar idag.

Precis, hade du bott i Sverige så hade det ute varit lika stora problem, problemet att flytta inom kommunen är lite mindre än att återvända till Sverige.
Det samma gäller egentligen om man säljer sin 3-rummare på Östermalm för att sedan flytta till en trea i Hovås. Efter 10 billiga år i Hovås så vill man tillbaka till Östermalm och det är då det går upp ett ljus att Hovås inte var så billigt när man tog med all faktorer.
Visst, summan man sålde för kanske man lade undan och den är ju en bra handpenning och man kanske har ökat sitt kapital. Men att sälja för 5 mille och få äran att köpa tillbaka samma lägenhet för 10 mille (siffror tagna ur luften) är inte direkt någon ekonomisk vinst och i många fall är det nog till och med en ekonomisk omöjlighet om man inte har bra kontakter med sitt bankkontor.

De flesta har råd med 5 mille i lån. Frågan är om man blir beviljad 5 mille i lån.

SatanG

Forumveteran
Nej, visst. Är ju en helt annan femma om man pensionerat sig redan. Avsåg expats som förtfarande jobbar.

När det gäller pension är nog det säkraste om man vill vara i Thailand maximalt att välja ett annat EU-land med bra skatteregler och vistelseregler för att därifrån ha sin skattemässiga och socialförsäkringsmässiga bas. Typ Malta med 15% skatt och bara 90 dagars vistelsekrav per år, bra sjukvård och full socialförsäkring inom EU. Senast har ju Grekland med bara 7% skatt seglat upp som ett annat bra alternativ.
Ja många bör nog överväga det.
I mitt fall så har jag bara KF att skatta för, sjukförsäkrade har hela familjen varit genom frugans anställning men det kommer ändras om en vecka så då blir det att köpa försäkring själv för mig och boysen.
Men bra saker du tar upp.

/ SatanG

SatanG

Forumveteran
Precis, hade du bott i Sverige så hade det ute varit lika stora problem, problemet att flytta inom kommunen är lite mindre än att återvända till Sverige.
Det samma gäller egentligen om man säljer sin 3-rummare på Östermalm för att sedan flytta till en trea i Hovås. Efter 10 billiga år i Hovås så vill man tillbaka till Östermalm och det är då det går upp ett ljus att Hovås inte var så billigt när man tog med all faktorer.
Visst, summan man sålde för kanske man lade undan och den är ju en bra handpenning och man kanske har ökat sitt kapital. Men att sälja för 5 mille och få äran att köpa tillbaka samma lägenhet för 10 mille (siffror tagna ur luften) är inte direkt någon ekonomisk vinst och i många fall är det nog till och med en ekonomisk omöjlighet om man inte har bra kontakter med sitt bankkontor.

De flesta har råd med 5 mille i lån. Frågan är om man blir beviljad 5 mille i lån.

Ja, som sagt tunga förändringar om man inte placerat väl.
Tror det är en minoritet som verkligen gör det men de expats med bra jobb verkar lösa det bra.
Inte de som köper bar kanske :)

/ SatanG

PanPan

Forumveteran

Jag hade inget i Sverige när jag flyttade, bodde i hyresrätt. Så skulle vi flytta hade vi väl sålt det vi har här kanske, nu är ju första gången man har nåt av värde.
När jag flytta från Sverige fick det mesta plats i ett handbagage ;)
Nu är det inte aktuellt än iaf, hoppas aldrig det blir det, vill bo där jag bor.

SatanG

Forumveteran
Jag hade inget i Sverige när jag flyttade, bodde i hyresrätt. Så skulle vi flytta hade vi väl sålt det vi har här kanske, nu är ju första gången man har nåt av värde.
Nu är det inte aktuellt än iaf, hoppas aldrig det blir det, vill bo där jag bor.

Samma här, finns sämre ställen att bo på.
Brorsonen från Göteborg när han hälsade på i Jönköping på vätterrundan.
"Det är ju riktigt najs här, ser ju ut som....Sverige" :)

/ SatanG

andrejsdenruskige

Forumveteran
Ja, som sagt tunga förändringar om man inte placerat väl.
Tror det är en minoritet som verkligen gör det men de expats med bra jobb verkar lösa det bra.
Inte de som köper bar kanske :)

/ SatanG

Ja, många Expats har riktigt bra löner och jag tror det är en grund till det. Det är nog få som skulle ha flyttat om lönen var den samma som "hemma". Lever man upp lönen så blir det eventuellt problem den dagen man vill hem, fast man har åtminstone haft roligt för stålarna.
Själv hade jag nog inte fixat att kapa linan. Jag skulle nog aldrig våga sälja av helt i Sverige om jag inte flyttade till ett dyrare land.
Vid en retur till Sverige så tror jag inte att det är enkelt att hyra en lägenhet om man inte önskar bo i "särskilt utsatta områden".
Man kan ju ställa sig i bostadskö samma dag som man flyttar ut från Sverige iofs, men det vette fan om det fungerar.

Hade jag fått ett jobb i Thailand så hade jag givetvis dragit dit, men då är det ju inget livstidskontrakt man får, så det finns ingen möjlighet att jag hade sålt av i Sverige.
Jag hade nog dessutom fått flytta tillbaka innan kontraktet var avslutat så att jag kunde visa upp inkomst och få låna en sudd i fall det skulle behövas. Det är inte ens helt enkelt att köpa hus i norra Sverige utan lån. I Luleå kan det kanske gå om man väljer ett område som man inte vill bo i, annars så kan det vara knepigt om man inte riktigt längtar efter Norrlands inland där man har 10 mil till närmaste granne.

andrejsdenruskige

Forumveteran

Ja, då är det ju ingen förlust, så länge du inte tappat bort kläderna du hade med i påsen.

Så länge det inte blir fler pandemier så lär det nog vara ok i Thailand, men när även australiensare flyr sitt eget land så kan man undra hur det kommer att gå.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Samma här, finns sämre ställen att bo på.
Brorsonen från Göteborg när han hälsade på i Jönköping på vätterrundan.
"Det är ju riktigt najs här, ser ju ut som....Sverige" :)

/ SatanG

Ja, det är ju faktiskt helt beroende på vad man lämnade.
Självklart flyttar man ju med intentionen att flytta permanent, fast jag tycker att det knakar för mycket i allt för många fogar idag.
Svenskar i Australien är inte helt nöjda med valet just nu, men det återgår nog till det normala om något år och vad som händer vid nästa kris vet man ju inte. Jag tror däremot att det kan bli regeringsbyte vid nästa val i Australien.

Trivs man inte i Sverige så är det sak samma vad det skulle kosta. Man trivs nog inte så bra i Sverige bara på grund av att det är Sverige. Sverige består ju inte enbart av fördelar, kan man lugnt säga.

in-ka

Forumräv
Ja, det är ju faktiskt helt beroende på vad man lämnade.
Självklart flyttar man ju med intentionen att flytta permanent, fast jag tycker att det knakar för mycket i allt för många fogar idag.
Svenskar i Australien är inte helt nöjda med valet just nu, men det återgår nog till det normala om något år och vad som händer vid nästa kris vet man ju inte. Jag tror däremot att det kan bli regeringsbyte vid nästa val i Australien.

Trivs man inte i Sverige så är det sak samma vad det skulle kosta. Man trivs nog inte så bra i Sverige bara på grund av att det är Sverige. Sverige består ju inte enbart av fördelar, kan man lugnt säga.
om det varit 30gr varmt i 11 månader å minus 5 å lagom med snö i en månad skulle jag aldrig lämna sverige

andrejsdenruskige

Forumveteran
om det varit 30gr varmt i 11 månader å minus 5 å lagom med snö i en månad skulle jag aldrig lämna sverige

Ja, alla är vi olika. Hade jag bott i Thailand så hade jag åtminstone tagit en del semestertrippar runt om i Sydost Asien och kanske även Sverige.
Det finns ju en del som bor i Thailand som drar på med semester i alperna t.ex @SatanG

Kanske vardagen hade varit mindre grå i Thailand än vad den är i Sverige för min del, men jag tror att tjusningen med Thailand skulle avta om jag levde där permanent. Tjusningen med Sverige är väl inte heller så påtaglig när man bor här.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Hej

Ja det finns helt klart västerlänningar som har sålt av allt i sina hemländer och nu på äldre dar egentligen skulle vilja flytta hem igen, men dom har inte längre vare sig ekonomi till det eller något att återvända till.

I Sverige har vi ju i vart fall ett socialt skyddsnät som ändå gör det möjligt även om man har en låg pension eller dålig ekonomi, men för många andra västerlänningar finns inte det alternativet, återvänder dom måste dom klara sig själva, en del väntar också problem att få med sig eventuell fru och barn, känner ex.vis till engelsmän som har haft det problemet.

Har också träffat västerlänningar som har ångrat sin flytt till Thailand och värmen där när dom har blivit äldre och allvarligt sjuka, dom har upplevt situationen jobbig att inte kunna tala med den personal som vårdar dom, att inte förstå vad som händer och inte kunna tala om vad man vill eller känner leder nog lätt till ovisshet och oro.

Jag har även träffat dom som inte har haft råd med privatsjukhus och eget rum, dom har då vårdats i öppna salar utan AC med 20-30 personer tillsammans med alla möjliga sjukdomar och besvär, detta har också varit jobbigt för en del utlänningar, även det faktum att släkten förmodas ta hand om och mata den sjuke kom nog som en överraskning.

Mvh isan lover
"På äldre dar" ser jag som ett mindre problem om det inte innefattar omyndiga barn trots hög ålder.

apknug

Aktiv medlem
Nej, visst. Är ju en helt annan femma om man pensionerat sig redan. Avsåg expats som förtfarande jobbar.

När det gäller pension är nog det säkraste om man vill vara i Thailand maximalt att välja ett annat EU-land med bra skatteregler och vistelseregler för att därifrån ha sin skattemässiga och socialförsäkringsmässiga bas. Typ Malta med 15% skatt och bara 90 dagars vistelsekrav per år, bra sjukvård och full socialförsäkring inom EU. Senast har ju Grekland med bara 7% skatt seglat upp som ett annat bra alternativ.
Gäller ditt exempel "blivande" pensionärer som skall lägga sin intjäning av pension på Malta eller i Grekland?

Borde vara svårt att dra till Thailand som 65 åring och passera Grekland slänga i väskan i sitt ha "hem" och betala 7% skatt på pensionen?

SatanG

Forumveteran
Ja, alla är vi olika. Hade jag bott i Thailand så hade jag åtminstone tagit en del semestertrippar runt om i Sydost Asien och kanske även Sverige.
Det finns ju en del som bor i Thailand som drar på med semester i alperna t.ex @SatanG

Kanske vardagen hade varit mindre grå i Thailand än vad den är i Sverige för min del, men jag tror att tjusningen med Thailand skulle avta om jag levde där permanent. Tjusningen med Sverige är väl inte heller så påtaglig när man bor här.

Tjusningen avtar nog iom att man blir van, man går ju inte omkring och tror man är turist hela dagarna och fånler åt alla.
Klart man måste dra runt lite, Europa är kanon och kids och snö är en perfekt combo med släktträffar som förevändning.
Bor man varmt hela året så lockar ju snö mer och mer, skidåkning är kul för alla så varför inte. Flyg/hyrbil/skidhyra så är det bara kläder som måste packas ner. En Chalet i Verbier för lite dagsbesök i Montreaux eller liknande, perfekt med rätt sällskap.

Funderar även på att i framtiden lägga lite mer tid i Europa men det är längre fram. Kul att sitta och tjafsa med brorsan någonstans vid medelhavet en sensommardag. Men det kräver att frugan trappar ner mer, det dröjer nog innan det blir av tyvärr men det kommer. Bara att skynda långsamt.

Hade jag varit ensam hade jag nog nappat på hans förslag att köpa segelbåt att plaska omkring på där det känns rätt, i medelhavet t.ex.
Han var ju chief en gång i tiden och navigering löser jag så bara att flyta iväg och hänga ut kroken där man får lust. Världen är liten så måste inte vara i Sverige, eller Thailand, hela tiden

/ SatanG

PanPan

Forumveteran
Ja, då är det ju ingen förlust, så länge du inte tappat bort kläderna du hade med i påsen.

Så länge det inte blir fler pandemier så lär det nog vara ok i Thailand, men när även australiensare flyr sitt eget land så kan man undra hur det kommer att gå.
Ja jag läste att i Australien måste man söka tillstånd för att få lämna landet nu och dom flesta blev nekade.

Kokostrollet

Aktiv medlem
Gäller ditt exempel "blivande" pensionärer som skall lägga sin intjäning av pension på Malta eller i Grekland?

Borde vara svårt att dra till Thailand som 65 åring och passera Grekland slänga i väskan i sitt ha "hem" och betala 7% skatt på pensionen?

Beror ju på vilka förutsättningar just man själv har när det gäller pensionsavtal, exakt vilket EU-land osv. men ungefär så ja. Själv är jag mest intresserad av Malta när jag ser till det totala upplägget som passar mig bäst (just nu, har ett antal år kvar att jobba än och vilket land som kommer vara bäst för just mig kan ju ändras).

Men Grekland är nog det ekonomiskt bästa just nu om du har tjänstepension eller IPS, men jag vill ju hänga i barerna och restaurangerna kring Spinola Bay också och gillar verkligen Malta så tänkte försöka stå ut där 90 dagar om året och med den lite högre skatten just där. :D

Annars är det ju i stort sett alltid en fördel att flytta ut och ta ut pensionen till max 25% SINK istället för hemma i Sverige.

Några bilder från det senaste skatteseminariet jag var på där det var mkt fokus på just Grekland som nu börjat marknadsföra sig som EUs nästa pensionärsretreat.

9FBE502D-2A1C-4A48-B727-A124F64EF12D.png

10172E0E-FA6F-4E3D-806E-48993F9E4CC5.png

apknug

Aktiv medlem
Beror ju på vilka förutsättningar just man själv har när det gäller pensionsavtal, exakt vilket EU-land osv. men ungefär så ja. Själv är jag mest intresserad av Malta när jag ser till det totala upplägget som passar mig bäst (just nu, har ett antal år kvar att jobba än och vilket land som kommer vara bäst för just mig kan ju ändras).

Men Grekland är nog det ekonomiskt bästa just nu om du har tjänstepension eller IPS, men jag vill ju hänga i barerna och restaurangerna kring Spinola Bay också och gillar verkligen Malta så tänkte försöka stå ut där 90 dagar om året och med den lite högre skatten just där. :D

Annars är det ju i stort sett alltid en fördel att flytta ut och ta ut pensionen till max 25% SINK istället för hemma i Sverige.

Några bilder från det senaste skatteseminariet jag var på där det var mkt fokus på just Grekland som nu börjat marknadsföra sig som EUs nästa pensionärsretreat.

Visa bilaga 116227

Visa bilaga 116228
Misstänkte ett det va privatdelen man kunde komma ner i skatt på.

Ett rejält privat pensionskapital att ut under fem år till sju procent skatt är inte att förakta!

Topp