I ett led att förstå statsapparaten, historia och kulturen så har jag en fråga angående medicinsk vård. Har läst att det instiftades en 30 baht/besök-lag 2001 för läkarbesök för thailändska medborgare. Mina frågor är följande:
1) gäller det alla thailändska medborgare?
2) gäller det alla statliga sjukhus?
3) gäller det all vård?
4) ska man som thailändsk medborgare vara "skriven" på en viss adress och att man sedan är knuten till ett visst sjukhus?
5) ingår tiden man är inlagd på sjukhus i denna 30b-lag?
Hej
Ska försöka svara på dina frågor, men som vanligt kan det skilja på hur man agerar och tolkar det här lokalt.
Men hos oss fungerar det så här.
1. Ja alla medborgare ingår, i sitt eget distrikt, Amphoe och provins fungerar det bra, men ibland har vissa fått problem när dom har sökt vård utanför sin hemprovins.
2. Man söker först vård på sin vårdcentral, sen får man remiss där till sitt Amphoe sjukhus, om det behövs kan man även bli remitterad därifrån till Provinsens största statliga sjukhus. Men vid en olycka så skickas man direkt till sjukhus.
3. Ja det gäller i princip all vård som dom anser att du är i behov av och som dom har resurser att utföra.
4. Ja alla Thailändare ska ju vara skrivna på en adress och ha ett id-kort, just id-kortet är väldigt viktigt i alla möjliga sammanhang och även i kontakt med vården.
5. Ja även tiden på sjukhus ingår men det handlar då om sängplats i en sal på sjukhuset, där kan 10-30 personer ligga, sen förväntas även släkten hjälpa till att se till, mata och tvätta dom inlagda o.s.v, vill man ha eget rum får man betala extra för detta.
Själv är jag lite smått imponerad av vården i Thailand och få även den statliga vården, vi har ju huset i en liten by och är inskrivna på den lokala vårdcentralen, både frugan, jag och vårt gemensamma barn, vi har använt oss av den lokala vården enda sedan reformen 2001, vi får den hjälp på vårdcentralen som man kan begära, vi får medicin och även tandvård gratis, ett tag tog man 30 baht men oftast begär dom inte ens detta.
När någon av oss har haft behov av besök hos läkare på sjukhus i vår Amphoe skriver dom en remiss och då är det 30 baht eller gratis där också, besöker vi ett sjukhus i en annan Amphoe än vår egen utan remiss blir det en förhöjd avgift, men det är fortfarande väldigt billigt, några hundra baht för läkarbesök och medicin.
Mvh isan lover