Statlig sjukförsäkring för thai

Hej

Även om Thailand är ett extremt korrumperat land så måste jag erkänna att det är ytterst ovanligt att vi har krävts på några extra pengar alls i kontakt med olika myndigheter och aldrig inom vården ännu.

Mvh isan lover
Lasarettsvården är billig och inga överpriser vad jag tycker på vårat komunlasarett, än så länge.

När jag upptäckte min diabetes och fick akutvård så fick jag insulinspruta, medicin för en månad, prata med läkare, det gjordes blodanalys på labratoriet och det kostade 1100 Baht.

En gång pillade jag med en tops i örat och när jag tog ut den var toppen borta så jag trodde att det fastnat i örat, dagen efter åkte jag in till en privatklinik och bad läkaren kolla men topsen fanns inte i örat så den hade väl tagit tagit sig ur örat på natten, frågade vad kostar detta men läkaren sa att det var ju inget fel på mig så det kostade ingenting.

En svensk kompis gjorde en magbråcksoperation och fick då ett eget rum efter operationen och det kostade allt som allt 5000 Baht.

En annan svensk kompis åkte på en rejäl magförgiftning och låg på lasarettet i Nakhon Phanom med dropp i en vecka, kostnad 7000 Baht.

Lasarettsvården är billig och inga överpriser vad jag tycker på vårat komunlasarett, än så länge.

När jag upptäckte min diabetes och fick akutvård så fick jag insulinspruta, medicin för en månad, prata med läkare, det gjordes blodanalys på labratoriet och det kostade 1100 Baht.

En gång pillade jag med en tops i örat och när jag tog ut den var toppen borta så jag trodde att det fastnat i örat, dagen efter åkte jag in till en privatklinik och bad läkaren kolla men topsen fanns inte i örat så den hade väl tagit tagit sig ur örat på natten, frågade vad kostar detta men läkaren sa att det var ju inget fel på mig så det kostade ingenting.

En svensk kompis gjorde en magbråcksoperation och fick då ett eget rum efter operationen och det kostade allt som allt 5000 Baht.

En annan svensk kompis åkte på en rejäl magförgiftning och låg på lasarettet i Nakhon Phanom med dropp i en vecka, kostnad 7000 Baht.
Jag opererade bort ett navel brock pa Mission hospital i Phuket det gick pa 50 000 baht

I ett led att förstå statsapparaten, historia och kulturen så har jag en fråga angående medicinsk vård. Har läst att det instiftades en 30 baht/besök-lag 2001 för läkarbesök för thailändska medborgare. Mina frågor är följande:
1) gäller det alla thailändska medborgare?
2) gäller det alla statliga sjukhus?
3) gäller det all vård?
4) ska man som thailändsk medborgare vara "skriven" på en viss adress och att man sedan är knuten till ett visst sjukhus?
5) ingår tiden man är inlagd på sjukhus i denna 30b-lag?
Jeg betaler 30 baht for vanlig läkarbesök , for spesialist betaler jeg 50 baht Og det er på Burapha Universitet Hospital Bangsaen . Dette gjeld bare dei som har adresse Bangsaen. Inlakt 3 dager for etterkontroll av tykktarm for canser som dei oppererta bort i Sverige ,der dei la ned avdelingen i Falköping , så vente ett år i sverige , Jeg reiste til Thailand , og kom inn på 4 dager venting. på stort enerom , med seng til kjerringen , og mat til henne , Pris 14800 Bagt , Så her har jeg egen forsikring , pengar i Banken.

70 baht for rengoring av sar kostar det pa kvarters kliniken varje gang jag gor det , det vill saga varje dag 30 for Thailandare upp till 50 ars alder darefter far dom det gratis

kk (31).jpg

I Phuket har det vert skreven mye om Hospitalet der svenskar som ikke betaler for seg på Hospitalet. Så var det skreven om att dei skulle införa farang pris på alle faranger i Phuket. Og så var det skreven om att alle som kom til Thailand skulle betala500 maht sykeforsikring ved ankomst til Thailand på 500 bahtö

I Phuket har det vert skreven mye om Hospitalet der svenskar som ikke betaler for seg på Hospitalet. Så var det skreven om att dei skulle införa farang pris på alle faranger i Phuket. Og så var det skreven om att alle som kom til Thailand skulle betala500 maht sykeforsikring ved ankomst til Thailand på 500 bahtö
Så du menar att svenskarna ligger bakom sjukvårdsavgiften på 500 baht vid ankomsten till Thailand?:laugh2::laugh2:
Det måste väl ändå vara en norgehistoria?
Eller lider du fortfarande av lillebrors komplex?

Varifrån får du alla dina konstiga åsikter? Det är inget speciellt för Phuket. Faranger smiter från hosptalnotan även i Bangsän. Du är väl försökskanin för blivande läkare för att tjäna några Bath.

Vad jag har dragit för slutsats av denna tråden, är att man aldrig med säkerhet vet huruvida 30b-regeln efterlevs när det gäller thailändska medborgare som flyttat mellan provinserna. Det KAN vara så att de måste betala, om jag förstår det rätt. Kanske är det brist på synkronitet mellan olika lagstiftningar som ställer till det? Kanske är det så att sjukhusen själv väljer vilken strategi och hur de ska tolka lagen, som styr verksamheten?

I Sverige är det tydligare uttalat hur regionerna ska agera och hur de jobbar över regionsgränserna. Man kan också fundera på de privata aktörernas prislista i Thailand gentemot faranger. Det verkar vara lite av ett lotteri, beroende på vilket sjukhus man kommer till.

Tack för informationen. Jag gissar att det även gäller när man hyr. Så om man som thailändsk medborgare hyr en lägenhet eller hus av den som äger bostaden, så kan ägaren säga att den inte vill skriva in hyresgästen i den blå boken?

Ja det är nog ganska vanligt att hyresgäster inte registreras.
Men lite osäker på om man behöver stå i blå boken för att registreras för sjukvård.
Lagligt sett har thailändska medborgare rätt till akutsjukvård på alla sjukhus inkl. privata. Sen funkar det självklart inte i alltid i praktiken.

/ SatanG

Hej

Även om Thailand är ett extremt korrumperat land så måste jag erkänna att det är ytterst ovanligt att vi har krävts på några extra pengar alls i kontakt med olika myndigheter och aldrig inom vården ännu.

Mvh isan lover
Stämmer har aldrig blivit tillfrågad om pengar. Men ständigt erbjuden flera alternativ. De flesta läkare arbetar på flera sjukhus samtidigt som de har egen klinik. Det kan man ju se som vänlig information.
Så något kuvert i handen är det väl inte frågan om.

Ja det är nog ganska vanligt att hyresgäster inte registreras.
Men lite osäker på om man behöver stå i blå boken för att registreras för sjukvård.
Lagligt sett har thailändska medborgare rätt till akutsjukvård på alla sjukhus inkl. privata. Sen funkar det självklart inte i alltid i praktiken.

/ SatanG
Utlänningar kan inte registreras i den blå husboken eller har det kommit nya regler?

Utlänningar kan inte registreras i den blå husboken eller har det kommit nya regler?

Nej inte vad jag vet men han frågade hur det var för thailändare.

Jag har själv blivit registrerad på det lokala sjukhuset nära vårt hus i Buriram, utan några blåa böcker, räckte med intygande från frugan. Lite flexibelt även här då hon står skriven på vårt hus i storbangkok.
Därför jag är osäker på om det verkligen måste registreras i den blå boken för att kunna få statlig sjukvård.

/ SatanG

Nej inte vad jag vet men han frågade hur det var för thailändare.

Jag har själv blivit registrerad på det lokala sjukhuset nära vårt hus i Buriram, utan några blåa böcker, räckte med intygande från frugan. Lite flexibelt även här då hon står skriven på vårt hus i storbangkok.
Därför jag är osäker på om det verkligen måste registreras i den blå boken för att kunna få statlig sjukvård.

/ SatanG
Hej

Samma för oss, jag är inte registrerad i någon bok, men däremot på vår lokala vårdcentral som boende på fastigheten frugan äger, detta ger mig sedan tillgång till gratis statlig sjukvård och tandvård, även förebyggande besök hos tandhygienisten.
Det har fungerat så i 20 år nu för vår del.

Mvh isan lover

Thailand rankad högst i Sydostasien 2021 för overall healthcare system, även en bra bit över Sverige som rankades sämst i Norden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp