Ståtoa, what´s up with that???!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Som västerlänning var en av de lurigaste detaljerna hela grejen med ståtoaletten. Det tog ett tag innan man vande sig vid denna typ att toalett och fortfarande så har jag lite svårt att köpa konceptet.

Jag frågade tjejen om det var av ekonomisk vinning man använde systemet men det visade sig att varianten bara var lite billigare men att man tyckte ståtoaletten var bättre. Vi är väl bara ovana med att stå på huk, vilket thailändarna och de flesta andra SO-asiater är betydligt bättre på.

Vad tycker ni om denna variant?

// G

varianten är skit svår, jag har testat det i 11 år, men är fortfarande inte van vid den.

Jag kan köpa den hygieniska perspektivet (förutom vattenskopan).

Angående tekniken så gör jag nr 1 stående och sedan nr 2 hukande, då ska det lösa sig. Kvinnor kör hela racet hukandes precis som de skulle göra i skogen. Nu kanske jag gör helt fel men det funkar... :smirk:

Sedan är asiater grymma på att sitta på huk. Där ligger vi långt, långt efter. Däremot är vi bra på det bekväma stadiet. En sittoalett och en schyst tidning så är allt tipp-topp. :nod:

// G

Det är ok hemma i byn men jag undviker allmänna toaletter av thaityp.
(Om det går :eek: )Det finns ju kanske nå´n restaurang i närheten som har sittmugg.
Det där med byxorna är besvärligt-av med dom annars blir dom ju dyngsura om man ska blaska vatten.
Mer hygieniskt med vatten.Jag har installerat en dush med "trycke"från Thailand vid muggen hemma. Funkar jättebra med termostatblandare.
Intressant ämne!

Hälsningar Ch300_m

ståtoa what´s up with that ?

:D Den mest hygieniska toaletten är nog den som vi har i västerlandet.
Det vill säga den som man sitter ner och utför sina behov i.
Förutsättningen är naturligtvis att man håller den ren.
Som ni berättar " med nedhasade brallor i det urinblandade vattnet på
golvet och en härdsmälta i magen" Kan inte bli annat än katastrof. Och var
F-n är toalettborsten att göra rent efter explosionen? Plastbunkarna i olika
färger som seglar runt i det stora karet bredvid är visserligen ett färgstarkt
inslag i toalettbilden. Men mer än på en armlängds avstånd frå mej.
Själv är jag för tung, föra balansera på kanterna på den gräsliga ståtoan , i
allafall i den ställning som förutses. I mån om tid brukar jag tvätta av kant-
erna och sedan sätter jag mig som en vanlig toa. Har vid ett flertal gånger
vid själva torkproceduren ramlat av toamonstret, vilket inte är så kul.
2003 fick det vara nog. Satte in en American standard toalett av vår typ.
Jag mottog släktens hyllningar i flera veckor!!! "Falang Puchakan yay"DVS
"Storchefen"

Äntligen kunde man sätta sig ner, och uträtta sina behov och samtidigt sitta
och filosofera en stund utan att få kramp i lårmusklerna.

Jag måste säga att anledningen var att jag åkte på en fruktansvärd mag-
åkomma efter att ha ätit rått kött, doppat i starka såser. Bodde praktiskt
taget på toaletten en hel vecka, endast drickande tomatjuice.

Hälsningar Nisse

:D :D Lika effektivt som rödsprit!!!!!
Nej Tack! Bättre med Mekong istället.

Nisse

;D :D ;D Här har man hittat en stenålders tråd, med mycket skit snack ;D :D ;D

Är det någon annan som har problem med den berömda"Huka dig ner stolen"och göra allt rätt utan att slabba för mycket.
Jag misstänker att de flesta medlemar har en normal"Stol"för att göra sina naturliga behov, men lite kul skulle det vara och få höra era bekymmer och äventyr som ni har råkat ut för.

Så in med lite skitsnack!!! Å vädra ut skitlukten... ;D :D ;D

Jag skulle aldrig få för mig att använda en ståtoa, speciellt om nr 2 har lös konsistens. Slå en sjua, OK men inte det andra. Vi har en vanlig hemma som vi använder plus en ståvariant för övriga familjen.

"Berralund " sa:
Jag skulle aldrig få för mig att använda en ståtoa, speciellt om nr 2 har lös konsistens. Slå en sjua, OK men inte det andra. Vi har en vanlig hemma som vi använder plus en ståvariant för övriga familjen.

Berralund!
Hur gör du när du är ute på en resa i LOS, plötslig trycker det till i krysset och nästa bensinmack blir ditt enda hopp till att släppa loss allt.
Du vet att det inte existerar en sittmodell på dessa platser, hmmm!!
Du kan ju inte gärna sitta och hålla dig i 40 mil till ;) :) ;)

"Jo-Be " sa:
Berralund!
Hur gör du när du är ute på en resa i LOS, plötslig trycker det till i krysset och nästa bensinmack blir ditt enda hopp till att släppa loss allt.
Du vet att det inte existerar en sittmodell på dessa platser, hmmm!!
Du kan ju inte gärna sitta och hålla dig i 40 mil till ;) :) ;)

Jag har väl haft tur som har klarat mig hittills, men jag kan lova att jag kommer att göra mitt yttersta för att slippa gå på en ståtoa. Man får försöka ha kontroll över krysset, men naturligtvis - det går bara till en viss gräns.

En skitsak kanske, men det kan vara riktigt allvarligt! :eek:

Jag har inga problem med att andvända stå toan, det har hänt att man har bott så ett antal veckor, man vänjer sej även om en sitt toa är att föredra.
Gubben min tycker inte att det är ett bra alternativ, han vill ha sitt toa. Han tycker det kan vara riktigt jobbigt med stå toan.

Jag vet inte om det beror på att vi kan anpassa oss till olika situationer olika snabbt eller om jag kanske är vigare än honom.

"legolas " sa:
Kycklingen tror nog att det är att du är vigare än din man (kanske??). jag själv finner dessa ståtoaletter med endast ett hål i marken med 2 plattformar vid vardera sidan av hålet som vidrigt jäkligt äckliga. Och kalla dem mer hygieniska som en gäst gjorde är enbart löjligt tycker jag.

jag står där och pinkar och det skvätter konstant upp på benen och hur kul är det att känna ens kiss uppå ens vrister och vader... Tur i alla fall att det är ens egna kiss. sedan är det alltid pissblött på marken runt toan med en vidrig stank av gammal urin, och sedan som en annan gäst nämnde.. den äckligt skitna full av bakterier skpan som flyter där och som man skall hålla i..... nä fy satan.....

Jag vägrar att anpassa mig till sådant skräp - känns enbart löjligt, och då bor jag alltså härnere... När vi är ute och reser så satsar jag STENHÅRT på att hålla mig tills vi kommer fram till en 7-11, de har de ojämförbarast renaste toaletter som Thailand kan uppvisa, förutom hotell då kanske och Tesco-Big C.

ja usch och tvi, Thailands toaletter är vidriga ur alla aspekter... Tur att det oftast finns alternativ i alla fall..

Jo rent är det inte, men som jag uppfattat det så tycker thailändare att våra toaletter är ohygieniska eftersom vi sitter ner och de ädlare delarna + bak kommer i kontakt med sittringen som förorenats av föregående nödig. Deras toaletter behöver du inte komma i kontakt med eftersom de ädlare delarna + bak befinner sig på behörigt avstånd från själva kontaktytan. ;D ;D

Mvh Peter :wai:

På vissa allmäna toaletter här i sverige såsom skolor och liknande så finns det fotavtryck på sitsringen. Det är tydligen många olika nationaliterer som är vana vid stå toan från sina forna hemländer.
Synd bara att dom som ställer sej på sitsringen här inte har vett att torka av den efter sej, det är ju en aning egoistiskt att tycka att personen efter ska fixa till det.

"legolas " sa:
Ja du Peter, att thai inte gillar våra toaletter i det stora hela beror säkert mest på okunnighet. Alla de jag mött och som har det minsta samband med en falang eller en falangs famiolj, de upptcäker blixtsnabbt hur det funkar med våra toaletter.

jag förstår dem dock helt fullt och fast. klart det är äckligt med våta toaletter, se hur de sköter sin hygien inne på toan. Finns det papper att torka sig med efter det att man gjort nummer 2..... Finns det vatten att tvätta sig efteråt...... NEJ och åter NEJ..

Så göra sig ren efter nummer 2, hur tror ni??? Romantiskt nä tror inte det... tvärtom.. en del gräver därbak för att få bort skiten..... usch nej vill inte ens prata om det... Dock så tror jag att thai i städerna har kommit såpass långt så deras toavanor har förändrats radikalt tror jag.

Men ta min stad med 150.000 invånare (förorter inräknat) Här finns inte en endaste amerikansk toalett någonstans förutom på Tesco och Big C..... så vi snackar om de större städerna där förändringens vind blåser lite starkare..... Behöver jag säga att jag sedan 2 år tillbaka INTE tar thailändare i hand när jag hälsar... jag waiar ALLTID även om de sträcker fram handen......

Nä, det som jag skrev, har jag hört från thailändare och även i Indien har de ju samma toaletter och i hela Asien antagligen och indier ser också oss som lortiga och orena, kanske de också inbegriper andligt orena, vad vet jag. Men thai gör väl som Indier, använder vänster näve för 2:an, så hälsa du med högern ;D ;D

Nä, jag håller med, näven kan ju aldrig bli riktigt ren, eftersom tvål är ju en sällsynt art på toaletterna, så visst det finns mycket att undra över.

Det är ju det som är så märkligt egentligen, generellt så tycker man ju i Asien att västerlänningar är skitiga och ohygieniska. Den fördommen tror jag kommer ifrån tider då sjömän kom till dessa delar på 1400-1500-1600-1700-1800-talet osv och det vet vi ju att på den tiden var det ju "lögaredag" endast på Julafton och de här sjömännen stank ju skit å det gruvligaste.

Vi behöver ju inte gå längre tillbaka en 30-talets "lortsverige". Tror att sådant kan sitta i. Därför tror jag också varför kvinnorna hela tiden tjatar på en att "shower", ja men jag har ju duschat för en timma sen´, "shower", det är ett jäkla tjatande om att duscha.

Så det är märkligt, vi i väst är ju nästan åt andra hållet, vi har ju ingen motståndskraft alls, för vi är ju snart helt sterila.

Mvh Peter :wai:

"Kycklingen " sa:
På vissa allmäna toaletter här i sverige såsom skolor och liknande så finns det fotavtryck på sitsringen. Det är tydligen många olika nationaliterer som är vana vid stå toan från sina forna hemländer.
Synd bara att dom som ställer sej på sitsringen här inte har vett att torka av den efter sej, det är ju en aning egoistiskt att tycka att personen efter ska fixa till det.

På tal om fotavtryck på ringen - Frugan kallade på mig en dag när vi var där nere. Då satt pojken med fötterna uppe på ringen i full färd med att uträtta nr 2. Det såg mycket komiskt ut, så man fick sig ett ordentligt skratt. Sen var det vattenmunstycket som gällde för rengöring av krysset.

När frugan kommer ner om fyra veckor så blir det till att hålla toalettlektioner så att barnen kan fixa det ordentligt när dom kommer med oss hit i juli. :D

"Berralund " sa:
På tal om fotavtryck på ringen - Frugan kallade på mig en dag när vi var där nere. Då satt pojken med fötterna uppe på ringen i full färd med att uträtta nr 2. Det såg mycket komiskt ut, så man fick sig ett ordentligt skratt. Sen var det vattenmunstycket som gällde för rengöring av krysset.

När frugan kommer ner om fyra veckor så blir det till att hålla toalettlektioner så att barnen kan fixa det ordentligt när dom kommer med oss hit i juli. :D

Hur gamla är barnen? Känns det både spännande och lite jobbigt, kanske blandade känslor. Kan barnen nån svenska eller engelska?
Det där med toalektionerna får du kanske vara lite snäll i början :) se bara till att dom gör som vi är vana vid när dom är ute bland lekkamraterna till att början med, sen kan det väl vara lite si och så hemma tills dom har vänjt sej. Men viktigast är nog när dom är hos andra till att börja med så ingen retar dom för att dom gör nåt som barnen inte är vana vid här.

"Kycklingen " sa:
Hur gamla är barnen? Känns det både spännande och lite jobbigt, kanske blandade känslor. Kan barnen nån svenska eller engelska?
Det där med toalektionerna får du kanske vara lite snäll i början :) se bara till att dom gör som vi är vana vid när dom är ute bland lekkamraterna till att början med, sen kan det väl vara lite si och så hemma tills dom har vänjt sej. Men viktigast är nog när dom är hos andra till att börja med så ingen retar dom för att dom gör nåt som barnen inte är vana vid här.

Flickan är 9 och pojken är 6 år.

Det är just för att undvika problem när dom kommer hit som frugan skall lära dom "toalettvett" redan när hon kommer ner.

Språket är ett problem, dom kan nästan ingen engelska och bara ett fåtal svenska ord som jag har lärt dom, bl a räkna till tio. Men skolan är beredd, dom vet förutsättningarna och är beredda att ta hand om dom på bästa sätt. Och barn i den åldern lär sig väldigt snabbt.

Spännande och roligt kommer det att bli, det är då ett som är säkert!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp