Stenbord

brt666

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett djefla tjat om stenbord på detta forum och tänkte försöka reda ut saken.

Jag har väl förstått så mycket som att det är ett koncept med ett gäng människor, ofta av typen cis män, som i sittande ställning samlats runt något att ställa sin dryck på och diskuterar olika frågor som rör landet de befinner sig i och dess befolkning.

Det jag vänder mig emot här är valet av material, vem i hela fridens namn använder sten till att tillverka bord idag. Marmor förekommer ju ofta i bordsskivor till café bord samt vardagsrums bord men jag kan inte minnas att jag sett det i Thailand? Trä, metall, glas och möjligen rotting men sten?

Vanligast förekommande är väl ändå plast och med tanke på den ofta nedsättande tonen i de inlägg som behandlar dylika sällskap av människor så finns det anledning att anta att etablissemangen som dessa möten sker på är av enkel natur och då torde väl just plast vara dominerande eftersom det är ett billigt material och lätt att torka av om sällskapet spiller dryck på det?

Bordet o stolarna är gjort av sten för att de ofta står i en public miljö där man inte vill behöva flytta in dem varje kväll samt att de skall så där de står, inget kan jag låna den här stolen inte.....

Stenborden gjuts i formar, vit cement som man lägger in bitar av stenar för att få ett dekorativt utseende.
Kan även vara grå cement som man målar som lågprisalternativ.

Några varianter

Visa bilaga 66098

Visa bilaga 66099

Visa bilaga 66100
Hej

Stämmer bra, vi hade en sån grupp hemma i trädgården tidigare, nu har vi dock ersatt den med en Sala av trä, ”stenbordet” har flyttats ut till farmen där vår anställde med familj använder det, en väldigt praktisk och hållbar möbel.

B6B21721-F88C-4D90-A88A-3BF603370D1F.jpeg

Här en bild på Salan.

85013306-D42C-42F7-91C0-AB5B58E5D3DF.jpeg

Här har vi stenbordet på farmen.

Mvh isan lover

brt666

Aktiv medlem
Bordet o stolarna är gjort av sten för att de ofta står i en public miljö där man inte vill behöva flytta in dem varje kväll samt att de skall så där de står, inget kan jag låna den här stolen inte.....
Är det verkligen så att man möts i en publik miljö? Jag har fått för mig att dessa möten ofta sker på ett ställe med utskänkningstillstånd och det brukar ju inte vara tillåtet att dricka alkohol i offentliga miljöer, men det kanske inte är fallet i Thailand?

Annars är det förstås av godo om möblerna har hög massa och därmed står kvar på samma ställe eftersom jag förstått att dessa möten kan vara av återkommande karaktär. Det vore ju förargligt om någon av deltagarna inte hittade till bordet och dessutom så försvinner ju risken att någon välter ut de andras dryck då denne behöver uppsöka bekvämlighetsinrättningen.

brt666

Aktiv medlem
Stenborden gjuts i formar, vit cement som man lägger in bitar av stenar för att få ett dekorativt utseende.
Kan även vara grå cement som man målar som lågprisalternativ.
Hmm förvisso så är väl sand och grus "sten" fast i mindre format men ingen skulle väl få för sig att påstå att de bor i ett "stenhus" som bor i ett miljonprogram t.ex. ? Där talar man ju om att bo i "betongen"

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Är det verkligen så att man möts i en publik miljö? Jag har fått för mig att dessa möten ofta sker på ett ställe med utskänkningstillstånd och det brukar ju inte vara tillåtet att dricka alkohol i offentliga miljöer, men det kanske inte är fallet i Thailand?

Annars är det förstås av godo om möblerna har hög massa och därmed står kvar på samma ställe eftersom jag förstått att dessa möten kan vara av återkommande karaktär. Det vore ju förargligt om någon av deltagarna inte hittade till bordet och dessutom så försvinner ju risken att någon välter ut de andras dryck då denne behöver uppsöka bekvämlighetsinrättningen.
Och alla vet vi förmodligen hur kvalitén på bekvämlghetsinrättningarna brukar vara i Thailand. Så en fastcementerad bakdel på stenbänken rekommenderas, ev med en plastdunk under bordet för uträttande av nödiga behov. :D

Riktiga stenbordsexperter möts vid ett stenbord där ölen är billigast. Det brukar vara utanför en sunkig minimart, helst inte märkesvarianterna 7/11 eller familymart.

Det gäller att fälla in ölmagen under röven om man skall bli stenbordsexpert, det är i mitt tycke nämligen stenhårt att sitta vid stenbord.

brt666

Aktiv medlem
Ok, men det leder ju osökt debatten in på hälsoaspekterna kring stenbord, eller snarare bänkarna/stolarna om de nu också är tillverkade i samma material dvs sten eller betong. Jag gör inte anspråk på att vara insatt i ämnet men finns det inte en risk med att låta röven vara i kontakt med ett material med hög termisk konduktivitet under en längre tid? Kan det inte påverka prostatan negativt bland annat?
Problemet är måhända inte så stort i varma delar av Thailand såsom Pattaya och Hua hin men man kanske bör vara mer försiktig i de norra delarna såsom Isaan?

brt666

Aktiv medlem
Kostar en stor Chang mer än 55 baht med glas och is räknas det som restaurang och stenbordsfolket uteblir.
En riktig ölröv klarar en stenhård tillvaro. ”Pocenten” är viktigast eller rus per baht.
Så etablissemangen där dessa möten äger rum är alltså generellt inte att betrakta som "restauranger"? Är det alltså "barer" vi talar om då eller finns det en nivå lägre än bar? Jag tänker mig att ett "mini mart" är någon form av närbutik likvärdigt "en man från mellanöstern på hörnet" i Sverige och jag kan inte dra mig till minnes att jag har erbjudits is och glas på någon sådan inrättning i Sverige oavsett vilken dryck jag köpt. Men åter igen det kanske blott speglar min okunskap i thailändska seder och bruk?

kurant

Forumveteran
Så etablissemangen där dessa möten äger rum är alltså generellt inte att betrakta som "restauranger"? Är det alltså "barer" vi talar om då eller finns det en nivå lägre än bar? Jag tänker mig att ett "mini mart" är någon form av närbutik likvärdigt "en man från mellanöstern på hörnet" i Sverige och jag kan inte dra mig till minnes att jag har erbjudits is och glas på någon sådan inrättning i Sverige oavsett vilken dryck jag köpt. Men åter igen det kanske blott speglar min okunskap i thailändska seder och bruk?
Japp, du är helt okunnig om Thailand och stenbord. Bar är det absolut dyraste för en långliggare och ligger rätt högt i status.
Bara restauranger med menyer rankas högre men ändå är baren dyrare.
Ingen långliggare får stor stark och en mättande middag på en bar för 80 baht, men i stenbordsmiljö funkar det.

Jämför inte Sverige med farangseder i Thailand.
I Thailand krävs det både erfarenhet, talang och finess för att bli en stenbordsexpert.

Lyco

Forumveteran
Japp, du är helt okunnig om Thailand och stenbord. Bar är det absolut dyraste för en långliggare och ligger rätt högt i status.
Ingen långliggare får stor stark och en mättande middag på en bar för 80 baht, men i stenbordsmiljö funkar det.

I Thailand krävs det både erfarenhet, talang och finess för att bli en stenbordsexpert.
Ja det är en hård skola:)

brt666

Aktiv medlem

Detta var mer än lovligt kryptiskt, jag hängde inte med riktigt. Om vi spaltar upp det lite så en simpel tjänsteman förstår.

1. "Bar är det absolut dyraste för en långliggare och ligger rätt högt i status." Hur kan baren vara dyrare än restaurangen? Det serveras ju ingen mat på baren? Finns något annat på baren som kostar pengar eller är det ölen som är väldigt dyr? Varför har det så hög status?

2. "Jämför inte Sverige med farangseder i Thailand" det här förstår jag inte alls, men det kan bero på att jag inte har alla indianer i kanoten. Menar du att svenskar inte beter sig likadant i Sverige som de gör i Thailand?

Detta var mer än lovligt kryptiskt, jag hängde inte med riktigt. Om vi spaltar upp det lite så en simpel tjänsteman förstår.

1. "Bar är det absolut dyraste för en långliggare och ligger rätt högt i status." Hur kan baren vara dyrare än restaurangen? Det serveras ju ingen mat på baren? Finns något annat på baren som kostar pengar eller är det ölen som är väldigt dyr? Varför har det så hög status?

2. "Jämför inte Sverige med farangseder i Thailand" det här förstår jag inte alls, men det kan bero på att jag inte har alla indianer i kanoten. Menar du att svenskar inte beter sig likadant i Sverige som de gör i Thailand?
1. Barkonceptet har en tendens att bli mycket dyrt för en sk "långliggare". Iom att det oftast finns viss kvinnlig fägring som lockar dessa "långliggare" med lockrop typ "Hellå daggling, I låv joo så mäny" eller "Aj wan take care joo an jår måny, daggling". De sk "långliggarna" är ju oftast kärvänliga individer och faller då pladask för dessa lockrop, alas' en dyr erfarenhet skapas. Mycket dyrare än ett restaurangbesök tex.
2. Många av de "Svenskar" som stiger av planet på Suvvan glömmer oftast det som i folkmun kallas "vett och sans" och till viss del "uppfostran de fick som barn" på sätet i nämda flygplan. Dessa ting städas sen bort av personalen som sköter om städningen på nämda flygplan. Detta gör att dessa ting är oåterkallerliga (heter det så?) och måste läras om vid återkomsten till moderlandet. Därav den snabba föråldring som dessa individer drabbas av.

Lyco

Forumveteran
På tal om stenbord, inte behöver man åka till Thailand för att få uppleva stenbord, här hemma på gården har vi ett alldeles eget stenbord, dock inte cirkulärt och som besöks idogt av våra väldigt många vietnamesiska grannar och de verkar trivas alldeles utmärkt och känner sig väldigt hemma.

Huruvida världens problem eller kunskapen om densamma löses bättre vid ett cirkulärt eller rektangulärt stenbord får väl historien utvisa:D

20180316_160442.jpg

kurant

Forumveteran
På tal om stenbord, inte behöver man åka till Thailand för att få uppleva stenbord, här hemma på gården har vi ett alldeles eget stenbord, dock inte cirkulärt och som besöks idogt av våra väldigt många vietnamesiska grannar och de verkar trivas alldeles utmärkt och känner sig väldigt hemma.

Huruvida världens problem eller kunskapen om densamma löses bättre vid ett cirkulärt eller rektangulärt stenbord får väl historien utvisa:D

Visa bilaga 66217
Utan tvekan är det den ultimata umgängesformen för både fattig och fattig.

kurant

Forumveteran
Fattig materiellt eller mentalt?:D eller var det kanske det du menade, båda!
Japp, det kan vara båda där det är billigt...........
Fattig lokalbefolkning och faranger med klent där uppe eller med klen inkomst.
Nu åker man väl ut som en ..........
men helt klart så får man en annan bekantskap i lågbudget-landet mot takvåningen på Hilton

Liknande trådar

Topp