Striktare regler i trafiken.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Låter bra, just att trafikljus och övergångsställen har nonchalerats helt även utanför skolor och särskilt utsatta platser är något som jag har tyckt väldigt illa om.

Höga böter för detta kan kanske ha en positiv effekt, bara nu polisen tar till sig dessa regler och är beredda att upprätthålla dom.

Mvh isan lover

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Hej

Låter bra, just att trafikljus och övergångsställen har nonchalerats helt även utanför skolor och särskilt utsatta platser är något som jag har tyckt väldigt illa om.

Höga böter för detta kan kanske ha en positiv effekt, bara nu polisen tar till sig dessa regler och är beredda att upprätthålla dom.

Mvh isan lover
Det gäller nog att radikalt förändra folks attityd i trafiken, det har ju hittills varit förenat med omedelbar livsfara att beträda ett övergångsställe. Ingen hänsyn överhuvudtaget till oskyddade trafikanter. Så jag hoppas som du att lagen verkligen efterlevs, höga böter svider.

Belarus

Medlem
I byn finns ett exempel där föraren tagit sitt ansvar. En liten tös blev föräldralös sen mamman gått åt i en trafik olycka i Bankok. Föraren stod för transport och begravning av mamman och betalar mormodern för att ta hand om flickan. En märkbar skillnad mot förra året då mormodern fick jaga jobb och kom hem sent, där Lill tösen var utan mat länge. I år såg man båda var harmoniska och välmående, tyvärr blev det över pengar till godis så tösen mjölktänder var uppfrätta.

Boa52

Nedtystad
Hej

Mvh isan lover
Bara Polisen tar till sej dessa regler ??? Har skrivit nån gång förut vad som hände oss vid påstodd rödljuskörning och böter. Åkte med
en thaigubbe kom mot ett rödljus där det satt flera poliser, vi blev stoppade och thaigubben fick kliva ut. Kom tillbaka röd i ansiktet,
han fick böter. Sen förklara han, polisen sa eftersom han var kompis med en farang blir det 1000 bth, men sa gubben inte min kompis
jag bar kör bilen ok 600 bth då, men jag har nytankat så har inga pengar ok 200 då. Jag är helt säker på att det inte var nån körning
mot rött utan polisen var ute efter pengar

Isan Lover

Forumveteran
Bara Polisen tar till sej dessa regler ??? Har skrivit nån gång förut vad som hände oss vid påstodd rödljuskörning och böter. Åkte med
en thaigubbe kom mot ett rödljus där det satt flera poliser, vi blev stoppade och thaigubben fick kliva ut. Kom tillbaka röd i ansiktet,
han fick böter. Sen förklara han, polisen sa eftersom han var kompis med en farang blir det 1000 bth, men sa gubben inte min kompis
jag bar kör bilen ok 600 bth då, men jag har nytankat så har inga pengar ok 200 då. Jag är helt säker på att det inte var nån körning
Hej

Just sånt här plus att polisen ofta helt nonchalerar lagändringar och struntar i om folk bryter mot trafikregler och andra
mindre förseelser gör ju att man inte har alltför stora förhoppningar vid en sån här förändring.

Mvh isan lover

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Nu blir det högre böter och striktare regler om man inte stoppar vid rödljus och stoppar och släpper förbi gångtrafikanter vid övergångsställ.

Govt to adopt 'tough' points-based driving penalties
Jag precis som du tycker om att köra bil i Thailand.
Frugan säger att jag börjar köra som en thai:eek:
Tar väl inte det som smicker, men har lätt för att anpassa mig i trafiken.
Enda skillnaden är väl att jag faktiskt släpper över folk vid övergångsställen och är mer hänsynsfull i trafiken. Folk vid övergångsställen tittar skeptiskt och vågar knappt gå över när man stannar;)

soysanwan

Medlem
Jag precis som du tycker om att köra bil i Thailand.
Frugan säger att jag börjar köra som en thai:eek:
Tar väl inte det som smicker, men har lätt för att anpassa mig i trafiken.
Enda skillnaden är väl att jag faktiskt släpper över folk vid övergångsställen och är mer hänsynsfull i trafiken. Folk vid övergångsställen tittar skeptiskt och vågar knappt gå över när man stannar;)
Ja det har hänt att folk har blivit påkörda när de har invaggats i falk säkerhet när någon stannar för att släppa förbi. Samtidigt kommer en annan bakifrån och kör om. vilket ofta leder till att stackars fotgängaren får åka ambulans. Så förstår folks skeptsis.

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Ja det har hänt att folk har blivit påkörda när de har invaggats i falk säkerhet när någon stannar för att släppa förbi. Samtidigt kommer en annan bakifrån och kör om. vilket ofta leder till att stackars fotgängaren får åka ambulans. Så förstår folks skeptsis.
Så är det helt klart, men det här med att stanna vid övergångsställen sitter i ryggmärgen;)
Ett annat aber är dom svarta rutorna, får ju ingen kontakt med andra trafikanter.

PanPan

Forumveteran
Arbetskamrat som jag var och käka med nu var i Florida förra månaden.
Han sa där va det så skumt så bilarna börja stoppa 30m innan övergångstället bara man gjorde en antydan till att korsa, så rädda att bli stämda.

magunnar

Forumveteran
Ja detta hände mig jag är som @Micke.T sitter i ryggmärgen. Stannade engång för folk och som tur var gick de sakta fram och så kom en jävel susande forbi :mad:
Ingen olycka men sista gången jag försöker vara snäll.
Tills nya lagen träder i gång.

Nam Falang

Forumveteran
Arbetskamrat som jag var och käka med nu var i Florida förra månaden.
Han sa där va det så skumt så bilarna börja stoppa 30m innan övergångstället bara man gjorde en antydan till att korsa, så rädda att bli stämda.
Konstigt, detta har jag aldrig upplevt på mina resor till USA. Har kört mycket bil där och även hoj. Måste ha ändrat sig senaste året i så fall.

PanPan

Forumveteran
Konstigt, detta har jag aldrig upplevt på mina resor till USA. Har kört mycket bil där och även hoj. Måste ha ändrat sig senaste året i så fall.
Jag har ingen aning, vet ju heller inte om det är olika i olika delstater, han var i Florida.
1 arbetskompis var i Florida, han som sa det.
2 arbetskompisar var samtidigt och bila runt i Kalifornien, dom skrev inget om nåt sånt.
Dom sa istället att det var otroligt mycket hemlösa när dom var i Los Angeles, längs hela trottoarerna satt det hemlösa.

Nam Falang

Forumveteran
Jag har ingen aning, vet ju heller inte om det är olika i olika delstater, han var i Florida.
1 arbetskompis var i Florida, han som sa det.
2 arbetskompisar var samtidigt och bila runt i Kalifornien, dom skrev inget om nåt sånt.
Dom sa istället att det var otroligt mycket hemlösa när dom var i Los Angeles, längs hela trottoarerna satt det hemlösa.
Florida har jag inte varit på länge, senast var 2002. 2017 var sist jag var till USA och då i Nashville Tennesse. Du brukar ju säga att du gillar att köra i Thailand och jag har heller inga bekymmer med det. Men USA är i mina ögon helt underbart att köra i. Landet är ju byggt för att ta sig fram med ett fordon. Parkeringar finns överallt och ser inte ut som frimärken som i Sverige. Trafiken flyter bra. Sällan man ser någon som idiotkör. I flera stater får man svänga höger vid rött. Väl skyltade gatnamn.

Däremot när man går blir det tvärtom. Smala trottoarer och man bör vänta på grön gubbe innan man kliver ut i gatan. Inte som i Sverige där folk blir itutade att alla kommer stanna så fort du kliver ut i gatan. Jösses hoppas svensken är mer varsam då dom åker utomlands. Självklart skall man vara rädd om oskyddade trafikanter men att lägga hela ansvaret på fordonsföraren känns fel.

Kalifornien har jag inte hunnit med ännu men det blir det nästa gång. Ska hyra mig en fet Harley och glida runt med :)

magunnar

Forumveteran
Florida har jag inte varit på länge, senast var 2002. 2017 var sist jag var till USA och då i Nashville Tennesse. Du brukar ju säga att du gillar att köra i Thailand och jag har heller inga bekymmer med det. Men USA är i mina ögon helt underbart att köra i. Landet är ju byggt för att ta sig fram med ett fordon. Parkeringar finns överallt och ser inte ut som frimärken som i Sverige. Trafiken flyter bra. Sällan man ser någon som idiotkör. I flera stater får man svänga höger vid rött. Väl skyltade gatnamn.

Däremot när man går blir det tvärtom. Smala trottoarer och man bör vänta på grön gubbe innan man kliver ut i gatan. Inte som i Sverige där folk blir itutade att alla kommer stanna så fort du kliver ut i gatan. Jösses hoppas svensken är mer varsam då dom åker utomlands. Självklart skall man vara rädd om oskyddade trafikanter men att lägga hela ansvaret på fordonsföraren känns fel.

Kalifornien har jag inte hunnit med ännu men det blir det nästa gång. Ska hyra mig en fet Harley och glida runt med :)
Ska du göra en Joker :p
Har själv bott och jobbat i USA i 11 år underbart land stt köra i.
Men har aldrig glidit på en höj där, cyckel hade jag men hade inte märket Harley!!
Raleigh var det, har jag för mig:p

PanPan

Forumveteran

Dom 2 som var i Kalifornien hyrde en Mustang cabriolet och bila runt där.
Dom tyckte det var grymt fint.
Dom dom bila runt i death valley, grand canyon, uppe i någon national park där snön låg djup, Las Vegas, Los Angeles och San Francisco.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Dom 2 som var i Kalifornien hyrde en Mustang cabriolet och bila runt där.
Dom tyckte det var grymt fint.
Dom dom bila runt i death valley, grand canyon, uppe i någon national park där snön låg djup, Las Vegas, Los Angeles och San Francisco.
Låter precis som samma tur som jag gjorde med en kompis 2007. Det var verkligen fint och en fröjd att köra. Vi hyrde en Chevrolet Impala.

manfarang

Medlem
Jag fick 400 när jag kanske körde mot gult i Udon Thani. Vet inte om det egentligen ska vara böter för det, man kan ju inte panikbromsa om man är nära trafikljuset, men min lilla älskling tog snacket och betalade förstås för att slippa krångel.

Ubon

Forumveteran
Detta har funnits ett tag, men nu verkar man skärpa till densamma, och inte för så länge sedan så gnällde polisen att dom tyckte det var meningslöst att skriva ut böter, det är så få som betalar böterna...

Car owners, and presumably motorbike owners, will be unable to renew their vehicle registration or licenses if they fail to pay traffic fines after July 1.
Much discussed over the past year and now on the horizon, the Land Transport Department and Royal Thai Police intend to clamp down on people avoiding or disregarding their traffic fines.
Starting from May 24, the two authorities will test their shared software program to determine if it works as planned. The software, matching the two databases, has been discussed for years and slowly reaching the point of technological reality.

“We introduce this measure to prevent motorists from ignoring tickets issued by traffic police,” according to the Transport Department’s deputy director general Chantira Parutpat.
5.4 million tickets have been unpaid, losing a huge amount of revenue for police and the traffic fines now working as intended. Chantira expected police to conduct a serios campaign next month about the serious consequences of ignoring tickets.
“People will be able to check whether they have had tickets pending if they use an app provided by police,” she pointed out.
According to her, motorists will be asked to pay all fines if they want to renew their car-registration licenses. Renewal is needed every year.
“If they don’t pay fines, we won’t approve the renewal.”
Police’s deputy spokesman Pol Colonel Krissana Pattanacharoen said police and the Land Transport Department had already linked their database for the implementation of this measure

Senast ändrad:

Liknande trådar

Topp