Du kan få köpa* någon av mina affärsideer, som jag inte behöver själv
*Det behöver inte kosta något. Jag har ofta gjort överenskommelser där jag bara får procent, ofta inte på omsättningen, som annars är vanligt,
utan bara av vinsten, och då får jag ju inte något om det jag tillförde inte var bra
Det var lite allvar i ovan också, här är mer allvarligt:
Som många vittnat om SPECIELLT i Thailand, säljs mest verksamheter, som går skitdåligt. Ofta startade av västerlänningar, som smittats av "Gula febern" och vill flytta mer, men har inte en aning om hur man driver företag. Sedan kör de på till pengarna är slut. De få undantagen är normalt då någon pensionerar sig eller VILL flytta därifrån av någon helt annan orsak än att pengarna är slut. Några är att de ledsnat och vill göra något annat, men de är färre, eftersom det är roligare om det går bra
Och de få bra undantagen är antagligen dyra.
Sedan är det såklart möjligt att man kan göra fynd och köpa något billigt, som gått dåligt bara FÖR ATT förre ägaren var inkompetent
Då har man iofs utrustningen klar, men å andra sidan har gamla företaget antagligen ett dåligt rykte, vilket är väldigt svårt att bli av med. Därför köper jag gärna begagnad utrustning, men INTE "begagnade" företag.