SV: Feminismen - Ett hot? - Eller en ren välsignelse? - För vem?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Golden

Gäst
"legolas " sa:
Feminismen har just dött helt klart. Det räckte att starta en endaste tråd och skriva ett endaste inlägg, så tvärdog feminismen. Eller gömmer den sig i brist på argument? Gömmer den sig därför att det inte finns några lätta offer att ge sig på?

Ja jag vet inte, men dött verkar det vara. Skulle ju vara fantastiskt om den skiten kunde försvinna inte bara här utan också ute i samhället.

legolas
.พ าฟืหาำ
Är kanske inte så lätt att debattera med den största feministen på forumet 8)
 
man kanske skulle regga en domän till förmån för kvinnorörelsen...
motjucket.se ?

Jo jag vet, det är inte korrekt att säga så men jag är så j...kla trött på snacket om feminism när det egentligen handlar om jämnställdhet mellan ALLA människor.
 
Feminismen - Ett hot? - Eller en ren välsignelse? - För vem?

"gunnarg " sa:
Jämnställdhet på mannens vilkor.Rör inte min plånbok!!
Så länge jag har fullt ansvar för att den är välfylld hela tiden så är det ingen som rör min plånbok!
 
"legolas " sa:
Feminismen har just dött helt klart. Det räckte att starta en endaste tråd och skriva ett endaste inlägg, så tvärdog feminismen. Eller gömmer den sig i brist på argument? Gömmer den sig därför att det inte finns några lätta offer att ge sig på?

Ja jag vet inte, men dött verkar det vara. Skulle ju vara fantastiskt om den skiten kunde försvinna inte bara här utan också ute i samhället.

legolas

Nejdå, feminismen har nog inte dött. Vi har ju alldeles nyss hört sossarnas nye ordförande deklarera att socialdemokraterna är ett feministiskt parti och att Sverige är präglat av en manlig könsmaktsordning.
Det tyckte han nog inte som Metallorförande, men nu har han sett ljuset!

Tråkigt bara att kvinnorna inte tycks dela hans uppfattning - dom röstar ju faktiskt inte feministiskt. Det är ingen slump att FI inte skördat några som helst lagrar i valen, feminismen är för feminister, inte för kvinnor. Feminismen är en religion eller kanske snarare en livsåskådning, ungefär som Buddismen, och därför kan den ta sig vilka befängda uttryck som helst och torgföra vilka stolliga uppgifter som helst såsom varande sanning, för det räcker med att dom tror, tror, tror, med vansinnig glöd och om statistiken inte stöder deras påståenden så har statistiken fel!

Hade feministerna talat om någon av de minoriteter som åtnjuter skydd och inte bara om män, så hade dom inte suttit i riksdagen. Då hade dom suttit på Hinseberga kvinnofängelse!

Men, föralldel, detta är ju en fullständigt felaktig uppfattning. Vad som är rätt vet feministerna, så dom får väl tala mig till rätta då. Om dom kan.
 
Feminismen - Ett hot? - Eller en ren välsignelse? - För vem?

Det kanske var lite illa uttryckt men om jag tar ansvar för ekonomin tar jag mig också friheten att fördela resurserna. Speciellt när det gäller människor som aldrig haft eller fått lära sig hantera pengar, då är det en lång process innan man kan ta delat ansvar.
 
"mackes " sa:
Det kanske var lite illa uttryckt men om jag tar ansvar för ekonomin tar jag mig också friheten att fördela resurserna. Speciellt när det gäller människor som aldrig haft eller fått lära sig hantera pengar, då är det en lång process innan man kan ta delat ansvar.

Håller med dig.

Och bara för att du ocj jag klarar av att ha kontroll överhushållsekonomin så betyder det inte att vi kan ta över rodret och ekonomin hos Ericsson, Nordea eller Volvo.

Frun blev lite sur i början över detta.
Så jag dumpade över hela min lön på hennes konto och bad henne fixa allt.
Jävlar så nervös hon var.

Men tidigare hade hon ingen aning om vad saker kostade och helt plötsligt blev hon väldigt medveten om hur mycket/lite pengar vi hade.

Lade dessutom en helt ok summa in på hennes konto (efter att jag hade tagit tillbaka det ekonomiska ansvaret) som hon fick röra sig fritt med.

Resultat. Jävlar vad snål och ekonomisk hon blev. :eek:
 
Hos oss har frugan själv bestämt att jag skall sköta ekonomin, hon vill inte ha ett kort på mitt konto. Så när jag skall iväg på jobb så flyttar jag över en summa till hennes konto, sen har hon detta plus barnbidragen att hushålla med. Men hon kan som sagt få ett kort när hon vill.
 
Feminismen - Ett hot? - Eller en ren välsignelse? - För vem?

Processen att lära sig hantera pengar liknar väldigt mycket den man kör med barnen med veckopeng och sparande i Sverige. Sakta men säkert lär man sig pengars värde.

De som inte lärt sig hantera pengar kör "kung i baren" när pengar kommer in sedan lever de på smulor och lån tills nästa tillfälle. På det sättet har de aldrig pengar eftersom det mesta går till att betala igen lån vid varje avlöning.

Och lånehajarna lever stort på detta i Thailand med en helt oreglerad kreditmarknad. MC-handlaren visste inte riktigt hur han skulle göra när vi ville betala mopeden kontant trots att det blir dubbla priset med avbetalning! (60 000 istället för 30 000).

Jag har börjat ge ungarna en bonus varje vecka för det dom har kvar av veckopengen från veckan innan. den som sparar kan få dubbla pengen, det funkar med den ena och jag tror den andre kommer att lära sig. Och frugan ser intresserat på :)
 
"mackes " sa:
Processen att lära sig hantera pengar liknar väldigt mycket den man kör med barnen med veckopeng och sparande i Sverige. Sakta men säkert lär man sig pengars värde.

De som inte lärt sig hantera pengar kör "kung i baren" när pengar kommer in sedan lever de på smulor och lån tills nästa tillfälle. På det sättet har de aldrig pengar eftersom det mesta går till att betala igen lån vid varje avlöning.

Och lånehajarna lever stort på detta i Thailand med en helt oreglerad kreditmarknad. MC-handlaren visste inte riktigt hur han skulle göra när vi ville betala mopeden kontant trots att det blir dubbla priset med avbetalning! (60 000 istället för 30 000).

Jag har börjat ge ungarna en bonus varje vecka för det dom har kvar av veckopengen från veckan innan. den som sparar kan få dubbla pengen, det funkar med den ena och jag tror den andre kommer att lära sig. Och frugan ser intresserat på :)
Du kan inte köpa något på avbetalning i Thailand.Vill ni ha något på avbetalning måste din fru köpa och du beatalar
 
"gunnarg " sa:
Du kan inte köpa något på avbetalning i Thailand.Vill ni ha något på avbetalning måste din fru köpa och du beatalar

Nej, jag tänker inte betala ockerräntor (över 30%) för att köpa något även om jag fick.
Det var mer sagt som ett exempel på hur Thailändarna lever, de betalar dubbla priset för sina grejor på grund av att de inte klarar av att spara...
 
"mackes " sa:
Nej, jag tänker inte betala ockerräntor (över 30%) för att köpa något även om jag fick.
Det var mer sagt som ett exempel på hur Thailändarna lever, de betalar dubbla priset för sina grejor på grund av att de inte klarar av att spara...
Det är samma problem i Sverige med alla kontokorten med ockerräntor. :thumbsdown:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp