SV: Flytta till Thailand - Var vill du bo I stan eller på landet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Du vet precis vad jag gillar legolas. För att hänvisa till en känd filmsnutt på julafton: Jag vill bara sitta här på min veranda och lukta på mina Chang-flaskor. ;)

Bra fråga,

Jag vill absolut inte bo i BKK.
Att kunna känna havsbrisen, och få andas havsluft är ju klart högsta önskan.
Alltså svarar jag, att jag vill bo högst ett par mil från närmaste strand. Fristående hus.

Men prisskillnaden är så stor mellan norr och söder, så om inget ekonomiskt underverk händer så blir det nog Norr över man hamnar.

Jag har en vän som bor någon mil från Chiang Mai med fru och barn, han har mark som han har erbjudit oss att "få" bara vi bygger hus där.
Jag har även min yngre svägerska som har familjen boeende vid Angtong, där kan jag också bygga något om jag vill.

Hade det bara berott på mej hade jag nog stuckit för länge sen när bägge bröderna var där, men Gubben är mer ordentlig än mej, han har bägge fötterna på jorden det har inte jag riktigt.

Blir det aktuellt någon gång så väljer jag nog boendet vid C/M, jag känner mej mer hemma där uppe, gillar folket,klimatet.

Barer skulle jag antagligen besöka då och då mej inte som man gör normalt som på en semesterresa, för då tror jag inte man skulle må så bra i längden.

Jag vill bo nära kusten om det så är i Thailand eller någon annan stans. Längre än så sträcker jag mig inte till att planera idag ::)

Kusten hägrar nog för de flesta men jag föredrar Chiang Mai och norrluften - lite svalare klimat....vi brukar åka ned och bo ngn vecka vid kusterna ...och de räcker det för mig....

sålt gamla huset i CM och planerar att bygga i Doi Saket med start 2011......jag tycker även CM börjar vara hårt trafikerat...är det BKK:bor som flyr staden och drar sig uppåt...

så min plan är att bo ett halvår i Svedala och sedan Chiang Mai...

:wai:
Har bott i Pattaya, men flyttade pga. av att stan har blivit lika hektisk som BKK, trafikmässigt ska vi inte tala om, senaste 5 år har trafiken exploderat.
I pattaya var det hyfsat nära till en badstrand, men valet föll på Chonburi city och frugan, här är det lungt, lite barer o.s.v., närmsta stranden för mig nu är Bang Saen beach, helt ok!

Det blir liten stad för mig...

M.v.h. Berra

Ja föredrar o vakna upp o se bufflarna spatsera på ris fälten utan för huset uppe i Wapi
tar ju inte så lång tid att ta sig till havet när de hägrar

glimten66 :wai:

För mig är det viktigt att ha nära till havet - god farangmat o att kunna slänga käft med ngn annan svensk, lr iaf ngn farang, emellanåt. Kan absolut inte, iaf inte som jag känner det nu, bo på vischan, eller ngn stad mitt ute i ingenstans. Jag vill inte riskera att bli uttråkad. Däremot har barlivet ingen betydelse för mig i mitt framtida val av boende.
Jag hade även kunnat tänka mig en lya i Bkk (trots avsaknaden av hav) lr dess närhet, då jag mer o mer lärt mig älska den staden o dess tempo.

Bangkok är en fin stad om man inte vill bo mitt i centrum, bor man på den delen av Bangkok som flygplatesen ligger så tar det bara drygt en timme att åka till Pattaya.

"Kycklingen " sa:
Bangkok är en fin stad om man inte vill bo mitt i centrum, bor man på den delen av Bangkok som flygplatesen ligger så tar det bara drygt en timme att åka till Pattaya.

Jo Bangkok är enormt så man behöver inte bo mitt i smeten vid Svenska ambassaden :D

Har du varit i Samut Prakan, söder om Bkk?

"Bond " sa:
Jo Bangkok är enormt så man behöver inte bo mitt i smeten vid Svenska ambassaden :D

Har du varit i Samut Prakan, söder om Bkk?

Det är väl där den stora krokodilfarmen ligger. Såg inte så illa ut där när jag var på plats i november.

Är dålig på vädersträck, Där jag har varit mest och bott,sovit,ätit är åt det hållet både den nya och gamla flygplatsen är. (Thanom Ram Inthra Road.)

Det jag vet är att det ligger söder om BKK och tydligen är Samut Prakan som att vara på landet i vissa avseenden. jag har aldrig varit där. det är min tjej som sagt det. ::)

"Bond " sa:
Det jag vet är att det ligger söder om BKK och tydligen är Samut Prakan som att vara på landet i vissa avseenden. jag har aldrig varit där. det är min tjej som sagt det. ::)

Jag kollade in en karta, det verkar ligga åt samma håll det som du och jag pratar om. Jupp, där jag har varit är på landet känslan, ris fält bakom husen ändå storstadsmiljö på ett annat sätt.

"Kycklingen " sa:
Jag kollade in en karta, det verkar ligga åt samma håll det som du och jag pratar om. Jupp, där jag har varit är på landet känslan, ris fält bakom husen ändå storstadsmiljö på ett annat sätt.

Låter nästan som ett kinderägg (3 saker i en). Du får tre saker och köper en. 1. Utanför Bkk. 2. Landsortsvy. 3. Nära havet. Låter som full pott för mig :nod:

Finns bara det här för mig, här finns lugnet men samtidigt civilisation samt nära till många städer, hav, natur, strand en lagom mix som passar mig. Bangkok 17 mil ungefär norr om man vill eller har behov av att sticka dit emellanåt.

ลานหินขาว laan[sup]M[/sup] hin[sup]R[/sup] khaao[sup]R[/sup]

och บ้านก้นอ่าว baan[sup]F[/sup] gohn[sup]F[/sup] aao[sup]L[/sup]

och บ้านเพ baan[sup]F[/sup] phaeh[sup]M[/sup]

Alla tre ligger längs samma kuststräcka!

Jag är fast :) :thumbsup:

Mvh Peter

För tanten och mig och barnen blir det att bosätta oss ute på landsbyggden ca 15 km från surin i isaan den dagen vi flyttar ner till thailand :D

Kom och tänka på en sak när det gäller alla önskemål, nog är det så att tåget går dit frugan går vare sig ni vill eller inte ;D

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Kom och tänka på en sak när det gäller alla önskemål, nog är det så att tåget går dit frugan går vare sig ni vill eller inte ;D

Mvh Peter :wai:

Visst är det så, men det är bara vad hon tror ! hahaha ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A