SV: Lyckliga Thailand?

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
1- Håller med dig där om ljudnivån, inte bara thailand utan kulturen är sådan vet i Indien likadant, ju högre desto bättre. Kanske vill de skrämma bort onda andar eller liknande för att det skall bli en lyckad fest, ofta använder man ljud i dessa kulturer för att just hålla onda andar på avstånd, kanske är det så?

Samtidigt tycker jag att det är likadant i Sverige på krogar, tillställningar eller hemfester, den jäkla stereon skall vara på högsta volym jämt.

2- Just detta att ta hand om sitt land och natur samt att vårda den är en knepig fråga som jag också har ställt till mig själv många gånger. Var en vecka uppe i Kok Sa Ad, kommer inte riktigt ihåg hur det stavas utanför Petchabun en liten by. Där arbetade männen 6 månader om året med skörd och liknande sen 6 månade satt de bara och snackade skit och drack hembränt. Man kunde ju ta någon vecka till att städa upp i byn, men nejdå.
Kanske har det med att göra hur en thailändare ser på livet. En thailändare resonerar så här ”livet är en enda stor jämmerdal på Jorden och då kan man lika gärna ha roligt, så varför bry sig om ändliga ting”. Det är ju just det här buddhistiska alltings förgänglighet, kroppen är bara en kostym som kan bytas ut, nirvana den enda lösningen. Att dricka ur en guldkopp utan att fästa sig vid den.

3- Trafiken ja, likadant där alla som kör har Buddha vid sin sida, det är därför som många taxichaufförer sitter upptryckta mot dörren när de kör, för Buddha skall få plats på sätet, kolla det när ni åker taxi nästa gång.

Mvh Peter

Det här med nedskräpningen är något som jag också har irriterat mig väldeliga på. Vattenflaskor, gamla Ovaltineförpackningar, allehanda papper ja you name it kastas ohämmat i trädgården runt huset. >:(

Nu har jag börjat tvinga barnen att kasta skiten i hinkar som står utplacerade, gör dom inte det får dom allt vackert plocka upp efter sig. Och sakteliga blir det bättre. Dom skall ju komma till Sverige i sommar, och då måste man veta vad som gäller. :angel:

Vad gäller musiken så kan man i många fall undvika den om man vill, och det gör jag för det mesta. Men någon gång är man ju tvungen att lyssna på eländet. :(

"legolas " sa:
Så jag tar gärna emot tips om hur man kan stänga ute oljudet

Funkar det inte med hörselproppar? Att stänga ute ljudet på annat sätt är nog omöjligt.

Jag upplevde något liknande för några år sedan när ja bodde i lägenhet. Grannen var ett riksfyllo och där var det alltid fest. Jag jobbade skift och höll på att bli galen av allt spring, skrik, tjafs och musik varenda natt.

Testade hörselproppar och det funkade. Inte skoj men vad gör man. I förlängningen gjorde denna idiot att jag flyttade...

Min gamle pappa lärde sej hur fjärrkontrollen fungerade, så varje gång han gick till en Bar så lånade han fjärrkontrollen och reglerade ljudet på det viset. Ingen ville ju ta ifrån en gamal man fjärrkontrollen.
Men han var inte på dom större barerna där det vart fullt av turister, utan mer dom mindre typ "gästhusbarerna".

Kan det vara därför en del isolerar sina hus utav bara helvete sätter in treglasfönster osv. :D
Annars så stoppa in öronproppar och bjud in dej till festen sup skallen av dej på deras bekostnad och gå sen hem och sov ;D
Det enda jag kan tänka mej skulle hjälpa mot nedskräpningen är att få dom förstå att sopor kan generera pengar.
Nu behöver ni inte så mycke värme men i Sverige importerar man ju sopor till vissa värmeverk. Det kanske skulle vara en ny affärsidé för dej ta hand om skiten och sälj det :laugh:
Rolf

Jag GILLAR mycket bas :) - om jag gillar låten alltså.

Nedskräpningen är rätt så mycket olika i olika byar. I den, som jag känner till bäst, är/var det knappt något skräp på samhällets mark, men många hade skräp på sina tomter.

Hörselskydd finns både
stora lurar typ skogsarbetares/byggjobbares (mycket skönare, tycker jag, men stora)
och sådana, som man stoppar in i örat, (små, så man kan lätt ha med sig dem i fickan. De "skräddarsydda" kompakta är mycket mer effektiva än de flexibla porösa).

Största problemen, tycker jag, är korruptionen och farliga trafiken. Resten kan jag klara mig bra ifrån om jag bor ute i skogen :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp