SV: Ska man säga te dom eller????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Gazton

Gäst
Legolas,

Jag tycker dú gjorde helt rätt med kölappen och Kärringen.
Det där med att dom gärna tar med sig mat (Doggybags) från fester och middagar har ju du och jag talat om innan ;) Jag anser att det är högst opassande att bara tänka tanken att sno méd sig lite extra mat hem.. Jag har varit med om att Gästerna ringer till resturangen de ska bli bjudna till och förbeställer matpåsar att ta med hem... Jag tycker det är lågt.. men som sagt, kanske vårat tänk är annorlunda. 8) :)

Det där med "doggybags" har jag också blivit förundrad över. Här hemma är det ju inget som är vedertaget. Men om man skall vara ärlig - man har faktiskt betalat för maten på restaurangen ifråga sa varför inte ta med sig det överblivna hem? Att sen sno med sig käk från en privat bjudning tycker även jag är mycket lågt. Det hade säkert blivit protester från min sida om någon hade gjort så hemma hos oss.

Rörande brist på hyfs och respekt i största allmänhet: Hemma hos oss i LOS kommer det ganska ofta gäster till familjen när vi är där nere. Man vill naturligtvis träffa frugan och hennes konstige falang. Inget ont i det, så gott som alla är mycket trevliga och artiga. Med ett undantag. En dam som är god vän med familjen kommer ganska ofta på besök och hon hjälper gärna till med matlagningen. Men ibland dyker hennes man också upp. Och i början var han ytterst ohyfsad och oartig. Kom bara in, utan ett ljud eller ens en antydan om att hälsa på mig, och satte sig för att äta. Och äta kan han, det vill jag lova. Sedan gick han också utan ett endaste Khrap kun eller ens en nickning, och detta hände gång på gång.

Till slut blev jag förbannad och sa till frugan att nu får det vara slut, han är inte välkommen hit igen med mindre att han beter sig artigt och hyfsat. Och det tog skruv, frugans kusin skällde ut honom efter noter. Så nu har även han lärt sig att bete sig som folk. Jag är inte långsint, så nu är han välkommen igen. :D

Doggybag med överbliven mat är väl helt ok, men inte när gästerna ringer resturangen INNAN, och förbeställer kassar med massor av mat att ta med hem :eek:

"legolas " sa:
Ja så var det den gången Gazton, de ringde innan och förbeställde, så det var ingen överbliven mat inte....

berralund, jag tror att du nu är min nye "hjälte".. jäkligt bra gjort. Har själv flera sådana typer i utkanten av familjen... hälsar inte, tackar inte för maten och säger alsrig någonting, svarar inte ens på tilltal, tittar aldrig på dig och säger inte adjö. Och alltid handlar det nästan om män... Kvinnorna tycker jag oftast i alla fall är trevliga varelser.....

Du har så rätt legolas, kvinnor är mycket trevligare.

Och det är naturligtvis helt oacceptabelt om någon förbeställer för att ta hem på min bekostnad. Det hade jag aldrig accepterat, än mindre betalat. Det hade dom fanimej fått göra själva. :mad:

Jag tycker ni resonerar helt rätt allihop, själv skulle jag aldrig kunna bete mej på det sättet som ni beskriver, tanken finns bara inte att göra så i min värld.

Men tyvärr tror jag inte jag skulle våga säga till själv om jag blev behandlad på det viset, inte dom första gångerna iallafall, med tiden skulle jag nog våga.
Jag tror att om jag hade haft sådana gäster som ni beskriver och vart i eran situation så hade jag antagligen gått till min respektive så hade den stackarn fått höra vad jag hade tyckt om gästernas beteende.

Jag har nog hamnat i en bra släkt här nere i Thailand, Visst de har inga pengar fast det är ingen som snylltar,visst de kommer hem och äter och dricker hos oss fast nästa dag så vill dom att vi kommer dit och äter.
Och sedan går det runt så. Detta hade ju inget med TS ämne att göra.

Det här med att Thailändskor/Thailändare har respekt för lärare och lärarinnor kan finnas en bra förklaring till. Sen om vi västerlänningar köper förklaringen eller inte är ju en annan femma.

Min svägerska sa till mej att respekten för lärarna beror på att dom är som "andra hands föräldrar".
På kvällar och nätterna är det ju dom riktiga föräldrarna som tar hand om en, på dagtid är det enligt henne lärarna som finns där för att hjälpa till. Därav respekten.

Min svägerska sa till mej att respekten för lärarna beror på att dom är som "andra hands föräldrar".
På kvällar och nätterna är det ju dom riktiga föräldrarna som tar hand om en, på dagtid är det enligt henne lärarna som finns där för att hjälpa till. Därav respekten.

Ja, så var det ju tänkt i Sverige också, men här ber dom lärarna dra åt helvete istället???? :thumbsdown: :mad: :mad:

Mvh Peter :wai:

Och andledningen till att dom i byn har vänt sej till läraren är väl antagligen så enkel som att det var bara läraren som hade kunskapen att skriva och läsa.

Ovan stämmer säkert.
Dessutom så fram till ganska nyligen - och det förekommer en del fortfarande - så var det tillåtet med spöstraff i skolan, vilket kanske bidrar till att inte många vill opponera sig... :)

(I den skola, som jag känner till mest, var det bara EN elev, som missköter sig, och det är mest att han skolkar ibland.)

"Kycklingen " sa:
Och andledningen till att dom i byn har vänt sej till läraren är väl antagligen så enkel som att det var bara läraren som hade kunskapen att skriva och läsa.

Jo, på samma sätt fungerade prästen förr i tiden, innan vi kunde läsa och skriva, där hade dom inte spöstraff kanske utan där hotade man med helvetet istället ;D, tack och lov för att vi kan skriva och läsa!

"legolas " sa:
Peter, vi hade spöstraff. du vet örfilar och slag över kroppsdelar som t.ex. fingrar....
så nog hade vi det alltid, och det var prästjävvlarna som delade ut det. Tur att de asen sitter där de skall sita.. på utsidan..

;D ;D ;D ;D ;D Ja, jag är ju inte så gammal vet du, så jag för ursäkta mig med det ;D ;D ;D ;D

"insayt " sa:
;D ;D ;D ;D ;D Ja, jag är ju inte så gammal vet du, så jag för ursäkta mig med det ;D ;D ;D ;D

Det finns historieböcker :)

T ex slag med pekpinnen på fingrarna var vanligt på 40-talet. Vet inte när det blev förbjudet i skolan, men i början av 60-talet fanns det kvar lite "reflexer" bland äldre lärare/rektorer (=De tog tag i örat på bråkiga elever).

"Lunkan " sa:
Det finns historieböcker :)

T ex slag med pekpinnen på fingrarna var vanligt på 40-talet. Vet inte när det blev förbjudet i skolan, men i början av 60-talet fanns det kvar lite "reflexer" bland äldre lärare/rektorer (=De tog tag i örat på bråkiga elever).

Jo, men lunkan legolas pratar om att prästerna bankade livet ur folk, men jag undrar det, men lärare ja de piska och donade :nod:

"legolas " sa:
Insayten,,,

visst var det lärarna som klappade på ungarna.. Men jag talade om "husförhör". Där prästfanskapet kom på hembesök och förhörde ungar och annat löst folk i hushållet om katekesen... Den gubben slog också på fingar och hade sig.

Fan, jag får väl damma av de gamla historieböckerna då, men undrar om inte hotet om helvetet tog bättre än pisk på fingrarna ;D ;D ;D

Hällre en spik i foten än huvuden som höggs av som limpskivor...du, dom hade varit jävligt glada om de haft en spik i foten, kan man få en kopp kaffe ;D ;D ;D ;D ;D

Mvh Peter

Ja, mycket möjligt att de brydde sig mer om hotet om helvetet än slag.

Det fanns skampålar också där de kunde spännas fast utanför kyrkorna, men de försvann mycket tidigare.
Men nu har en del butiker börjat försöka något liknande mot snattare :) (Visa foton.)

Ang ohyfsade thailändska män så är det mer komplext än så.

Det handlar om status.

Du som farang har alltid högre status än en thaiman, hierarkin kan vara svår att förstå men att man blir ignorerad har med blyghet och respekt att göra.
Att vi västerlänningar stövlar in med buller och brak i byarna, bygger flashiga hus och strör pengar omkring oss gör det inte lättare.

Vill inte ens veta hur mycket skit en thaiman får ta från sin fru eftersom han inte har samma medel som farangen så ett visst mått av förakt (avundsjuka) mot dig kan man räkna in i ekvationen.

Som jag skrivit tidigare så har jag blivit "förbjuden" att hälsa på vissa människor (skitit i det och hälsat iallafall vilket resulterat i att damen förlorat ansiktet), kommer nog aldrig förstå thaikulturen så det är inte ens lönt att försöka.

"Wwax " sa:
Ang ohyfsade thailändska män så är det mer komplext än så.

Det handlar om status.

Du som farang har alltid högre status än en thaiman, hierarkin kan vara svår att förstå men att man blir ignorerad har med blyghet och respekt att göra.
Att vi västerlänningar stövlar in med buller och brak i byarna, bygger flashiga hus och strör pengar omkring oss gör det inte lättare.

Vill inte ens veta hur mycket skit en thaiman får ta från sin fru eftersom han inte har samma medel som farangen så ett visst mått av förakt (avundsjuka) mot dig kan man räkna in i ekvationen.

Som jag skrivit tidigare så har jag blivit "förbjuden" att hälsa på vissa människor (skitit i det och hälsat iallafall vilket resulterat i att damen förlorat ansiktet), kommer nog aldrig förstå thaikulturen så det är inte ens lönt att försöka.

Bra där Wwax, märks att du tänker till, ligger mycket i det du säger, speciellt

.

En fråga man alltid bör ställa sig "kanske jag själv är en del av problemet som jag angriper", sen skall man ju inte gå omkring och be om ursäkt för att man finns, men som sagt var, lite eftertänksamhet skadar inte.

Wwax,

Dina ord är klockrena... tack och lov för att du finns här :wai: Jag är full av beundran..

Ena dagen skriver du inget....Andra dagar trillar sådana här inlägg in från dig.. Karman är given och utdelad /gazton

Ja just det Wwax, fan jag glömde skriva att karma kommer från mig också, tänkvärda reflektioner blir alltid belönade från mig :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
995
Anonymius
A
W