J
jpyllman
Gäst
Thailand har ju historiskt sett levt efter månkalender och inte solkalender som vi, och även officiella Thailand, har nu. Och det är ju så att mycket i Thailand går ju fortfarande efter månkalender. T ex så har man 4 dagar i varje månmånad som är speciell. Eller man skulle på många sätt kunna likna den med söndagar i våran vecka. Vilka då motsvarar typ halvmåne, fullmåne, halvmåne, ingen måne. Och det där låter ju ganska enkelt. Men jag upptäckte idag när jag tittade i min Thaikalender att det inte stämde till 100% vad man normalt säger är dessa månfaser. I Thaikalendern så är det ibland dagen innan.
Någon som vet exakt hur man räknar ut dessa dagar? Eller eventuellt vet någon officiell website var man kan ta reda på sånt här. Kanske t o m en officiell Thaikalender på nätet. Med dessa 'heliga' dagar och övriga officiella helgdagar. Och kanske vi kan få in dem i våran kalender.
Någon som vet exakt hur man räknar ut dessa dagar? Eller eventuellt vet någon officiell website var man kan ta reda på sånt här. Kanske t o m en officiell Thaikalender på nätet. Med dessa 'heliga' dagar och övriga officiella helgdagar. Och kanske vi kan få in dem i våran kalender.