SV: Tusen frågor inför en flytt...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej Cchris!!!

Jag kan ingenting om detta men om du vill ha kontakt med svenskar som flyttat till thailand så kan du ta kontakt med fam. Lebert på koh lanta som
startat svensk skola, bygger hus åt svenskar, anordnar bröllop, temaresor etc....

http://www.travelinsight.net/

De kan nog ge dig all information som du kan behöva

lycka till

marianne

Hej !!
Blir lite fö...... då jag ser din länk till denna firma varför rekomenderar du enskilda näringsidkare på detta sätt.

Vad vet du om dom är dom dina vänner eller har du hittat denna på webben.????

Dom är INTE ENS trevliga att prata med för mycket besse........ för mej.
Träffade honom i vintras på Koh Lanta jag bara gick min väg efter 3 min, det räckte för mej

Nypan

hej nypan!

jag tycker ditt inlägg var mycket märkligt. Vi har ett forum som vi ska vara rädda om. på forumet har vi vissa regler bland annat att vi ska föra en dialog som är trevlig mot varandra. Arg kan man vara men inte här på forumet. Ilskna inlägg kommer därför att tas bort.
varför ska du ifrågasätta att jag som moderator inte kan våra egna regler. Det står klart och tydligt att det inte är tillåtet att länka till företag som ger egen vinning eller till vänners företag.
Det är lite märkligt att du som senast idag skrivit och tipsat om ett företag i phuket ifrågasätter om jag tipsar om ett företag efter en förfrågan av en av våra medlemmar.
Förövrigt känner jag inte familjen lebert men jag har läst mycket på deras hemsida med start i samband med att de skrev dagbok efter tsunamin och jag strax efter skulle resa till koh lanta.

marianne

Håll på di Nypan!
Det måste vara tillåtet att komma med komentare om vi tykker det är fel som du svarat jag håller med Nypan har og träffat den dusten en gång räkker.
kenth

Hej

Har lite vänner som bosatt sig i Thailand. Det stora problemet är väl att det mer eller mindre är omöjligt att få arbetstillstånd. De flesta av mina vänner jobbar där med någonting, men det blir mer eller mindre ilegalt. Sen måste de resa ut från Thailand var 3:e månad. Arbetstillstånd får man om man har någon kunskap där man tillför något som är en bristvara i Thailand.
Boendet skulle jag vilja rekommendera att hyra då det är så billigt att hyra i Thailand så det finns egentligen ingen idé att köpa något. har en kompis som hyr ett townhouse (typ radhus) i Pattaya. han betalar c.a 3000:-/månad inkl alla kringkostnader. Då är hans Townhouse nybyggt och på c.a 120kvm. Men det som skall tilläggas är att det kommer förmodligen att hända väldigt mycket i thailand vad gäller regler för utlänningar som både kan ändras positivt och negativt då den nya regeringen tillträtt efter valet. Mina kontakter tror att det kommer att släppas en hel del på alla regler då Thailändarna inser att de måste svara upp hotet från kambodja. I kambodja får du både uppehållstillstånd, arbetstillstånd, äga både mark, företag och hus. Men detta är bara spekulationer än så länge. Sen vad gäller för barnen så finns det lite svenska skolor på flera ställen.

Hoppas att jag hjälpt dig och få lite mer koll på läget.

MVH

Thomas Eriksson

1/ ordnar man 1års visa behöver man inte åka ut var 3,dje månad.

2/ arbetstillstånd är inte alls svårt att ordna.

3/den nya regeringen är tillsatt.
Rätt information får jag be
Kenth

Är dom nya reglerna redan klara ??, har hör att man måste ha en summa pengar på ett konto, för att komma in och arbeta ??, efter fått 1års visa vad händer sen ??, är på väg ner

Hej igen

Vad bra att veta att det är lätt att få arbetstillstånd, för jag har själv planer på att flytta till Thailand. Jag har ett 20-tal kompisar som bor i thailand och det är enligt dem jag skrev att det är ganska svårt att få arbetstillstånd, men det kanske har lättat upp. 1 års visum får du väl om du är 50+ ? Sen till sist så vet jag att den nya regeringen tillträtt, men det tar alltid tid att göra förändringar och det är väl på gång en hel del.

Thomas

Hej igen!Vi är nu inne på nått invekklat reglerna ändras dag för dag för det första hur gammal är du har du pension är du gift o,s,v.
Ja du må ha 800.000 bth på bank eller en inkomst som blir detsamma.

Kenth

ok, är 50 år, 800.000 bath, dom reglerna ska inte ändras ??

Nej inte vad vi vet nu.
Men har du inkomst eller pension som blir 800.000 bth eller mer behöver du inte ha nått på banken.
Hoppas du förstår men det invecklat.Du kan meila om du vill ha mer

Kenth

ja de låter inte lätt, ska kolla lite till innan jag bestämmer när vi ska åka, var i thailand bor du..., hör av mig om jag behöver hjälp av dig :thumbsup:

Hej Wanpen!
Jag bor i Chaibadan/LamNarai som ligger i provinsen Lopburi 15 mil från bkk men håller mest till i Pattaya där jag driver en bar ihop med frun samt att jag försöker hjälpa svenskar og norrmän med diverse,du är välkommen att höra av dig.
Kenth

Hej
Var i Pattaya i jan 08, synd att man inte visste att du hade en bar, har oxå kollat på en bar/hotell i Jomten, men de blir nog att åka till Ubon, där min tjej har ett hus, och fixa till lite
vi hörs

Arbetstillstånd, lätt eller omöjligt?
Omöjligt, absolut inte på något sätt. Lätt, nej inte självklart enkelt och ganska dyrt. Antingen är du anställd i ett thailändskt företag eller så startar du eget företag. Med eget företag kommer en del ansvar och mer kostnader (totalkostnad 70-80.000 baht, företag och work permit).

Uppehållstillstånd:
Får du, om du:
har arbetstillstånd (3 månader första gången, därefter 1 år i taget)
är över 50 och skaffat pensionsvisa
Investerar 3 miljoner eller 40 miljoner baht ger minst 1 års visa
blir thailändsk medborgare men det är inte självklart enkelt.

Den nya regeringen har redan infört och kommer att införa regler som kommer att underlätta longstay i Thailand, speciellt i samband med hus/lägenhetsköp eller andra investeringar.
Jag tror att i takt med att det blir svårare med sk border runs kommer reglerna för longstay att luckras upp. Regeringen vill inte ha border runs men samtidigt inbringar det pengar i kassan så att ta bort den möjligheten och inte samtidigt erbjuda alternativ vore att bita sig själv i stortån.

P.S. Ta med dig en termometer, det finns inte att köpa här, i alla fall har inte jag lyckats hitta någon. Å andra sidan behövs det? Om det känns svalt är det runt 30 och om det känns varmt är det närmare 35, mycket mer behöver man ju egentligen inte veta.
Ta med dig en osthyvel, det finns inte heller. Å andra sidan är ostarna här inte speciellt goda vilket är bra, för jag tror inte det är nyttigt med ost.

Hej jem
Termometer behövs inte, håller med dig,
30+ en shingha, 35+ flera shingha, osthyvel behövs inte heller, finns färdiga skivor att köpa, rätt så gott i gott gott.
Jag tror de är lättare av vara anställd, än att äga företag.
Har du några bra tips, var man kan köpa hus, alltså att bygga själv på egen mark, har tänkt riva de gammla och bygga nytt med restaurang och lite annat.
Border Runs = ??

Hej
helt klart enklare att vara anställd men det förutsätter att man har en arbetsgivare. Annars finns egentligen bara två alternativ kvar om man vill arbeta, starta eget eller lära ut engelska som det är skriande behov av.
Om man gillar den färdigskivade osten är osthyvel inget problem.
Själv föredrar jag Heiniken.
Köpa hus eller mark är inga problem annat än att faranger inte får äga mark, finns några få undantag.
Att bygga upp ett hus är tekniskt inga problem men, se upp. Väljer du en mindre seriös byggherre (dom flesta) kan du få mycket stora problem.
Priserna varierar kraftigt runt om i landet. I norra delarna kan du köpa mark för nästan inga pengar alls. I tätorterna dyrare och i turistorterna mycket dyrare.. I centrala Pattaya t ex betalar du från 1,5 miljoner SEK för en rai (1.600 kvm). Eftersom du nu skall driva restaurang misstänker jag att vi pratar om en turistort.
Det finns fortfarande öar kvar där det är ganska billigt med mark men bara där det inte finns några turister. Turister=dyrt men samtidigt säkrare inkomster av restaurangverksamhet.
Border run innebär att man var 30:e dag åker till ett grannland och får en ny enmånads visastämpel i passet.

Hej
frugan kommer att äga företaget, som hon äger marken i dag, där kommer vi att bygga nytt, med restaurang, så jag kommer att vara anställd, detta ligger i Ubon
ok Border run, har du någon bra hemsida i thai som man kan titta på, om man vill bygga nytt hus, storlekar,bilder på hus, priser, mm

Betyder WP automatisk högre lön eller kan jag som har Thai ID få samma lön som en utlänning, förutsatt att jag kräver det. Eller är det upp till varje företag?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar