Arbetstillstånd, lätt eller omöjligt?
Omöjligt, absolut inte på något sätt. Lätt, nej inte självklart enkelt och ganska dyrt. Antingen är du anställd i ett thailändskt företag eller så startar du eget företag. Med eget företag kommer en del ansvar och mer kostnader (totalkostnad 70-80.000 baht, företag och work permit).
Uppehållstillstånd:
Får du, om du:
har arbetstillstånd (3 månader första gången, därefter 1 år i taget)
är över 50 och skaffat pensionsvisa
Investerar 3 miljoner eller 40 miljoner baht ger minst 1 års visa
blir thailändsk medborgare men det är inte självklart enkelt.
Den nya regeringen har redan infört och kommer att införa regler som kommer att underlätta longstay i Thailand, speciellt i samband med hus/lägenhetsköp eller andra investeringar.
Jag tror att i takt med att det blir svårare med sk border runs kommer reglerna för longstay att luckras upp. Regeringen vill inte ha border runs men samtidigt inbringar det pengar i kassan så att ta bort den möjligheten och inte samtidigt erbjuda alternativ vore att bita sig själv i stortån.
P.S. Ta med dig en termometer, det finns inte att köpa här, i alla fall har inte jag lyckats hitta någon. Å andra sidan behövs det? Om det känns svalt är det runt 30 och om det känns varmt är det närmare 35, mycket mer behöver man ju egentligen inte veta.
Ta med dig en osthyvel, det finns inte heller. Å andra sidan är ostarna här inte speciellt goda vilket är bra, för jag tror inte det är nyttigt med ost.