Svärmor på besök överklaga

 
D

Dempa1973

Gäst
Är så att svärmor från Thailand har varit i Sverige på besök två ggr en gång på 24 dagar andra gången efter att min fru och dotter flytta hit då var hon här 5 månader.
År så att vi ansökte om att hon skulle få flytta hit men dem sa nej för vi kunde hälsa på henne och hon kunde komma till Sverige. Och vi godkände det med dem nya reglerna sen ansökte vi om att hon skulle komma hälsa på igen i 5 månader men fick då avslag för dem tror hon ska bosätta sig här.
Hur kan dem tänka det när vi har tur o retur biljetter och sjuk försäkring för sex månader.
Ska man överklaga?? Eller vad ska man gör?
 
Du har tidigare beviljats en 24-dagars Schengenvisering för perioden 2014-12-1 l till 2015-01-18 av svenska ambassaden i Bangkok. Den 4 mars 2016 beviljade Migrationsverket dig ett uppehållstillstånd för besök för perioden 2016-04-01 till 2016-09 Den 25 juni 2016 ansökte du om uppehålls- och arbetstillstånd i anknytning till din dotters make Dennis Johan Brännvall. Migrationsverket beslutade att avslå din ansökan den 20 juni 2017. Du överklagade inte detta. Du har ni ansökt om uppehållstillstånd för besök för perioden 2017-09-01 till 2018-02-26. Syftet med vistelsen är att besöka din dotter och hennes familj som är bosatta i Sverige. Enligt 5 kap, 10 utlänningslagen (2005 716) fir uppehållstillstånd beviljas en utlänning som önskar vistas har i landet for besak En forutsättning är att utlänningens forsörjning ar tryggad under vistelsetiden I prop. 1983 84:144 sägs att det är angelaget mod en generos tilll mpning for alt i forsta hand möjliggöra slaktbesok sakandens verkliga avsikt med vistelsen forutsltts vara just ett besök och inte bosanning eller arbete Vid den samlade bedömning av omstandigheterna som ska foretas ska bl.a. den sökandes sociala situation i hemlandet och lang den av det sokua tillatindet vägas in (MIG 2008:15). Av ärendet framgir att du är arbetslas, anka, ber ials och att din dotter och hennes make star for din forsorining i hemlandet. Vid intervjun med ambassaden uppger du att du har for avsikt att lternanda till Thailand efter sex månaders vistelse i Sverige och studera till frisar Migrationsverket konstaterar att du har ansökt om uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige for bosättning. Du har med detta tydligt visal en vilja att bosätta dig i landet. Du har inte heller visat att du har starka sociala band som du maste atervända till. Vidare lir du arbetslos och saknar finansiella åtaganden som tyder på att du måste återvända. Mot bakgrund av det nu nlimnda tillsammans med det faktum att du har ansikt om uppehållstillstand med sa pass lang giltighetstid som sex månader gör att Migrationsverket finner skui att ifragasätta om syftet med vistelsen enbart är besök. Omständigheterna i lirendet tyder på att den är bosättning. Migrationsverket avslar därför din ansökan om uppehållstillständ.
 
Jag vet inte varför ni ansökte om UT för bosättning till henne. En svärmor får aldrig ett UT bara för att hon vill bo i Sverige, samma sak som fruns vuxna barn tex, det blir avslag till 99,9 procent. Det är ju det hon trillade dit på nu, och jag tror inte det lönar sig att överklaga.
 
Jag vet inte varför ni ansökte om UT för bosättning till henne. En svärmor får aldrig ett UT bara för att hon vill bo i Sverige, samma sak som fruns vuxna barn tex, det blir avslag till 99,9 procent. Det är ju det hon trillade dit på nu, och jag tror inte det lönar sig att överklaga.
Det fanns ju känslomässigt beroende då svärmor tog hand om barnbarnet sen hon föddes, men det tog dem inte hänsyn utan tyckte att vi kan åka hälsa på och vi kan bjuda in henne att hälsa på Sverige. Men nu ändrar dem sig och tror hon kommer bosätta sig om hon hälsar på, funkar ju inte kan inte stanna olagligt blir ju massa problem
 
Misstaget ni gjorde var att söka ett UT. Nu tror dom ju att hon vill bosätta sig, så det blir svårt framöver. Hon skulle sökt ett D-visum för 1 år istället, det är till för bla föräldrar. Det är inte ens lönt att försöka få ett UT till tjejens/fruns föräldrar, det blir avslag.
 
Det fanns ju känslomässigt beroende då svärmor tog hand om barnbarnet sen hon föddes, men det tog dem inte hänsyn utan tyckte att vi kan åka hälsa på och vi kan bjuda in henne att hälsa på Sverige. Men nu ändrar dem sig och tror hon kommer bosätta sig om hon hälsar på, funkar ju inte kan inte stanna olagligt blir ju massa problem

Ja, för ni har ju ansökt om att hon ska flytta till Sverige.
Men det är klart. Bara överklaga och säg att ni kör med det nästbästa alternativet då ni förstår att hon inte kan flytta hit.

Fast jag förstår inte varför ni sökte om bosättning.
 
Som alla skriver känns det inte trovärdigt att svärmor kommer att återvända. Ni skulle aldrig sökt UT för henne!

Självklart kan ni överklaga och se till att ha en bra advokat som hjälper er, men skulle tro det blir svårt. Är ju mycket svårare nu. I Sverige har vi barnomsorg och inte vanligt att mormor tar hand om barn.

Jag skulle nog överklaga om svärmor kom för ofta ... (detta var ett skämt) :D
 
Som alla skriver känns det inte trovärdigt att svärmor kommer att återvända. Ni skulle aldrig sökt UT för henne!

Självklart kan ni överklaga och se till att ha en bra advokat som hjälper er, men skulle tro det blir svårt. Är ju mycket svårare nu. I Sverige har vi barnomsorg och inte vanligt att mormor tar hand om barn.

Jag skulle nog överklaga om svärmor kom för ofta ... (detta var ett skämt) :D
Ja, hade man bott med svärmor för länge så hade jag också definitivt överklagat:)
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja, för ni har ju ansökt om att hon ska flytta till Sverige.
Men det är klart. Bara överklaga och säg att ni kör med det nästbästa alternativet då ni förstår att hon inte kan flytta hit.

Fast jag förstår inte varför ni sökte om bosättning.
Ja i efterhand nu så var det dumt men fick råd om att prova då hon har bott med min fru och dotter i Thailand och nu bor ensam så försökte med känslomässigt beroende.
Prova även efter råd från Migrationsverket att söka på kortare tid men fick avslag.
Är det värt att överklaga?
Hur länge måste hon vänta innan hon kan få komma hälsa på?
 
Som alla skriver känns det inte trovärdigt att svärmor kommer att återvända. Ni skulle aldrig sökt UT för henne!Men

Självklart kan ni överklaga och se till att ha en bra advokat som hjälper er, men skulle tro det blir svårt. Är ju mycket svårare nu. I Sverige har vi barnomsorg och inte vanligt att mormor tar hand om barn.

Jag skulle nog överklaga om svärmor kom för ofta ... (detta var ett skämt) :D
Alla pratar om att stanna men då har man ingen trygghet? Så skulle hon aldrig vilja leva är ärligheten själv... kanske man är för ärlig...
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja i efterhand nu så var det dumt men fick råd om att prova då hon har bott med min fru och dotter i Thailand och nu bor ensam så försökte med känslomässigt beroende.
Prova även efter råd från Migrationsverket att söka på kortare tid men fick avslag.
Är det värt att överklaga?
Hur länge måste hon vänta innan hon kan få komma hälsa på?
Vem gav ”rådet att prova”, bara för att hon nu bor ensam? Morsor får aldrig ett UT av den anledningen. Du får ringa ambassaden och prata med dom ang visum igen, men jag tror det blir svårt för henne att komma hit en gång till.
 
Vem gav ”rådet att prova”, bara för att hon nu bor ensam? Morsor får aldrig ett UT av den anledningen. Du får ringa ambassaden och prata med dom ang visum igen, men jag tror det blir svårt för henne att komma hit en gång till.
Migrationsverket tyckte vi skulle söka på att hon fick flytta.
Du tror inte det hjälper och använda en svensk advokat att överklaga så hon får hälsa på?
 
Migrationsverket tyckte vi skulle söka på att hon fick flytta.
Du tror inte det hjälper och använda en svensk advokat att överklaga så hon får hälsa på?
Det med advokaten vet jag faktiskt inte. Det jag inte fattar är hur Migrationsverket kan råda henne att söka? Dom vet mycket väl att en sån ansökan inte går genom.
 
Om ni har rekommendationen nedskriven i ett email så bör ni väl gå vidare, var det muntligt och inte inspelat är utsikterna inte så goda. Dock kan ni ju ange skälet i en ny ansökan.
 
Om ni har rekommendationen nedskriven i ett email så bör ni väl gå vidare, var det muntligt och inte inspelat är utsikterna inte så goda. Dock kan ni ju ange skälet i en ny ansökan.
Har i beslutet att hon inte får flytta till Sverige men de ser inga problem att hon hälsar på men nu säger de nej till det med för tror hon kommer stanna om hon får åka hit.
Bifogar mailet....

4F7DAB44-7D48-42D6-96B1-227F5EAE6881.png
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp