Svensk eller utländsk arbetskraft i Sverige

Vad jag vet är minimum lönen 300Bath / dag nationell. I år lär den gått upp till 320 bath/dag.
Kanske jag är felinformerad.. Stora företag håller sig till den riktlinjen. Inte småföretag.
Många gånger så lågt som 100 - 150 bath / dag.. I Korat.. Ta jobbet eller dra.. Andra står i kö.. :(
Klagar du åker du ut utan pardon.. Det gäller att stå med mössan i hand och be om jobb som gäller.. :(

Jag ber om ursäkt, uttryckte mig lite för fort i min text, om jag rättar mig på detta sätt, minimilönen är satt nationellt, lönehöjningarna är satta efter städer/Provinser, efter förhandlingar, detta är vad Ubon läst på nyheterna, 320 Bath är inte generellt över lag. Och Du kommer förmodligen att få rätt på den punkten, att stå med mössan i hand och tigga om jobb, och i detta menar jag Sverige.

Jag pratade precis med en kompis. Det är tydligen ett väldigt liv vid ett bygge av en ny bro vid E22 utanför Lund. Underbetald slovensk (bl a) arbetskraft vägrar jobba så nu står bygget stilla med ett stort trafikkaos som följd. Bilister måste köra långa omvägar för att komma fram. Mycket dåligt måste jag säga.

Jag går bara med på att lämna uppgifter till rekryterare om de bjuder på lunch. Då kan vi ha ett samtal. Är de inte mer seriösa än att ta en timme till förfogande och bjuder på 100 spänn... ja du samlar de bara info, då har de inte gjort sin hemläxa om mig. Således har de inte heller något uppdrag som lämpar sig.

Blivit ganska många luncher under åren. Samtliga som bjudit på lunch har fått mitt namn på rekommendation av andra jag jobbat med tidigare, så inte ring å fiska rekryterare.

När lunchen börjar gå mot sitt slut presenterar jag mina förmåner och lön jag har idag, matchar ni det +10% så kan vi snacka vidare säger jag.

Har inte blivit något "vidare" ännu :(
Brukar vara svårt med "flexibel" arbetstid och 4-5 mån/år i Thailand... ;)

Ja det är svårt att matcha när man har det riktigt bra :)

Känner själv att det är svårt att komma med något förslag som skulle locka mig till att byta jobb. Mycket ledighet, riktigt bra kollegor och en lön som gör att jag faktiskt har råd att köpa ett extra Chang-linne i Thailand varannan resa. =) Det är bara att vi får vara glada och tacksamma över att vi är rätt så nöjda med livet och arbetssituationen, det är tyvärr inte alla som har den känslan.

Tror ärligt talat att det som skulle kunna få mig att byta vore mer personlig utveckling eller något jag tror på till den grad att det är värt mer för mig än lönen. Fick ett sådant erbjudande för några år sedan när en kompis startade ett företag som idag växer ganska bra men jag kände inte att jag var den bästa han kunde få tag i till den tjänsten. Det är nog ganska lurigt att jobba för någon kompis också, jag har hellre distans där jag kan både stå på mig mer utan dåligt samvete men samtidigt få mer krav på mig utan att någon ska ha dåligt samvete.

Jag ber om ursäkt, uttryckte mig lite för fort i min text, om jag rättar mig på detta sätt, minimilönen är satt nationellt, lönehöjningarna är satta efter städer/Provinser, efter förhandlingar, detta är vad Ubon läst på nyheterna, 320 Bath är inte generellt över lag. Och Du kommer förmodligen att få rätt på den punkten, att stå med mössan i hand och tigga om jobb, och i detta menar jag Sverige.

Tror tyvärr att du har rätt. Har försökt förklara det för min dotter att hon bör satsa på skola och sedan universitet med någon vettig utbildning. Tror att barnen som växer upp nu och deras barn kommer att få det väldigt svårt på arbetsmarknaden utan "rätt" kompetens i framtiden.

Tror tyvärr att du har rätt. Har försökt förklara det för min dotter att hon bör satsa på skola och sedan universitet med någon vettig utbildning. Tror att barnen som växer upp nu och deras barn kommer att få det väldigt svårt på arbetsmarknaden utan "rätt" kompetens i framtiden.

Språkstudier, det kommer alltid att finnas en efterfrågan på tolkar...

Jag pratade precis med en kompis. Det är tydligen ett väldigt liv vid ett bygge av en ny bro vid E22 utanför Lund. Underbetald slovensk (bl a) arbetskraft vägrar jobba så nu står bygget stilla med ett stort trafikkaos som följd. Bilister måste köra långa omvägar för att komma fram. Mycket dåligt måste jag säga.
När de stora svenska företagen anlitar billig arbetskraft får man räkna med diverse problem. Nu är det ju inte så att grabbarna som bygger bron som tjänar fina löner. De är anställda via Lettiska, Slovenska, Rumänska, Polska företag mm.
Dessa företag betalar inte skatt och moms i Sverige. De utgår lönemässigt från lönerna i deras hemland.
Men när grabbarna kommer till Sverige och fattar att samma jobb kan ge kanske 15-20000 mer i månaden, så är det ju självklart att de reagerar. Det hade vem som helst reagerat på.. :)
Tråkigt men så fungerar arbetsmarknaden nu i Sverige.. :wai:

Tror det varit bättre att vara kommun anställd chef i Landskrona.. Helt otroligt bra!!!
Utbildnings chefen blev sjukskriven... Han blev uppsagd. Nu får han 16 månadslöner a' 77 000 kr/mån, plus andra förmåner. Och han får börja ett nytt jobb utan att hans avgångsvederlag dras bort. Helt sjukt!!!
16 x 77 000 = 1 232 000 kr brutto. Utan att behöva arbeta... :confused: Enkel matematik:
Vid 30 % skatt på bara lönen innebär en inkomst efter skatt på ca 53 900 kr ut per månad. Plus andra förmåner.
UTAN ATT BEHÖVA JOBBA!!! :mad::mad: Mygel i högre skolan... :cool::cool: Tro fan att folk skiter i att betala skatt om de kan... :p

Spinner vidare på min inställning till den svenska byråkratin... :)
Hur staten och myndigheter gör livet surt för vanligt folk...
En tjej i Storuman har haft en "kåta" för att övernatta och värma sig i under sina fisketurer.
En kåta som funnits i deras ägo i över 100 år.. När den blev sliten så ersatte de den med en koja i trä.
Nu lägger länsstyrelsen allt makt, tid och pengar på att hon måste riva den.. Ett svartbygge!!
Är det inte otroligt!!!??? En myndighet som överhuvudtaget lägger kraft och energi på detta??
Det kostar åtskilliga tiotusentals kronor för länsstyrelsen att handlägga detta..
Hade hon ägt en ren så hade det inte varit ett svart bygge. Då hade det varit en del av renskötseln.
Men HALLÅ!!! I TV i går framträdde en liten "dum" tjej i 20 års åldern från länsstyrelsen och förklarade att "vi" följer bara gällande lagstiftning... :mad::mad:
Är det inte Sverige i ett nötskal??? IDIOTER som uttalar sig.. Undrar om det finns en renodlad utbildning på universitetet som heter "DUM I HUVUDET BYRÅKRATI" ?? Intagningspoäng på linjen = 0 poäng..
Inga grundkrav på erfarenhet eller tankeverksamhet!!! :p
En som fiskar får ett vite på 15000 kr och en som har renar är det bra att ha en koja... :eek::eek:
Ställer någon däremot upp en gammal husvagn och polacker jobbar där så äger ingen officiellt husvagnen.. Ingen kan få vite!! ;) Det verkar fungera lika dant inom länsstyrelsen som inom AF.
I dag kan man bara skratta åt den svenska byråkratin... Helt otroliga!
Som jag nämnde var det en tjej som hade en kåta för att värma sig i när de fiskade..
Hon har krigat sedan 2011 med myndigheterna om denna lilla sketna koja.
Nu har länsstyrelsen med hjälp av kronofogden eldat upp den lilla värme kojan!!!
Rätt skall vara rätt enligt länsstyrelsen!!! Hade hon haft en ren hade det varit ok!! Nu fiskar hon..
Så sätt eld på kojan!!! :mad::mad::mad:
Vad har denna koja kostat i arvode till advokater mm för att en korkad byråkrat skall få rätt?? :confused:
Antar det ligger på ca 1 miljon kronor i olika kostnader.. För en koja för fiske... Långt ute i skogen.. :eek:

I dag kan man bara skratta åt den svenska byråkratin... Helt otroliga!
Som jag nämnde var det en tjej som hade en kåta för att värma sig i när de fiskade..
Hon har krigat sedan 2011 med myndigheterna om denna lilla sketna koja.
Nu har länsstyrelsen med hjälp av kronofogden eldat upp den lilla värme kojan!!!
Rätt skall vara rätt enligt länsstyrelsen!!! Hade hon haft en ren hade det varit ok!! Nu fiskar hon..
Så sätt eld på kojan!!! :mad::mad::mad:
Vad har denna koja kostat i arvode till advokater mm för att en korkad byråkrat skall få rätt?? :confused:
Antar det ligger på ca 1 miljon kronor i olika kostnader.. För en koja för fiske... Långt ute i skogen.. :eek:
Den lyckades dom ta bort men inte Lars Wilks förbannade bråte på naturreservatet Kullaberg. Ja man tar sig för pannan, kalla en hög med bråte konst och så får skiten vara kvar. Bedrövligt! Och den stackars tjejen fick inte ha sin kåta ifred, den befann sig inte i ett naturreservat vad jag vet. :mad:

Den lyckades dom ta bort men inte Lars Wilks förbannade bråte på naturreservatet Kullaberg. Ja man tar sig för pannan, kalla en hög med bråte konst och så får skiten vara kvar. Bedrövligt! Och den stackars tjejen fick inte ha sin kåta ifred, den befann sig inte i ett naturreservat vad jag vet. :mad:
Med den byråkrati vi har i Sverige blir man inte förvånad. En Samisk tjej som får sin kåta nerbränd av svenska myndigheter... :( Sedan finns det ju som du säger Lars Wilks svart bygge av en massa bråte på stranden.. Och han får polisbeskydd dygnet runt.. Han åberopar att han skapat ett eget land i Sverige, som har politisk immunitet. Han anser att hans "konstverk" finns i Sverige, men tillhör hans eget land!!! Han har skapat ett eget land!! :confused: Med egen regering... :eek:
Då kan man ställa sig frågan om han är invandrare, svensk eller vad? Om han skapat ett eget land i Sverige har han ju begått ett brott... Typ om ryssarna eller danskar skulle ta en bit av Sverige.. "Nu är det vårt" för vi har byggt där... :p
Men tjejen som fiskar... Jo!!! Hennes koja eldade kronofogden upp i går... :(
Varför rev inte myndigheterna Lars Wilks bråte? Han har kostat svenska skattebetalare miljontals kronor i olika instanser. Nu har han fritt boende med polis som tryggar honom varje dag. Vad får tjejen som fiskar? :(
SVENSK BYRÅKRATI !! eller idioter?? :confused:

Ja tomten Wilks har kostat Sverige åtskilliga miljoner, och fortsätter kosta. Det är helt otroligt att ett stolpskott som han får göra som han behagar. Och så klämmer man åt en stackars samisk tjej. Man kan inte annat än att bli upprörd! :mad: :mad::thumbsdown: :thumbsdown:

Berralund upprörd? hur kan Ubon ha en uthyrd yta i en fastighet med intäkter som är skattefri, om Ubon skriver ut sig ifrån Sverige hur kan då Ubon behålla en bostad i Sverige?, om detta skulle jag berätta om i Ubon familjetråden, men då var det en häst som gnäggade, Ubon tappade både tråden och lusten att berätta, fråga inte, ni får läsa på själva, om Ni hittar rätt koncept så är det helt i lagens mening, nu blev Berralund upprörd, eller är det så att Berra är avis på en äkta konstnär, .eller avis för att Du inte får till en streckgubbe? nog är det ändock så att båda konstnärerna Wilks och Ubon med sitt upplägg var för sig är konstnärer ...:)

Berralund upprörd? hur kan Ubon ha en uthyrd yta i en fastighet med intäkter som är skattefri, om Ubon skriver ut sig ifrån Sverige hur kan då Ubon behålla en bostad i Sverige?, om detta skulle jag berätta om i Ubon familjetråden, men då var det en häst som gnäggade, Ubon tappade både tråden och lusten att berätta, fråga inte, ni får läsa på själva, om Ni hittar rätt koncept så är det helt i lagens mening, nu blev Berralund upprörd, eller är det så att Berra är avis på en äkta konstnär, .eller avis för att Du inte får till en streckgubbe? nog är det ändock så att båda konstnärerna Wilks och Ubon med sitt upplägg var för sig är konstnärer ...:)
Jag har absolut inget emot @Ubon s konstnärliga ådror, han åstadkommer säkert något mycket bättre än några högar bråte i ett naturreservat. Ubon har ju för bövelen med konstnärlig hand snickrat ihop en hel farm i Thailand. En mycket större bedrift än Wilks beläte. :) :wai:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp