Svensk fastighetsavgift på lägenhet i Thailand?

obs

Nykomling
Hej allihop!

Jag letade runt på nätet efter svar på en fråga och kom då över den här sajten. Så jag tänkte att det kanske satt någon härinne som ev. kunde ge mig en hint.

Jag bor i Sverige tillsammans med min sambo som sen tidigare äger en lägenhet i Thailand. Nu har årets svenska inkomstdeklaration ju kommit ut och det för med sig lite frågor angående bostaden där som sannolikt ska kategories som en äganderättslägenhet.

Frågan är om han är skyldig att betala svensk fastighetsavgift på lägenheten i Thailand?
Fastighetsskatt är han redan skyldig att betala i Thailand, men måste han också betala fastighetsavgift i Sverige?

Hej allihop!

Jag letade runt på nätet efter svar på en fråga och kom då över den här sajten. Så jag tänkte att det kanske satt någon härinne som ev. kunde ge mig en hint.

Jag bor i Sverige tillsammans med min sambo som sen tidigare äger en lägenhet i Thailand. Nu har årets svenska inkomstdeklaration ju kommit ut och det för med sig lite frågor angående bostaden där som sannolikt ska kategories som en äganderättslägenhet.

Frågan är om han är skyldig att betala svensk fastighetsavgift på lägenheten i Thailand?
Fastighetsskatt är han redan skyldig att betala i Thailand, men måste han också betala fastighetsavgift i Sverige?
Hej på dig själv.

Har jag aldrig hört talas om. Frugan som är Thai/svensk medborgare äger både hus och mark har aldrig gjort det och inte skickar väl thailändska myndigheter uppgifter till skatteverket i Sverige vad man äger i Thailand.

Efter ännu en vända med Skatteverket kom jag fram till att man inte är skyldig att betala fastighetsavgift i Sverige för fastigheter i Thailand. Jag får räkna med att jag har fått korrekt information även om det är vi som står med flätorna i brevlådan om Skatteverket ändrar sig.

Men det är verkligen inte alltid lätt att få korrekt information beträffande skattefrågor.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp