Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Den svenska vården lämnar mycket övrigt att önska, det kan vi vara helt överens om. Men hur står den sig jämfört med den thailändska, offentlig eller privat? Vad tycker ni som har erfarenhet av detta?
 
Kan väl säga att jag är mycket nöjd med vården i mitt område i Sverige.
Har provat 8 dygn i Thailand och den var bra men överdrivet petigt, koll av blodtrycket varannan timme och det kostar.
Räkning på 317.000 baht som försäkringen tog hand om.
Bra vård kostar....
 
Väntetiden i Thailand existerar ju inte ,i Sverige existerar ju inte vården överhuvudtaget i vissa län ,, jag gick till slut till ett privat läkarhus då jag ville köra lite kontrollprover PSA mm , perfekt , knapp vecka väntetid , duktiga läkare och svar inom en vecka , i öppna vården fick en bekant vänta 9 veckor på att Psa svar , är det ok ?? Nej absolut inte , så får det inte vara ,, jag fick ingen tid då jag såg alldeles för frisk ut , chattade med min dotter som jobbar på SÖS i Stockholm som sjuksyrra , frågade henne om detta nu är normalt i vårt land , om du inga symptom har så får du inga tider menar hon på , Det är rent skit anser jag
 
Har sett hur det ser ut på några statliga sjukhus i Thailand och där är det köer, det är flera hundra som väntar och man får ligga i korridorerna.
Har man pengar och väljer det fina privata sjukhuset är man snabbt under vård.
 
Har sett hur det ser ut på några statliga sjukhus i Thailand och där är det köer, det är flera hundra som väntar och man får ligga i korridorerna.
Har man pengar och väljer det fina privata sjukhuset är man snabbt under vård.
Njaaa, det kan jag inte hålla med om , kanske på vissa ja , men inte på de jag varit med frugan , Sirikit ,bara gå och sätta sig , vara där tidigt ,vänta en halvtimme , I vårt sjukhus i Napoo , Ingen väntan alls .. . Och i det landet är det drygt 63 miljoner människor ,eller kanske mer .
Tandläkaren skall vi inte jämföra alls ,, haha , ingen väntan alls , samt en tiondel av priset för lika bra vård
 
Har sett hur det ser ut på några statliga sjukhus i Thailand och där är det köer, det är flera hundra som väntar och man får ligga i korridorerna.
Har man pengar och väljer det fina privata sjukhuset är man snabbt under vård.
Här ligger folk i korridorer och avlider , mer än tre månader för att få cancervård .. Någonting har gått väldigt snett i detta land , Den fina Svenska vården är ett minne blott , bara att inse:(
 
Frugan blev yr och höll på att svimma för några veckor sedan hemma i Thailand. Föräldrarna tog henne till ett privat sjukhus i Nong Bua Lamphu där man direkt konstaterade rejäl blodbrist. Man konstaterade snabbt att detta berodde på ett vanligt kvinnligt problem efter några graviditeter, detta orsakade större blödningar än någon kunde ana.

Hon har sökt för detta här i Sverige men svaret från läkaren blev att vi opererar inte sådant. Fruktansvärt dåligt med andra ord.

Där nere fick hon till att börja med 2 påsar blod och sedan opererades hon och mår bra nu om än lite öm.

Jag kontaktade försäkringsbolaget här hemma och dom kopplade direkt vidare till SOS International i Köpenhamn. Där var dom helt underbara och tog hand om allting på reseförsäkringen. Hade jag ringt innan hade dom skickat henne till Bangkok Hospital i Udon Thani men eftersom detta hände på natten här hemma hade jag ingen aning förrän i efterhand.

Så om möjligt - ring SOS direkt innan ni gör något, dom är fantastiska och hjälper er på bästa sätt. Högsta möjliga betyg!
 
Sir
Njaaa, det kan jag inte hålla med om , kanske på vissa ja , men inte på de jag varit med frugan , Sirikit ,bara gå och sätta sig , vara där tidigt ,vänta en halvtimme , I vårt sjukhus i Napoo , Ingen väntan alls .. . Och i det landet är det drygt 63 miljoner människor ,eller kanske mer .
Tandläkaren skall vi inte jämföra alls ,, haha , ingen väntan alls , samt en tiondel av priset för lika bra vård
Sirikit är det ett statligt sjukhus?
Finns väl ett sånt i Bangkok nära Lumpini Park.
 
Frugan blev yr och höll på att svimma för några veckor sedan hemma i Thailand. Föräldrarna tog henne till ett privat sjukhus i Nong Bua Lamphu där man direkt konstaterade rejäl blodbrist. Man konstaterade snabbt att detta berodde på ett vanligt kvinnligt problem efter några graviditeter, detta orsakade större blödningar än någon kunde ana.

Hon har sökt för detta här i Sverige men svaret från läkaren blev att vi opererar inte sådant. Fruktansvärt dåligt med andra ord.

Där nere fick hon till att börja med 2 påsar blod och sedan opererades hon och mår bra nu om än lite öm.

Jag kontaktade försäkringsbolaget här hemma och dom kopplade direkt vidare till SOS International i Köpenhamn. Där var dom helt underbara och tog hand om allting på reseförsäkringen. Hade jag ringt innan hade dom skickat henne till Bangkok Hospital i Udon Thani men eftersom detta hände på natten här hemma hade jag ingen aning förrän i efterhand.

Så om möjligt - ring SOS direkt innan ni gör något, dom är fantastiska och hjälper er på bästa sätt. Högsta möjliga betyg!
Svimma hon i Sverige innan läkarbesöket eller gjorde hon det bara i Thai. Thai vill gjärna operera och tjäna pengar,
lite fel thadoktorer är duktiga men gör gjärna lite över vad som måste göras. Du eller din fru bor väl inte så långt ifrån
där min fru är född, isåfall ska du veta att det går ett" stråk " genom Thailand förbi Odon och upp mot Laos där helst Damer har
mycket dåliga blodvärden, lätt för att svimma. Varför jag vet därför dom kollade på min fru, fick skicka ned till sahlgrenska
Svaret blev det är ärftligt och det finns i Asien. Kolla det
 
Sverige har en av bästa vården i världen dock inte i alla städer. Jag var en halv dag på sjukhuset i Bangsean, kostade 9000 bath men de tog alla prover samt röntgen. Inga aber, betalar du går det snabbt och bra.
Jag betalar 33% skatt här vilket har betalat i 34 år, vad får jag för pengarna? En sur gammal kärring som bokar tid och liksom man måste be om ursäkt att har blivit sjuk.
 
Svimma hon i Sverige innan läkarbesöket eller gjorde hon det bara i Thai. Thai vill gjärna operera och tjäna pengar,
lite fel thadoktorer är duktiga men gör gjärna lite över vad som måste göras. Du eller din fru bor väl inte så långt ifrån
där min fru är född, isåfall ska du veta att det går ett" stråk " genom Thailand förbi Odon och upp mot Laos där helst Damer har
mycket dåliga blodvärden, lätt för att svimma. Varför jag vet därför dom kollade på min fru, fick skicka ned till sahlgrenska
Svaret blev det är ärftligt och det finns i Asien. Kolla det
Nu skall jag inte föregå någonting och jag är inte läkare men damer kan i vissa fall ha någonting som heter Myomer , dessa ger kraftiga blödningar vid menstruation , detta ger sedan en anemi(blodbrist) beroende just på månatliga blödningar , Operas normalt inte , utan kan behandlas med andra mediciner m Men jag vet att man i Thailand ofta gör ett kirurgiskt ingrepp för att avlägsna dessa knutor i livmodern , om det var detta som drabbade Berars fru vet jag inte , men låter troligt.
 
Sverige har en av bästa vården i världen dock inte i alla städer. Jag var en halv dag på sjukhuset i Bangsean, kostade 9000 bath men de tog alla prover samt röntgen. Inga aber, betalar du går det snabbt och bra.
Jag betalar 33% skatt här vilket har betalat i 34 år, vad får jag för pengarna? En sur gammal kärring som bokar tid och liksom man måste be om ursäkt att har blivit sjuk.
Jag var tre ggr till vårdcentralen och bokade tid , ok sade de , vi kontaktar dig per brev eller per telefon , har inte hört av sig sedan dess , detta var i April samt Juni och Juli , Fyyyy fn för Svensk sjukvård och de som sköter om detta , MAO politikerna på lokal och riksdagsnivå. De ser inte detta och är inte heller drabbade då de går på Sofiahemmet och träffar sin läkare varje gång , får sina kontroller gjorda . VI betalar :mad::mad::mad::mad::mad:
 
Sverige har en av bästa vården i världen dock inte i alla städer. Jag var en halv dag på sjukhuset i Bangsean, kostade 9000 bath men de tog alla prover samt röntgen. Inga aber, betalar du går det snabbt och bra.
Jag betalar 33% skatt här vilket har betalat i 34 år, vad får jag för pengarna? En sur gammal kärring som bokar tid och liksom man måste be om ursäkt att har blivit sjuk.
Förstår inte ert klagomål på Svensk sjukvård. Är reumatiker. alldrig några problem prata eller träffa en läkare. Har varit förkyld
med slem hosta nu i 5 veckor nåt som jag alldrig varit förut. Ringde 08,10 mån morgon kl 10,00 fick jag träffa en doktor även
om det går förkylninga nu, väntrummet var fullt. Besök doktor, provtagning, köpa medicin kl 11,30 var jag klar så jag
förstår inte erat klagomål
 
Nu skall jag inte föregå någonting och jag är inte läkare men damer kan i vissa fall ha någonting som heter Myomer , dessa ger kraftiga blödningar vid menstruation , detta ger sedan en anemi(blodbrist) beroende just på månatliga blödningar , Operas normalt inte , utan kan behandlas med andra mediciner m Men jag vet att man i Thailand ofta gör ett kirurgiskt ingrepp för att avlägsna dessa knutor i livmodern , om det var detta som drabbade Berars fru vet jag inte , men låter troligt.
Nej, inte det utan längre bak om man så säger.
 
Har sett hur det ser ut på några statliga sjukhus i Thailand och där är det köer, det är flera hundra som väntar och man får ligga i korridorerna.
Har man pengar och väljer det fina privata sjukhuset är man snabbt under vård.
Skiljer det sig ifrån Sverige då?
Jag gjorde 3 dagars praktik på akuten Sahlgrenska förra året.
Dom minst akuta fallen satt hela dagen och väntade och flera blev ombedda att komma tillbaks dagen efter.
I Thailand kan det ta tid men är man på akuten brukar man även på statliga få träffa läkare inom par timmar, det är inte säkert i Sverige.

Och ligga i korridorer ja så är det på Svenska sjukhus med, korridoren på sahlgrenska akuten är full av sängar med folk.
Även skottsäkra västar hade dom fått nyligen när jag var där.
Personalen var allt annat än nöjda.
 
Förstår inte ert klagomål på Svensk sjukvård. Är reumatiker. alldrig några problem prata eller träffa en läkare. Har varit förkyld
med slem hosta nu i 5 veckor nåt som jag alldrig varit förut. Ringde 08,10 mån morgon kl 10,00 fick jag träffa en doktor även
om det går förkylninga nu, väntrummet var fullt. Besök doktor, provtagning, köpa medicin kl 11,30 var jag klar så jag
förstår inte erat klagomål
Du har haft tur eller så bor du på rätt ort. Så fungerar det inte här. Blir du akut och livshotande sjuk fungerar det bra, annars är det faktiskt under all kritik. Jag försöker se saker och ting positivt men nu har jag givit upp.
 
Förstår inte ert klagomål på Svensk sjukvård. Är reumatiker. alldrig några problem prata eller träffa en läkare. Har varit förkyld
med slem hosta nu i 5 veckor nåt som jag alldrig varit förut. Ringde 08,10 mån morgon kl 10,00 fick jag träffa en doktor även
om det går förkylninga nu, väntrummet var fullt. Besök doktor, provtagning, köpa medicin kl 11,30 var jag klar så jag
förstår inte erat klagomål
Det verkar som vården i Västerbotten skiljer sig markant mot den i Östergötland.
Jag har inte haft svårt att få tider i Umeå.
Alltid inom en vecka om det inte är akut, då är det senast nästa dag men som regel samma dag.
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp