Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

 
Jag hade 1,9 , och då körde han även UL , var hos en riktig UROLOG , Med UL kan du mäta storlek samt ev se en tumör , sen tar man gärna en PSA även om det som med mig såg helt ok ut , jag hade en UVI i juli , drack för litet under värmen , efter en UVI skall man vänta tre månader innan man tar ett PSA då det oftast höjer psa , så jag hade enligt honom förmodligen ännu lägre , jag hade under 1,0 sist för tre år sen , jag hade heller inte en förstorad prostata , därför inga pisseri-problem
Varför gjorde du dom testerna ?
 
Jag hade 1,9 , och då körde han även UL , var hos en riktig UROLOG , Med UL kan du mäta storlek samt ev se en tumör , sen tar man gärna en PSA även om det som med mig såg helt ok ut , jag hade en UVI i juli , drack för litet under värmen , efter en UVI skall man vänta tre månader innan man tar ett PSA då det oftast höjer psa , så jag hade enligt honom förmodligen ännu lägre , jag hade under 1,0 sist för tre år sen , jag hade heller inte en förstorad prostata , därför inga pisseri-problem
Då måste du vara mycket ung för att de har skickat dig till urolog, här i nortland med tanke på standarden säger de ok eller inte ok. De skickade mig hem med värde 2.
 
Du är fri att lista dig varhelst du vill ,och söka vård varhelst du vill , finns väl en sjukvårdslag även där du bor ;)

Hej

Jag har inte listat mig någonstans och jag valde ingen husläkare heller när det begav sig, men förmodligen blir man väl placerad någonstans ändå, men hittills har ingen frågat om detta när jag har sökt vård.

Mvh isan lover
 
En fråga inte kollat men prostatacanser har det nåt med dom miljögifter vi drog i oss som unga, allt du skriver plus asbets i bromsar
och bil, lastbilskopplingar

Hej

Det tror jag inte, det är nog bara så att jag råkar känna ovanligt många som har drabbats just av prostatacancer.

Mvh isan lover
 
Jag vet men dom som bor där vet ännu bättre och behärskar vintern där. Sen har dom valt att bo där och vintern 2017 - 2018
hade vi nog mera snö hos mej än i Tärna
Jo då fjällen var snö
Fråga dej som jag fråga Phonta varför gjorde du dom Psa proverna, nåt problem före eller bara en test. Var tog du provet i Norrland
Jag tog det i samband med en hälsokontroll som företaget hade fixat, jag tog det i Norrlands inland men alla prover skickas till labbet i Umeå tror jag. Inga problem men far dog i prostatacancer vid 83 år åldern. Jag kan drabbas om jag inte hålla koll på det.
 
Hej

Jag har inte listat mig någonstans och jag valde ingen husläkare heller när det begav sig, men förmodligen blir man väl placerad någonstans ändå, men hittills har ingen frågat om detta när jag har sökt vård.

Mvh isan lover

I Region Skåne blir du listad automatiskt om du inte själv gör ett val och den enhet du blir listad hos får om jag förstod info rätt en vårdpeng av staten.
 
Varför gjorde du dom testerna ?
För att man bör ta PSA vartannat år mellan 50-70 , Och jag fick ju ingen tid hos sketna vårdcentralen , beställde då tid hos en riktig doktor dvs en Urolog , då gör de det som behövs för att kolla det man vill, och veta allt är OK
 
De som äter mycket mjölkprodukter drabbas oftare, därför i Asian drabbas inte så många.
Märkligt då att Afrikaner och överlag svarta människor är klart överrepresenterade , det du skriver finns inga belägg för vad jag vet , men kan ju ha missat detta .. Soyja är bra , kan vara därför Asiater ligger bra till, sen regelbunden "tömning" och ärftliga faktorer i släkten är det jag hittat
 
Skall jag gå och ljuga om att jag har svåprt att pissa för , sen får man pissa i ett instrument , det gjorde jag hos privatläkaren för två veckor sen , Pissade inte som en femtonåring sade han , men väl som en frisk 30 åring och det är fn inte dåligt menade han , Psa helt ok , är det så i dagens samhälle att ,an skall ljuga sig till vården ? Kanske kommer av att man kan ljuga sig till ersättningar , PUT samt allt annat i detta skitsamhälle som politikerna skapat under en längre tid , djävligt trött på vårt totalkvaddade samhälle
Klart man inte ska. Kan du tänka dig,det var ett försök att skoja till det.
 
Vi har två vårdcentraler där jag bor. Den privata suger och den kommunala suger ännu mer. Sedan har vi akutmottagning i Uppsala och Enköping. Vi bor mitt emellan. Det finns ingen alternativ vård, antingen en vårdcentral som suger eller akuten med flera timmars väntetid.

Det jag syftade mest på var företagshälsovården. Visserligen står företaget för det men det är ju mitt företag så då betalar jag väl i alla fall två gånger.
du är lycklig som har ett privat alternativ. där jag bor är det bara ett alternativ. för några år sedan hade vi ett privatvårdcentral men de lade ner. tror att de Hade problem med lönsamheten. Det där med privatföretag verkar nog bara funka i större städer
 
Fick brev från min bror som bor i Borås. Hans hustru har väntat sju månader remiss till ortopeden. Ok den kom och hon blev förbannad för det var bara till att prova skoinlägg.
Hon tog kontakt med privatklinik i Helsingborg tror det var, operation på februari lovades för hon har stora besvär.
Hon skulle få förtur om någon från kön backade. Jo det hände och hon skall opereras nu i månadskiftet. Väntetid en månad från besök.
Säger bara, vilken tur att man är utflyttad. o_O
Nois mamma fick tid till magnetröntgen i Chiang Mai på en vecka. Vad fan får vi för våra skatter egentligen?
 
Fick brev från min bror som bor i Borås. Hans hustru har väntat sju månader remiss till ortopeden. Ok den kom och hon blev förbannad för det var bara till att prova skoinlägg.
Hon tog kontakt med privatklinik i Helsingborg tror det var, operation på februari lovades för hon har stora besvär.
Hon skulle få förtur om någon från kön backade. Jo det hände och hon skall opereras nu i månadskiftet. Väntetid en månad från besök.
Säger bara, vilken tur att man är utflyttad. o_O
Nois mamma fick tid till magnetröntgen i Chiang Mai på en vecka. Vad fan får vi för våra skatter egentligen?

Jag pratade med min läkare en måndag på telefon, på torsdagen var jag inne på röntgen.

Jag bor i Skåne.
 
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp