Svensk pension och pensionsregler för boende i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

kjell.t

Gäst
Hej, sett lite olika trådar med inlägg om pension och tycker det kan vara lämpligt att ha informationen på ett slälle så man hittar. Jag är på gång att flytta för gott till Thailand och just till att starta myndighets hunting.
Med flera som kollar kan vi ju se om det lämnas felaktig eller olika information om ändringar och regler.
Enligt skattemyndigheten ska man vara skriven på den plats man bor längst under året, boende i Thailand ska man enligt svensk lag vara skriven där och då kommer många frågetecken, som hur pension och skatter påverkas.
Roligare om fler hjälper till att få klarhet för jag har hört att många undrar.
Fick frågan från skatteverket om var jag vistades, troligen någon anmält, för om jag kom med felaktiga uppgifter kunde de utan mitt medgivande flytta ut mig enligt lag.
Vi får väl se vad man ska eller kämpa för och vad det innebär i slutändan.
 
Efter telefonuppringning från skattemyndigheten åkte jag till deras kontor för jag trodde först det var ett skämt, de gav mig samma svar på kontoret

Kan det ha med att de försöker strypa pensioner eller vad?
 
Pension när du bor utanför Sverige
Om du har bott och arbetat någon period i Sverige kan du ha rätt till allmän pension från Sverige även när du bor i ett annat land.

Din allmänna pension
Allmän pension får du från Pensionsmyndigheten. Den består av två delar, en inkomstgrundad del och en del som inte är inkomstgrundad. Läs mer under den allmänna pensionen.
Den inkomstgrundade delen, som består av inkomstpension, premiepension och tilläggspension har du alltid rätt till oberoende i vilket land du bor.

Garantipension är den av den allmänna pensionen som inte är inkomstgrundad. Den baseras istället på hur många år du bott i Sverige. Garantipensionen utbetalas endast till dig som bor i ett EU-land eller ett EES-land eller i Schweiz. Du kan också under vissa förutsättningar få garantipension utbetald om du bor i Kanada.

I klartext på nätet: pensionsmyndigheten
 
Din pensionsinkomst kommer att beskattas precis som idag när du flyttar till Thailand. Det finns däremot möjlighet att beskattas i enlighet med lagen om särskild inkomstskatt (sink) som är en definitiv skatt på 25%. Allmän pension minskas dock med en fribelopp vilket gör att den faktiska skatten blir mindre än 25%. Pension som beskattas med sink-skatt behöver man inte deklarera. För att du ska kunna efter begäran få beslut om sink krävs att du är efter flytten begränsat skattskyldig. Begränsat skattskyldig är den som saknar väsentlig anknytning till Sverige (saknar permanent bostad, innehav av näringsverksamhet och liknande) och inte vistas stadigvarande här efter utvandringen. Om du anser att du uppfyller kraven så kan du efter att ha utvandrat lämna in ansökan om sink som jag bifogar här en länk till.
http://www.skatteverket.se/download/18. ... 435004.pdf
 
"legolas " sa:
Kjell.t det finns helt klara regler för detta. jag har inte dom framför mig, så kolla själv gärna. Men om man åstundar att "skriva ut sig", så finns det regler på att man skall kunna bevisa att man verkligen är utflyttad, och tvärtom låter inte alls troligt..... Inte skriver Sverige ut dig? Inte ger de dig SINK utan att du bett om det?

Bra ide´annars med denna tråd, ju fler ögon dessto mer svar torde man få - eller så får manett större virrvar...

legolas

Legolas du har helt rätt när det gäller sink men det är inte samma sak som mantalsskrivning.
Ringde för att få förtydligande på min fråga, man skrivs ut men det innebär inte att man får sink-skatt utan det får man söka senare, annars blir det normalt förfarande med deklaration mm
Jag är inte nöjd med svaret de mailade mig, jag vill veta beloppet på fribelopp för det finns ju grundavdrad i sverige men är de samma blir det ju en rejäl vinst
Jag jagar vidare :p :p :p
 
Lite fel ;D
Du kan vara utskriven men betala skatt som vanligt om man inte ser upp.
Och de kan skriva ut dig
 
Bor du mer än 180 dagar i ett annat land skall du vara skriven där.Det är väl inte så konstigt.Du kan väl inte både ha och äta kakan.
 
Utskriven eller inte, har ingen aning om hur det funkar, har bara en annan fundering. Om man är gift får då ena parten vara utskriven medans den andra fortfarande är skriven i Sverige?
Förutsätter ett fast boende i Thailand och en sommarstuga i Sverige.
 
Legolas tvivlaren ;D ;D ;D

Sjukvård i Sverige
Om du är svensk medborgare och bosatt i ett land utanför EU/EES eller Schweiz kan du ha rätt till akut vård och i vissa fall också planerad vård i Sverige utan att behöva betala full kostnad. Du måste kunna visa upp ett svenskt pass.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

ska för din skull gå vidare även i detta
 
"Rolf " sa:
Utskriven eller inte, har ingen aning om hur det funkar, har bara en annan fundering. Om man är gift får då ena parten vara utskriven medans den andra fortfarande är skriven i Sverige?En person som vis
Förutsätter ett fast boende i Thailand och en sommarstuga i Sverige.
En person som vistas utanför Sverige i 180 dagar under ett år skall vara utskriven.
 
"legolas " sa:
Gunnarg, om du tänker på det, så är det nog lite mer avancerat än så. Tänk efter.....Du jobbar hela ditt liv, du betalar skatt i hela ditt liv, och när du får din pension så bosätter du dig i Thailand (exempel bara).

Enligt Er så blir man tvångsutskriven då, och man mister sitt medlemsskap i försäkrings-kassan, vilket innebär Gunnarg att du får stanna i Phuket, och betala dina sjukhus och sjukdomar själv. Svenska staten har tagit din hand ifrån dig ty du är tvångsutskriven bara för att du föredrar att bo mer än 180 dagar utomlands.......

Åk hem till Sverige Gunnarg om du vågar... åk hem och gå till "ditt" sjukhus exempelvis Sahlgrenska och kräv vård som vi svenska medborgare har rätt till som är MEDLEMMAR I FÖRSÄKRINGSKASSAN. Kräv det och finn att du blir utslängd ut ur sjukhuset med hänvisningen att om du inte har råd att betala SEK: 180.000:- för att operera din blandtarm ja då kan inte svenska staten hjälpa dig.

Det var väl lite att tugga på eller.....

Nä jag uppfattar utskrivning ur Sverige som en FÖRMÅN, alltså ett alternativ som de som vågar skriva ut sig har RÄTT att göra. man blir inte TVINGAD, det är snack....Det är exakt likadant med SINK, man får tillgodogöra sig SINKbeskattningen om man har blivit prövad och GODKÄND för att bli utskriven. Man måste alltså ANSÖKA för dessa bägge saker.

jag kan också tillägga att man kan bli inskriven igen väldigt enkelt om man vill. Det är bara att besöka Skattekontoret, fylla i ansökan om återförsel till Sverige, och börja betala full skatt igen, inga problem. Det tar runt en förmiddag så finns man i registren igen...

Så uppfattar jag det, klart man kan ha fel....men jag vill nog gärna se den texten i den lagen ni snackar om, innan jag tror några rykten som skrives här.....

legolas

legolas
Det är som du skriver Legolas.Blir man sjuk är det bara att åka hem och skriva in sig på skattekontoret.Det sa dom särskilt till mig innan jag flyttade ut
 
Rolf jag svarade inte på din fråga för jag ville kolla
Man har rätt att bo var man vill och man måste inte bo med sin fru
Bor du i Thailand mer än 180 dagar ska du skrivas ut och om din fru stannar i sverige och besöker dig ett par månader ska hon vara skiven i sverige
Svaret blir att man kan vara skrivna i olka länder
 
"kjell.t " sa:
Rolf jag svarade inte på din fråga för jag ville kolla
Man har rätt att bo var man vill och man måste inte bo med sin fru
Bor du i Thailand mer än 180 dagar ska du skrivas ut och om din fru stannar i sverige och besöker dig ett par månader ska hon vara skiven i sverige
Svaret blir att man kan vara skrivna i olka länder
Det var bara en tanke som dök upp. Frugan vill inte skriva ut sej, men jag skiter i vilket.
Skriver gärna ut mej för att tjäna några procent på skatten.
Vi kommmer självklart att bo ihop, i min ålder orkar jag inte satsa på nåt nytt, jag vet vad jag har och kan nog inte få det mycket bättre
 
Mycket bra tråd, karma till Kjell.t som startade tråden och grävt fram så mycket bra info.
En fråga som kanske fler blir breörda av är följande:

Vad händer med frugans PUT när vi skriver ut oss. Hon är ju folkbokförd i Sverige och borde ju då precis som jag skriva ut sig när vi bosätter oss i Thailand.
Vore ju för tråkigt om hon mister detta och måste söka visa varje gång som vi åker hem och häsar på i Sverige?

/Anubaan
 
Rolf, vad de inte vet skadar ju dem inte


anubaan, lite får du kolla själv, sänd ett mail och fråga så får du ju ett svar att skriva här
:laugh: :laugh: :laugh:

sjäv flyttar jag permanent till min fru i Thailand för hon trivs inte i kylan vilket är samma för mig sen blir vi skrivna på samma plats
 
Med tanke på sveriges blåa regerings nya arbetslinje med pension vid fyllda 75 år lär det bli nada :-X oavstt om man bor i Los eller Loc. Död och begraven lär man vara...
 
Mycket intressan det här, nu när man står inför valet. Flytta ner eller nöja sig med 6 månader.

En liten undran har dykt upp i mitt huvud bara.
Alla säger att om du är utomlands mer än 180 dagar på ett år, så blir du utskriven ur Sverige..
Men vad händer om jag sitter i Thailand 179 dagar varje vinter (oktober till typ april)
och sedan vill åka till 14 dagar till Florida i juni.
Då har jag ju plötsligt varit ute mer än de 180 dagarna. Dock inte i ett streck eller på samma ort.
Eller om jag tillbringar 60 dagar i Thailand, 60 dagar i Malaysia, 60 dagar på Filippinerna, 10 dagar på Bali, Då har jag varit ute ur Sverige totalt 190 dagar.
Blir jag fortfarande utskriven.

Säger som killen som blev miljonär.
1: Ska bo i Thailand 6 månader. Bali 6 månader och i Sverige 6 månader om året.
2: Men det blir ju ett och halvt år.
1: Om man är milonär, vem bryr sig.
 
Konstigt vad många som inte kan läsa, bor man i annat land mer än 180 dagar ska man vara skriven där, obs annat inte andra länder.
För svensk sjukvård ska du vara svensk medborgare vilket du styrker med svenskt pass, går att läsa även på f kassanswebbsida
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
 
Tillbaka
Topp