Svensk Thaiboxare kördes över på övergångsställe.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En läsvärd berättelse om en Svensk Thaiboxare som körde över på ett övergångsställe i Thailand.

Henriks larm – inför semestern i Thailand
THAILAND Publicerad 26 nov 2019 kl 06.00

Stjärnans svåra olycka i Thailand.
Det var för två år sedan som thaiboxarens Henrik Nilsson var med om en svår olycka i Thailand.

640@60.jpg

Det är två år sedan Henrik Nilsson från Varberg blev påkörd av en taxibil i Thailand. Foto: PRIVAT / PRIVAT

I dag har Henrik återhämtat sig från olyckan.Foto: PRIVAT
Henrik Nilsson, 38.Foto: PRIVAT

Efter bara några timmar i Thailand blev Henrik Nilsson, 38, påkörd av en taxibil.
– Jag flög och landade på huvudet, säger han.
Två år efter den svåra olyckan vill han nu påminna alla som ska resa till solen i vinter att se över sina reseförsäkringar.

I november för två år sedan satt Henrik Nilsson från Varberg på Kastrups flygplats med pirr i magen inför resan till Thailand.
– Jag såg att jag hade publicerat en klassisk flygplatsbild för två år sedan: Med den obligatoriska ölen, passet och biljetten, konstaterar han.
Dagen efter låg han på intensiven i Bangkok.
– Jag skulle gå över vägen på ett övergångsställe, Jag hann bara gå ut med halva kroppen innan jag blev påkörd och flög så att jag landade på huvudet, säger Henrik om olyckan som inträffade bara timmarna efter att planet landat.
567@60.jpg

Henrik var inlagd på sjukhuset i fem dagar. Foto: PRIVAT

Henrik är en före detta proffsthaiboxare och landslagsman. Han har växlat mellan bostaden i Varberg och Thailand i snart 20 år.
Tanken med resan var att göra sin sista match, men det slutade i något helt annat.
– Jag var vaken fram till jag hamnade i ambulansen. Men jag fattade snabbt att jag inte skadat huvudet, benen eller magen. Det var bara handen, så det andliga i mig tänker att det kanske var meningen att inte göra min sista match, säger han.
Han fördes alltså med ambulans till sjukhuset i Bangkok där de sydde igen såren i ansiktet och i handen. Den, handen, opererades sedan.

”Många kör som galningar”
Henrik Nilsson kunde stanna kvar i Thailand i några veckor, och han berättar att han trots det inträffade var på ganska bra humör under hela vistelsen.
Det var först två månader senare som verkligheten kom ikapp.
– Då fick man en mild panikångestattack när man insåg att det lika bra kunnat gå åt helvete. Jag har bland annat två kompisar som dött i trafiken i landet, en svensk kompis och en från Thailand, säger Henrik, som vittnar om att det kan vara en kaotisk trafiksituation i Bangkok:
– Många kör som galningar.
Han har besökt Thailand flera gånger efter olyckan och säger att det hugger till i magen varje gång han går förbi olyckskorsningen.

Läs hela berättelsen här: Henriks larm – inför solsemestern i Thailand • Uppmaningen efter kraschen

Mvh isan lover

Hej

En läsvärd berättelse om en Svensk Thaiboxare som körde över på ett övergångsställe i Thailand.

Henriks larm – inför semestern i Thailand
THAILAND Publicerad 26 nov 2019 kl 06.00

Stjärnans svåra olycka i Thailand.
Det var för två år sedan som thaiboxarens Henrik Nilsson var med om en svår olycka i Thailand.

640@60.jpg

Det är två år sedan Henrik Nilsson från Varberg blev påkörd av en taxibil i Thailand. Foto: PRIVAT / PRIVAT

I dag har Henrik återhämtat sig från olyckan.Foto: PRIVAT
Henrik Nilsson, 38.Foto: PRIVAT

Efter bara några timmar i Thailand blev Henrik Nilsson, 38, påkörd av en taxibil.
– Jag flög och landade på huvudet, säger han.
Två år efter den svåra olyckan vill han nu påminna alla som ska resa till solen i vinter att se över sina reseförsäkringar.

I november för två år sedan satt Henrik Nilsson från Varberg på Kastrups flygplats med pirr i magen inför resan till Thailand.
– Jag såg att jag hade publicerat en klassisk flygplatsbild för två år sedan: Med den obligatoriska ölen, passet och biljetten, konstaterar han.
Dagen efter låg han på intensiven i Bangkok.
– Jag skulle gå över vägen på ett övergångsställe, Jag hann bara gå ut med halva kroppen innan jag blev påkörd och flög så att jag landade på huvudet, säger Henrik om olyckan som inträffade bara timmarna efter att planet landat.
567@60.jpg

Henrik var inlagd på sjukhuset i fem dagar. Foto: PRIVAT

Henrik är en före detta proffsthaiboxare och landslagsman. Han har växlat mellan bostaden i Varberg och Thailand i snart 20 år.
Tanken med resan var att göra sin sista match, men det slutade i något helt annat.
– Jag var vaken fram till jag hamnade i ambulansen. Men jag fattade snabbt att jag inte skadat huvudet, benen eller magen. Det var bara handen, så det andliga i mig tänker att det kanske var meningen att inte göra min sista match, säger han.
Han fördes alltså med ambulans till sjukhuset i Bangkok där de sydde igen såren i ansiktet och i handen. Den, handen, opererades sedan.

”Många kör som galningar”
Henrik Nilsson kunde stanna kvar i Thailand i några veckor, och han berättar att han trots det inträffade var på ganska bra humör under hela vistelsen.
Det var först två månader senare som verkligheten kom ikapp.
– Då fick man en mild panikångestattack när man insåg att det lika bra kunnat gå åt helvete. Jag har bland annat två kompisar som dött i trafiken i landet, en svensk kompis och en från Thailand, säger Henrik, som vittnar om att det kan vara en kaotisk trafiksituation i Bangkok:
– Många kör som galningar.
Han har besökt Thailand flera gånger efter olyckan och säger att det hugger till i magen varje gång han går förbi olyckskorsningen.

Läs hela berättelsen här: Henriks larm – inför solsemestern i Thailand • Uppmaningen efter kraschen

Mvh isan lover
Ja det gäller att vara jävligt misstänksam när man korsar en gata. speciellt på övergångsställen. Fick intrycket när jag var i Pattaya att Thailändarna inte är vana vid att någon använder övergångsställena. De flesta håller koll på trafikanterna och korsar där de behagar, Nästan lite som Mosebaskiska brott

Ja det gäller att vara jävligt misstänksam när man korsar en gata. speciellt på övergångsställen. Fick intrycket när jag var i Pattaya att Thailändarna inte är vana vid att någon använder övergångsställena. De flesta håller koll på trafikanterna och korsar där de behagar, Nästan lite som Mosebaskiska brott
Det är en klar fara i Thailand. Han säger, "Jag hann bara gå ut med halva kroppen innan jag blev påkörd". Det var alltså inte en fartdåre som kom så fort att han inte hann se den, eller missbedömde farten.
Han gjorde troligen som många svenskar är vana att göra i Sverige, började gå ut och tro att alla bilar är beredde lämna företräde.
Tittar man inte före, så lever man inte länge.
I Kina fick jag reda på av en Taxiförare att han aldrig sänker farten för gående, inte ens på övergångsställ för han riskerar bli påkörd bakifrån... Mentaliteten är en annan och vi kan inte förvänta oss de reagerar som svenskar bara för att vi precis kom från Sverige.

Hej

Ja frågan är om man inte skulle bestämma sig angående övergångsställen och antingen ta bort dom eller anlägga vägbulor eller sätta upp kameror vid dessa för att få ned farten och tvinga förare av fordon att ta hänsyn till dom gående.

Som det är nu betyder ett övergångsställe absolut ingenting, inte ens vid en skola eller t.o.m förskola, så övergångställen är i nuläget rena dödsfällorna för dom som tror att det skulle vara säkrare att gå över just där än på andra platser längs vägen.

Mvh isan lover

Hej

Ja frågan är om man inte skulle bestämma sig angående övergångsställen och antingen ta bort dom eller anlägga vägbulor eller sätta upp kameror vid dessa för att få ned farten och tvinga förare av fordon att ta hänsyn till dom gående.

Som det är nu betyder ett övergångsställe absolut ingenting, inte ens vid en skola eller t.o.m förskola, så övergångställen är i nuläget rena dödsfällorna för dom som tror att det skulle vara säkrare att gå över just där än på andra platser längs vägen.

Mvh isan lover

Känns som övergångsställe i Thailand är mer en väggdekoration :D

Övergångsställe och trafikljus fungerar i övriga Asien.

Hej

Nja skulle jag vilja säga, det finns länder där det fungerar men minst lika många där det fungerar precis lika illa som i Thailand, tänker då på länder som Indien, Indonesien, Laos, Kambodja, Bangladesh och Pakistan.

Mvh isan lover

Hej

Nja skulle jag vilja säga, det finns länder där det fungerar men minst lika många där det fungerar precis lika illa som i Thailand, tänker då på länder som Indien, Indonesien, Laos, Kambodja, Bangladesh och Pakistan.

Mvh isan lover
Först måste det ju finnas övergångsställen och trafikljus.
Det är inte så överallt.
På Bali såg jag aldrig någon som körde mot rött och övergångsställen fungerade i Denpasar.
I Malaysia, Vietnam och Filippinerna fungerar det bra.
Märke inte något negativt i Vientiane heller.
Pakistan, Bangladesh, Kambodja och Indien har jag ingen erfarenhet av.

Det är inte så överallt.
På Bali såg jag aldrig någon som körde mot rött och övergångsställen fungerade i Denpasar.

Hej

Själv tycker jag att trafikvett och trafikmoral verkar vara ett helt okänt begrepp i Indonesien, tänker då i första hand på Jakarta och Surabaya men jag uppfattade även trafiken i Denpasar som helt laglös, ett oupphörligt trängande och tutande där trafikregler inte betydde någonting.

Man har allt trafikljus och övergångsställen i dom stora städerna även i dom andra länderna jag nämnde men dom respekteras inte alls.

Kollade lite statistik på länder i regionen ifrån WHO över döda i trafiken per 100 000 inv. detta är ifrån år 2016.

Thailand 32, Vietnam 24, Malaysia 23, Burma 20, Kina 19, Indien 17, Kambodja 17, Indonesien 15, Laos 14,
Filippinerna 10, Singapore 3.

Thailand är ju som vanligt bäst i klassen i denna region, men kanske lite överraskande ligger Malaysia ganska högt i antalet trafik döda, medans Filippinerna ligger förhållandevis lågt, allra lägst låg Singapore.

Med en sån här statistik får man väl en liten uppfattning om hur farligt ett lands trafik är.

Mvh isan lover

Mvh isan lover

Det är inte så överallt.
Kina är sådär. 60-70% stannar för gående vid övergångsställen med trafikljus.
Trafikljus i korsningar är värre än jag sett i Thailand.
Vid rött ljus fylls filerna på som vanligt, men bilarna kör också över i filen för motsatta trafiken. Det blir fullständig kaos vid grönt ljus.
Bilar kör också lika gärna upp på motorvägen via avfarten och kör tvärs emot färdriktningen om de på det sättet senare slipper vända för att komma in på den vägen de vill in på.
Polis och ambulans visas ingen hänsyn vid utryckning. Står lika fast i köer som alla andra.

I Indien var jag i höstas. Nej fungerar inte där heller. I går stod en polisbil vid trafikljus, hen väntade på grönt men de andra körde ändå mot rött. Ändå hade polisbilen stor videokamera på taket som filmade (i vart fall ändrade dig kameran, så antog det var snutarna som styrde den).

Så ja det är väl ok.

Nu får ni det att låta som att det alltid körs mot rött i Thailand.
Jag kör bil nästan par timmar varje dag och att folk kör mot rött ser jag väldigt väldigt sällan.
Bara på ett ställe jag ser det och det är på beachroad.

Jag kör bil nästan par timmar varje dag och att folk kör mot rött ser jag väldigt väldigt sällan.
Tycker mig ser det oftare än dig hör i Bangkok men förekommer ju även i Sverige speciellt efter det slagit om från grönt så hinner tre till fyra bilar till att åka när det är knallrött.

Jag kör mc i Pattaya och jag ser rödljuskörning ofta. Inte fartdårar utan bilar och mc som smyger på inner och ytterspåren. Jag kör mycket på Sukhumvit.

Jag kör mc i Pattaya och jag ser rödljuskörning ofta. Inte fartdårar utan bilar och mc som smyger på inner och ytterspåren. Jag kör mycket på Sukhumvit.
Dom ställen jag ser det på i Sukhumvith är på den innersta filen när det är T-korsning, det gör jag med på vissa ställen ibland.
Ingen trafik på den.
Bland annat T-korsningen innan man svänger från Sukhumvith till Naklua.

Men självklart vanligare här än i Sverige, men att stadstrafiken skulle vara värre här än ställena Kurant räkna upp tror jag inte på.

Men självklart vanligare här än i Sverige, men att stadstrafiken skulle vara värre här än ställena Kurant räkna upp tror jag inte på.
Böterna är väl minimala i Thailand.
Skitdyrt i Filippinerna med rödljus körning och andra trafikförseelser beroende på region.
Inte ovanligt med en månadslön i böter.
Vad är straffet i Thailand?

Fick den som körde ihjäl Långeman något straff?

Bara hårda böter hjälper i trafiken.

Några exempel på böter.

FB_IMG_1574384422760.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp