Svenska kronan rekordlåg

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av Phonta, 30 april 2018.

Taggar:
  1. Phonta

Phonta Forumveteran Guldmedlem

:)55555Ungefär så ja ...

2. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Hmmm, kanske snart dags att binda bolåneräntan. :rolleyes:

Mr.Jo gillar detta.
  3. Phonta

Har ingen att binda , har inte en krona eller Thaibath i lån eller skuld , sååå djäkla skönt att vara en fri man som Göran Perrson sade , i alla fall en just då vettig tanke från en Sosse 555 "Den som är satt i skuld är inte fri ":)

soysanwan, brt666 och SatanG gillar detta.
  4. Berralund

Du har något som är få förunnat, jag har haft lägenheter utan bolån men när vi köpte villa blev det nödvändigt. Men det är det absolut värt, härligt att för en gångs skull ha sitt eget hus.

Micke.T och SatanG gillar detta.
  5. Phonta

Jo, en kåk är det nästan tvunget att ha lite lån på , men blev ju av med både lån och kåk när jag sålde 2013 , jag blev skuldfri samt en bra sudd på banken , som pensionär var det riktigt riktigt skönt , Nu kan jag sälja BRFen när jag vill , flytta åter till värmen och även där vara skuldfri samt förhoppningsvis få ett långt och bra liv , ingen garanti på sånt , men garanti på att jag är en fri från ekonomiska tyngder :):)

Matt82, pontiac-51 och Berralund gillar detta.
  6. brt666

brt666 Aktiv medlem

Eget? Du hyr väl bankens hus till dess det är betalt? Har du lån kan ju banken kasta ut dig från huset när som helst. Inte min syn på ägande direkt.

gunnarg och Acke gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Berralund

Det beror väl på hur mycket man har lånat. Inte sjutton har vi lån på hela köpeskillingen, en ganska rejäl kontantinsats har vi allt mäktat med.

SatanG och Matt82 gillar detta.
  9. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

Banken kan väl inte kasta ut någon innan dess att lånet inte betalas och avtalet inte följs?

SatanG, Micke.T, andrejsdenruskige och 2 andra gillar detta.
  10. Berralund

Exakt, knappast!

Långeman gillar detta.
  11. brt666

brt666 Aktiv medlem

Banken är i sin fulla rätt att när som helst bedöma att ditt hus inte längre är värt lika mycket som tidigare och då har du inte längre tillräcklig pant för ditt lån. Vad händer då om de vill att du ska pynta in mellanskillnaden mellan det aktuella värdet och det du får ha i lån? Förmodligen har du då inte tillräckligt med kontanta medel och då har de rätt att sälja "ditt" hus.

soysanwan gillar detta.
  12. Phonta

Tyvärr ligger det en hel del sanning i detta , men förhoppningsvis händer aldrig detta , iofs så är jag glad att jag är fri från skuld när jag ser de skriverier av de som anser tro sig veta finansiella framtidsutsikterna för vårt land , många ser en storkris inom snar framtid

brt666 gillar detta.
  13. Phonta

SEK snart 3,68 , fortsätter det så här så har vi snart 4 thbt för en krona , varför ?? Rasar Thb eller stärks kronan , i så fall varför ??

14. Berralund

Har i alla fall aldrig hört att detta har inträffat. Det är nog ingen bank som tar huset så länge man sköter betalningarna för lånet. Det vinner dom knappast något på.

Bossej, SatanG, magunnar och 1 annan gillar detta.
  15. Matt82

Matt82 Aktiv medlem

Det vore dessutom rätt så bortkastat från bankens sida då det troligtvis rör sig om sådana belopp att en rättegång vankas. Även om banken sätter ett värde på en krona på ditt hus så kan du begära en marknadsmässig värdering och ett avtalsbrott från bankens sida skulle kosta dem en hel del pengar både i ditt enskilda fall samt dålig PR som jag vågar gissa rör sig om enorma mångmiljonbelopp.

Skrev fel förut när jag skrev att inte kan ta ditt hus. Avtal går att bryta och häva men det ska också vara rimligt. Vissa saker är helt enkelt bara så oerhört korkade och orimliga att bara för att det går så kommer det inte att inträffa.

Micke.T, Phonta och Berralund gillar detta.
  16. Phonta

Nej men det är ju rätt att man inte äger huset , den del som man inte belånat kan man väl sägas äga , men om lånet skulle bli större än värdet på huset i tillex en kommande bostadskris , då äger banken faktiskt huset ,då huset är pantsatt som säkerhet för lånet , eller har jag fel .... Detta var en realitet för inte så länge sedan då vi några dagar hade en ränta på 500 %;)

soysanwan, Samet, brt666 och 1 annan gillar detta.
  17. brt666

brt666 Aktiv medlem

Det är uppenbarligen tillräckligt länge för att många ska ha glömt det. Själv var jag i tidiga tonåren, mina föräldrar hade flyttat isär och min mor fick sälja huset för en spottstyver för att hon inte klarade räntorna. Så jag glömmer inte. Men det händer nog inte igen. Priserna kommer nog stiga i oändlighet. Det är nya tider nu! Men jag har inte lust att bli en slav åt bankirerna så jag bor kvar i ett hyrt torp ute i skogen med en betald tomt att ställa min betalda bil och en betald husvagn på om det krisar. "Den som är satt i skuld är icke fri"

Berralund och Matt82 gillar detta.
  18. magunnar

magunnar Forumveteran

Tack och lov, att du har inte belånade aktier.:rolleyes:

Berralund gillar detta.
  19. SatanG

SatanG Aktiv medlem

Ja det är ju tur att man inte är beroende av hur svetspinnen, Ingves och resten av cirkusen sköter ens framtida pension :)

Sen kan man ju vara fri även med om man har lån, beroende av vilka tillgångar man har.

/ SatanG

Matt82, Samet och andrejsdenruskige gillar detta.
  20. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Ja, eftersom hon inte klarade av att betala räntorna.....

brt666 gillar detta.
  21. brt666

brt666 Aktiv medlem

Korrekt. Men precis som många gör nu så inbillade hon väl sig att räntorna inte skulle öka. Då ökade de till omkring 500%, idag tror jag att det räcker med 5% för att sänka många. Men det händer nog inte. Det är nya tider nu! Vi kommer ha minus ränta i all evighet, halleluja!

Laddar...
Liknande ämnen - Svenska kronan rekordlåg
  1. Phonta
    Svar:
    29
    Visningar:
    2.565
  2. Phonta
    Svar:
    14
    Visningar:
    263
  3. lynott
    Svar:
    22
    Visningar:
    666
  4. Pepsi
    Svar:
    76
    Visningar:
    2.009
  5. Matt82
    Svar:
    1
    Visningar:
    503
  6. Berralund
    Svar:
    23
    Visningar:
    946
  7. Phonta
    Svar:
    64
    Visningar:
    1.944
  8. Ziplock
    Svar:
    2
    Visningar:
    595
  9. Tulpan
    Svar:
    11
    Visningar:
    976
  10. Pepsi
    Svar:
    99
    Visningar:
    3.159

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis