Svenska kronan rekordlåg

:wai:
Jag är äldre än du trodde tills nu att jag var lite klyftig kille, men efter att läst det du skriver får jag tänka om med hur klyftig jag är, för jag slösar bort mitt liv på att jobba fortfarande @SatanG
Va, dum jag är:mad:
Nej! Får fortsätta jobba nu har inte tid att läsa på TS.:wai:
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du är en klipsk kille, att hålla på med det man vill vare sig man kallar det jobb eller inte är få förunnat.
Lycka till även i fortsättningen.

/ SatanG

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du är en klipsk kille, att hålla på med det man vill vare sig man kallar det jobb eller inte är få förunnat.
Lycka till även i fortsättningen.

/ SatanG
Jag var att driva lite med dig @SatanG . Om jag vore du och har medel till att sluta det jobb du har. "Go for it"
Jag tror att detta jobb som du har nu är väldigt slitande på kropp och familj.
Har man barn i den åldern ni har, vill man vara så ofta med dem som man bara kan.
Jag ville sluta att jobba vid 50 och sen 55 och til slut, slutade 59år ocv 5 månader gammal.
Och till att börja jobba igen vid 60år och 6 månader.:eek:
Men detta jobb jag har är inte så slitande på kroppen.
Fina hotell och resor till olika länder:p:p:cool:
Bara skoja lite.
Men min fru vill att jag slutar :eek: hon vill ha mig hemma i spenaten.
Men mer tid jag är i BKK,
mer älskar jag det.:eek:
@SatanG sluta jobba och lev livet.
Life is too short.:wai:

Senast ändrad:
Ja, det är av det billigare märkena och när butikerna vill sälja ut varor med kanske kortare datum eller vid kampanjer.
Men i kvalitet matchar dom galant de produkter jag hittar i Thailand och Filippinerna där jag många gånger ifrågasätter livsmedelshygien.
De billigaste ostarna i Sverige av typ Hushållsost och Gouda ligger runt 50-60kr beroende på säsong.
För motsvarande ”skräp” får du betala mycket mer i Asien. Jag tror jag köpt billig Gouda för 650thb för en klump på 2kg på Makro.
De djupfrysta kycklingfileérna av lågprissortimentet är dessutom till stor del importerade från Asien.
Men även Kronfågel ruinerar inte dig i sina 1-2kg förpackningar.
Får korrigera då förpackningarna av ost nog var 700-750g till priset 50kr/st
Haha den var bra. Det får stå för dig att matvaror i utförsäljning motsvarar t ex kyckling som är slaktat för en till två timmar sedan.
Så jämför man inte priser mannen, du tar ordinarie priser från prislistan.
Tror ingen riktig ost ligger under hundra spänn, menar inte några vaxbitar som kanske krängs ut.
Köper Cheddar och Mozarella här för 375 bath och du bör tänka att de är ofta importerade med tullar som höjer priset.
Dyraste färska bit av fläsk var 140 bath och det var inte filen, den var något billigare. Detta på Macro igår.
Biff är dyrt för det finns ingen marknad för det så det går inte att jämföra.
Färsk kyckling beroende på bit kring hundra batting.
Förstår inte att det är så dålig kvalitet av mat på Filippinerna för här i Thailand kan du köpa riktigt bra kvalitet till vettiga priser. Det kan du inte köpa i Sverige numera. Kvalitet ja men det är svindyrt som färsk kyckling t ex.
När det gäller mat så köper hellre bra än billigt.
Men att återgå till valutan, du kan inte blunda att skräpvalutan gör innevånarna i landet fattigare. För att inte tänka på framtida pensioner. RB tillsammansmed svetsaren ruinerar svenska folket. Framtiden får väl visa vem får rätt, men när landets valuta tävlar med länder som Zimbabwe om bottenplacerigen så säger det till mig ialla fall att något är riktigt snett.

För att få något så måste man oftast offra något.
Däri ligger en stor del av problemet.
Ska man verkligen behöva göra något?
Kan man inte få ett likadant ATM-kort som farangen? Då plockar man ju bara ut pengarna.
Hej

Själv tillhör jag dom dom tror att en bra skolgång är nyckeln till det där ATM kortet, bättre jobb, bättre boende, bättre framtid, ändrat bettende och en positiv utveckling, för mig börjar allt med en bra utbildning.

Har man fått en bra utbildning så har man möjligheterna, misslyckas man sen ändå är det nog läge att börja rannsaka sig själv, sina val, sina egna brister och sin egen motivation.

Mvh isan lover

Enligt frun, får låna av kommun men förutsättningarna är bra betyg, ska sen betalas tillbaks.
En liten historia från förra året. Fruns kusins dotter, (föräldrarna fattiga ris/gummi farmare) dök upp hos oss. Det var på knä, wai o hej o hå o prat, hon är på smällen tänkte jag. Men nej, tösen undrade om vi kunde bistå henne ekonomiskt så hon kunde utbilda sig till frisör i Odon T. På papper hade hon gjort en plan på hur mycket hon behövde och kursens längd. Efter många dagars funderande, kollande sa vi ok men med hotelser om skärselden om hon blåser oss. Idag har hon godkänd betyg, köpt beg. frisörsprylar och hittat lokal, går nån ekonomi kurs nu.
Hon hade insett att det finns ingen prins för henne, alternativ som farmare hustru lockade henne inte. Hon fick tummen ur röven.
Min fru och jag hoppas att går väl för henne och blir till ett exempel för andra. Och nej inga fler, har redan varsin som vi lovat en peng.
Hej

Det där med bra betyg utesluter ju en en stor mängd elever och ”med bra betyg” förmodar jag att dom menar jävligt bra betyg, kanske bäst i klassen eller skolan, undrar hur många daglönares och risramares barn som får tillgång till dessa lån?

Ska ta reda på hur det här fungerar när vi kommer till byn nästa gång, vilka kraven är, vem som får låna, villkoren för lånen och hur dom ska betalas tillbaka och inte minst vad som händer om lånen inte betalas tillbaka.

Frugan har också hjälpt en del syskon och släktingar att studera via ekonomisk sponsring t.ex till engelska utbildning och tro det eller ej även en frisörutbildning i Udon Thani.

Det är ju roligt att kunna hjälpa andra, men det är nog ändå relativt få som får hjälp på detta viset, det är ju inte alla som har en falang ingift i släkten och dennes fru som tjänar pengsr o.s.v, men visst ska man hjälpa om man kan.

Mvh isan lover

Hej

Själv tillhör jag dom dom tror att en bra skolgång är nyckeln till det där ATM kortet, bättre jobb, bättre boende, bättre framtid, ändrat bettende och en positiv utveckling, för mig börjar allt med en bra utbildning.

Har man fått en bra utbildning så har man möjligheterna, misslyckas man sen ändå är det nog läge att börja rannsaka sig själv, sina val, sina egna brister och sin egen motivation.

Mvh isan lover
Jag tror att du börjar i fel ände.
Mentalitet och inställning bör ändras. Först då kan dom tillägna sig utbildningen.

Se på Sverige. Att det finns arbetslösa och folk ”utanför samhället” är inte skolans fel.

Bara för att skolan blir bra så skapas det inga jobb i Udon Laos, Nakhon Laos eller något annat kommunistiskt stråk i Isaan eller för den delen, någon annanstans i Thailand.

Självklart är det ett måste med bra skola för att fler ska lyckas, för du måste ändå inse att folk lyckas, i alla fall utan för din by.
Men inställning, mentalitet och tradition har en väldigt stor betydelse.
Som oftast så verkar det som att om avkastningen inte kommer på en gång, så skiter man i det.

Har ett exempel på en bilmekaniker.
Han fick erbjudande om ett jobb.
Lönen var på 500thb med utbetalning varannan vecka eller 400thb med utbetalning varje dag.
Du kan ju gissa vad han valde. Det är roligare att få lön varje dag.

Jag tror att du börjar i fel ände.
Mentalitet och inställning bör ändras. Först då kan dom tillägna sig utbildningen.

Se på Sverige. Att det finns arbetslösa och folk ”utanför samhället” är inte skolans fel.

Bara för att skolan blir bra så skapas det inga jobb i Udon Laos, Nakhon Laos eller något annat kommunistiskt stråk i Isaan eller för den delen, någon annanstans i Thailand.

Självklart är det ett måste med bra skola för att fler ska lyckas, för du måste ändå inse att folk lyckas, i alla fall utan för din by.
Men inställning, mentalitet och tradition har en väldigt stor betydelse.
Som oftast så verkar det som att om avkastningen inte kommer på en gång, så skiter man i det.

Har ett exempel på en bilmekaniker.
Han fick erbjudande om ett jobb.
Lönen var på 500thb med utbetalning varannan vecka eller 400thb med utbetalning varje dag.
Du kan ju gissa vad han valde. Det är roligare att få lön varje dag.
Hej

Jag förstår hur du tänker och självklart har tradition och vanor betydelse, men tror inte att det är möjligt att gå den vägen, att först ändra på mångtusenåriga traditioner, vanor, mentalitet och inställning innan man börjar ge alla barn en bra utbildning, hur många generationer till skulle det ta?

Jag tror tvärtom att det är just bra utbildning för alla som skulle göra det möjligt att förändra sedvänjor, vanor och tänkandet, det skulle nog gå ganska snabbt dessutom, redan den första generationen med en bra utbildning skulle säkert lyckas mycket bättre än föregående generation och föra sina erfarenheter vidare till nästa generation o.s.v och så är snöbollen i rullning.

Sen tror jag inte ett ögonblick på att vår by skulle vara annorlunda än andra i samma storlek och områden, det är ungefär så här det ser ut överallt, men oftast finns det ju inga utlänningar där som kan beskriva hur det ser ut och fungerar.

Mvh isan lover

Hej

Jag förstår hur du tänker och självklart har tradition och vanor betydelse, men tror inte att det är möjligt att gå den vägen, att först ändra på mångtusenåriga traditioner, vanor, mentalitet och inställning innan man börjar ge alla barn en bra utbildning, hur många generationer till skulle det ta?

Jag tror tvärtom att det är just bra utbildning för alla som skulle göra det möjligt att förändra sedvänjor, vanor och tänkandet, det skulle nog gå ganska snabbt dessutom, redan den första generationen med en bra utbildning skulle säkert lyckas mycket bättre än föregående generation och föra sina erfarenheter vidare till nästa generation o.s.v och så är snöbollen i rullning.

Sen tror jag inte ett ögonblick på att vår by skulle vara annorlunda än andra i samma storlek och områden, det är ungefär så här det ser ut överallt, men oftast finns det ju inga utlänningar där som kan beskriva hur det ser ut och fungerar.

Mvh isan lover
Nja, det är sällan det går så fort, enkelt och smidigt som du önskar.

Vi kan ta Somalia som ett exempel.

Flytta hela Somalia till Sverige och dess finfina skolor.
Eller flytta ett gäng indier eller Iranier till Sverige.

Min gissning är att Indier och Iranier kommer att ta till sig utbildningen långt mycket bättre än Somalierna.

Vad är din gissning?

Hej

Mvh isan lover
Återigen är det "nån annan" som ska lösa problemen. Inget kommer lösas im man väntar på "nån annan".
Sen tror jag du inte riktigt vet cad du pratar om här, eller som vanligt målar du upp en bild om hur du vill att det ska vara. De mest basala kunskaper om studielån hade du ju inte en aning om, vad säger att det är annorlunda om annat?
Och att det inte skulle funka att få thaiare att förstå vikten av skola visar ju återigen på att du tror att allt funkar som hos dig.

Sitter och skriver på en liten lur, så nu orkar jag inte mer.

Men ett tips från mig är att sluta vänta; var proaktiv istället.

Jag var att driva lite med dig @SatanG . Om jag vore du och har medel till att sluta det jobb du har. "Go for it"
Jag tror att detta jobb som du har nu är väldigt slitande på kropp och familj.
Har man barn i den åldern ni har, vill man vara så ofta med dem som man bara kan.
Jag ville sluta att jobba vid 50 och sen 55 och til slut, slutade 59år ocv 5 månader gammal.
Och till att börja jobba igen vid 60år och 6 månader.:eek:
Men detta jobb jag har är inte så slitande på kroppen.
Fina hotell och resor till olika länder:p:p:cool:
Bara skoja lite.
Men min fru vill att jag slutar :eek: hon vill ha mig hemma i spenaten.
Men mer tid jag är i BKK,
mer älskar jag det.:eek:
@SatanG sluta jobba och lev livet.
Life is too short.:wai:
Bangkok är helt klart beroendeframkallande :)

/ SatanG

Hej

Det där med bra betyg utesluter ju en en stor mängd elever och ”med bra betyg” förmodar jag att dom menar jävligt bra betyg, kanske bäst i klassen eller skolan, undrar hur många daglönares och risramares barn som får tillgång till dessa lån?

Ska ta reda på hur det här fungerar när vi kommer till byn nästa gång, vilka kraven är, vem som får låna, villkoren för lånen och hur dom ska betalas tillbaka och inte minst vad som händer om lånen inte betalas tillbaka.

Frugan har också hjälpt en del syskon och släktingar att studera via ekonomisk sponsring t.ex till engelska utbildning och tro det eller ej även en frisörutbildning i Udon Thani.

Det är ju roligt att kunna hjälpa andra, men det är nog ändå relativt få som får hjälp på detta viset, det är ju inte alla som har en falang ingift i släkten och dennes fru som tjänar pengsr o.s.v, men visst ska man hjälpa om man kan.

Mvh isan lover
Vi har ju redan tagit reda på hur det funkar, ska du uppfinna hjulet igen :)
Själv tycker jag inte betyget godkänt (2/4) riktigt räknas som "jävligt bra", tycker du det? Når man inte upp till det så ska man nog inte låna utan lämna över stafettpinnen till de som är intresserade av att ta sig framåt/uppåt.

/ SatanG

Nja, det är sällan det går så fort, enkelt och smidigt som du önskar.

Vi kan ta Somalia som ett exempel.

Flytta hela Somalia till Sverige och dess finfina skolor.
Eller flytta ett gäng indier eller Iranier till Sverige.

Min gissning är att Indier och Iranier kommer att ta till sig utbildningen långt mycket bättre än Somalierna.

Vad är din gissning?
Hej

Jag ställer nog inte upp på den rakt av.

Tror och vill tro att alla människor har likvärdiga förutsättningar om dom ges samma förutsättningar.

Mvh isan lover

Återigen är det "nån annan" som ska lösa problemen. Inget kommer lösas im man väntar på "nån annan".
Sen tror jag du inte riktigt vet cad du pratar om här, eller som vanligt målar du upp en bild om hur du vill att det ska vara. De mest basala kunskaper om studielån hade du ju inte en aning om, vad säger att det är annorlunda om annat?
Och att det inte skulle funka att få thaiare att förstå vikten av skola visar ju återigen på att du tror att allt funkar som hos dig.

Sitter och skriver på en liten lur, så nu orkar jag inte mer.

Men ett tips från mig är att sluta vänta; var proaktiv istället.
Hej

Jag är kanske envis här men jag tror absolut att utbildning är nyckeln till dom flesta problem vi har tagit upp här.

Mvh isan lover

Hej

Jag ställer nog inte upp på den rakt av.

Tror och vill tro att alla människor har likvärdiga förutsättningar om dom ges samma förutsättningar.

Mvh isan lover
Ja, det har dom...nästan.
Vissa är musikaliska och vissa är inte, andra är byggda som hulken andra är inte.
Vissa är matematiska genier och andra inte.
Oavsett hur mycket du övar på en fiol så blir du ingen Paganini. Oavsett hur mycket du sjunger så blir du ingen Pavarotti. Oavsett hur mycket du tränar så blir du ingen Usain Bolt.

Traditioner, kultur och mentalitet går lite hand i hand. Det är ingenting man ändrar över en dag.

Alla är helt eniga med dig att det behövs en bättre skola. Skolan alena gör dock inga underverk.
Vill man inte lämna byn och älskar att odla sitt ris, så spelar det ingen roll om man har blivit raketforskare.

Ja, det har dom...nästan.
Vissa är musikaliska och vissa är inte, andra är byggda som hulken andra är inte.
Vissa är matematiska genier och andra inte.
Oavsett hur mycket du övar på en fiol så blir du ingen Paganini. Oavsett hur mycket du sjunger så blir du ingen Pavarotti. Oavsett hur mycket du tränar så blir du ingen Usain Bolt.

Traditioner, kultur och mentalitet går lite hand i hand. Det är ingenting man ändrar över en dag.

Alla är helt eniga med dig att det behövs en bättre skola. Skolan alena gör dock inga underverk.
Vill man inte lämna byn och älskar att odla sitt ris, så spelar det ingen roll om man har blivit raketforskare.
Hej

Bra att vi är överens om att det behövs en bättre skola, när dom får denna bättre utbildning och dom möjligheter den ger så kommer nog inte många att välja att bli risodlare eller råttfångare, det är min övertygelse.

Mvh isan lover

Trodde först att det var baht som börja gå ner igår, men ser mer ut som det är NOK som börjat gå upp, då den stärks mot SEK med.
Dom verkar säkra på räntehöjning nästa vecka, så kommer inte den kan det fort bli en nedgång.

Hej

Jag är kanske envis här men jag tror absolut att utbildning är nyckeln till dom flesta problem vi har tagit upp här.

Mvh isan lover
Det är ju ingen som påstår nåt annat. Men du påstår att folk på landsbygden inte har tillgång till skola, studielån etc. Men om igen så bevisar andra här att du har fel.
Ska du sitta och vänta på att allt i världen är helt rättvist så får du vänta länge.
Så oavsett vad som händer i din by så är det fullt möjligt för folk på landsbygden att utbilda sig.

Liknande trådar

Topp