Svenska kronan rekordlåg

Räknar man på värdet av statliga företag, ligger nog staten på +.
Vilka företag idag är helstatliga som bedriver export som går på pluss som hade klarat sig med en starkare krona?
Men ja Sverige har väldigt bra företag, vi ligger i framkant av utvecklingen.
Sverige är ett ingengjörslands, men asiaterna har kommit ikapp och dom har lågkostnadsarbetskraft.
Svenska företag har flyttat ut större delen av produktionen.
Tänk om Kineserna avslutar Volvo personbilstillverkningen på Hisingen vilken katastrof.
 
Vilka företag idag är helstatliga som bedriver export som går på pluss som hade klarat sig med en starkare krona?
Men ja Sverige har väldigt bra företag, vi ligger i framkant av utvecklingen.
Sverige är ett ingengjörslands, men asiaterna har kommit ikapp och dom har lågkostnadsarbetskraft.
Svenska företag har flyttat ut större delen av produktionen.
Tänk om Kineserna avslutar Volvo personbilstillverkningen på Hisingen vilken katastrof.
Hörde av ett par högre chefer inom just bilindustrin här att om Volvo stänger ner är det över 50000 jobb i och runt Göteborg som ryker. Det hade varit en enorm katastrof för hela regionen.
 
Skönt att thailändarna kan ta semester.
Synd bara att kronan inte dyker lite mer så dom slipper polska bussar i Norge.
Fast IL menar väl att utlandssemester bara ska göra av annat folk än thailändare.

7196E5E7-3390-4361-9307-483DA3DACFD2.png
 
Hörde av ett par högre chefer inom just bilindustrin här att om Volvo stänger ner är det över 50000 jobb i och runt Göteborg som ryker. Det hade varit en enorm katastrof för hela regionen.
Tror att summan hade vart ännu större för tänk på alla företag som lever på just Volvo, och på kostnaden av alla arbetslösa, minskad konsumption etc.
Stor del av hamnen lever på bilexporten så där hade det nog med blivit uppsägningar.
Om det var katastrof för trollhättan när Saab la ner, så lär det bli enorm katastrof för Sverige om bara produktionen av volvopersonbilar avvecklas.
Kommer bli en kedjeffekt som påverkar hela landet.
 
Vilka företag idag är helstatliga som bedriver export som går på pluss som hade klarat sig med en starkare krona?
Men ja Sverige har väldigt bra företag, vi ligger i framkant av utvecklingen.
Sverige är ett ingengjörslands, men asiaterna har kommit ikapp och dom har lågkostnadsarbetskraft.
Svenska företag har flyttat ut större delen av produktionen.
Tänk om Kineserna avslutar Volvo personbilstillverkningen på Hisingen vilken katastrof.
Statliga företag som säljer i dollar, skog, malm och stål går väldigt bra.
 
Tror att summan hade vart ännu större för tänk på alla företag som lever på just Volvo, och på kostnaden av alla arbetslösa, minskad konsumption etc.
Stor del av hamnen lever på bilexporten så där hade det nog med blivit uppsägningar.
Om det var katastrof för trollhättan när Saab la ner, så lär det bli enorm katastrof för Sverige om bara produktionen av volvopersonbilar avvecklas.
Kommer bli en kedjeffekt som påverkar hela landet.
Men vi kan ju odla ris som man alltid gjort i Isaan.
Staten kan betala 100000thb/ton och vid bortfall av skörd så kan dom betala.....ännu mer.
 
Nu är kronan så låg så en Svensk arbetare är inte högavlönad internationellt snart.
Pga svaga NOK tjänar en Filipinsk kapten som en Norsk och nästan dubblar en Svensk.
Vi blir kanske attraktiva på marknaden på det här sättet men vi blir som Thailändarna välställda på hemmaplan.
 

Acke

Aktiv medlem
Sveriges statsskuld är väl lägre än hos många andra EU länder.
Ett gammalt talesätt: "När staten är rik, är folket fattigt". Landet Sverige är inte staten och statens ekonomi behöver inte vara ett tecken på hur folket har det.
Svensken är rejält skuldsatt på individnivå, för att inte tala om hur läget är ute i kommunerna. Frågan är om inte RB är lika bekymrad över hushållens ekonomi, som den är för inflationen, när de envisas med den här sjuka räntesättningen.

En viss statsskuld behövs, om inte annat för att förse marknaden med någorlunda riskfria växlar/obligationer. Sedan kan naturligtvis en del statliga infrastruktursatsningar behöva finansieras med lån, om de är samhällsekonomiskt lönsamma.
 
Nu kan man ju inte jämföra Saab å Volvo;)
Saab gjorde inte ett vinst år på 20 i Trollhättan ;)
Nä men vem vet hur Kineserna tänker, det var ju inte Kineser som styrde Saab.
Kanske kineserna tycker det är lönsammare att hålla produktionen här nere och utveckling i Sverige.
Om kronan går upp lika mycket som den rasat kan jag gissa vad dom tycker.
Vad hände med Göteborgskeks nu alla uppsagda produktionen utflyttad.

En skillnad på 350 baht och 1050kr om dagen.

Kineserna är bundna av ett avtal nu, det upplöses snart.
 

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Nä men vem vet hur Kineserna tänker, det var ju inte Kineser som styrde Saab.
Kanske kineserna tycker det är lönsammare att hålla produktionen här nere och utveckling i Sverige.
Om kronan går upp lika mycket som den rasat kan jag gissa vad dom tycker.
Vad hände med Göteborgskeks nu alla uppsagda produktionen utflyttad.

En skillnad på 350 baht och 1050kr om dagen.

Kineserna är bundna av ett avtal nu, det upplöses snart.
Ja du verkar sitta på kristallkulan;) bara börja investera:)
 
Volvo gör iofs rätt stora satsningar som stått i nyheterna.

Det verkar vara mer positivt med kineser än amerikaner som äger det dessutom. Så länge Volvo visar positiva siffror lär det nog inte flyttas.

Sen kan man kanske fråga sig hur bra det är för Sverige när ett annat land som Kina faktiskt har möjligheten att orsaka en oerhört stor skada i vår näst största stad. Det ger ju lite tryck vid förhandlingar om man säger som så... Skulle Sverige göra sig allt för besvärliga så finns möjligheten att slå ut stora delar av Göteborg med omkrets. En nedstängning av Volvo skulle slå mot allt från lokaltrafiken till underleverantörer, båtar, affärer, lastbilar, maskinarbetare, metallindustrin, ingenjörsindustrin osv.
 
Nä men vem vet hur Kineserna tänker, det var ju inte Kineser som styrde Saab.
Kanske kineserna tycker det är lönsammare att hålla produktionen här nere och utveckling i Sverige.
Om kronan går upp lika mycket som den rasat kan jag gissa vad dom tycker.
Vad hände med Göteborgskeks nu alla uppsagda produktionen utflyttad.

En skillnad på 350 baht och 1050kr om dagen.

Kineserna är bundna av ett avtal nu, det upplöses snart.
Kina har dock fabrik som i princip står helt still. Kina må ha billiga löner men saknar en del ingenjörskonst och dessutom andra avtal när bilarna tillverkas där istället för här. Det är inte som att flytta inom Europa vilket även det slagit hårt mot en del företag som Lear när de testade och ändå fick skicka produkterna till Sverige för efterbearbetning och skicka ner svenskar på löpande band för att få ordning på produktionen.
 
Kina har dock fabrik som i princip står helt still. Kina må ha billiga löner men saknar en del ingenjörskonst och dessutom andra avtal när bilarna tillverkas där istället för här. Det är inte som att flytta inom Europa vilket även det slagit hårt mot en del företag som Lear när de testade och ändå fick skicka produkterna till Sverige för efterbearbetning och skicka ner svenskar på löpande band för att få ordning på produktionen.
Min svåger är en av dom högre bossarna i utvecklingen av Volvo bussar.
Han, min syster med barn var i Indien och byggde upp sista stora fabriken.
Nu är han i Polen, han som framtagit sista bussmodellen.
Träffade par ingengjörer som arbetar under han, dom är hel kommunistiska när det passar men råkapitalistiska när det gäller flytta ut tjäna pengar för Volvo.
Deras kommentar din svåger är grymt smart ingegjör men bryr sig om Sverige nada.
Samtidigt sitter syrran och han som några maoister när jag hälsar på, samtidigt ingen verklighetskontroll, gbg dialekten är borta, låter som värsta solsidan kärring när man snackar med henne.
Vi skickar nåt meddelande ibland visar barnen foto för sakens skull.
Invandringen är bra och Svenskar som tycker annat är korkade typ.
Det tar mig 5 min typ när vi går in i politisk diskussion och hon börjar lipa, inte pratat med henne sen hon tog en 2 dagars tur till koh samet för att hälsa på farsan.
 

Liknande trådar

 
Topp