Svenska kronan rekordlåg

Joker

Forumveteran
Man räknar med att skattefusket kostar många. många miljarder varje år.... Inte ett ord om att försöka stävja de storskaliga skatteförbrytarna. Bara det oändliga dravlet om kostnaden för mottagandet av flyktingar. Hoppas det dröjer länge innan du behöver nyttja den skattefinansierade sjukvården som statistiskt sett kommer att utföras till stor del av sagda personer. Du kommer att bli överaskad. De är individer med samma drömmar om en god framtid som vi alla har...
Du lever i en lögnbubbla ser jag , skrämmande , är du en normalt tänkande människa ? 80 miljarder varje år , det är inget oändligt dravel, så man kan ju fundera på om du tänker eller hur du tänker om du gör det .. ojoj,

JanneMan61

Aktiv medlem
Du lever i en lögnbubbla ser jag , skrämmande , är du en normalt tänkande människa ? 80 miljarder varje år , det är inget oändligt dravel, så man kan ju fundera på om du tänker eller hur du tänker om du gör det .. ojoj,
Tänk nu på vad du skrev idag den dagen du är där och behöver vård (jag hoppas verkligen att du får vara frisk)

StefanXErixon

Forumräv
Det finns ett antal växlingskontor vid ingången till skytrain i källarvåningen. Superrich är en av dem men det finns flera andra med likvärdig kurs så det e bara att jämföra vad dom skriver på sina skärmar. Superrich är väl den som är populärast och har mest kö.
Senaste gången som vi var ner där och växlade så hete flera Superrich och något tillägg men det var Superrich Thailand som gav bäst kurs.

Ubon

Forumveteran
Ladorna är tomma, men pengar tycks finnas...annars kan väl Sverige låna lite...eller hur Joker@? :reta:

Sida ger 50 extra miljoner till Somalia.
Biståndsmyndigheten Sida utökar sitt stöd till Somalia med 50 miljoner kronor för arbetet mot den allvarliga hungersnöd landet står inför på grund av svår torka. Pengarna går via FN:s barnfond Unicef och FN:s humanitära landfond.

"De 50 miljoner som Sida nu går in med ska framförallt användas för att hjälpa människor som lider av akut undernäring, som är särskilt allvarligt för barn, gravida och ammande kvinnor. För de som lider av svår, akut undernäring kan det behövas medicinsk behandling på sjukhus men för andra kan det räcka med extra näringstillskott i samband med måltider", säger Gustav Lindskog, handläggare på Sida enligt ett pressmeddelande.

Även Kenya och Etiopien är drabbat, men läget är värst i Somalia. Nära tre miljoner människor lider av brist på vatten, vilket även påverkar tillgången till mat, skriver Sida.

De svenska pengarna ska också gå till att öka tillgången till rent vatten och till sanitetsutrustning.

Och nu tittar vi på hela Sidas budget...

Sveriges bistånd finansieras genom skatteinkomster. Under 2019 hanterar Sida 42,3 miljarder kronor, där 15,2 miljarder är pengar som vi hanterar betalningar och viss finansiell uppföljning för men som Regeringskansliet beslutat om och följer upp resultaten för. Den totala biståndsramen motsvarar 1 procent av Sveriges BNI.

Joker

Forumveteran
Tänk nu på vad du skrev idag den dagen du är där och behöver vård (jag hoppas verkligen att du får vara frisk)
Vad surrar du om , jag vet att vården är skit i Sverige idag , var med frugan på KK , för ett par veckor sedan , tre läkare , ingen av dem talade Svenska ,, djäkla skit att vi skall behöva få vårt land havererat av skitpolitiker som inte ser till annat än sig själva , Om jag behöver vård så köper jag det i tillex Finland

Joker

Forumveteran
Ladorna är tomma, men pengar tycks finnas...annars kan väl Sverige låna lite...eller hur Joker@? :reta:

Sida ger 50 extra miljoner till Somalia.
Biståndsmyndigheten Sida utökar sitt stöd till Somalia med 50 miljoner kronor för arbetet mot den allvarliga hungersnöd landet står inför på grund av svår torka. Pengarna går via FN:s barnfond Unicef och FN:s humanitära landfond.

"De 50 miljoner som Sida nu går in med ska framförallt användas för att hjälpa människor som lider av akut undernäring, som är särskilt allvarligt för barn, gravida och ammande kvinnor. För de som lider av svår, akut undernäring kan det behövas medicinsk behandling på sjukhus men för andra kan det räcka med extra näringstillskott i samband med måltider", säger Gustav Lindskog, handläggare på Sida enligt ett pressmeddelande.

Även Kenya och Etiopien är drabbat, men läget är värst i Somalia. Nära tre miljoner människor lider av brist på vatten, vilket även påverkar tillgången till mat, skriver Sida.

De svenska pengarna ska också gå till att öka tillgången till rent vatten och till sanitetsutrustning.

Och nu tittar vi på hela Sidas budget...

Sveriges bistånd finansieras genom skatteinkomster. Under 2019 hanterar Sida 42,3 miljarder kronor, där 15,2 miljarder är pengar som vi hanterar betalningar och viss finansiell uppföljning för men som Regeringskansliet beslutat om och följer upp resultaten för. Den totala biståndsramen motsvarar 1 procent av Sveriges BNI.
Har inget emot bistånd till dessa länder , och har aldrig heller nämt detta , Det är Sveriges hutlöst ansvarslösa invandrings och icke befintliga integrationspolitik som kostar 80 miljarder
/årligen .
Men nu inget mer politiksnack från mig , och absolut inget mer invandrings samt flyktingsnack i forumet från mig

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Skatterna kommer inte att sänkas på många år, inte ens säkert under min livstid med den situation regeringen satt oss i. Värnskatten som skulle avskaffas blir kvar, de flesta kommuner kommer att öka skatten i år och nästa år för att sedan fortsätta under många år.

Jag betalar faktiskt skatt på allt och gör "rätt för mig" men för varje dag så minskar lusten.

Behövde sjukvård i lördags... Bollades runt fram till idag från jourcentral, akuten, brist på läkartid etc. Fick skära upp tummen och dränera då infektionen spridit och hela tummen svullnade upp samt armen och upp i bröstkorgen "brann det" och läkaren ville sjukskriva mig vilket jag inte har tid med utan jobbar med "pekfingervalsen" på tangentbordet resten av veckan. Kan garantera att inte ens 20% av folket som tog upp akuten samt vårdcentralen+jourcentralen hade ett jobb att oroa sig för men gott om tid att stå och gapa så vanligt folk får vänta. Skulle till sköterskan efteråt för att plåstras om då det rann blod och skit... Efter 30 minuter kom de på att de glömt bort mig, fick då börja stå i kö... 45 minuter ytterligare passerar och jag frågar om det är nödvändigt då det slutade blöda för en dryg halvtimme sedan och jag måste tillbaka till jobbet... Ytterligare 30 minuter passerar och jag får komma ut men missar mötet jag skulle på. Det är vad man får tillbaka när man betalar skatt på varenda krona och inte myglar, hotar vårdpersonal, lever på bidrag eller ställer till det. Samtidigt spärras akuten av för att skydda gängkriminella som får vård direkt när dessa är ute och skjuter varandra...

Vore intressant med en undersökning som tog reda på hur mycket det kostar i frånvaro och förlorade skatteintäkter på inkomst med alla som inte får vård i tid och blir hemma, förlorar jobb och dör i förtid i cancer och annat på grund av Sveriges vårdhaveri.

"Men alla thaifruar och flickvänner då!!!" Jo min flickvän gick/går på SFI men hon arbetar även vitt vid sidan av. Får noll kronor i bidrag och betalar alltid för sig. Räcker inte det hostar jag in rätt många hundratusen om året i skatter... #vafanfårjag

Kanske betalar jag för lite skatt... Jag har inte passerat miljonen om året i skatt än så det är väl alltid något att se fram emot.

Då får Du väl lära dig lite om egenvård, ta hand om sina egna krämpor, som en servitör som jag hörde talas om, han hade samma illa med sin tumme, varig och blodig, som Du beskriver din tumme, men arbetade på att servera sina gäster, en gäst hade beställt en soppa, när han serverade soppan så ser gästen att servitören har sin tumme i soppan, gästen säger: va f-n har Du tummen i min soppa? servitören tar upp tummen och visar gästen, och säger, jo, doktorn har sagt att jag ska hålla tummen varm, Du kan ta din dj--la tumme och stoppa upp därbak, servitören svarade: och var tror Du jag hade tummen när jag stod i köket och väntade på din soppa....

Ubon

Forumveteran
Har inget emot bistånd till dessa länder , och har aldrig heller nämt detta , Det är Sveriges hutlöst ansvarslösa invandrings och icke befintliga integrationspolitik som kostar 80 milj /årligen .
Men nu inget mer politiksnack från mig , och absolut inget mer invandrings samt flyktingsnack i forumet från mig

80 miljoner, det var billigt...:xmas_smiley:

Joker

Forumveteran
Då får Du väl lära dig lite om egenvård, ta hand om sina egna krämpor, som en servitör som jag hörde talas om, han hade samma illa med sin tumme, varig och blodig, som Du beskriver din tumme, men arbetade på att servera sina gäster, en gäst hade beställt en soppa, när han serverade soppan så ser gästen att servitören har sin tumme i soppan, gästen säger: va f-n har Du tummen i min soppa? servitören tar upp tummen och visar gästen, och säger, jo, doktorn har sagt att jag ska hålla tummen varm, Du kan ta din dj--la tumme och stoppa upp därbak, servitören svarade: och var tror Du jag hade tummen när jag stod i köket och väntade på din soppa....
55555555555555555555555555:p

Khuntan

Aktiv medlem
Inte för att jag är någon stor fan av höga skatter men ju fler som smiter från skatt, desto högre blir skatten för dom som betalar. Kommer vi till företag så blir det även konkurrens fördelar för det företaget som inte betalar korrekt skatt. Hur kul är det att försöka driva ett företag seriöst och med vinst när andra företag i samma bransch myglar? Blir svårt för det seriösa företaget att konkurrera.
Jag brukar säga när någon frågar hur är det?
Det bästa med att flytta utomlands är att man slipper betala skatt. Ingen som parasiterar på mig längre de skall aldrig få en krona igen på mitt arbete.

ulflan

Medlem
Har inget emot bistånd till dessa länder , och har aldrig heller nämt detta , Det är Sveriges hutlöst ansvarslösa invandrings och icke befintliga integrationspolitik som kostar 80 miljarder
/årligen .
Trist att du drar dig tillbaka inom dessa områden. Dina synpunkter har varit intressanta inom viktiga områden. För mig får du gärna ompröva ditt ställningstagande. Du behövs om sanningen ska fram.

ulflan

Medlem
Ja det var väl ett utmärkt exempel på vad jag beskrev. Hur tycker du att företag som endast använder ”svensk” arbetskraft kan konkurrera på lika vilkor? Det går att driva lönsamma företag i Sverige utan att skattemygla. Vissa branscher är dock mer utsatta. Mitt företag verkar i IT branschen och inte en svart krona så långt ögat kan nå. Tjänar vi pengar? Absolut!
Det som du skriver om IT stämmer men du glömde nämna att det råder brist på t ex systemarkitekter. Tyvärr lider Sverige av brist på utbildade men har ett överskott på outbildade. Detta märks inom olika sektorer av arbetsmarknaden och skapar brist på flexibilitet. Lösningen för ögonblicket verkar vara att inom bygg hämtar man arbetslösa från t ex tidigare östländer. Inom IT kan man flytta ut jobb till t ex Malta och Indien. Tveksamt om detta är en optimal lösning för landet.

Viljan att studera till IT-experter får du gärna sprida!!

Joker

Forumveteran
Trist att du drar dig tillbaka inom dessa områden. Dina synpunkter har varit intressanta inom viktiga områden. För mig får du gärna ompröva ditt ställningstagande. Du behövs om sanningen ska fram.
Blir bara varnad av admin , har aldrig däremot varit avstängd , och har vart med sen 2012 , klarat mig bra , men tagit en paus ett par ggr när det varit för många puckon som hetsat, sanningen kommer inte ut till allmänheten genom detta forum , Facebook däremot är jag väldigt politiskt aktiv , men aldrig avstängd /blockad där heller , gäller att hålla sig inom gränserna , inte använda de fula orden ,som egentligen inte leder någonstans , utan fakta , men det biter ju inte heller på dem som inte har förmågan mellan axlarna :):):)5555

ulflan

Medlem
Blir bara varnad av admin , har aldrig däremot varit avstängd , och har vart med sen 2012 , klarat mig bra , men tagit en paus ett par ggr när det varit för många puckon som hetsat, sanningen kommer inte ut till allmänheten genom detta forum , Facebook däremot är jag väldigt politiskt aktiv , men aldrig avstängd /blockad där heller , gäller att hålla sig inom gränserna , inte använda de fula orden ,som egentligen inte leder någonstans , utan fakta , men det biter ju inte heller på dem som inte har förmågan mellan axlarna :):):)5555
Förr skickade vi missionärer till hednaland. Nu behöver vi missionärer bland oss swedisar för att upplysa oss om sanningen och undvika fakenews och okunskap. Det är ett hårt jobb, som kräver mycket kraft och tålamod. Den berömde marskalk Mannerheim hävdade: Det är ett hårt öde att veta hur god mat ska smaka. Detta stämmer fortfarande i överförd betydelse.

Hoppas, att du trots varningar stannar kvar och underhåller oss genom dina intressanta och perspektivvidgande synpunkter. Låt dig inte hetsas av medborgare som bara har behov att skriva av sig olika konstigheter.

Joker

Forumveteran
Förr skickade vi missionärer till hednaland. Nu behöver vi missionärer bland oss swedisar för att upplysa oss om sanningen och undvika fakenews och okunskap. Det är ett hårt jobb, som kräver mycket kraft och tålamod. Den berömde marskalk Mannerheim hävdade: Det är ett hårt öde att veta hur god mat ska smaka. Detta stämmer fortfarande i överförd betydelse.

Hoppas, att du trots varningar stannar kvar och underhåller oss genom dina intressanta och perspektivvidgande synpunkter. Låt dig inte hetsas av medborgare som bara har behov att skriva av sig olika konstigheter.
Stannar kvar gör jag naturligtvis , men håller mig på rätt sida med mina politiska inlägg , och ja, Mannerheim var en stor man , visa ord från den mannen . Finland har mycket att tacka honom för :nod:

ulflan

Medlem
Stannar kvar gör jag naturligtvis , men håller mig på rätt sida med mina politiska inlägg , och ja, Mannerheim var en stor man , visa ord från den mannen . Finland har mycket att tacka honom för :nod:
Håller med Mannerheim var en stor politiker och mig veterligen den enda person som både Adolf och Josse Långskägg så upp till. Glädjande, att du kämpar vidare.

in-ka

Medlem
Vad surrar du om , jag vet att vården är skit i Sverige idag , var med frugan på KK , för ett par veckor sedan , tre läkare , ingen av dem talade Svenska ,, djäkla skit att vi skall behöva få vårt land havererat av skitpolitiker som inte ser till annat än sig själva , Om jag behöver vård så köper jag det i tillex Finland
hej joker, du skrev tre läkare osv men trots allt vad jag förstod så fick ni prata med just inte en läkare utan tre, tänk om då dessa invandrarläkare inte varit i sverige då kanske ni fått vänta ännu längre, dessutom så vad hindrar svenska ungdomar att utbilda sej till läkare?

ulflan

Medlem
hej joker, du skrev tre läkare osv men trots allt vad jag förstod så fick ni prata med just inte en läkare utan tre, tänk om då dessa invandrarläkare inte varit i sverige då kanske ni fått vänta ännu längre, dessutom så vad hindrar svenska ungdomar att utbilda sej till läkare?
Det är ytterst svårt att komma in på den svenska läkarutbildningen varför rätt många åker till andra länder. Därefter kan det vara svårt att få AT-tjänstgöring. Vad som hänt om inte invandrarläkarna funnits just då är svårt att spekulera i. Kanske hade det varit en svensk läkare i stället. Till Sverige kommer givetvis både patienter och läkare. Om det är förhållandevis många läkare och få patienter tror jag inte. Det jag vet är att senare tiders invandrare i många fall haft behov av tandläkare.

Liknande trådar

Topp