Svenska kronan rekordlåg

JanneMan61

Aktiv medlem
Och vilka är det som skjuter?
Importerat problem bland så många andra. Nu är jag knappast för stängda gränser men det borde ju vara åtminstone minsta möjliga kvalitetskontroll på vilka man kastar medborgarskap och livstids försörjning på. Nu verkar det ju tyvärr vara helt åt andra hållet, "Bad guys in, good guys pay/leave" typ.

/ SatanG
Polisen påstod i tv att det till stor del handlar om narkotika affärer. Men naturligtvis, jag håller med om att är det någon med utländskt medborgarskap som som döms så skall de utvisas efter avtjänat straff. Jag försvarar definitivt inga skjutgalna mördare . Ingen vill väl hamna i korseld och stryka med på kuppen..

Här är en läsvärd sida som man kan tillbringa någon timme med..

PanPan

Forumveteran
Polisen påstod i tv att det till stor del handlar om narkotika affärer. Men naturligtvis, jag håller med om att är det någon med utländskt medborgarskap som som döms så skall de utvisas efter avtjänat straff. Jag försvarar definitivt inga skjutgalna mördare . Ingen vill väl hamna i korseld och stryka med på kuppen..

Här är en läsvärd sida som man kan tillbringa någon timme med..

Gå ut och se verkligheten istället.
Jag känner/kände flera som blivit skjutna, dött i överdoser, uppväxt i "utsatt" förort, fast skall väl sägas att majoriteten av dom jag känner/kände som blivit skjutna så är det av polisen.
1 skjuten i bakhuvudet när han sprang ifrån polisen, väldigt hotfull situation.
Nä du ge dig ut istället i verkligheten, kriminalitet har funnits innan med men ett klart hårdare klimat idag än på 80-90 talet.
Men det skall väl sägas att inga av dom jag känner/kände är utomnordiska invandrare, så kriminalitet är vanlig bland alla grupper.

ulflan

Medlem
[

När det gäller kverulanter hänvisar jag till ditt inlägg ovan där du refererar till Spartacus...

Sen gör du det där som jag definitivt inte gillar....
Du skriver citat " Att som du vill "förbättra" landet genom att ta bort all kritik"

Det visar på att du bara är ute för att feltolka och förvilla . För du kan väl knappast inte missat vad jag skrev bland det första i inlägget....

Citat "Naturligtvis måste man kunna påtala samhällsproblem utan att någon säger att man baktalar Sverige.. Det är en normal samhällsdebatt.. "
Jag och andra ser väl snarast Spartacus som en folkhjälte.

Beklagar om jag missuppfattat dig men jag uppfattade inlägget, som jag besvarade, som överdrivet och onyanserat. Medan jag besvarade ditt inlägg skrev du ytterligare ett som var betydligt med nyanserat och analyserande. Det var betydligt bättre än det första.

Du beskyller mig för: "du bara är ute för att feltolka och förvilla". Det kan jag leva med men hur är det med självkritiken? Var inte ditt första inlägg ett exempel på just det som jag skuldbeläggs för?

Sammanfattningsvis anser jag att mitt älskade Sverige behöver förbättras när det gäller lag och ordning. Är vi överens om detta gör du mig glad och gissningsvis många andra också.

PanPan

Forumveteran
Skulle vara intressant att se hur en Svensk räntehöjning hade påverkat NOK, som det sett ut dom sista åren så känns det som att Norska kronan reagerar mer på vad som händer i Sverige än i Norge.
Oljepriset har den slutat att följa.

JanneMan61

Aktiv medlem
Gå ut och se verkligheten istället.
Jag känner/kände flera som blivit skjutna, dött i överdoser, uppväxt i "utsatt" förort, fast skall väl sägas att majoriteten av dom jag känner/kände som blivit skjutna så är det av polisen.
1 skjuten i bakhuvudet när han sprang ifrån polisen, väldigt hotfull situation.
Nä du ge dig ut istället i verkligheten, kriminalitet har funnits innan med men ett klart hårdare klimat idag än på 80-90 talet.
Men det skall väl sägas att inga av dom jag känner/kände är utomnordiska invandrare, så kriminalitet är vanlig bland alla grupper.
Jag håller med om att skjutningar har ökat och klimatet har blivit hårdare men allt var inte frid och fröjd förr..

PanPan

Forumveteran
Jag håller med om att skjutningar har ökat och klimatet har blivit hårdare men allt var inte frid och fröjd förr..

Jag behöver inte sitta och kolla på internet hur livet var utomhus förr.
Men det är skillnad när det blir vardagsmat och skjutningar nästan sker dagligen, ingen reagerar längre pga en dödskjutning, på 90 talet var det stora rubriker och löpsedlar.

ulflan

Medlem
Och vilka är det som skjuter?
Importerat problem bland så många andra. Nu är jag knappast för stängda gränser men det borde ju vara åtminstone minsta möjliga kvalitetskontroll på vilka man kastar medborgarskap och livstids försörjning på. Nu verkar det ju tyvärr vara helt åt andra hållet, "Bad guys in, good guys pay/leave" typ.

/ SatanG
Det är nog inte så enkelt tyvärr. I Rinkeby med omgivande orter finns det runt 600 yrkeskriminella. Vad jag har hört är flertalet av dessa födda i landet och därmed formellt swedisar även om jag inte känner någon större samhörighet med dem. Tyvärr är det skolan och deras föräldrar som inte har lyckats tillräckligt bra. Ett jätteproblem i sammanhanget är att småbarn rekryteras till gängen och växer upp som kriminella. Många är färdiga redan som 14-15 åringar. Inte bra.

ulflan

Medlem
Jag behöver inte sitta och kolla på internet hur livet var utomhus förr.
Men det är skillnad när det blir vardagsmat och skjutningar nästan sker dagligen, ingen reagerar längre pga en dödskjutning, på 90 talet var det stora rubriker och löpsedlar.
Jag anser att du har rätt även om det är sorgligt. Lägg därtill importen av handgranater och användandet av sprängmedel i olika sammanhang. Dessa vapen och dess användande kan medföra stora risker för allmänheten. Jag känner inte till något fall från 1900-talet när kriminella använt handgranater. Många av dem kommer från gamla Jugoslavien och är gamla och kan vara instabila.

Krister

Forumveteran
Ärligt talat tror jag att de flesta jag känner i Sverige idag har utländsk bakgrund.
Men bara för det behöver jag inte tycka synd om våldtäktsmän och mördare eller hur?
Folk som begår brott och som inte har medborgarskap varför skall man ha dom kvar.
Det är positivt ändå att det finns folk som hatar SD men som ändå tycker som jag skrev här innan... Problemet är om du säger det högt så blir även du rasist i mångas ögon. Normen idag är att "vänsterextrema" åsikter skall gälla allt därutöver är nazist och rasistiskt och skall straffas.

ulflan

Medlem
Ärligt talat tror jag att de flesta jag känner i Sverige idag har utländsk bakgrund.
Men bara för det behöver jag inte tycka synd om våldtäktsmän och mördare eller hur?
Folk som begår brott och som inte har medborgarskap varför skall man ha dom kvar.
Det är positivt ändå att det finns folk som hatar SD men som ändå tycker som jag skrev här innan... Problemet är om du säger det högt så blir även du rasist i mångas ögon. Normen idag är att "vänsterextrema" åsikter skall gälla allt därutöver är nazist och rasistiskt och skall straffas.
Huvudregeln bör vara att se till individen och vad den har gjort. Att sedan salongsbolsjevikerna tycker annorlunda ska man inte ta alltför blodigt. De bruka ha konstiga uppfattningar. Lagen ska följas och säger den att någon ska utvisas ska givetvis detta ske.

Du behöver inte tycka synd om brottslingar. Det räcker om salongsbolsjevikerna tycker så.

ulflan

Medlem
Omvärldens förtroende för våra valda ledare står nog också på 10-års lägsta.
Håller med men vill lägga till riksbanken.
Jag har lyssnat på partiledarna till 80% (störd av telefon mm) och har svårt att se att makthavarna har några pigga tankar, som förändrar kronan till det bättre. Däremot kom den låga svenska kronan upp i t ex Jimmies tal. Hur mycket elefanthud har politikerna och riksbanken innan de gör något?

Min subjektiva rankning av talen:

1. Ebba enligt min mening lysande
2. Jimmie mycket duktig som vanligt
3. Bohlund nervös och läste innantill men innehållsmässigt bra. Han fick fram vad han ville ha sagt och vad de tycker i dag.

Övriga var intressanta till stor del men duckade i alltför stor utsträckning för verklighetens problem t ex bostadsbrist, lag o ordning, sjukvården mm. Hur många kommer att vara kvar till nästa år? Tänker då på Ulf, Stefan och Jimmie.

En helt annan fråga är om thaipolitikerna hittar på något som sänker batten. Rent teoretiskt borde de få problem om valutan blir för hög. Möjligen kan lönerna ha varit så låga från början att det finns möjlighet att lyfta rätt mycket innan problemen kommer. Någon som vet?

PanPan

Forumveteran
Thailands valuta reserv ifrån Bangkokpost igår.
215.100.000.000 USD.

The main reasons the baht is perceived to be a safe-haven asset are Thailand's large foreign reserves, continued current account surpluses and relatively low public debt.

Dom tror inte på någon snar nedgång i baht.

3251987.jpg

Liknande trådar

Topp