Svenska kronan rekordlåg

JanneMan61

Aktiv medlem
Thailands valuta reserv ifrån Bangkokpost igår.
215.100.000.000 USD.

The main reasons the baht is perceived to be a safe-haven asset are Thailand's large foreign reserves, continued current account surpluses and relatively low public debt.

Dom tror inte på någon snar nedgång i baht.

Visa bilaga 79678
Min övertygelse är att det är spekulation som driver upp Bath:en. Om den spekulationen beror på att någon/några helt enkelt vill tjäna pengar eller ifall spekulationen är politiskt motiverad är svårt att avgöra.
Men vi såg vad som hände med svenska kronan (som i och för sig var bunden vilket gjorde att riksbanken måste försöka försvara kronkursen)) när marknaden insåg/ansåg att den var övervärderad. Den sjönk som en gråsten när alla sålde sina "kronor"..

magunnar

Forumveteran
Min övertygelse är att det är spekulation som driver upp Bath:en. Om den spekulationen beror på att någon/några helt enkelt vill tjäna pengar eller ifall spekulationen är politiskt motiverad är svårt att avgöra.
Men vi såg vad som hände med svenska kronan (som i och för sig var bunden vilket gjorde att riksbanken måste försöka försvara kronkursen)) när marknaden insåg/ansåg att den var övervärderad. Den sjönk som en gråsten när alla sålde sina "kronor"..
Vist spekulation, det köps korta Goverment bonds HOT MONEY och BoT vet det. Så är B oT Lite rädda att hamna på TRUMPENS svarta lista om de gör för mycket.

JanneMan61

Aktiv medlem
Vist spekulation, det köps korta Goverment bonds HOT MONEY och BoT vet det. Så är B oT Lite rädda att hamna på TRUMPENS svarta lista om de gör för mycket.
Jag har också läst det men inte lär de hamna på någon svart lista ifall de sänker styrräntan kanske så mycket som 1% till 0,75%. Risken att hamna på "svarta listan" var väl ursprungligen för att eventuellt ha manipulerat kursen. Nu är kursen jämförelsevis väldigt hög mot dollarn/kronan och nu drabbas utan tvekan Thailands ekonomi av detta. Det SKRIVS mycket men GÖRS ingenting verkar det som. Jag tror vi snart har upprepning av 1997-98 framför oss. Åtminstone lokalt i Thailand.

magunnar

Forumveteran
Jag har också läst det men inte lär de hamna på någon svart lista ifall de sänker styrräntan kanske så mycket som 1% till 0,75%. Risken att hamna på "svarta listan" var väl ursprungligen för att eventuellt ha manipulerat kursen. Nu är kursen jämförelsevis väldigt hög mot dollarn/kronan och nu drabbas utan tvekan Thailands ekonomi av detta. Det SKRIVS mycket men GÖRS ingenting verkar det som. Jag tror vi snart har upprepning av 1997-98 framför oss. Åtminstone lokalt i Thailand.
Jag vet , jag skrev bara så om svarta listan
Nej det görs INGET det är felet
Vist drabbas hela skiten i Thailand.
Därför har jag börjat att fundera med min verksamhet i Thailand

magunnar

Forumveteran
@JanneMan61 jag tror att BoT har läst det du skrev.
De står REDO att göra något nu

Khuntan

Aktiv medlem
Tycker inte Thailand gör mycket bra men just i detta fallet sköter de sig utmärkt. Finns ingen anledning att urholkas sin valuta. Bara för att resten av världen skuld sätter sig och sitt folk. Vem vill äga något som är byggt på skulder och bubblor detta slipper thailändare och Sverige löser det på sitt sätt när svenska kronan är 0-: värd är även skulden det.
Därför har Sverige en riktigt värderad valuta väl förberedd så även Thailand.
Jag blir mer övertygade för varje dag att endast en valuta kommer finnas kvar efter nästa kris och det kommer inte bli bitcoin men något liknande. Som bygger på den för tillfället och de som lyckas sammarbete bästa lösningen. Vilket inte betyder att bitcoin är framtiden.
Både Thailand och Sverige väntar just nu på att något skall hända. De flesta andra länder vi känner till är knutna mot någon annan valuta och kommer göra gemensam resa med dem. Att sitta lungt med dollar eller någon annan valuta är inte helt säkert.
Det är mycket komplicerat just nu bubblor skatter länder statskick typ demokratier fri rörlighet av pengar. Jag tror ingen kan ge goda råd. Men ensak är säker säker hamn finns inte längre.

Liknande trådar

Topp