Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Hej

Ja att lära sig på det sättet fungerar som sagt för mig, men ex.vis inte för frugan, så det verkar vara individuellt.

Att vistas på landsbygden där inte någon mer än möjligtvis rektorn på skolan pratade engelska och där det inte fanns några falanger alls motiverade och hjälpte mig att lära mig språket.

Som du säger så är ju en bra början att lyssna och försöka förstå när folk pratar med varandra, se på nyheter m.m på TV o.s.v, talet brukar komma senare, men en bra början är att förstå.

Mvh isan lover

Jag är ju uppväxt med danska tv kanaler sen barnsben och förstår danska flytande.

Jag minns när jag gick på lärarhögskolan då hade vi ett prov i danska språket. Jag fick VG och alla rätt på provet.

Mina klasskamrater från andra delar av Sverige hade väldigt svårt att förstå ens den enklaste danska och många körde på tentan.

Jag pluggade inte ens till den.

Det var dejligt,

BTT

Jag är ju uppväxt med danska tv kanaler sen barnsben och förstår danska flytande.

Jag minns när jag gick på lärarhögskolan då hade vi ett prov i danska språket. Jag fick VG och alla rätt på provet.

Mina klasskamrater från andra delar av Sverige hade väldigt svårt att förstå ens den enklaste danska och många körde på tentan.

Det var dejligt,

BTT
Men du är väl etnisk dansk och har danska som modersmål och ni har väl bara blivit intvingade i Sverige och det svenska systemet?

Det var dejligt,

BTT

VG?
När gick du på lärarhögskolan?

I svärföräldrarnas by är det många alfabeter, så var det även i byn jag bodde par år.
Svågern han kan läsa och skriva Eng men inte prata, dem lärde sig läsa och skriva Eng men fanns ingen lärare som kunde lära uttal.
Märkte jag när dom bodde hos oss ett tag och vi satt och drack öl efter en stund tog han fram papper och penna och skrev till mig på Eng.
Kanske kommer du att se något liknande med ungdomar som måste i vissa lägen lästa engelska för att tränga in i IT-mysterier. Mina barn lärde sig på det sättet många ord som inte läraren kunde. IT-engelska är oftast amerikansk engelska medan man i skolan i Sverige lär ut brittisk engelska.

Men du är väl etnisk dansk och har danska som modersmål och ni har väl bara blivit intvingade i Sverige och det svenska systemet?

Just det.

Snappahnarna gjorde ju sitt bästa för att göra livet surt för svenskarna och den fete kungen Karl den tionde.

Mycket av danskan lever ju kvar på landsbygden i skåne bland dialekterna.

Bland annat sa barnen i byn där jag bodde som barn Hoed istället för huvudet och snurred istället för snurrig etc etc...

BTT

Just det.

Snappahnarna gjorde ju sitt bästa för att göra livet surt för svenskarna och den fete kungen Karl den tionde.

Mycket av danskan lever ju kvar på landsbygden i skåne bland dialekterna.

Bland annat sa barnen i byn där jag bodde som barn Hoed istället för huvudet och snurred istället för snurrig etc etc...

BTT
Det roliga är, vi har ju danskar ombord och precis som norrmännen säger dom att skånska är den dialekt i Sverigr dom har svårast att förstå vilket förvånade mig.
Trodde danskarna skulle ha lättare att förstå skånska än andra dialekter i Sverige men nä enligt dom helt oförståelig men dom har jobbat med skåningar som kan växla till danska då går det bra.

Det roliga är, vi har ju danskar ombord och precis som norrmännen säger dom att skånska är den dialekt i Sverigr dom har svårast att förstå vilket förvånade mig.
Trodde danskarna skulle ha lättare att förstå skånska än andra dialekter i Sverige men nä enligt dom helt oförståelig men dom har jobbat med skåningar som kan växla till danska då går det bra.
Exakt så är det , jag seglade 12 år i Maersk och EAC danska ostasiat och där kom det ibland nån förvillad skåning och danskarna fatta fan inte va dem sa , men svenskarna som var uppifrån landet fatta dem bra mycket bättre va dem snacka om. Så det där att danskarna ska förstå en skåning är bara lögn

Exakt så är det , jag seglade 12 år i Maersk och EAC danska ostasiat och där kom det ibland nån förvillad skåning och danskarna fatta fan inte va dem sa , men svenskarna som var uppifrån landet fatta dem bra mycket bättre va dem snacka om. Så det där att danskarna ska förstå en skåning är bara lögn
Det är det jag sagt skåningar och sörlänningar går inte begripa , Nä skicka dom åt Norge;)

Det är det jag sagt skåningar och sörlänningar går inte begripa , Nä skicka dom åt Norge;)
Ja tacka vet jag riktiga karlar från Västerbotten Om man får Citera: Äldreomsorgen i övre Kågedalen av Nikanor Teratologens.

Ordentligt med med f.ttförakt och k.kkärlek. Kanske nått att läsa för att förstå BOA´s komplexa natur!

Berättelsen tar formen av den elvaårige Helge Holmlunds redogörelse för sin uppväxt i Kågedalen i norra Västerbotten. Helge Holmlund, som kallas "Pyret", ingår i en incestuös kärleksrelation med sin morfar och de fördriver tiden med mord, våldtäkter, filosofiska samtal och fylla. Boken innehåller mängder av extrema historier kring detta. Språket är i varierande grad dialektal nordvästerbottniska, Skelleftemål

När ja va i färd me å raka morfars rövhål ringde telefon. Han svor fläskeder å famla upp lurn. - Reichsführer -SS, svara han avmätt å tände en Rothman. - Men hej älskling! kvittra han å sprätta mä på hjässan för å få mä å sluta. - Jo tack de ä bra hur är nä själv?... Prima liv, syffe å HIV!? Men du ändå!... Va?... Du nu bli ja oroli!... Ja hör ju att de ä nåt!

Morfar lyssna spänt en stund, på mage i Saccosäcken. De enda han sa va: - Mmm... hrrmm... men va fan!... men de ä ju för jävlit!
Sen tog han till orda. - Ja no ha du de du gör, de hör ja ju!... Precis. De här gör mä lika lessen som Appomattox!... Va fan är de me folk nuförtin!... mmhmm... joo... jaa... näe... suga uakarikuk ä de enda han dug till!... judejur!... de ä int sant!... men så tokit!... säjdudé!... tänk så de kan bli!... de likna ju Pudas låda... precis... No quarter!

Han teg ett tag, men de kosta på. Han nicka å r*nka på huvet i ett kör. Ticsen blev häftigare, han rökte febrit å rynka sin fårade panna. När de blev tyst i andra ändan drog han efter andan. Då han tala var nä å veiller. - Ja va ska man säja! man bli ju stum! man finn ju int ord! om man så sök me ljus å lykta! Men du ja ska se va ja kan göra!... ja tro Genscher gå me... å givetvis Baker... förmodligen Moammar å... kanske Delors... ja ha en hållhake på han... jaa de säj sä ju självt! fattas bara annat! Då ä han int värd många baht, de kan ja säja utan att dra till!... om han tala sanning är nä de största miraklet sen Claus Heim stack ihjäl dom 5000 svinen me 2 virksticker å 5 köttermometrar! att de ska behöva gå så långt!... att en kromosom kan göra så stor skillnad... Ja ha hand me Donner å Schein, dom ä skyldi me en... åskan å blixten gör allti va dom ska... Malm ä min man... Nicolin räkna ja me... Även Markus Wolf å Horst Herold... De här ska vi ordna! så här få de bara int gå till! lita på mej! duu... du kan väl läsa en riktit horni mässa för mä?... va?... men då ha du missförstått mä! no tro ja på Gud! men ja tro att Han skäms å ha gömt sä! Vårt universum ä en av otaliga spermasatser som Herren i sin självhärliga ensamhet ha r*nka fram för å besudla Intet! Galaxerna ä spermatozoer!...

Ja vet att du ä av annan å främreasiatisk åsikt... men vi kan väl vara vänner ändå... vaa?... duu? men just så... då säj vi de... då hör ja av mä när ja vet nåt... om hur de se ut... just de... man bli ju kåtare ju äldre man bli... då man närma sä döden... Men du... hej me dä, å take it easy, suck me sleazy... jo du me... du må hava nä...

Han la tillbak lurn i klykan å teckna åt mä å fortsätta raka. Morfars rövhål ä stort å smutsit å smaka svavel. De ä rynkit i kanterna å otrolit hårit. Ja tro de ä infekterat, för de ä så rött runtikring. De måst rakas var fjortonde dag, annars gå de int å kn..la. - De va påven... han ä rädd att de snart kom å ruuk oppett piipen...

De ha kört ihop sä nåt så djävulst me knarkaffärerna... Papa Escobar ringde han å bara grina... Medellinkartellen ä en samling lipsillar! sillmjölkar! Som vanlit blir nä ja som måst gripa in å förställa allt tillrätta... Om då int Terre Blanche hade ringt i går! Du vet va ja sa... han vill att ja ska komma ner på störten... orcherna ta sä ton... Men ja ha ju int tid! Satans faan! De kärva ju för Khun Sah å! De ä som å dansa på spruckna hälar... sjasa åt månljuse... Nu måst a prata förstånd me Schalck--Golodkowski å Gerrit Et Wolsink... då sk

Senast redigerad av en moderator:

Dom danskar jag pratat med i livet har förstått mig alldeles utmärkt.

BTT

Tillbaka
Topp