Sveriges PISA resultat för 2018 godkänt av OECD.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Det var ju endel som var kritiska till att dom nyanlända elever på Svenska skolor som ännu inte hade lärt sig Svenska plockades bort och inte ingick i PISA mätningen 2018, men nu har OECD behandlat fallet och godkänt det Svenska resultatet eftersom Sverige hade ett så stort flyktingmottagande under den här tiden.

Själv tycker jag att godkännandet var logiskt, det går ju inte att göra prov på ett språk man ännu inte har lärt sig, undrar vad Svenska skolbarn skulle få för resultat om proven var på ex.vis Kinesiska.


Mvh isan lover
 
Hej

Det var ju endel som var kritiska till att dom nyanlända elever på Svenska skolor som ännu inte hade lärt sig Svenska plockades bort och inte ingick i PISA mätningen 2018, men nu har OECD behandlat fallet och godkänt det Svenska resultatet eftersom Sverige hade ett så stort flyktingmottagande under den här tiden.

Själv tycker jag att godkännandet var logiskt, det går ju inte att göra prov på ett språk man ännu inte har lärt sig, undrar vad Svenska skolbarn skulle få för resultat om proven var på ex.vis Kinesiska.


Mvh isan lover
Nu var det inte riktigt det som var kritiken. Problemet var att de andra länderna följt och redovisat med att mindre än ett år i landet inte deltog, Sverige har nu med nya reglerna att de som varit mindre än tre och halvt år inte är med.
Det är en differens mot de andra länderna.
Problemet är alltså inte alls om man tar med de som inte hunnit lära sig tillräckligt eller inte, problemet är att testet har olika grund mellan länder och kan därmed inte användas för jämförelse.
 
Senast ändrad:
Nu var det inte riktigt det som var kritiken. Problemet var att de andra länderna följt och redovisat med att mindre än ett år i landet inte deltog, Sverige har nu med nya reglerna att de som varit mindre än tre och halvt år inte är med.
Det är en differens mot de andra länderna.
Problemet är alltså inte alls om man tar med de som inte hunnit lära sig tillräckligt eller inte, problemet är att testet har olika grund mellan länder och kan därmed inte användas för jämförelse.

Hej

Jag tror inte att den Svenska skolan drog någon gräns vid ett specifikt år, det var bra att OECD inte tvingade dom nyanlända som inte kan läsa och skriva på Svenska att göra ett prov, det hade ju naturligtvis varit helt meningslöst.

Tror du att elever som inte kan vare sig läsa och skriva på landets språk gör prov i andra länder?

Mvh isan lover
 
Hej

Jag tror inte att den Svenska skolan drog någon gräns vid ett specifikt år, det var bra att OECD inte tvingade dom nyanlända som inte kan läsa och skriva på Svenska att göra ett prov, det hade ju naturligtvis varit helt meningslöst.

Tror du att elever som inte kan vare sig läsa och skriva på landets språk gör prov i andra länder?

Mvh isan lover
Det är helt enkelt inte där kritiken ligger, du är fortfarande inne på fel spår.
Kritiken ligger i att länderna har följt olika regler och resultatet kan därmed inte användas för att jämföra mellan länder.
Det saknar helt betydelse om man valt sätta 1 månad, 1 år, eller 10 år.
Problemet ligger i att det nu är olika regler för hur testet skall genomföras. Resultat från testet är därmed värdelöst.
I andra länder togs elevers resultat in om de varit inskriven 12 månader.
 
Det är helt enkelt inte där kritiken ligger, du är fortfarande inne på fel spår.
Kritiken ligger i att länderna har följt olika regler och resultatet kan därmed inte användas för att jämföra mellan länder.
Det saknar helt betydelse om man valt sätta 1 månad, 1 år, eller 10 år.
Problemet ligger i att det nu är olika regler för hur testet skall genomföras. Resultat från testet är därmed värdelöst.
I andra länder togs elevers resultat in om de varit inskriven 12 månader.

Hej

Vad jag har hört har en del andra länder gått ännu längre och gjort undantag för hela regioner i mindre utvecklade delar av sitt land, tänker då bl.a på Kina.

Undrar vilka ”resultat” dom samlar in av dom som inte kan läsa och skriva, det måste ju bli ett blankt papper.

Mvh isan lover
 
Hej

Jag tror inte att den Svenska skolan drog någon gräns vid ett specifikt år, det var bra att OECD inte tvingade dom nyanlända som inte kan läsa och skriva på Svenska att göra ett prov, det hade ju naturligtvis varit helt meningslöst.

Tror du att elever som inte kan vare sig läsa och skriva på landets språk gör prov i andra länder?

Mvh isan lover

Vad är vitsen med ett test när du bara väljer ut de eleverna med bäst förutsättningar? Strunt samma om det är Sverige eller Kina, förutom penismätningen mellan länderna vad tycker du att resultatet är bra till?

Sverige har ju som bekant en enormt stor del 15-åringar som knappt kan läsa eller skriva, men nu räknar vi bort dessa. Blir deras kunskaper magiskt bättre och landets framtid ljusare om vi helt enkelt struntar i dem?
 
Vad är vitsen med ett test när du bara väljer ut de eleverna med bäst förutsättningar? Strunt samma om det är Sverige eller Kina, förutom penismätningen mellan länderna vad tycker du att resultatet är bra till?

Sverige har ju som bekant en enormt stor del 15-åringar som knappt kan läsa eller skriva, men nu räknar vi bort dessa. Blir deras kunskaper magiskt bättre och landets framtid ljusare om vi helt enkelt struntar i dem?
I denna fråga är IL tillbaka i garderoben.
 
Vad är vitsen med ett test när du bara väljer ut de eleverna med bäst förutsättningar? Strunt samma om det är Sverige eller Kina, förutom penismätningen mellan länderna vad tycker du att resultatet är bra till?

Sverige har ju som bekant en enormt stor del 15-åringar som knappt kan läsa eller skriva, men nu räknar vi bort dessa. Blir deras kunskaper magiskt bättre och landets framtid ljusare om vi helt enkelt struntar i dem?

Hej

Anser du det meningsfullt att ha prov för nyanlända barn som ännu inte kan vare sig tala, skriva eller läsa Svenska?

Jag tror att tanken med PISA är att man ska kunna följa utvecklingen inom skolan i respektive land och dessutom kunna jämföra länder med varandra.

Men jag är personligen inte överraskad över att Sverige fick godkänt för 2018, det var ju en speciell situation för dom asylsökande här med köer på flera år, så beslutet var i mina ögon helt logiskt.

Mvh isan lover
 
Hej

Anser du det meningsfullt att ha prov för nyanlända barn som ännu inte kan vare sig tala, skriva eller läsa Svenska?

Jag tror att tanken med PISA är att man ska kunna följa utvecklingen inom skolan i respektive land och dessutom kunna jämföra länder med varandra.

Men jag är personligen inte överraskad över att Sverige fick godkänt för 2018, det var ju en speciell situation för dom asylsökande här med köer på flera år, så beslutet var i mina ögon helt logiskt.

Mvh isan lover

Nej, jag anser att det är meningslöst att ta fram undersökningar som visar på bättre resultat på papper än hur verkligheten ser ut. Jag ser inte alls något positivt i att en enorm del av våra 15-åringar i landet vare sig kan läsa eller skriva på grundläggande nivå och jag finner det smaklöst att ens försöka påvisa något som bättre än vad det är bara för att det ska gynna regeringen politiskt.

Utvecklingen i skolan i Sverige är inte särskilt bra och det har varnats ett antal gånger men nu får regeringen en friserad PISA-rapport att gömma sig bakom och kan återgå till att fullständigt ignorera skolan (och resten av landet).
 
Nej, jag anser att det är meningslöst att ta fram undersökningar som visar på bättre resultat på papper än hur verkligheten ser ut. Jag ser inte alls något positivt i att en enorm del av våra 15-åringar i landet vare sig kan läsa eller skriva på grundläggande nivå och jag finner det smaklöst att ens försöka påvisa något som bättre än vad det är bara för att det ska gynna regeringen politiskt.

Utvecklingen i skolan i Sverige är inte särskilt bra och det har varnats ett antal gånger men nu får regeringen en friserad PISA-rapport att gömma sig bakom och kan återgå till att fullständigt ignorera skolan (och resten av landet).

Hej

Själv delar jag OECD,s uppfattning i frågan och tycker att dom fattade rätt beslut.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv delar jag OECD,s uppfattning i frågan och tycker att dom fattade rätt beslut.

Mvh isan lover

"

Om reglerna hade följts skulle hela den av svenska politiker bejublade uppgången i resultat från förra provtillfället av allt att döma ha bytts mot en nedgång, visade Expressen.

Uppgifterna fick utbildningsminister Anna Ekström (S) att omedelbart begära att OECD, som ansvarar för PISA, på nytt skulle granska de svenska resultaten.

Nyligen kunde Expressen avslöja hur Skolverket tillåtits påverka OECD:s granskning, bland annat genom att bestämma ”innehåll, tidsram och kostnad” för arbetet.

"

Vi räknar bort elever som fått undervisning i 3.5 år medan de andra länderna får räkna bort elever med mindre än ett års undervisning. Kan du vara bussig att förklara vad vinsten är och hur detta på något sätt bidrar till något positivt för våra elever, lärare och skolor istället för våra politiker? Det är värdelöst för internationell jämförelse då Sverige inte spelade efter samma regler som resterande länder och ska vi använda det inom Sverige för att utvärdera skolan är det ett ganska så dåligt underlag eftersom att det visar på en bättre situation än vi har.

Tyskarna som ligger tvåa efter Sverige i antal nyanlända per capita valde att följa reglerna och endast plocka bort elever med mindre än ett års undervisning.

Även detta visar på att det är glädjesiffror...

"

I den nya granskningsrapporten slås också följande fast:

Om man tillåter att Sverige exkluderade elever som vid tiden för provet hade varit inskrivna i skolsystemet i 3,5 år – vilket alltså står i strid med OECD:s eget regelverk och hur detta tolkats av minst 16 andra länder – så ser det ändå ut som att Sverige plockat bort för många utrikes födda elever.

"
 
"

Om reglerna hade följts skulle hela den av svenska politiker bejublade uppgången i resultat från förra provtillfället av allt att döma ha bytts mot en nedgång, visade Expressen.

Uppgifterna fick utbildningsminister Anna Ekström (S) att omedelbart begära att OECD, som ansvarar för PISA, på nytt skulle granska de svenska resultaten.

Nyligen kunde Expressen avslöja hur Skolverket tillåtits påverka OECD:s granskning, bland annat genom att bestämma ”innehåll, tidsram och kostnad” för arbetet.

"

Vi räknar bort elever som fått undervisning i 3.5 år medan de andra länderna får räkna bort elever med mindre än ett års undervisning. Kan du vara bussig att förklara vad vinsten är och hur detta på något sätt bidrar till något positivt för våra elever, lärare och skolor istället för våra politiker? Det är värdelöst för internationell jämförelse då Sverige inte spelade efter samma regler som resterande länder och ska vi använda det inom Sverige för att utvärdera skolan är det ett ganska så dåligt underlag eftersom att det visar på en bättre situation än vi har.

Tyskarna som ligger tvåa efter Sverige i antal nyanlända per capita valde att följa reglerna och endast plocka bort elever med mindre än ett års undervisning.

Även detta visar på att det är glädjesiffror...

"

I den nya granskningsrapporten slås också följande fast:

Om man tillåter att Sverige exkluderade elever som vid tiden för provet hade varit inskrivna i skolsystemet i 3,5 år – vilket alltså står i strid med OECD:s eget regelverk och hur detta tolkats av minst 16 andra länder – så ser det ändå ut som att Sverige plockat bort för många utrikes födda elever.

"

Hej

Det är OECD som sätter reglerna och dom köpte Sveriges förklaring av en extremt hög invandring under åren strax innan testet 2018. det gav långa köer, en långsam hantering och jag tycker att OECD fattade ett bra beslut.

Vinsten för Sverige och den svenska skolan i att inte tvinga barn som är nyanlända och ännu inte kan vare sig prata, läsa och skriva att deltaga i testet är att vi får ett mer rättvisande och mer korrekt kvitto på hur vi ligger till inom skolan i Sverige.

Att tvinga nyanlända barn som inte kan prata, läsa skriva på svenska att deltaga i testet skulle ju dra ned snittet och få skolan i Sverige att se sämre ut än den är i verkligheten, det vore inte rättvist vare sig mot dom nyanlända eller dom Svenska elever som deltog i testet.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är OECD som sätter reglerna och dom köpte Sveriges förklaring av en extremt hög invandring under åren strax innan testet 2018. det gav långa köer, en långsam hantering och jag tycker att OECD fattade ett bra beslut.

Vinsten för Sverige och den svenska skolan i att inte tvinga barn som är nyanlända och ännu inte kan vare sig prata, läsa och skriva att deltaga i testet är att vi får ett mer rättvisande och mer korrekt kvitto på hur vi ligger till inom skolan i Sverige.

Att tvinga nyanlända barn som inte kan prata, läsa skriva på svenska att deltaga i testet skulle ju dra ned snittet och få skolan i Sverige att se sämre ut än den är i verkligheten, det vore inte rättvist vare sig mot dom nyanlända eller dom Svenska elever som deltog i testet.

Mvh isan lover

Nu var det väl Sverige som satte egna regler som skiljer sig från resten av OECD? För är det inte så att reglerna är att elever med mindre än ett år i skolan skulle undantas enligt reglerna?

Nu ifrågasatte jag väl inte att elever med mindre än 1 år i skolan skulle fråntas? Men varför ska elever med 2 och 3 år i skolan undantas i Sverige men inte Tyskland och Finland eller något annat land? Är våra skolor sämre än andra länders skolor på att utbilda dessa elever eller är det skillnad på elevernas begåvning beroende på vilket land de hamnade i?

Men åter en gång, vad visar en jämförelse mellan säg Sverige och Tyskland när vi får mer än 3ggr så lång tid på oss att utbilda vissa grupper av elever jämfört med resten av deltagarna för samma test? Vilket är nästa steg som vore bra för vår statistik? 27 års grundskola? Löser ju både ungdomsarbetslösheten och dåliga skolresultat...
 
Nu var det väl Sverige som satte egna regler som skiljer sig från resten av OECD? För är det inte så att reglerna är att elever med mindre än ett år i skolan skulle undantas enligt reglerna?

Nu ifrågasatte jag väl inte att elever med mindre än 1 år i skolan skulle fråntas? Men varför ska elever med 2 och 3 år i skolan undantas i Sverige men inte Tyskland och Finland eller något annat land? Är våra skolor sämre än andra länders skolor på att utbilda dessa elever eller är det skillnad på elevernas begåvning beroende på vilket land de hamnade i?

Men åter en gång, vad visar en jämförelse mellan säg Sverige och Tyskland när vi får mer än 3ggr så lång tid på oss att utbilda vissa grupper av elever jämfört med resten av deltagarna för samma test? Vilket är nästa steg som vore bra för vår statistik? 27 års grundskola? Löser ju både ungdomsarbetslösheten och dåliga skolresultat...

Hej

Sverige kan inte sätta egna regler i PISA och få dessa godkända utan att OECD godkänner detta, hade OECD tyckt att Sverige hade gjort fel så hade dom naturligtvis inte godkänt Sveriges resultat för 2018.

Sen tror jag att du och några till har missuppfattat en del, ni verkar tro att flyktingarna redan hade fått sina ärenden prövade och blivit utplacerade i någon kommun, börjat skolan där o.s.v, men så var det ju inte, i.o.m att 100 000 tals människor kom 2014-2015 så blev behandlingstiderna flera år och det innebar att dom då blev kvar på flyktingförläggningarna.

Flera av er verkar redan ha glömt den stora flyktingvåg som drabbade europa under Reinfeldts tid och under Löfvens första år vid makten, det är naturligtvis denna enorma flyktingvåg där Sverige tog ett större ansvar än något annat land per capita i europa som ligger bakom situstionen, Sverige hade varken flyktingförläggningar, skolor eller resurser att hantera eller handlägga alla dessa flyktingars ärenden.

Mvh isan lover
 
Hej

Det ser inte ut som att vi kan enas i denna fråga, jag själv tycker som sagt att OECD gjorde rätt som förstod att Sverige hade haft en onormal belastning i.o.m alla flyktingar som kom åren före 2018, jag tycker att OECD gjorde rätt som tog hänsyn till detta och godkände resultatet för 2018 trots att Sverige överskred ett års gränsen, en del andra tycker uppenbarligen att det var fel och att även dom som ännu inte ens kunde tala, läsa och skriva Svenska skulle ha tvingats göra testet, men det lär väl ändå OECD som har slutordet.

Mvh isan lover
 
Hej

Det ser inte ut som att vi kan enas i denna fråga, jag själv tycker som sagt att OECD gjorde rätt som förstod att Sverige hade haft en onormal belastning i.o.m alla flyktingar som kom åren före 2018, jag tycker att OECD gjorde rätt som tog hänsyn till detta och godkände resultatet för 2018 trots att Sverige överskred ett års gränsen, en del andra tycker uppenbarligen att det var fel och att även dom som ännu inte ens kunde tala, läsa och skriva Svenska skulle ha tvingats göra testet, men det lär väl ändå OECD som har slutordet.

Mvh isan lover
Problemet är fortfarande att resultat mellan länder inte kan jämföras. Man kan dock göra om de andra ländernas tester och bara inkludera de som gått mer än tre år i skolan.
Världen får böja sig efter Sverige, borde passa din tankegång.
Då det inte är önskat att också få en bild av hur väl invandrare anpassar sig i skolan i det nya landet, kan de andra länderna utföra ett eget test för dem så Sverige kan välja bort siffror på detta.
 
Problemet är fortfarande att resultat mellan länder inte kan jämföras. Man kan dock göra om de andra ländernas tester och bara inkludera de som gått mer än tre år i skolan.
Världen får böja sig efter Sverige, borde passa din tankegång.
Då det inte är önskat att också få en bild av hur väl invandrare anpassar sig i skolan i det nya landet, kan de andra länderna utföra ett eget test för dem så Sverige kan välja bort siffror på detta.

Hej

Tror du att ett litet land som Sverige har oändliga resurser och kan klara av att hantera hur många flyktingar som helst på ett år eller finns det en gräns någonstans för vad systemet klarar av?

Mvh isan lover
 
Hej

Tror du att ett litet land som Sverige har oändliga resurser och kan klara av att hantera hur många flyktingar som helst på ett år eller finns det en gräns någonstans för vad systemet klarar av?

Mvh isan lover
Som jag sade, jag föreslår att de andra länderna också räknar bort de tre första åren.
Att få statistik för hur invandrare integrerar kan Sverige hoppa över om den politiska vilja inte finns. Låt de andra länderna göra det för sig själv om de har intresse.
Då kan vi iaf. jämföra resultaten mellan länder.
 
PISA är ett betygsystem. Betyg är bra, de fungera som en sporre. Om du sprungit 100 meter och hamna på andra plats, vet du att snart hamnar du på första plats. I den socialistiska världen finns ingen första eller sista plats, alla springer lika. PISA avslöjade den katastrofala situationen i Sverige. Åtgärd nummer ett: Stoppa den okontrollerade invandringen och upprätta ett register på all som uppehåller sig i landet.
 
Som jag sade, jag föreslår att de andra länderna också räknar bort de tre första åren.
Att få statistik för hur invandrare integrerar kan Sverige hoppa över om den politiska vilja inte finns. Låt de andra länderna göra det för sig själv om de har intresse.
Då kan vi iaf. jämföra resultaten mellan länder.

Hej

Så tror jag absolut inte att det kommer att bli om inte något av dessa länder får lika många flyktingar per capita som Sverige fick under perioden före 2018.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
811
Raderad medlem 8711
R
 
Tillbaka
Topp