Sveriges PISA resultat för 2018 godkänt av OECD.

 
Min fru hade samma upplevelse. Dom satt mest och snackade skit om svenskar. Dom sade dessutom ”Fy fan!” När frugan sade att hon var gift med en svensk. Dom vill ju inte komma vidare/gå ut SFI. Så länge dom inte ”lärt” sig svenska kan dom sitta på SFI och lyfta sina bidrag. Många sätter det som rutin. OBS inget jag hittar på. Har fått det förklarat av utlänningar som tyckte att Sverige är ett drömland men ni svenskar är bra korkade :oops:
På den tiden jobbade jag som bilmekaniker och dessa var verkstadens kunder. Renoverade deras 300D lång Merca och fixade en BMW 525 till toppskick. Vem tror ni betalade dessa renoveringar?

Hej

Jag måste tyvärr hålla med, det finns gott om elever på SFI som bara sitter av tiden och får sina pengar, dom förstör lektionerna för övriga när dom helt ointresserade pratar med varandra på sitt hemlands språk.

Men det finns också raka motsatsen med fokuserade och intresserade elever ifrån alla möjliga länder, dom passerar SFI snabbt och fortsätter läsa mer Svenska innan dom går ut i arbetslivet eller studerar vidare på högre nivå.

Såg statistik häromdagen som visade att andelen som går hela vägen med en akademisk utbildning är ungefär lika stor procentuellt bland ungdomar med helsvenska föräldrar som med utländska föräldrar.

Mvh isan lover
 
Hej

Det handlar om politik, dels har högerfolket svårt att acceptera att satsningar på fler lärare, mindre klasser och fler vuxna i skolan gav resultat, det svider naturligtvis och då måste man bestrida resultatet i dom undersökningar som påvisar detta.

Sen har vi ju även SD folkets som gärna vill se att nyanlända barn ska tvingas göra ett PISA test trits att dom inte kan läsa, skriva eller tala Svenska, det är ju något av deras våta dröm att nyanlända skulle göra dåliga resultat och framstå som dumma och sämre än Svenska barn, då framstår ju återigen utlandsfödda som ett problem.

Mvh isan lover

Alltid någon annans fel när sossarna gång efter annan misslyckas.
Händer tyvärr lite för ofta, så korkade beslut som tas kan man ju inte ens fatta om man singlar slant.

Vad hjälper det om flyktingarna skulle minskat med 90% om ni tiodubblar anhöriginvandringen. Ska de också gömmas undan i kommande pisatester?

11% undanfuskade av sosseministern som körde över sina undersåtar och du vill få det till SDs fel. Hahahaha!

/ SatanG
 
Hej

Jag måste tyvärr hålla med, det finns gott om elever på SFI som bara sitter av tiden och får sina pengar, dom förstör lektionerna för övriga när dom helt ointresserade pratar med varandra på sitt hemlands språk.

Men det finns också raka motsatsen med fokuserade och intresserade elever ifrån alla möjliga länder, dom passerar SFI snabbt och fortsätter läsa mer Svenska innan dom går ut i arbetslivet eller studerar vidare på högre nivå.

Såg statistik häromdagen som visade att andelen som går hela vägen med en akademisk utbildning är ungefär lika stor procentuellt bland ungdomar med helsvenska föräldrar som med utländska föräldrar.

Mvh isan lover
Så för att några människor gör vad dom borde så får dom andra förstöra ostraffat menar du? Nä ut med packet när dom leker med våra skattepengar. Dags att svensken sätter ned foten innan något riktigt allvarligt sker. Är folk helt blinda??! Ser vi inte vart Sverige är på väg? Jag är helt fascinerad över hur blåögda människor kan vara.
 
Alltid någon annans fel när sossarna gång efter annan misslyckas.
Händer tyvärr lite för ofta, så korkade beslut som tas kan man ju inte ens fatta om man singlar slant.

Vad hjälper det om flyktingarna skulle minskat med 90% om ni tiodubblar anhöriginvandringen. Ska de också gömmas undan i kommande pisatester?

11% undanfuskade av sosseministern som körde över sina undersåtar och du vill få det till SDs fel. Hahahaha!

/ SatanG
Hej

Det finns inget fusk, bara ett av OECD godkänt resultat där Sverige tilläts överskrida 5% regeln, just att försöka framställa detta godkända resultat som fusk är förutom att det är felaktigt helt politiskt betingat.

Mvh isan lover
 
Så för att några människor gör vad dom borde så får dom andra förstöra ostraffat menar du? Nä ut med packet när dom leker med våra skattepengar. Dags att svensken sätter ned foten innan något riktigt allvarligt sker. Är folk helt blinda??! Ser vi inte vart Sverige är på väg? Jag är helt fascinerad över hur blåögda människor kan vara.

Hej

Nej det menar jag inte, Sverige bör ta emot lika många som våra grannländer och ha liknande eller lite stramare regler för att säkerställa detta, uppehållstillstånden bör vara tillfälliga, krav bör ställas och man borde inte vara så frikostiga med medborgsrskapen.

Men man bör samtidigt vara tydlig med att det finns gott om goda exempel också och mängder av familjer som både sköter sig och bidrar till vår gemensamma välfärd, men nästan allt fokus läggs på dom som inte sköter sig och som kanske inte ens borde vara här.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns inget fusk, bara ett av OECD godkänt resultat där Sverige tilläts överskrida 5% regeln, just att försöka framställa detta godkända resultat som fusk är förutom att det är felaktigt helt politiskt betingat.

Mvh isan lover


Anser du att man ej har fuskat på deklarationen om man drar av 50 000:- för mycket och Skatteverket godkänner deklarationen efter att man lämnat in felaktiga uppgifter? Går det så går det, en gammal svensk klassiker :)
 
Anser du att man ej har fuskat på deklarationen om man drar av 50 000:- för mycket och Skatteverket godkänner deklarationen efter att man lämnat in felaktiga uppgifter? Går det så går det, en gammal svensk klassiker :)
Hej

Har man efter kontakt med skatteverket fått skriftligt på att ett avdrag är ok så ser inte jag avdraget som felaktigt. :)

Mvh isan lover
 
Trots att man med vetskap om att uppgifterna är felaktiga lämnat in dessa? Du får börja arbeta på Skatteverket för att underlätta deklarationerna ;)

Hej

Ett tips är att alltid begära ett skriftligt svar när man har med tjänstemän på myndigheter, kommuner och liknande att göra, det pappret kan vara guld värt senare, printar ahlltid ut och sparar sånt. :)

Mvh isan lover
 
Hej

Nej det menar jag inte, Sverige bör ta emot lika många som våra grannländer och ha liknande eller lite stramare regler för att säkerställa detta, uppehållstillstånden bör vara tillfälliga, krav bör ställas och man borde inte vara så frikostiga med medborgsrskapen.

Men man bör samtidigt vara tydlig med att det finns gott om goda exempel också och mängder av familjer som både sköter sig och bidrar till vår gemensamma välfärd, men nästan allt fokus läggs på dom som inte sköter sig och som kanske inte ens borde vara här.

Mvh isan lover
Jag har hört detta till leda att man skall hylla dom som sköter sig. Tyvärr är den motsatta gruppen för stor. Så jäkla less på hur sverige sköts speciellt i den här frågan. Det är nog bäst att jag håller mig ifrån dessa diskussioner som jag normalt gör för är så skit trött på idioter som styr detta land och vi lama svenskar.
 
Jag har hört detta till leda att man skall hylla dom som sköter sig. Tyvärr är den motsatta gruppen för stor. Så jäkla less på hur sverige sköts speciellt i den här frågan. Det är nog bäst att jag håller mig ifrån dessa diskussioner som jag normalt gör för är så skit trött på idioter som styr detta land och vi lama svenskar.

Hej

Du är ju långt ifrån ensam om att vara frustrerad över detta, problemen är ju stora och allvarliga, jag är som sagt själv för åtstramningar men vill ändå samtidigt att man är tydlig om vilka det gäller och inte klumpar ihop alla med utländskt påbrå och utmålar hela gruppen som ett problem.

Mvh isan lover
 
Hej

Ett tips är att alltid begära ett skriftligt svar när man har med tjänstemän på myndigheter, kommuner och liknande att göra, det pappret kan vara guld värt senare, printar ahlltid ut och sparar sånt. :)

Mvh isan lover

Hjälper dock inte särskilt mycket om du med uppsåt lämnat oriktiga uppgifter, då åker man dit ifall någon granskar dig och upptäcker att allt inte stod rätt till. Tyvärr kan man inte sekretessbelägga sina uppgifter mot staten så här har man en liten nackdel :(
 
Det är sjukt att den här dyngan kan fortsätta här. Denna tråd har helt spårat ut.

Det ljugs lite mycket här inne som Ekström gör.
 
Senast ändrad:
Det enda man kan vara helt säker på är att det kommer fortsätta gå utför och bli sämre.

Är så vansinnigt tacksam över att vara förbi någon form av beroende av det svenska skolsystemet och kunna betrakta det på distans för där är allt hopp ute sedan länge.
Om framtiden kan vi bara spå.
För övrigt anser jag att din beskrivning är lite väl svart. Undrar hur du har blivit så pessimistisk?
 
Hej

Det handlar om politik, dels har högerfolket svårt att acceptera att satsningar på fler lärare, mindre klasser och fler vuxna i skolan gav resultat, det svider naturligtvis och då måste man bestrida resultatet i dom undersökningar som påvisar detta.

Sen har vi ju även SD folkets som gärna vill se att nyanlända barn ska tvingas göra ett PISA test trits att dom inte kan läsa, skriva eller tala Svenska, det är ju något av deras våta dröm att nyanlända skulle göra dåliga resultat och framstå som dumma och sämre än Svenska barn, då framstår ju återigen utlandsfödda som ett problem.

Mvh isan lover
Ja ajg kommer ihåg från debatten igår. Jimmy körde med att allt var invandringens fel. Om vi skall räkna på proportionen så är etniska svenskar med importerade fruar väldigt högt representerade bland kvinnomisshandlare. Vi vet inte hur höga tal det är där eftersom de flesta som är drabbade är rädda för att bli utkastade.
 
Första uppgången var 2015 men den är inte statistiskt säkerställd, därför ser du inte så många från högersidan slå på trummorna och utbrista att alliansen räddat skolan då resultatet 2015 definitivt grundats på den skola vi hade under deras tid vid makten. Nästa var 2018 men även här saknas underlag för att säkerställa uppgången vilket är en av delarna som kritiserats.

Björklund är väl den du borde tacka om du kan få fram resultat som är statistiskt säkerställda?

Hemliga PISA-rapporterna som berättade om bristerna

Rapporter som rör PISA verkar inte så kul att lämna ut...
Ja vi kan tacka Björklund för att Det blev krav på legitimation för lärare. Tyvärr är målet inte nått än, men jag tror att det är rätt väg att gå.

Han hade en del andra ideer som jag är tveksam till på effektiviteten.

Skolan påminner lite om en supertanker av jätteformat. Det tar sån oändligt lång tid att se resultat av reformerna att de som landsatt reformerna hinner bli pensionärer innan resultaten blir mätbara. Ändra idag och se resultatet om 10 år.
 
 

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
816
Raderad medlem 8711
R
 
Tillbaka
Topp