Har galtarna betar? Skulle fan till att gå intill en galt med betar. Sprättar upp en människa så jävla snabbt. Till och med en ensam varg håller sig på avstånd.
Hej
Ja galtarna har väldigt vassa betar så dom ska man se upp med, men vi hade ju vildsvin på farmen under många år och dom blir lätt både ganska tama och snälla, min pojk och vår anställdes barn kunde leka med suggor lika stora som dom på bilderna, kliade man dom på magen la dom sig ner och bara njöt, men suggorna blir aggressiva när dom har fött kultingar, dom vill ju försvara sina ungar, så då bör man låta dom vara ifred den första tiden, skriker kultingarna ex.vis när man tar upp dom blir suggan ilsken, men vet man hur dom beter sig så kan man hantera dom även då.
Galtarna ser verkligen respektingivande ut med betar på 10-15 cm, men även dom gillar att bli kliade bakom öronen och på ryggen, då lägger dom sig ned på sidan och njuter också, men en fullvuxen galt ska man ha respekt för, vi lät aldrig barnen leka med vår stora avelsgalt, men mig gillade han, jag var den förste som kunde börja klappa och klia honom, sen kom han alltid fram till mig och ville bli klappad.
Dom på bilderna ifrån ön tror jag är en korsning mellan vanliga grisar och vildsvin, vi hade några såna också, jag tyckte att benen var lite ljusa på en av svinen på bilderna, det tyder ju att det finns inslag av vanlig gris.
Själv skulle jag inte bli rädd om jag mötte vildsvin i skogen nu när jag vet hur dom reagerar och vad deras olika ljud betyder, tycker dom att man kommer för nära så visar dom det, men deras utfall när dom rusar mot någon är mer för att skrämmas än för att verkligen attackera, man ska precis som med hundar inte vända sig om och springa, stå kvar stilla eller backa sakta med blicken riktad mot vildsvinet, har man en rejäl påk så behöver man inte vara rädd alls, då klarar man ett vildsvin på 200 kg.
Mvh isan lover