SVT2 Thailandsdrömmar

 
A

Anonym

Gäst
Sitter nu och ser på programmet. Vad tyckte ni andra som såg det. Vad väckte det för känslor?
 
Var det Stig som brukade sitta vid blåa bordet i Khao-Takiab H-H åkte runt där med sin 3hjuling .Flyttade in till H-H där han hyrde ett hus nära norrmannen med stor mc å 3 hjuling som hans fru kör bla till 88 an plattan.
 
Blandade känslor, tragiskt för Stig, men han hade väl levt sitt liv. I Stefans fall, blev det ju ett lyckligt liv, men lite förskönad bild av dejtingsidor ...
 
Sitter nu och ser på programmet. Vad tyckte ni andra som såg det. Vad väckte det för känslor?
Att så länge du har pengar och är frisk så kan Thailand vara ett paradis..
Sinar slantarna och hälsan blir dålig så uppdagas ett annat Thailand..??

Men jag dör nog hellre i misären där nere än på ett kallt sjukhem i Sverige..
Bara hoppas man inte är ensam den dagen..
 
Att så länge du har pengar och är frisk så kan Thailand vara ett paradis..
Sinar slantarna och hälsan blir dålig så uppdagas ett annat Thailand..??

Men jag dör nog hellre i misären där nere än på ett kallt sjukhem i Sverige..
Bara hoppas man inte är ensam den dagen..

Det var ju just att Stigs fru drog strax innan han dog, som gjorde det tragiskt.
 
Det var ju just att Stigs fru drog strax innan han dog, som gjorde det tragiskt.
Hon pratade ju inte så positivt om honom och hans alkohol vanor..
Även styvdottern hade ju fått en fin bild av Svenskar i Thailand..??
Men så länge han var frisk var det väl OK att leva med honom..
När han sen blev dålig fick det väl räcka tyckte hon..??
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu sticker jag ut hakan igen ,, tragiskt att det skall vara ett helvetes supande i det landet ,, klart är att en majoritet av Thailands Svenskarna har alkoholproblem , alkoholrelaterade sjukdomar ser jag hela tiden i det landet , folk i min egen ålder som visar tecken på långt gången alkoholism och därmed skrämmande dålig hälsa . Det var ett av de största problemen som jag såg med denna film igår , sen detta med dating sidor , precis som Janne skriver . En klart förskönad bild av dessa ..
 
...I Stefans fall, blev det ju ett lyckligt liv, ...

Jag tyckte det var anmärkningsvärt, att en sjöman som har haft sina bopålar i Thailand i 15 år, inte har lyckat lägga undan rejält med pengar!?

Nu kanske inte en svensk sjökock tjänar i närheten av vad befälen gör, men en rejäl sparad slant borde han ha - åtminstone så det kan räcka till en operation (vad det nu kunde vara mot barnlöshet).

Undrar om Englands allmänna kommer att ge henne den sjukvården?

F ö så var det ett mycket bra program. Tyckte det gav en osminkad bild av en del människors Thailand. Flickan hade en negativ bild av svenskar och deras alkoholvanor, men nog sjutton verkar även många andra nationer vara lika tragiska. Kanske sydeuropéerna har ett annat förhållande till spriten när de bosätter sig där?
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja sicket program, tänk om de någon gång kunde göra ett program om normala svenskar i Thailand som inte bara har supa och pippa i huvudet och som bor i turistorterna . Gör ett program om svenskar som har arbetat och sparat pengar och sedan flyttat till Thailand och är lyckligt gifta där och som ofta har fina hus m.m och ett bra socialt liv. A
 
Jag tyckte det var anmärkningsvärt, att en sjöman som har haft sina bopålar i Thailand i 15 år, inte har lyckat lägga undan rejält med pengar!?

Nu kanske inte en svensk sjökock tjänar i närheten av vad befälen gör, men en rejäl sparad slant borde han ha - åtminstone så det kan räcka till en operation (vad det nu kunde vara mot barnlöshet).

Undrar om Englands allmänna kommer att ge henne den sjukvården?

F ö så var det ett mycket bra program. Tyckte det gav en osminkad bild av en del människors Thailand. Flickan hade en negativ bild av svenskar och deras alkoholvanor, men nog sjutton verkar även många andra nationer vara lika tragiska. Kanske sydeuropéerna har ett annat förhållande till spriten när de bosätter sig där?
Tjänar inte så bra på Svenska båtar.
Jag vikarierade på en Svenskflaggad båt innan jag började här för 7 år sen.
Kocken hade runt 20.000 kronor bruttolön matroserna likaså.
Svenska sjömän på Svenska båtar har inga jättelöner.
Sen är han då ledig här nere en månad då går det kanske lite mer beroende på vilket liv man lever, så blir nog inte mycket sparat på det.
Tycker inte jag lever mycket billigare här nere än i Sverige, kan man ju leva Thailiv och billigt men vill man ha standarden man var van vid från Sverige och bra mat så lever man inte billigare här inte jag iallafall.
 
Har precis kollat och blandade känslor.
Typiskt tv att alltid göra film om lite halv tragiska människor.
Stig hade väl supit ihjäl sig i vilket land som helst men verkade vara en go gubbe, han var nog lycklig med sitt liv och det såg ut som om han blev 70 nåt iaf so what. Han var ju en råbarkad alkis redan i Sverige.
Tycker inte att det här ger någon bild av Svenskar i Thailand, det gav bara en bild av just dom här människorna men jag tycker inte att dom är representativa för oss övriga.

Kul att mycket var inspelat i Hua Hin.
 
Ja sicket program, tänk om de någon gång kunde göra ett program om normala svenskar i Thailand som inte bara har supa och pippa i huvudet och som bor i turistorterna . Gör ett program om svenskar som har arbetat och sparat pengar och sedan flyttat till Thailand och är lyckligt gifta där och som ofta har fina hus m.m och ett bra socialt liv. A

Hur många "normala " är villiga ställa upp tror inte det är många det, kolla bara på alla dokusåpor inte många om nån normal där heller
 
Jag var upptagen och kunde inte se programmet. Hoppas att det finns på SVT Play, vill gärna bilda mig en egen uppfattning.

Såg den på SVT-play i tisdags innan den visades på TV, så den behöver du inte missa. Ingen vacker bild av svenskar i Thailand men lika sann som någon annan... Nästa handlar kanske om husbyggare i spenaten som mest dricker cola zero, visserligen med is, men lika sann den...:D
 
Har precis kollat och blandade känslor.
Typiskt tv att alltid göra film om lite halv tragiska människor.
Stig hade väl supit ihjäl sig i vilket land som helst men verkade vara en go gubbe, han var nog lycklig med sitt liv och det såg ut som om han blev 70 nåt iaf so what. Han var ju en råbarkad alkis redan i Sverige.
Tycker inte att det här ger någon bild av Svenskar i Thailand, det gav bara en bild av just dom här människorna men jag tycker inte att dom är representativa för oss övriga.

Kul att mycket var inspelat i Hua Hin.
Enligt mig var Stickan en j-vla go GUBBE,när jag tog en cykelrunda i Khao-Takieb så satt han på olika ställen å tog en burk öl eller två .Stannade ofta för ett trevligt samtal me han (göteborgare)
 
Såg den på SVT-play i tisdags innan den visades på TV, så den behöver du inte missa. Ingen vacker bild av svenskar i Thailand men lika sann som någon annan... Nästa handlar kanske om husbyggare i spenaten som mest dricker cola zero, visserligen med is, men lika sann den...:D
Den ska jag se med behållning:D

Jag tycker att det var ganska snyggt gjort och jag blev nyfiken på styvdottern, hon verkade vara en intelligent tjej. Uppenbart blev regissören det med.

WT eller inte, självklart är det mångfacetterat men de där "typerna", lite som långliggaren och hans polare:D, är nog inte ovanliga, eller är det jag som alltid hamnar på fel ställen:cool: När jag går ensam och tar något kallt att dricka på en bar mitt på dagen i en turistort så sitter det garanterat någon som är rätt lik Stickan eller Pocke där.

Äsch, va faan. Jag är egentligen avundsjuk på dom som begrep var paradiset är mycket tidigare än jag:nod:.
Jag tror inte att det fanns några alternativ i Sverige där Stig hade mått bättre, han valde rätt!
 
 
 
Tillbaka
Topp