Ta svenskt körkort

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Min fru har funderingar på att ta ett svenskt körkort. Hon vill inte köra manuellt växlad bil så vi har nu skaffat en automatare och vi vet att ett sådant körkort inte gäller för något annat.

Har någon erfarenhet av detta? Antar att det svåraste kan vara teorin och språket men proven finns tydligen på thai. Man frågar sig också hur många lektioner som kan behövas och därmed kostnaden. Är intensivutbildning bra? Hon har thailändskt körkort och kör ganska bra där tycker jag. Det bör tilläggas att mitt jobb inte tillåter särskilt mycket övningskörning privat, det skulle inte bli någon kontinuitet då.

kurant

Forumveteran
Intensiv KK utbildning tror jag inte på om hon inte behärskar svenska bra.

Min dotter tog sitt KK på en sån intensiv vecka och det var fulla dagar med teori och övningar i bil.
Det var tufft men hon lyckades.

Nam Falang

Forumveteran
Min fru har funderingar på att ta ett svenskt körkort. Hon vill inte köra manuellt växlad bil så vi har nu skaffat en automatare och vi vet att ett sådant körkort inte gäller för något annat.

Har någon erfarenhet av detta? Antar att det svåraste kan vara teorin och språket men proven finns tydligen på thai. Man frågar sig också hur många lektioner som kan behövas och därmed kostnaden. Är intensivutbildning bra? Hon har thailändskt körkort och kör ganska bra där tycker jag. Det bör tilläggas att mitt jobb inte tillåter särskilt mycket övningskörning privat, det skulle inte bli någon kontinuitet då.
Frugan försökte göra teorin på thai men gav upp. Blev för många missförstånd. Hon kämpade på och gjorde allt på svenska. Jag fixade via en körskola så att hon fick rätt till tolk vid uppskrivning. Tolken var kass och teoriprovet gick åt pipan. Men rätt till tolk innebär att man får extra tid på sig att göra provet och det var till stor hjälp när hon sedan gjorde det på svenska.

Vi körde mest privat men tog också några lektioner i körskola. Man måste lära sig hur dom vill att man skall köra vid uppkörning. Har inte så mycket med hur man sedan kör i verkligheten. Att köra upp som privatist i Stockholm är riktigt svårt. Dom är sjukt petiga. Frugan åkte tillslut till Mora efter att ha misslyckats flertalet gånger i Stockholm . Körskolan i Mora sa ”men du kan ju köra. Vi bokar uppkörning direkt”. Frugan körde upp i Mora och saken var biff.

Hon tog körkort för automat och vi har inte upplevt några hinder med det. Vill man senare ”uppgradera” till manuel så krävs endast en uppkörning, man behöver inte göra om teorin.

anderlind

Medlem
Det svåra lär bli teorin.
Gör inte teoriprovet på thai. Vet flera väninnor som trott det var det rätta, kuggat massor med gånger, provade på svenska och klarade det efter 1-2ggr.

Den thailändskt översatta är utdaterad. Köp den vanliga svenska, har för mig att det också finns på ”lätt” svenska.

Intensiv tror jag inte på pga teorin om man inte behärskar svenska fullt ut.

Lycka till!

Belarus

Medlem
Förenklar mycket med automat men före körskolan borde du ta ut henne till avskild plats för lite körning så hon får känna på fast hon har Th körkort. Innötning av H regeln, mm. Teorin försökte hon läsa på Thai men gick över till Svenska och nötte på. Det gäller för dig att peppe henne när det tar mot. Efter 15 lektioner så tog hon teori provet på första, uppkörningen på andra, hon var så nervös. Det var 4 år sen, idag pilar hon omkring med sin lilla bil som ett proffs.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Man tackar och bockar för alla inputs. Någon körning med thailändskt körkort har aldrig varit och kommer aldrig att bli aktuellt. Hon tror själv på att göra provet på thai så tack för synpunkterna om detta, jag skall kolla om barnens thailärare kan fungera som tolk och hjälpa till med teoriprovet på svenska istället. Vi får se när det blir av, det gäller att vara väl förberedd.

anderlind

Medlem
Man tackar och bockar för alla inputs. Någon körning med thailändskt körkort har aldrig varit och kommer aldrig att bli aktuellt. Hon tror själv på att göra provet på thai så tack för synpunkterna om detta, jag skall kolla om barnens thailärare kan fungera som tolk och hjälpa till med teoriprovet på svenska istället. Vi får se när det blir av, det gäller att vara väl förberedd.
Jo, många som trott på att göra provet på thai, vissa jag känner kuggade 7-8ggr. Man trodde man förstod, men efteråt säger dom att det var helt bakvänt. Innan man provade på svenska..

Krille

Forumveteran
Jag gick handledarkursen förra veckan, och det är som ni säger möjligt att få teorifrågorna 65+5 översatta till sitt hemspråk.
Något annat som är nytt är att det numera finns ca: 6000 frågor, och dessa blir alltså utvalda ner till 70 st.

StefanXErixon

Forumräv
Angående körkortsboken som finns på thai så hade en kompis till sambon köpt den och vi lånade den men gav upp snabbt då den var oprecis och i vissa fall grovt fel.
Sambon körde teorin på svenska och ville först ha kk för aut men efter att ha tränat lite med min manuella så övningskörde vi mycket tillsammans och en del på olika trafikskolor för att få erfarenhet från olika bilar så blev det ett normalt kk.

Nam Falang

Forumveteran
Jag tror, OBS tror, att man kan växla frågorna på teoriprovet mellan thai och svenska. Detta kan var till stöd. Så kolla upp det så vet ni förutsättningarna.

Nam Falang

Forumveteran
Jo, många som trott på att göra provet på thai, vissa jag känner kuggade 7-8ggr. Man trodde man förstod, men efteråt säger dom att det var helt bakvänt. Innan man provade på svenska..
Precis så blev det för min fru. Nä tror att det är svenska som gäller. Alltid svårt att översätta lagar och regler till ett annat språk. Lätt att misstolkningar uppstår.

Khuntan

Forumräv
Intensiv kurs där man lär sig känna igen frågorna på ut seende är för mig det bästa.
Gäller även Thailand när frågorna är enbart på thailändska.

Khuntan

Forumräv
Nog bättre med en app i mobilen för en hundralapp, behövs ingen intensivkurs för x tusen då.
Frågorna är inte samma ändå, helt omformulerade och annorlunda på riktiga provet, man behöver fatta något.
Det handlar nog om var man gör kursen finns alltid de som är steget före.

tongmat

Aktiv medlem
Lite konstigt vi tycker att thai löper sina körkort och kör som dom gör. Men när era fruar ska ha körkort i Sverige då ska de va billigt och enkelt

Liknande trådar

Topp