Tänder (skillnad i kostnader mellan Sverige och Thailand för löständer)

S

stugan5

Gäst
Är det stor skillnad i kostnader mellan Sverige och Thailand med att skaffa löständer. Hur bra är tandvården i Thailand? För generellt är den bra här hemma. Jag rör mig uppe kring Chai Nat området är det någon som har lite vetskap om det här.

Inte löständer men i somras fick jag veta att en krona på en kindtand skulle kosta mellan 5 och 8000 Baht. Bara där spara en hel del av flygbiljetten in.

Jag fick lagat 3 trasiga fyllningar för 2000 Baht, det är 500 spänn. Hade säkert inte kommit under tusenlappen för en i Sverige.

Bara för att ge en inblick i prisbilden.

Inte löständer men i somras fick jag veta att en krona på en kindtand skulle kosta mellan 5 och 8000 Baht. Bara där spara en hel del av flygbiljetten in.

Jag fick lagat 3 trasiga fyllningar för 2000 Baht, det är 500 spänn. Hade säkert inte kommit under tusenlappen för en i Sverige.

Bara för att ge en inblick i prisbilden.
Skall man göra mycket kan det nog vara lönt att jämföra. Kommer inte ihåg gränserna, men det finns en visst bidrag från staten. En stege på 50% och 75%. i bidrag.

Då lönar sig det inte att enbart att ta ett flyg till TH för att fixa tänderna. Beror givetvis på omfattningen av hur illa tänderna är däran.
:wai:

Varför löständer? Finns ju alternativet att skruva in nya, så man slipper att riskera att dom följer med ut, om man tuggar en dålig köttbit;)
Ställde frågan när jag åkte på 8000kr för en ny lagning med krona förra året:confused:
Med rabatter å dylikt kunde jag komma undan med 80000kr. Bad frugan ställa frågan i Th, 25-35000kr, detta kommer jag välja om jag blir av med gaddarna:)

Varför löständer? Finns ju alternativet att skruva in nya, så man slipper att riskera att dom följer med ut, om man tuggar en dålig köttbit;)
Ställde frågan när jag åkte på 8000kr för en ny lagning med krona förra året:confused:
Med rabatter å dylikt kunde jag komma undan med 80000kr. Bad frugan ställa frågan i Th, 25-35000kr, detta kommer jag välja om jag blir av med gaddarna:)

Inte så enkelt. Om man har kronisk tandlossning så har man också dåliga käkben och då går det inte att skruva in några tänder. Det blir som att skruva in en träskruv i gips, ser fint ut men du kan inte hänga något i den för då ramlar den ur.

Det kostar multum i Sverige. Inklusive lite förarbete fick jag 5 NYA porslinständer inborrade + att tandhygienisten skulle rota 3 gånger. Allt detta kostade mig 30 000 tkr - och jag är pensionär. Totalt innan rabatten (ersättningen) från fk skulle det gått på runt 90 tkr.
Nu var detta INGET hastverk, tog närmare 9 månader från första besöket tills allt var åtgärdat.

Min far tex är pensionär och för han gäller tandvårdspriserna samma som om han går till vårdcentralen. 250kr per gång. När han är uppe i 1100kr (tror jag) heter det högkostnadsskydd och då är det helt gratis året ut.
Jaha , var bor han någosntans , inte kan jag finna detta i landstingets information
Detta är vad som gäller för vanliga dödliga Svenska människor
Ett bidrag finns det , på 600 om du är äldre än 75 ,
  • Är du 20- 29 år blir bidraget 300 kr per år - 600 kr under två år.
  • Är du 30-74 år blir bidraget 150 kr per år - 300 kr under två år.
  • Är du 75 år och äldre blir bidraget 300 kr per år - 600 kr under två år.

Annars kan du glömma bort ditt modersmål , kasta alla ID handlingar så kostar det 50 kronor om du kan ases vara över 19år , annars helt gratis

Senast redigerad av en moderator:
Jaha , var bor han någosntans , inte inträffar detta bara för att du har gått i pension , det finns en åldersgräns för detta , tro den var 98 +;)
Annars kan du glömma bort ditt modersmål , kasta alla ID handlingar så kostar det 50 kronor om du kan ases vara över 18 år , annars helt gratis
Han bor i Småland, han var hos tandläkaren i sept, räkningen var på 250kr. Han var även på vårdcentralen i sept det kostade också 250kr. Snart är han uppe så högkostnadsskyddet börjar gälla. Jag lovar dig att ta kort på hans kort och räkning nästa gång.

Inte så enkelt. Om man har kronisk tandlossning så har man också dåliga käkben och då går det inte att skruva in några tänder. Det blir som att skruva in en träskruv i gips, ser fint ut men du kan inte hänga något i den för då ramlar den ur.
Allt är som synes inte svart eller vitt
:)

Han bor i Småland, han var hos tandläkaren i sept, räkningen var på 250kr. Han var även på vårdcentralen i sept det kostade också 250kr. Snart är han uppe så högkostnadsskyddet börjar gälla. Jag lovar dig att ta kort på hans kort och räkning nästa gång.
Aha , Ok Smålänningar har ju inga stålar så då förstår jag , i alla fall om man frågar dem ...555
Men nåt konstigt är det , jag har lusläst landstinget taxe info om tandvård , inget om detta du skriver , men jag kan ju missat nåt ... iof har han kanontänder så kanske det räcker med 250 kronor för att tandläkare skall öpnna truten pån och inspektera okulärt .....

Aha , Ok Smålänningar har ju inga stålar så då förstår jag , i alla fall om man frågar dem ...555
Men nåt konstigt är det , jag har lusläst landstinget taxe info om tandvård , inget om detta du skriver , men jag kan ju missat nåt ... iof har han kanontänder så kanske det räcker med 250 kronor för att tandläkare skall öpnna truten pån och inspektera okulärt .....
Helt ärligt jag vet inte hur det funkar mer än att när jag är på folktandvården med honom så stämplar dom på hans högkostadsskyddkort och betalar (i år) 250kr, när han är uppe i 1100kr (tror jag) så är det gratis. Kommer jag ihåg det så ska jag fråga nästa gång jag kör dit honom. Kan det ha att göra med vad man har arbetat innom

Hittade detta när jag googlade.

Högkostnadsskydd & frikort
Patienter med Särskilt Tandvårdsstöd har samma rätt till frikort efter 1100 kronor i betalade patientavgifter under en 12-månadersperiod, som i den öppna hälso- och sjukvården. Och det är samma högkostnadskort och frikort som gäller, de beställs från Tandvårdsenheten.

Kanon , fins det detta så skall jag ta tag i det , har någon behov av stöd så är det jag som gammal boxare , de flesta tänder har väl suttit löst i min käft

Kanon , fins det detta så skall jag ta tag i det , har någon behov av stöd så är det jag som gammal boxare , de flesta tänder har väl suttit löst i min käft
Jag vet inte om det hjälper men min pappa bor i Gislaved kommun. Om dom i din komun nu säger att det inte finns något sådant.

OK ,Har kollat upp detta nu .....du måste ha em sjukdom som försvårar din tandhälsa , tillex diabetes , svår tandlossning el dyl , eller annat handikapp av någor specifikt slag ..
Så det gäller inte mig , jag är bara lite tokig i skallen , men har fö en en kanonhälsa så jag skall betala FULLT

Tillbaka
Topp