Taktegel eller plåt på thailändskt hus

 

Mr.Jo

Forumveteran
Jag har lite funderingar på yttertaket. Har inte bestämt om det skall göras takstolar av trä eller metall.
Vet det där med myror och termiter men vi rev ett femtio år gammalt hus på tomten och trä på yttertaket var inte angripet.
Frågan är delvis att om man gör läktar av metall, håller tegeln tätt så så att utvidgningen inte skapar glipor mellan teglen.
Plåt låter inte så sexigt men hur är det, låter det när det regnar om man har isolerat under yttertaket?
Tacksam på svar om ni vet, annars kan ni låta bli, eller har ni något roligt att komma med så varsågod.
 
När det gäller tak i Thailand hade jag kört på det som liknar Eternit tak, liknar tegeltak . var med en kompis i våras o kollade runt lite han skulle lägga tak på en bunge han håller på att bygga . Tycker det taket verkar helt ok tror längderna var ca 1200+900 o ca 5-7 mm tjocka men kan ha fel på måttet. Fanns i en massa färger och vad jag förstod på försäljaren så var det enkelt att limma på en typ folie isolering på .
 
När det gäller tak i Thailand hade jag kört på det som liknar Eternit tak, liknar tegeltak . var med en kompis i våras o kollade runt lite han skulle lägga tak på en bunge han håller på att bygga . Tycker det taket verkar helt ok tror längderna var ca 1200+900 o ca 5-7 mm tjocka men kan ha fel på måttet. Fanns i en massa färger och vad jag förstod på försäljaren så var det enkelt att limma på en typ folie isolering på .
Liknar eternit tak, är det inte eternit tak, sett mycket av det här nere och trodde det var det?
 
Vet faktist inte, kompisen åker ner nu om någon vecka så ska kolla, iaf tycker jag dessa tak ser schyssta ut.
 
Liknar eternit tak, är det inte eternit tak, sett mycket av det här nere och trodde det var det?

Om, det nu är eternit så innehåller det asbet. Men du har rätt, det ser ut så, men lika f...t så dammar det väldigt då man sågar i det.

Det stora problemet, är att dom borrar hål ,och sätter en "krok" runt läkten, skruvas sedan på ovansidan, denna är av dålig kvalitet, vilket innebär att dom rostar, och den gummipackning som skall täta krymper i solen, och med tiden blir det ett flertal läckage.

Takstolar av metall har alltid läkt av metall.
Tegelpannor är alltid det bästa, ligger även stadigt i blåsten.
 
Senast ändrad:
Om, det nu är eternit så innehåller det asbet. Men du har rätt, det ser ut så, men lika f...t så dammar det väldigt då man sågar i det.

Det stora problemet, är att dom borrar hål ,och sätter en "krok" runt läkten, skruvas sedan på ovansidan, denna är av dålig kvalitet, vilket innebär att dom rostar, och den gummipackning som skall täta krymper i solen, och med tiden blir det ett flertal läckage.

Takstolar av metall har alltid läkt av metall.
Tegelpannor är alltid det bästa, ligger även stadigt i blåsten.



Det köper jag Bra svar.....
 
Liknar eternit tak, är det inte eternit tak, sett mycket av det här nere och trodde det var det?
Egenskaperna är likvärdiga med Eternit. Fiberbetong kallas materialet. Tidigare var det asbestfiber som var armeringen i det, men numera är asbesten ersatt med träfibrer.
 
Jag har lite funderingar på yttertaket. Har inte bestämt om det skall göras takstolar av trä eller metall.
Vet det där med myror och termiter men vi rev ett femtio år gammalt hus på tomten och trä på yttertaket var inte angripet.
Frågan är delvis att om man gör läktar av metall, håller tegeln tätt så så att utvidgningen inte skapar glipor mellan teglen.
Plåt låter inte så sexigt men hur är det, låter det när det regnar om man har isolerat under yttertaket?
Tacksam på svar om ni vet, annars kan ni låta bli, eller har ni något roligt att komma med så varsågod.

Jag har personligen aldrig valt takstolar av trä. Det finns förvisso trä som myror/termiter inte ger sig på men det är snuskigt dyrt och en lottorad att hitta rätt. Vad gäller metallreglar så måste det vara en kunnig snubbe som vet att stål utvidgas vid värme och bygger därefter.
Eftersom solen skiner oftare än att det regnar (till skillnad från Sverige) så är min rekommendation att skippa tankarna på plåttak. Det blir sjukt varmt under plåttak då det blir en form av infravärmare och den värmestrålning vill du inte ha.
Vanliga takpannor a la eterint (det är inte eternit) är enligt mig det bästa alternativet om man kompletterar med isolering som är 1cm skummplast med aluminiumfole.

När det regnar här så hörs regnet genom fönstret, inte från taket.
 
Många bra svar, tackar så mycket. Speciellt Långemans resonemang om krokar var super.
Jag vill ga tegel, skulle förvåna om det inte blir det.
Jag har massor av gammal oangripen teak från gamla huset som revs. Phrae är ju hantverkarstad och sågverk ligger tät. Många av sambons släkt har sågverk så får fundera lite till men takstolarna.
Jag blev erbjuden trettio papp per styck på tjocka teakstolpar som huset stog på. En gubbe viskade i mitt öra, sälj inte vi skall såga det till ditt bygge.
Man skall lyssna på gamla gubbar de vet oftast vad de pratar om.
 
Plåten kanske utvidgar sig mycket i värmen (sol) så ha långa längder kanske man skall undvika

Även jag har tänkt på det, men aldrig brytt mig om att kolla upp det. :) Mitt intryck är att det inte verkar utvidga sig så väldigt mycket, men absolut tillräckligt för att det kan vara värt att tänka på. Här är en sida som jag tycker verkar bra och som kanske du skulle gilla också. :)
http://www.teknikhandboken.se/handb...efogar/temperaturrorelser/temperaturrorelser/
 
Det stora problemet, är att dom borrar hål ,och sätter en "krok" runt läkten, skruvas sedan på ovansidan, denna är av dålig kvalitet, vilket innebär att dom rostar, och den gummipackning som skall täta krymper i solen, och med tiden blir det ett flertal läckage.

De här andra krokarna som de har börjat med för att undgå det där problemet tycker jag verkar vara en bra idé. :) Man skruvar kroken i läkten och för in nedersta takskivan i kroken, och sedan fäster man nästa krok i nästa läkt men utanpå den första takskivan och fortsätter så upp till taknocken. Har en bild på krokarna här.
http://4.bp.blogspot.com/-VddCwIAnu...1600/ขอยึดหลังคา+ตราช้าง+รุ่นพรีม่า+prima.JPG
 
Liknar eternit tak, är det inte eternit tak, sett mycket av det här nere och trodde det var det?
Minerit är den "nya" asbestfria varianten av eternit. Svårt att skilja på, när man bryter av en skiva så går det att se på fiberlängden i det som jag vill likna med armering i skivorna.
Jag borde kunna det här men jag lyckas inte bli helt säker på om det är asbest eller inte i de där taken, där det ligger som lappar eller sitter på väggar är jag 99% säker på att det är eternit, 100 om det är i Sverige ;).
Asbesten funktion i eterniten är både armerande och vidhäftande, ett helt fantastiskt material egentligen :) Trist att man får "dammlunga" av det :(. Minerit finns som skivor på lilla bybrädgården, fast bara 6 mm tyvärr. Även det ett utmärkt material, inte riktigt lika segt men nästan lika bra som eternit. Fuktspärrade, bakom kaklet i duschhörnor, bl.a.
Det finns en hemsk mängd med eternit grejer som ligger och skräpar här och där, i trädgårdar, vägrenen m.m, mest ventilations kanaler som har varit och är vanliga i Sverige också :eek:.
 
Jag borde kunna det här men jag lyckas inte bli helt säker på om det är asbest eller inte i de där taken, där det ligger som lappar eller sitter på väggar är jag 99% säker på att det är eternit, 100 om det är i Sverige ;).

Jag känner mig också inte helt säker på de där taken och andra liknande produkter, men SCG tycker jag verkar förtroendeingivande med sin Fiber Active Plus Technology. Det ska ju vara asbestfritt det som säljs, men svårt att bli säker. :)
 
Jag har personligen aldrig valt takstolar av trä. Det finns förvisso trä som myror/termiter inte ger sig på men det är snuskigt dyrt och en lottorad att hitta rätt. Vad gäller metallreglar så måste det vara en kunnig snubbe som vet att stål utvidgas vid värme och bygger därefter.
Eftersom solen skiner oftare än att det regnar (till skillnad från Sverige) så är min rekommendation att skippa tankarna på plåttak. Det blir sjukt varmt under plåttak då det blir en form av infravärmare och den värmestrålning vill du inte ha.
Vanliga takpannor a la eterint (det är inte eternit) är enligt mig det bästa alternativet om man kompletterar med isolering som är 1cm skummplast med aluminiumfole.

När det regnar här så hörs regnet genom fönstret, inte från taket.
Vi har just bytt ut det gamla eternit taket p.g.a. sprickbildning och läckage till isolerad plåt med skumplast och folie limmad direkt på plåten. Det är inte några ljudproblem vid regn ej heller är solvärmen något problem.
Har även takstolar av trä då det är ett thaihus, enda nackdelen är priset på sk strong wood. Har fått komplettera med mera reglar för att skruva plåttaket.
 
Vi har just bytt ut det gamla eternit taket p.g.a. sprickbildning och läckage till isolerad plåt med skumplast och folie limmad direkt på plåten. Det är inte några ljudproblem vid regn ej heller är solvärmen något problem.
Har även takstolar av trä då det är ett thaihus, enda nackdelen är priset på sk strong wood. Har fått komplettera med mera reglar för att skruva plåttaket.
 
Plåtarna är längdanpassade. Skulle helst ha lagt riktiga tegelpannor men det skulle blivit för tungt för konstruktionen.
Det nya är det i bakgrunden.
Huset har fyra tak varav ett inte syns på bilden över taken.

Nytt och gammalt tak.jpg


Insidan.jpg


Taken.jpg
 
Sorry @rowa jag vill inte vara en partykiller, men seriöst!? Varför dessa skillnader i taket som på översta bilden? Takpanneplåten såg väl ok ut men det andra??? Har du kostat på dig takstolar av trä som står emot myror/termiter så varför inte göra taket enhetligt, och då gärna det som liknar takpannor o inte den billiga varianten av plåttak som man ser på burmesiska kåkstäder...
Gillar verkligen huset i sig men taket pajade hela känslan av ett Thaihus. Förlåt...
 
 

Liknande trådar

K
Svar
0
Visningar
1 K
Krilla
K
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
S
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
4 K
JohanSa
J
 
Tillbaka
Topp