Tandvård och implantat i Thailand

Isan Lover

Forumveteran
Verkar ju lite märkligt , om ni har allt gratis , vad försäkrar ni er mot då , om det skulle visa sig att du hade drömt allt ;)
Hej

Det vi vet är gratis är det dom kan utföra på vår närmaste vårdcentral där vi även hsr fri medicin samt tandvård, det dom inte klarar av där remitterar dom till vårt närmaste sjukhus på Amphoe nivå i Phonphisai, vård där är också gratis liksom medicin, vilket vi vet eftersom vi även har använt oss av denna vård, nästa steg är att bli remitterad till provinssjukhuset i Nong Khai vilket forfarande är gratis.

Men inte ens dom har tillgång till all dyrbar utrustning, man lägger också svårt sjuka patienter i öppna salar med 20-30 sängar, där springer anhöriga in och ut, en del anhöriga övernattar på golvet o.s.v, det är ganska rörigt minst sagt, så vi försäkrar oss ifall vi kommer att råka ut för något riktigt allvarligt som man inte klarar av inom den allmänna vården som vi får gratis.

Så för mig, frugan och pojken är det dyrare med Svensk vård och mediciner än Thailändsk, detta gäller hos oss, men därmed inte sagt att det är lika överallt i Thailand, nästan alla lagar och regler både tolkas och följs olika runt om i landet, förmodligen gäller detta även vården.

Mvh isan lover

Hej

För oss är det tvärtom, vi får gratis vård och mediciner i Thailand, t.o.m tandvård, men får betala för både läkarbesök, medicin ovh tandvård i Sverige.

Men vi försäkrar oss alltid ändå ifall något riktigt allvarligt skulle inträffa.

Mvh isan lover
Har redan förstått att ni går rejält med plus på era årliga semesterresor, bara den fria planerade tandvården ni gör fixar ni biljetterna på.

Har redan förstått att ni går rejält med plus på era årliga semesterresor, bara den fria planerade tandvården ni gör fixar ni biljetterna på.
Hej

Riktigt så blir det nog inte, själv har jag inte lagat en tand sedan grundskolan, får inga hål men jag gör rent tänderna gratis på vårdcentralen utanför byn, det är det enda jag behöver, frugan gör också rent tänderna, visst kan man se det som en besparing, men någon biljett räcker det knappast till.

Mvh isan lover

Jag har ett kort som är kopplat till min person och sjukhuset i vår Kommun , det ger mig en subventionerad vår inom vår kommun , tveksam att det ger nåt utanför , jag betalade till ex 300 thbt för en röntgen av tand , utdragning med bedövning samt antibiotika ,, prisvärt ,, ja alldeles förbaskat prisvärt anser jag :)

Jag har ett kort som är kopplat till min person och sjukhuset i vår Kommun , det ger mig en subventionerad vår inom vår kommun , tveksam att det ger nåt utanför , jag betalade till ex 300 thbt för en röntgen av tand , utdragning med bedövning samt antibiotika ,, prisvärt ,, ja alldeles förbaskat prisvärt anser jag :)
Ja det är mycket prisvärt, tyckte även att 600 baht för samma sak på en privat klinik i Pranburi var billigt.
Men steget till gratis är stort.

Dessutom så en av tandläkarna utbildad i Sverige och Finland , och det i vår lilla skitkommun ., kul tyckte jag , Pratade ganska bra Engelska...Trevlig upplevelse mitt i isaan

Dessutom så en av tandläkarna utbildad i Sverige och Finland , och det i vår lilla skitkommun ., kul tyckte jag , Pratade ganska bra Engelska...Trevlig upplevelse mitt i isaan

Hej

Tror att många har förutfattade meningar om vården på landet, det finns duktiga läkare och sköterskor som gör ett jättebra jobb även där, men det finns materiella brister som försvårar deras arbete och naturligtvis omöjliggör vissa ingrepp, men vanlig allmän vård hanterar dom både bra, snabbt och på ett i mina ögon tryggt sätt.

Mvh isan lover

Häftigt!:)
Tandläkarna i Thailand står väldigt högt i kurs globalt sett.
Har någon en tandprotes från en svensk klinik så är den med högsta sannolikhet tillverkad i Thailand.
Jag gör mina tänder här nere utan att tveka det minsta.

Jag har en tandprotes i överkäken, tillverkad i Jönköping. Den har aldrig varit riktigt bra. En thailändsk tandläkare jag konsulterade i Mouang Phon tog ett tryck på min gom och konstaterade att "den här passar ju inte"! Två timmar senare hade han gjort om den och nu sitter den som ett smäck, praktiskt taget utan lim. Visst f-n finns det duktiga tandtekniker i Thailand.

Jag har hört att hela käften skall kosta runt 100,000 thbt , dvs protes både uppe och nere , en kompis till min fru gjorde detta i Buriram ,, riktigt snyggt är det på den tjejen vet jag ,, för 25 000 sek ,, grymt billigt om det är korrekt pris

Jag har hört att hela käften skall kosta runt 100,000 thbt , dvs protes både uppe och nere , en kompis till min fru gjorde detta i Buriram ,, riktigt snyggt är det på den tjejen vet jag ,, för 25 000 sek ,, grymt billigt om det är korrekt pris
Fugan har pratat med tandläkare i Thailand om lite arbete men hade inte tid att stanna så länge. Nu fick hon ett kostnadsförslag här i Sverige på 50000 varav staten sår för hälften. skulle visst bli ungefär samma om jag räknar rätt på kursen.

Fugan har pratat med tandläkare i Thailand om lite arbete men hade inte tid att stanna så länge. Nu fick hon ett kostnadsförslag här i Sverige på 50000 varav staten sår för hälften. skulle visst bli ungefär samma om jag räknar rätt på kursen.
alltså att för hennes del blir ungefär samma kostnad

Man skall inte tro på alt man hör, väldigt dyrt får jag säga.
Själv fick jag detta på St Mery sjukhus i Koratt för 32 ooo bht, inklusive utdragning.
Passar perfekt inget klister behövs

Man skall inte tro på alt man hör, väldigt dyrt får jag säga.
Själv fick jag detta på St Mery sjukhus i Koratt för 32 ooo bht, inklusive utdragning.
Passar perfekt inget klister behövs
Hmmm kvaliten lär nog ha blivit lidande , är det verkligen snyggt för detta pris ??:rolleyes: Det är ju med dagens kurs 8 000 sek .. ofattbart billigt ;)

Hmmm kvaliten lär nog ha blivit lidande , är det verkligen snyggt för detta pris ??:rolleyes: Det är ju med dagens kurs 8 000 sek .. ofattbart billigt ;)
Vist de duger, men får står inte vad du menar med snyggt. ingen har klagat och inte jag heller.Kvaliten är hur bra som helst, inget klister behövs
Hade jag gått till en privat hade jag nog kunnat få ner priset ytterligare.
Eller ringt till en som kommer hem och fixar det hela 5000 bht kanske inte så snyggt,men det hade säkert fungerat, gör så på gamelmor

Med snyggt menar jag att de skall ha rätt färg samt fö se ut som äkta tänder ,, det gjorde de verkligen på min frus väninna , de som kostade 100 k Thbt .. Riktigt snyggt , rena colgate-smilet har hon idag :thumbsup:

Med snyggt menar jag att de skall ha rätt färg samt fö se ut som äkta tänder ,, det gjorde de verkligen på min frus väninna , de som kostade 100 k Thbt .. Riktigt snyggt , rena colgate-smilet har hon idag :thumbsup:
Har ju inte köpt dom på marknaden.
Du tror väl inte att ett välkänt sukhus sätter in tänder som inte ser ut som äkta
Hon måste blivet lurad.
Eller pratar du implentat nu.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp