Tant i Thailand

R

ragnela

Gäst
Tänkte att det kunde vara kul med ett forum för damer. "Blekfeta falangkärringar" och undersköna thailändskor (som talar svenska) eller tvärtom, är målgruppen. Och en och annan trevlig man förståss!

Jag och sambon B har bott i Thailand de senaste 7 vintrarna. Första året 3 månader i Pattaya, nästa år 6 mån i Pattaya och sedan dess har vi tillbringat 5-6 mån varje vinter nära beachen utanför Rayong.
Vi hyr ett 2-vånings radhus av en thailändsk familj, som bor i Bangkok. Ca 1300 kr i månaden i hyra. Pytteliten altan på framsidan som vi själva låtit lägga "kakel" på. Nedervåningen är ett stort rum med "kök" i ena hörnet. En gaslåga, diskbänk, kylskåp fanns och vi medförde från Pattaya en dubbel kokplatta och en liten ugn. Jag tog kort på det och visade mina barn. "Å, herreguuud" sa dottern, "Det är ju lysande" sa sonen!
En liten toa och ett "bra och ha" utrymme på baksidan finns också på nedervåningen. På ovanvåningen finns 2 rätt stora sovrum. Det ena med bra säng och det andra med säng utan madrass. Rymligt duschrum med toa mellan rummen.
Vi hyr lägenheten året runt. Bara att baxa in moppen och cyklarna när vi åker hem.

Vi har nära till områdets pool, som har varit ren o fin ända till nyår i år då den muggade igen. Men vi har ju nära till havet!

Strax i närheten går soongtow (tva säten), en sorts "buss". Med den åker vi till Rayong o handlar. Till Baan Phe tar vi moppen eftersom "bathbussen", som vi kallar transporten inte går ända fram av någon mystisk anledning. Bra affärer finns det på båda ställena. Till marknaden är det bara en km.

"Men vad gör ni hela dagarna" undrar folk. Tja, samma som hemma ungefär med handling, matlagning och övriga hushållsgöromål. Fast saktare! Värmen gör att allt går i ultrarapid.

Det är lätt att träffa andra falanger. Kravlöst. Man tittar in hos varandra, får ett glas vatten eller en kopp kaffe o pratar en stund.

De senaste åren har vi haft "dubble entery visa". Vi söker detta visa hos Thaikonsulatet i Göteborg. När vi anländer till Thailand stämplas 60 dagar in i passet. efter dessa dagar kan man få 30 till på Imigration i Maptaput (2-3 mil fr Rayong). Men efter dessa 90 dagar måste vi ut ur landet. Då passar vi på att ta "semester". Vi har åkt till länderna rnt om kring och turistat. Så roligt! När vi sedan åerkommer till Thailand stämplas nya 60 dagar in och om det behövs kan vi förlänga med ytterligare 30 dagar. Smidigt, tycker vi.

Har ni undringar över livet i Thailand så bara fråga!

Kram på er!

K

karraten

Gäst
det du skriver här om boende halva året i thailand ock halva i sverige,det skall jag prova på år 2013,för jag skall sälja huset först,så ert levende låter spännande,så jag hör av mig när det nalkas om saker ock ting som man inte vet,om det går bra,mvh karraten

R

ragnela

Gäst
Du är välkommen att höra av dig Karraten! Klokt att sälja huset först. Under ett och ett halvt år hade vi två hus i Sverige innan vi fick det gamla sålt. Det var ingen rolig tid. Tur att Thailand är billigt att leva i!

Kramis

L

LasseJ

Gäst
Hej, roligt och intressant att läsa om er...det är något som låter bra. Hör av mig igen och vill gärna "lära" mig lite av er ( om det går för sig)
Mvh
Lasse

R

Rolf

Gäst
Hej Tanten :) Var på tiden att du kom igång med en tråd :) Kul läsning, kör hårt nu så att vi får lära oss nåt. Att vi kommer att ses är ju ingen överdrift :D :thumbsup:

B

Bond

Gäst
"ragnela " sa:
Tänkte att det kunde vara kul med ett forum för damer. "Blekfeta falangkärringar" och undersköna thailändskor (som talar svenska) eller tvärtom, är målgruppen. Och en och annan trevlig man förståss!

Jag och sambon B har bott i Thailand de senaste 7 vintrarna. Första året 3 månader i Pattaya, nästa år 6 mån i Pattaya och sedan dess har vi tillbringat 5-6 mån varje vinter nära beachen utanför Rayong.
Vi hyr ett 2-vånings radhus av en thailändsk familj, som bor i Bangkok. Ca 1300 kr i månaden i hyra. Pytteliten altan på framsidan som vi själva låtit lägga "kakel" på. Nedervåningen är ett stort rum med "kök" i ena hörnet. En gaslåga, diskbänk, kylskåp fanns och vi medförde från Pattaya en dubbel kokplatta och en liten ugn. Jag tog kort på det och visade mina barn. "Å, herreguuud" sa dottern, "Det är ju lysande" sa sonen!
En liten toa och ett "bra och ha" utrymme på baksidan finns också på nedervåningen. På ovanvåningen finns 2 rätt stora sovrum. Det ena med bra säng och det andra med säng utan madrass. Rymligt duschrum med toa mellan rummen.
Vi hyr lägenheten året runt. Bara att baxa in moppen och cyklarna när vi åker hem.

Vi har nära till områdets pool, som har varit ren o fin ända till nyår i år då den muggade igen. Men vi har ju nära till havet!

Strax i närheten går soongtow (tva säten), en sorts "buss". Med den åker vi till Rayong o handlar. Till Baan Phe tar vi moppen eftersom "bathbussen", som vi kallar transporten inte går ända fram av någon mystisk anledning. Bra affärer finns det på båda ställena. Till marknaden är det bara en km.

"Men vad gör ni hela dagarna" undrar folk. Tja, samma som hemma ungefär med handling, matlagning och övriga hushållsgöromål. Fast saktare! Värmen gör att allt går i ultrarapid.

Det är lätt att träffa andra falanger. Kravlöst. Man tittar in hos varandra, får ett glas vatten eller en kopp kaffe o pratar en stund.

De senaste åren har vi haft "dubble entery visa". Vi söker detta visa hos Thaikonsulatet i Göteborg. När vi anländer till Thailand stämplas 60 dagar in i passet. efter dessa dagar kan man få 30 till på Imigration i Maptaput (2-3 mil fr Rayong). Men efter dessa 90 dagar måste vi ut ur landet. Då passar vi på att ta "semester". Vi har åkt till länderna rnt om kring och turistat. Så roligt! När vi sedan åerkommer till Thailand stämplas nya 60 dagar in och om det behövs kan vi förlänga med ytterligare 30 dagar. Smidigt, tycker vi.

Har ni undringar över livet i Thailand så bara fråga!

Kram på er!
Trevlig läsning :thumbsup:

G

glimten66

Gäst
Ragnela kul att du berättar lite om erat liv
Du säger det e lätt o träffa andra falanger funkar bra runt er men hos oss när man hälsar på dom tittar dom ner i backen o vågar fan inte säga hej

R

ragnela

Gäst
Tack för uppmuntran!

Vi bodde ju de första vintrarna i Pattaya men tröttnade på att gå gata upp och gata ner och bli nerskrikna av barflickor, alla försäljare, dåligt badvatten och den allmänna röran, så vi började leta efter annat boende. Vi hade hört talas om stranden utanför Rayong och åkte dit ett par gånger för att kolla läget. Tyst, lugnt,något ödsligt. på 1 mil strand kunde det vara helt folktomt. Eftersom vi har lite eremitblod i ådrorna bestämmde vi oss för att år 3 prova på att bo här. När år 3 kom åkte vi direkt från flygplatsen ner till Mae Rump pong beach. Tog in på ett billigt hotell oc så traskade vi runt och tittade oss omkring. En dag på stranden kom en dam och ville prata svenska. Det var Ragnhild som bodde med sin man på V:I:p: condo. Vi blev ditbjudna på kvällen och gillade vad vi såg. Fick kontakt med Jens som hyr ut lägenheter och hyrde en etta för 11 000 bath i mån.
I Pattaya hade vi kvar en massa grejor och Jens hjälpte oss att hyra en pic up (med förare) och så hämtade vi vårt bohag. Det hade fått stå kvar gratis i lägenheten vi hyrt där!
V.I.P. är ett 35 våningars höghus bestående av 1,2 och 3 rummare. Minst hälften bebos av Thailändare och så bor där en hel del västerlänningar.
Stranden är ca en mil lång. Fin sandstrand. Bara en väg mellan bebyggelse och strand. Många små thai restauranger på strandremsan och en del västerländska restauranger på hus-sidan. Det finns några höghus till med condo och ett par höghusskelett samt en del lägre hotell . Finns även en del bostadsområden med villor och lägre condo.
Efter några veckor köpte vi oss varsin cykel och började cykla lite rundor i om givningarna. En dag cyklade vi in på ett område ca 5 km från V.I.P. Många villor och ett pår radhuslängor. Utanför ett radhus hängde en svensk flagga och vi stannade och hojtade:"Är det någon hemma?"Strax fick vi svar "Ja , jag är här". Det var Torbjörn som bodde där med sin thailändska fru. Hon hade bott med honom i Sverige i 15 år och pratar svenska. Vi gillade området och bad dom att höra av sig om något var till uthyrning. Nästa dag ringde dom och sa att de hade nyckeln till en lägenhet att titta på. Vi cyklade allt vad tygen höll och efter ca en minut i lägenheten sa vi "Vi tar den"!

Det är en hörnlägenhet, ljus o fin. Vi har inte ångrat oss en sekund. Se där vad tillfälligheter kan göra!

Området heter Preecha Privat Beach. Beachen är skräpig och tvärdjup så vi badar på annat håll. F.ö. är det en blandning av fina välskötta hus och rena rucklen. Många hus står tomma. Det finns flera gäng av hundar och när de inkräktar på varandras revir blir det ett jäkla liv. Framför allt på natten! Några märkliga fågelljud hörs också på natten. Bl.a en som låter som "Raketen", ni vet den där leken man lekte där man klappar i händerna och stampar i golvet och för oväsen! Så har vi en ödla, utomhus, som också låter ibland på nätterna. Man vänjer sig vid allt oljud och vi sover alltid med balkongdörr o fönster (på ovanvåningen) öppna ( men ALLTID med fördragna nätdörrar.). Ett tag hade vi ibland kor o kalvar på gräsmattan utanför lägenheten och bondens tuppar som började gala kl 4.00! Fast då stängde vi dörrar o fönster!

På tal om djur: En vacker katt av siamessläkt fjäskade vi för och köpte t.o.m. kattmat till den så den blev tam och gosig men efter några år försvann den. Ormar kommer på besök då och då. Jag gillar dom INTE! När jag öppnar nätdörren för att gå ut ser jag mig först om och kollar att jag inte ser till några ormar och så skakar jag på tofflorna så det inte finns några skorpioner i dom, lyfter på moppehjälmen men där satt ingen groda! Så man håller sig allert!!
När vi går ut och går har vi en käpp med. När hundarna ser den ofredar dom en inte men det händer att dom kastar sig efter mopeden när man är ute och åker. Inte kul.

Kram så länge!

R

Rolf

Gäst
Ja Ragnela det går ingen nöd på er där ner,lite voffsingar och ormar piggar bara upp så man inte slöar till. Kul att läsa er berättelse :thumbsup:

R

ragnela

Gäst
Å, alla dessa frukter och grönsaker och fläskfiléer!!
På marknaden i Tapong (1 km hemmifrån) finns det mesta. Mycket vet man ju vad det är och mycket har man inte en susning om. Min ambition är att lära mig vad olika grejer heter på thai och hur "okända" frukter och grönsaker skall (kan) tillagas. Och prova något nytt varje vecka. Och bli bättre på att tillaga fisk! Jag är urdålig på det. Undantag förståss för laxfilébitar (svindyra) och Pandalus filéer (?) från MACRO.
Tur det finns sill o ansjovis från Sverige i kylen!

Ca 3-4 mil i väg finns "Supattraland". En stor fruktpark. Efter att man betalt det dyra inträdet på , jag tror det var 400 bath sist, så får man cocosvätska att dricka (gott!) och så bär det iväg på en guidad tur i en transport. Parken är stor och guiden visar olika träd med olika frukter. Åker man dit i Januari är mycket frukt mogen. På ett ställe stannar man och får provsmaka så mycket man vill. Härligt! B älskar Durian, som luktar som ett utedass, så han äter massor. Hemma får den inte komma in i lägenheten utan det han inte orkar äta får bli ute på altanen så länge.
Resan går vidare och visar upp odlingar av vindruvor och orcidéer. Här stannar transporten och man bjuds på Som Tam (Grön papayasallad), majj prikk, kaa. Fast det fattar dom när det kommer västerlänningar. (utan chili, alltså). Den chilismak som finns kvar i mortelen räcker! Jag gör själv Som Tam ibland, majj prikk (eller pyttelite), majj naamblaa, majj goong! Utan fisksås och torkade räkor.
Härlig honung kan man köpa där och torkad frukt av olika slag. En jättefin dagsutflykt.

Kålrötter finns inte. Ett barnbarn var och hälsade på för några år sedan och hade fått order av sin mamma att köpa med några kålrötter till oss. Vad kom det lilla livet med? Jo rotselleri! Gott det med men det går inte att göra rotmos av dem! Ibland försöker vi lura oss själva och gör mos på potatis och pumpa. Orange blir det i alla fall.

Som ni nog har förstått vid det här laget lagar jag den mesta maten själv. Ca 2 gånger i veckan går vi på lokal. Det är jätteroligt att laga mat själv med det enorma , billiga utbudet som finns. Trots att köket är mycket enkelt. T.o.m. julskinka har jag åstadkommit. Sockersaltad enligt mosters recept. På marknaden finns en tant som har en jättestor kylbox full med is och fläskkött. Bara att peka ut vad man vill ha. God blev den, julskinkan!
För en fläskfilé betalar man ca 20 kr!
Jag är lite misstänksam mot det malda köttet som finns att köpa så för några år sedan släpade vi ner morsans gammla köttkvarn! 4,5 kg. Så nu köper vi fina fläskbitar och mal själva.
Oxkött kan man glömma! Segt o bedrövligt. Någon gång hittar man en bit som ser skaplig ut och kan göra kalops. Men den får puttra 3-4 timmar!!
Och såsen är ju god.
Ibland fjäskar jag för gubbarna här omkring och bjuder på svensk mat, Ärtsoppa och pannkakor, kroppkakor och Janzons frestelse. Då blir man populär!
Men deras thaidamer törs knappt smaka. Fast när jag gjorde smörgåstårta snaskade de i sig all rökt lax! Och sen vill dom diska, vilket jag förbjuder. De är mina gäster och inte hembiträden!

Detta var ett kapitel om mat. Hoppas att snålvattnet rinner på er!

Kram.

R

ragnela

Gäst
1988 var vi första gången i Thailand. Vi slog ihop 2 års semestrar och var på resande fot i 2 månader. Vi flög till Singapore och sedan luffade vi västra sidan upp till Gyllene Triangeln och sedan östra sidan tillbaka till Singapore.

I Thailand besökte vi Phuket och B tog dyksertifikat. Detta var alltså för 24 år sedan så allt var lugnt o fridfullt. Därefter blev det besök på Kho Samui. Vi bodde precis på stranden i Chaveng. Helt underbart. Och åt No Name och blev sjuka och spydde som rävar! En dag tog vi en utfärd til en nationalpark (flera öar i havet). Otrolig båtresa med vatten som "vattrat siden". Sedan stod Bangkok på önskelistan (och det har det gjort sedan dess! Vi har varit där massor av gånger.)
Vi reste med varsin ryggsäck men tillhörde redan då "gamlingarna" bland backpackers.
Vi bodde förståss i närheten av Kao San Road i Bangkok, som alla andra ryggsäcksluffare. Rummet var inte större ån sängen så vi fick trängas med ryggsäckarna! Men tanten som ägde stället var så omtänksam. Varje dag gav hon oss en påse med frukt när vi skulle ut på stan. En dag hörde jag ett fasligt oväsen utanför hotellet och folk sprang åt ett håll. Jag sprang efter och där utanför ett hus stod flera poliser och höll upp en 5 meter lång orm!! Den hade rymt någonstans ifrån.

Vi tog oss med tåg till Chang Mai och gick på trekking i 4 dagar. Fantastiskt! Flottfärd i djungelen med massor av fjärilar som fladdrade runt oss. Bambuflotten låg strax under vattenytan, jag har usel balans så jag satt ner, B kunde tillsammans med föraren stå upp och en tysk tjej stod böjd som en märla och höll sig i flotten med ändan rätt upp i vädret! Föraren ramlade i och eftersom han inte kunde simma drog B upp honom. B sa att han inte haft så roligt sedan han var barn! Det blev bad under vattenfall och långa vandringar mellan väglösa byar.Hur interesant som helst. Vi låg på något hus bambuverandra med en filt under oss och en över. Rejält kallt på nätterna. Guiden lagade mat och vi åt med god aptit. En eftermiddag fick vi åka elefant och det var så bekvämt att jag sa till guiden att han fick fixa en elefant till nästa dag (den sista) till mig annars fick han bära mig. På morgonen dagen därpå stod där en elefant och svängde på snabeln! Kostade lite extra men det var det värt.

Mitt barnbarn och hans tjej var på trekking för 2 år sedan och det är tydligen lika kul nu!

Vi kom till Bangkok på nerresan och var vi bodde då har jag glömt. Sedan förtsatte resan så sakta ner mot Singapore igen. Första natten i S (när vi anlände hemmifrån) var det fullt på det hotell vi valt ut men vi fick varsin madrass och sov på balkongen. Allt har en lösning! B glömde sina Ray Ban solglasögon och när vi nu kom tillbaka gick han dit och frågade efter dom. De fanns kvar!!

Vi färdades med bussar och tåg i Thailand (och i Malaysia också för den delen). Billigt och bekvämt. Sedan dess har vi rest runt en hel del i Thailand. Alltid med bussar och tåg och på egen hand. Det fungerar mycket bra. Nu för tiden med endast en liten ryggsäck var, även om vi är ute 3-4 veckor. Och en "matväska" som innehåller 2 djupa tallrikar, bestick, 2 muggar, 1 tub Kalles och en burk Nescafé. Och vårt insulin. Det finns en behändig liten påse som sväller upp och blir kall när den legat i vatten en kvart. Bra för insulin och smör!

Frukost (som sällan ingår på de billiga ställen där vi bor) och lunch kan vi på så sätt fixa själva. Värsta frukosten hittills var i Cameron Highlands i Malaysia där det blev landstingsbulle med chokladfyllning och päronsoda.Usch!

Vi brukar säga till våra bekanta:"" Åk inte till Thailand, för då kommer ni aldrig någon annan stans". För vår del stämmer det men tack vare visa-run åker vi till länderna runt om kring och vi hade hunnit med lite annat innan vi kom till Thailand första gången!

Kram

Topp